Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk contract opzeggen ivm spijt

07-12-2023 09:08 270 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag voor een vriend (geen grap); Heeft vorige functie opgezegd en is een nieuw jaarcontract bij andere werkgever aangegaan. Contract heeft geen proeftijd. In de eerste werkweek al veel spijt van de overstap. Mist oude werk en collega's enorm en voelt geen aansluiting bij nieuwe werk. Hij wil dus stoppen bij de nieuwe werkgever. Vanwege groot personeelstekort is deze helemaal niet blij en wil vriend aan zn contract houden. Ik vraag me ondertussen af wat de nieuwe werkgever heeft aan een ongemotiveerde kracht ?! De oude werkgever heeft overigens aangegeven dat vriend terug mag. Wat zijn de opties?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij kan gewoon opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn. En de oude werkgever moet zolang even wachten. Wel contract tekenen alvast voor wanneer hij weggaat.

Natuurlijk is nieuwe werk niet blij. Dat snapt iedereen wel denk ik zo. Hij kan weigeren het ontslag te aanvaarden. Of dat ook werkelijk kán weet ik ook niet, maar ik snap wel deze eerste reactie van werkgever.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen proeftijd in contract is meestal al een rode vlag. Vriend kan nieuw contract tekenen bij oude baas dat ingaat na afloop van zijn opzegtermijn.

Heeft hij een opzegtermijn in zijn contract staan? Als er geen opzegtermijn in het contract is opgenomen dan heeft je vriend waarschijnlijk pech. Daarom moet je nooit een contract tekenen zonder mogelijkheid om deze eerder te kunnen beëindigen. Maar dat is dan een les voor de volgende keer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is heel gebruikelijk dat er in een (standaard)jaarovereenkomst geen proeftijd zit. Waarom zou dat een rode vlag zijn?

@TO je vraagt wat de werkgever aan een ongemotiveerde werknemer heeft. Ik denk dat de werkgever terecht verwacht dat je vriend zich inzet voor een jaar zoals immers contactueel is overeen gekomen. Je vriend verwacht toch ook dat zijn werkgever zich aan zijn contractuele verplichtingen houdt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen proeftijd en geen opzegtermijn. Hij voelde zich tijdens het gesprek ook ontzettend onder druk gezet. Moest binnen 24 uur beslissen. Vreselijke situatie.
Wat kan er gebeuren als hij, ook al staat er geen opzegtermijn vermeld, gewoon opzegt. Maand uitwerken en wegblijven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
07-12-2023 09:12
Hij kan gewoon opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn. En de oude werkgever moet zolang even wachten. Wel contract tekenen alvast voor wanneer hij weggaat.

Natuurlijk is nieuwe werk niet blij. Dat snapt iedereen wel denk ik zo. Hij kan weigeren het ontslag te aanvaarden. Of dat ook werkelijk kán weet ik ook niet, maar ik snap wel deze eerste reactie van werkgever.
Als er een opzegtermijn is, kan dat ja. Maar soms staat er geen opzegtermijn in een jaarcontract....
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
07-12-2023 09:24
Het is heel gebruikelijk dat er in een (standaard)jaarovereenkomst geen proeftijd zit. Waarom zou dat een rode vlag zijn?

@TO je vraagt wat de werkgever aan een ongemotiveerde werknemer heeft. Ik denk dat de werkgever terecht verwacht dat je vriend zich inzet voor een jaar zoals immers contactueel is overeen gekomen. Je vriend verwacht toch ook dat zijn werkgever zich aan zijn contractuele verplichtingen houdt?
Gemotiveerd zijn kun je niet opwekken he? Dat staat buiten het feit dat vriend een rechtschapen werknemer probeert te zijn maar als je het niet naar je zin hebt, heb je het niet naar je zin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij zijn contract wil ontbinden voordat deze afloopt, dan moet deze mogelijkheid wel in het contract staan.

Anders kun je een contract voor bepaalde tijd niet tussentijdsbeeindigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de site van de overheid staat dit inderdaad:

Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelang duurt zijn contract nog?

Ik herken het, ik heb wel een opzegtermijn maar ga volgende week ook in gesprek met mijn oude baas over een terugkomst.
TantePollewop schreef:
07-12-2023 09:29
Als hij zijn contract wil ontbinden voordat deze afloopt, dan moet deze mogelijkheid wel in het contract staan.

Anders kun je een contract voor bepaalde tijd niet tussentijdsbeeindigen.
In praktijk kan het altijd. Niemand kan iemand dwingen een jaar te komen werken. Dan gaan mensen zich ziekmelden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit heb ik ook meegemaakt. Geen opzegtermijn en dan kan je dus niet opzeggen gedurende de looptijd. Heel vervelend. Ik ben het gesprek aangegaan en mocht uiteindelijk weg toen ze een nieuwe hadden gevonden. Heeft even geduurd.
Ik zou nu nooit meer zo een contract afsluiten maar wist het toen echt niet.
Ik denk dat de enige manier is om te gaan praten en kijken of je eruit kan komen met elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 09:25
Geen proeftijd en geen opzegtermijn. Hij voelde zich tijdens het gesprek ook ontzettend onder druk gezet. Moest binnen 24 uur beslissen. Vreselijke situatie.
Wat kan er gebeuren als hij, ook al staat er geen opzegtermijn vermeld, gewoon opzegt. Maand uitwerken en wegblijven?
Hij is dan schadeplichtig naar zijn huidige werkgever, Zijn huidige werknemer kan hem een schadevergoeding vragen voor het loon over e termijn dat de arbeidsovereenkomst nog zou duren. Dus in jouw vriends geval een jaar aan loon. De kantonrechter kan dat bedrag verlagen. Maar dan moet je dus de gang naar de rechter maken te alle kosten en stress vandien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij het wel doet dan kan hij een boete krijgen te hoogte van het resterende salaris van het contract. Kan erg duur zijn dus.

Enige andere mogelijkheid is als de huidige werkgever alsnog toestemming geeft om ontslag te nemen. Maar zo te lezen gaat dat lastig, aangezien ze hem willen behouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
07-12-2023 09:31
In praktijk kan het altijd. Niemand kan iemand dwingen een jaar te komen werken. Dan gaan mensen zich ziekmelden.
Dat valt vies tegen. Het zal de eerste werkgever niet zijn die er niet mee akkoord gaat. Zeker met de huidige arbeidsmarkt. Ze proberen het.

Is het wenselijk, nee absoluut niet, maar het gebeurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een beetje hetzelfde, man werkt nu 2 maanden bij nieuwe werkgever, heeft spijt (directeur blijkt af en toe in een soort hulk te veranderen en flipt dan compleet). Ook een jaarcontract zonder opzegtermijn. Proeftijd al voorbij. In goed overleg gaat hij toch stoppen. Werkgever snapt ook dat ze niks aan een ongemotiveerde werknemer hebben met het risico op ziekmelden bijvoorbeeld (zou man overigens nooit doen). Maar als werkgever niet mee wil werken, vrees ik dat je vriend pech heeft en zijn tijd moet uitzitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
07-12-2023 09:24
Het is heel gebruikelijk dat er in een (standaard)jaarovereenkomst geen proeftijd zit. Waarom zou dat een rode vlag zijn?
In mijn branche krijg je standaard een jaarcontract bij aanvang en daar staat altijd een opzegtermijn en een proeftijd in opgenomen.
De enige 2 bedrijven waar er geen proeftijd was (en 2 maanden opzegtermijn) waren de bedrijven waar héél veel omloop was vanwege de omstandigheden en omgang richting het personeel. Kan toeval zijn natuurlijk. Maar ik heb toch het idee dat de meeste bedrijven wel weten dat mensen snel lopen en het daarom aan de voorkant proberen dicht te timmeren. Ik teken het in ieder geval niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 09:25
Geen proeftijd en geen opzegtermijn. Hij voelde zich tijdens het gesprek ook ontzettend onder druk gezet. Moest binnen 24 uur beslissen. Vreselijke situatie.
Wat kan er gebeuren als hij, ook al staat er geen opzegtermijn vermeld, gewoon opzegt. Maand uitwerken en wegblijven?
Geen opzegtermijn? Wat een gek contract.
Dan zou ik dat even tegen het licht van een jurist laten houden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
07-12-2023 09:46
Geen opzegtermijn? Wat een gek contract.
Dan zou ik dat even tegen het licht van een jurist laten houden.
Dat is helemaal niet gek en volledig legaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
07-12-2023 09:46
Geen opzegtermijn? Wat een gek contract.
Dan zou ik dat even tegen het licht van een jurist laten houden.
Ik zou niet weten wat je daarmee op zou schieten. Een tijdelijk contract zonder de mogelijkheid tot opzeggen is gewoon toegestaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nog even een check doen in de cao als er een van toepassing is. Misschien staat daar nog iets over de opzegtermijn bij een contract voor bepaalde tijd. Maar ik vrees inderdaad dat hij zijn contract moet uitdienen. Als hij dat echt niet wil dan nogmaals in gesprek gaan met zijn werkgever en vragen of ze wellicht kunnen zoeken naar een vervanger door weer een vacature open te zetten voor deze functie. En dat hij dan wel weg mag als ze iemand hebben aangenomen.

Anders uitzitten. Toch stoppen kan inderdaad grote gevolgen hebben en dan moet hij het loon over de periode dat hij eerder is gestopt aan werkgever vergoeden. Dat is de gefixeerde schadevergoeding bij een opzeggen tegen verkeerde opzegtermijn,
https://www.hrpraktijk.nl/topics/ontsla ... zegtermijn.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
NosceTeIpsum schreef:
07-12-2023 09:56
Ik zou niet weten wat je daarmee op zou schieten. Een tijdelijk contract zonder de mogelijkheid tot opzeggen is gewoon toegestaan.
Klopt, je kunt er helemaal niks mee.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
07-12-2023 09:46
Geen opzegtermijn? Wat een gek contract.
Dan zou ik dat even tegen het licht van een jurist laten houden.
Een jaarcontract zonder opzegtermijn is heel normaal. Gaat een jurist niets aan veranderen.

Het is een zakelijke overeenkomst waar beide partijen zich aan moeten houden. In overleg kan er worden afgeweken van dit contract.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-12-2023 09:25
Geen proeftijd en geen opzegtermijn. Hij voelde zich tijdens het gesprek ook ontzettend onder druk gezet. Moest binnen 24 uur beslissen. Vreselijke situatie.
Wat kan er gebeuren als hij, ook al staat er geen opzegtermijn vermeld, gewoon opzegt. Maand uitwerken en wegblijven?
Volgens het Juridisch loket kan hij dan een boete krijgen:

"Staat in uw contract niet dat u eerder mag stoppen? Dan mag uw werkgever eisen dat u tot de einddatum van uw contract blijft doorwerken. Doet u dat niet? Dan kan hij een boete eisen. Deze vergoeding is net zo hoog als het loon dat u zou krijgen tot het einde van uw contract" (https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... eindigen/.)

Dus als hij nog 10 maanden te gaan heeft van zijn jaarcontract, kan de werkgever een bedrag eisen van 10x zijn loon. Wordt dus een dure grap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Samenvattend: je vriend moet zijn contract uitdienen. Hij wil dit niet, dus het enige wat hij kan doen is met zijn werkgever om tafel om te kijken of er een oplossing is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven