Thuiswerken en tijd indelen
dinsdag 9 maart 2010 om 12:50
Ik werk van thuis uit en vind het vreselijk moeilijk om mijn tijd doeltreffend in te delen. Als ik dringend aan een opdracht moet werken, zit ik als het moet om zeven uur 's ochtends al achter de computer en over het algemeen lever ik alle opdrachten netjes binnen de deadline af.
Het probleem steekt eerder de kop op als ik een paar dagen geen echt dringende zaken omhanden heb, en me zou moeten bezighouden met langetermijndingen, administratie, bank/verzekeringen regelen en al die kleine dingetjes... Op die dagen blijf ik véél te lang in bed liggen, vind altijd wel een excuus om in huis rond te lummelen, de krant te lezen of andere dingen te doen en kom helemaal nergens aan toe (en vervolgens is er ineens wéér een dag voorbij waarin ik geen moer heb uitgevoerd en baal ik van mezelf
Heb al een paar keer geprobeerd om een dagschema op te stellen, dat gaat dan even goed, maar dan komt er weer een dringende onverwachte opdracht binnen en ligt mijn mooie rooster aan diggelen.
Herkent iemand dit? Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Het probleem steekt eerder de kop op als ik een paar dagen geen echt dringende zaken omhanden heb, en me zou moeten bezighouden met langetermijndingen, administratie, bank/verzekeringen regelen en al die kleine dingetjes... Op die dagen blijf ik véél te lang in bed liggen, vind altijd wel een excuus om in huis rond te lummelen, de krant te lezen of andere dingen te doen en kom helemaal nergens aan toe (en vervolgens is er ineens wéér een dag voorbij waarin ik geen moer heb uitgevoerd en baal ik van mezelf
Heb al een paar keer geprobeerd om een dagschema op te stellen, dat gaat dan even goed, maar dan komt er weer een dringende onverwachte opdracht binnen en ligt mijn mooie rooster aan diggelen.
Herkent iemand dit? Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
dinsdag 9 maart 2010 om 13:02
Ik herken het enorm, reden voor mij om niet thuis te werken. Maar eigenlijk maakt het niet uit, want ook op mijn werk kan ik dagen zitten te verniksen. Enige voordeel is dat ik wel op tijd op moet staan. Ik werk gewoon het beste als er de deadline nadert. Dan ben ik snel en efficiënt.
Ik lees mee voor het geval iemand een goede tip heeft, maar ben bang dat het voor een groot deel ook de aard van het beestje is. Er zijn mensen die op tijd beginnen en er zijn mensen die op het laatste nippertje alles doen.
Ik lees mee voor het geval iemand een goede tip heeft, maar ben bang dat het voor een groot deel ook de aard van het beestje is. Er zijn mensen die op tijd beginnen en er zijn mensen die op het laatste nippertje alles doen.
dinsdag 9 maart 2010 om 13:09
Ik werk ook vanuit huis, wel voor een baas dus niet als zelfstandige. Ik herken het wel alleen lukt het mij nog wel om redelijk wat te doen op die bewuste dagen. Bij mij werkt het om een planning te maken of een to-do-list en op die manier zorg ik wel dat ik alles bijhoud, ook de minder urgente taken. Maar goed, ik moet ook gewoon aan mijn uren komen en dat is bij jou mss niet het geval als je eigen baas bent. Dus dan heb je nog meer discipline nodig!
Oja, wat bij mij ook wel werkt.. mezelf belonen. Als ik nu dit doe dan mag ik straks een half uurtje forummen bijv.
Succes!
Oja, wat bij mij ook wel werkt.. mezelf belonen. Als ik nu dit doe dan mag ik straks een half uurtje forummen bijv.
Succes!
dinsdag 9 maart 2010 om 13:41
Een to-do list
een reeele planning van de lange termijndingen, zodat je weet hoe lang je er mee bezig bent en in hoeveel dagen je het zou kunnen verdelen
een reeele dagindeling:
opstaan, wakker worden aangekleed raken
2 uur werken
half uurtje huishouden
lunchen
2 uur werken
kwartiertje niksen
2 uur werken
huishouden/eten
laatste uurtje werken
Klaar!
En alles wat je overdag niet doet, wel 's aonds inhalen, anders kom je in de knoop.
een reeele planning van de lange termijndingen, zodat je weet hoe lang je er mee bezig bent en in hoeveel dagen je het zou kunnen verdelen
een reeele dagindeling:
opstaan, wakker worden aangekleed raken
2 uur werken
half uurtje huishouden
lunchen
2 uur werken
kwartiertje niksen
2 uur werken
huishouden/eten
laatste uurtje werken
Klaar!
En alles wat je overdag niet doet, wel 's aonds inhalen, anders kom je in de knoop.
dinsdag 9 maart 2010 om 13:55
Ik werk ook vanuit huis (eigen bedrijf) en vind dat juist heerlijk. Juist omdat je vrij bent je tijd zelf in te delen. Af en toe zit ik ook op kantoor bij een van mijn opdrachtgevers en dan merk ik hoe vaak mensen op kantoor worden onderbroken, omdat een collega wat komt vragen, met elkaar kletsen, de lunch, allerlei overlegjes. Ik vind dat ik thuis veel effectiever kan werken en dus veel meer werk verricht op een dag. Als ik dan een andere dag niks dringends te doen heb, vind ik het juist lekker om te ontspannen. Bij een eigen bedrijf is je prive en je werk zo met elkaar vervlochten dat het goed is om af en toe even niks omhanden te hebben.
Overigens heb ik niet het probleem dat ik dingetjes om te regelen uitstel. Ik heb er ook niet altijd zin in, maar ze staan wel in mijn mentale lijstje met dingen om te doen dus wat dat betreft kan ik niet met je meedenken.
Voor mij werkten van die digitale plakbriefjes wel als ik veel te doen had, dat afstrepen van gedane taken vond ik erg bevredigend.
Succes!
Overigens heb ik niet het probleem dat ik dingetjes om te regelen uitstel. Ik heb er ook niet altijd zin in, maar ze staan wel in mijn mentale lijstje met dingen om te doen dus wat dat betreft kan ik niet met je meedenken.
Voor mij werkten van die digitale plakbriefjes wel als ik veel te doen had, dat afstrepen van gedane taken vond ik erg bevredigend.
Succes!