Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk contract opzeggen ivm spijt

07-12-2023 09:08 270 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag voor een vriend (geen grap); Heeft vorige functie opgezegd en is een nieuw jaarcontract bij andere werkgever aangegaan. Contract heeft geen proeftijd. In de eerste werkweek al veel spijt van de overstap. Mist oude werk en collega's enorm en voelt geen aansluiting bij nieuwe werk. Hij wil dus stoppen bij de nieuwe werkgever. Vanwege groot personeelstekort is deze helemaal niet blij en wil vriend aan zn contract houden. Ik vraag me ondertussen af wat de nieuwe werkgever heeft aan een ongemotiveerde kracht ?! De oude werkgever heeft overigens aangegeven dat vriend terug mag. Wat zijn de opties?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
09-12-2023 19:59
De omzet wel waarschijnlijk, de winst is nog maar de vraag hoeveel hoger die is met meer personeel. Hoe meer personeel betekent niet altijd hoe meer winst.

Zeker niet als mensen zich ziek gaan melden omdat ze het toch niet hun droombaan vinden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
09-12-2023 20:31
Die werknemer doet dat niet, TO heeft nergens vermeld dat hij niet in staat is om te werken.

Mwah. Of de nieuwe werkgever daadwerkelijk kans zou maken is een tweede, maar onderstaande is niet bepaald kies als meneer straks weer 'overspannen' zou worden en daardoor zou uitvallen.

Bergje65 schreef:
09-12-2023 00:32
"Zou de beste man niet reeds overspannen zijn van het gedoe op z'n vorige werk?"


Voila! Daarom schreef ik eerder; als je het hele verhaal kent vallen de kwartjes
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
09-12-2023 06:50
Maar wij moeten het doen met wat jij deelt.
Schreef je ook niet dat het met zijn leeftijd te maken had waardoor hij zich onder druk had laten zetten om een contract te tekenen, in een werkveld waar veel vacatures zijn?
Nee dat schreef ik niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
10-12-2023 09:37
Nee dat schreef ik niet

Oh? Ik denk dat ik niet de enige ben die onderstaande zo geïnterpreteerd heeft. Wellicht een beetje meer openheid, en niet op dit soort misverstanden aansturen?

Irma_3110 schreef:
08-12-2023 18:01
"Zij eruit of ik eruit" wordt door de werkgever niet opgelost door te kiezen voor "zij eruit". Dat zou ik toch wel als een conflict ervaren. Ik geef aan hoe hoog het me zit, hoe slecht ik kan werken met "Zij" en werkgever laat het op zijn beloop.
En van hbo+ verwacht ik dat zij een contract inhoudelijk kunnen beoordelen voordat ze tekenen.

Bergje65 schreef:
08-12-2023 18:10
Normaal gesproken wel. Nu dus niet. Leeftijd speelt ook een rol.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
09-12-2023 20:31
Die werknemer doet dat niet, TO heeft nergens vermeld dat hij niet in staat is om te werken.

En ik schreef dit
Wat S-Groot al schreef... TO geeft toe dat werknemer bij de vorige werkgever burnout is geraakt. Ik weet niet wat jouw definitie daarvan is, maar die van mij houdt een duidelijk verminderd arbeidsvermogen in. Aangezien werknemer in dezelfde sector gaat werken, zal ook daar die aantasting van werkvermogen spelen.
En jij vindt het maar heel normaal dat een nieuwe werkgever ervoor opdraait??? Je wijst heel erg op het collectief, waarbij je niet wilt inzien dat claims op dat collectief leiden tot verhoging van de premie (en sowieso moet dat collectief worden opgebracht door werkgevers), maar houd je er ook rekening mee dat uitval ook leidt tot andere problemen? Uitval moet worden opgevangen, tegen extra kosten en extra belasting bij collega's, met ook daar mogelijke uitval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze schreef niet dat hij een burnout heeft of niet in staat is om te werken. Het laatste nieuws was dat hij momenteel aan het werk is bij de nieuwe werkgever.

Verder: je leest selectief. Ik heb al drie keer geschreven dat het niet handig is van deze meneer. En hoe hij het beter had kunnen aanpakken. Staat gewoon hierboven.

Voor de duidelijkheid, ik ben niet de persoon die beweerde dat hij zich maar moet ziekmelden.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
10-12-2023 14:11
Ze schreef niet dat hij een burnout heeft of niet in staat is om te werken. Het laatste nieuws was dat hij momenteel aan het werk is bij de nieuwe werkgever.

Verder: je leest selectief. Ik heb al drie keer geschreven dat het niet handig is van deze meneer. En hoe hij het beter had kunnen aanpakken. Staat gewoon hierboven.

Voor de duidelijkheid, ik ben niet de persoon die beweerde dat hij zich maar moet ziekmelden.
Voor de duidelijkheid: je bent wel degene die vindt dat de werkgever dit maar moet dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irma_3110 schreef:
10-12-2023 14:37
Voor de duidelijkheid: je bent wel degene die vindt dat de werkgever dit maar moet dragen.
Wat vind jij dan dat iemand moet doen die overspannen raakt vanwege mismanagement?
bijtie schreef:
10-12-2023 14:39
Wat vind jij dan dat iemand moet doen die overspannen raakt vanwege mismanagement?
Uhm even denken hoor...
Het gesprek aangaan met leidinggevende of HR. Eventueel een gesprek aanvragen met een Arbo arts. Alles laten documenteren. Zoveel stappen nog te gaan alvorens je jezelf ziek gaat melden.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
10-12-2023 14:49
Uhm even denken hoor...
Het gesprek aangaan met leidinggevende of HR. Eventueel een gesprek aanvragen met een Arbo arts. Alles laten documenteren. Zoveel stappen nog te gaan alvorens je jezelf ziek gaat melden.
Oftewel: de werkgever moet dit dragen.

Dan zeggen we dus hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
10-12-2023 14:49
Uhm even denken hoor...
Het gesprek aangaan met leidinggevende of HR. Eventueel een gesprek aanvragen met een Arbo arts. Alles laten documenteren. Zoveel stappen nog te gaan alvorens je jezelf ziek gaat melden.
Dit dus. En dan wel bij de eigen werkgever. Niet een nieuwe werkgever met deze erfenis opzadelen.
bijtie schreef:
10-12-2023 15:12
Oftewel: de werkgever moet dit dragen.

Dan zeggen we dus hetzelfde.

Uiteraard vind ik dat je als werkgever naar je personeel moet luisteren en eventuele problemen weg moet nemen waar mogelijk. Maar stap 1 moet dan vanuit de werknemer komen. Die zal het zelf als eerste bespreekbaar moeten maken. Een werkgever kan niet op een afstand ruiken of er iets speelt tenzij het werk onvoldoende gedaan wordt. Als er dan niks mee gedaan wordt kan werknemer naar een arbo arts gaan die kan helpen. En pas daarna als er geen verbeteringen komen kan de werknemer zich ziek melden. Of, beter nog, in de tussentijd een andere baan vinden wanneer zijn klachten puur gebaseerd zijn op de werkomgeving en de druk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
08-12-2023 10:36
Zucht... dat weet ik, maar misschien moet men eens proberen te lezen wat ik schrijf. Lós van de contractuele verplichting.

Er wordt gehamerd op doorzetten en dat je binnen een paar weken niet kunt weten of een nieuwe werkomgeving iets voor je is of niet. Daar gaan mijn reacties over.
Flipflop schreef:
08-12-2023 10:36
Zucht... dat weet ik, maar misschien moet men eens proberen te lezen wat ik schrijf. Lós van de contractuele verplichting.

Er wordt gehamerd op doorzetten en dat je binnen een paar weken niet kunt weten of een nieuwe werkomgeving iets voor je is of niet. Daar gaan mijn reacties over.
Je berichten over werk zonder ccontractuele verplichtingen zijn niet relevant in dit topic.

Bij banen waar je langer nodig bent duurt het meestal ook langer om te weten of het iets voor je is. Normaal gezien heb je dan ook een proeftijd waarbinnen je kunt zeggen aju paraplu ik ben er vandoor. Als je een week frikandellen gaat inpakken dan kun je dat wel sneller weten. Voor het inpakken van frikandellen zul je niet snel meteen een jaarcontract krijgen.

Nu is het niet dezelfde situatie. Er is een jaarcontract. Daar heeft de werknemer zelf voor gekozen door een contract zonder proeftijd of tussentijdse opzegmogelijkheid te tekenen. Al vraag ik me even af of het niet meer wettelijk verplicht is om een proeftijd te bieden bij een contract dat voor langer dan 7 maanden overeen wordt gekomen.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuur schreef:
10-12-2023 18:41
Je berichten over werk zonder ccontractuele verplichtingen zijn niet relevant in dit topic.

Bij banen waar je langer nodig bent duurt het meestal ook langer om te weten of het iets voor je is. Normaal gezien heb je dan ook een proeftijd waarbinnen je kunt zeggen aju paraplu ik ben er vandoor. Als je een week frikandellen gaat inpakken dan kun je dat wel sneller weten. Voor het inpakken van frikandellen zul je niet snel meteen een jaarcontract krijgen.

Nu is het niet dezelfde situatie. Er is een jaarcontract. Daar heeft de werknemer zelf voor gekozen door een contract zonder proeftijd of tussentijdse opzegmogelijkheid te tekenen. Al vraag ik me even af of het niet meer wettelijk verplicht is om een proeftijd te bieden bij een contract dat voor langer dan 7 maanden overeen wordt gekomen.
Nee, het is andersom: het is wettelijk verboden om een proeftijd af te spreken in een contract tot en met 6 maanden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Philip schreef:
08-12-2023 21:14
Dan maar even wat duidelijker:

Werknemer (hierna: wn) is genaaid door werkgever (hierna: wg) in de onderhandelingen.

De kans dat wn niet functioneert is klein, want wn functioneerde bij de oude wg.

De kans dat wn zich niet goed voelt bij wg is veel groter. De bedrijfscultuur, de collega's, het werk, het kan allemaal tegenvallen.

De gevolgen voor wg van een niet-functionerende wn zijn weliswaar niet klein, maar wel dragelijk.

De gevolgen voor wn van een rotbaan zijn vaak groot. Burn-out is daar maar één van de voorbeelden van.

Conclusie: wg heeft een kleine kans op een dragelijk risico. Wn heeft een vrij grote kans op een ondragelijk risico.

Wg heeft wn dus genaaid, want wn is dit niet bewust geweest. Wn heeft namelijk als persoon vrij weinig kennis van het arbeidsrecht, wg heeft veel meer kennis.

Wn hoeft daarom niet meer te doen dan hij contractueel verplicht is.

Echt: waarom vinden jullie dat wn zich 100% moet inzetten voor een wg die zo omgaat met personeel?
Met het verschil dat een rotbaan niet tot een burnout leidt. Daar zijn andere/ meer omstandigheden voor nodig.
En met het verschil dat wg wn die kan lezen en nadenken niet genaaid heeft, maar dat wn zichzelf genaaid heeft.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irma_3110 schreef:
10-12-2023 19:57
Nee, het is andersom: het is wettelijk verboden om een proeftijd af te spreken in een contract tot en met 6 maanden.
Ja klopt, dankjewel. Ik had het later opgezocht en gezien. Maar hiermee was ik in de war.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
10-12-2023 08:32
Mwah. Of de nieuwe werkgever daadwerkelijk kans zou maken is een tweede, maar onderstaande is niet bepaald kies als meneer straks weer 'overspannen' zou worden en daardoor zou uitvallen.
Voor de duidelijkheid: "meneer" is gewoon aan het werk en zet zich in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
11-12-2023 09:22
Voor de duidelijkheid: "meneer" is gewoon aan het werk en zet zich in.

Heel goed, houden zo. Grappig dat je aanslaat op 'meneer' terwijl je daar zelf mee begon, maar dat ging over de leidinggevende dus toen was het blijkbaar wel gepast ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irma_3110 schreef:
10-12-2023 15:13
Dit dus. En dan wel bij de eigen werkgever. Niet een nieuwe werkgever met deze erfenis opzadelen.
De nieuwe werkgever is de eigen werkgever. Volgens mij kun je maar 1 werkgever hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
11-12-2023 09:29
Heel goed, houden zo. Grappig dat je aanslaat op 'meneer' terwijl je daar zelf mee begon, maar dat ging over de leidinggevende dus toen was het blijkbaar wel gepast ofzo.
Klopt! omdat de beste man niet kwam opdagen bij een afspraak vond ik dat een volledig passende en cynische titel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven