Werk & Studie alle pijlers

tijdelijke contractbreuk

06-04-2012 21:15 42 berichten
Ja klinkt raar, maar het voorstel van mijn werkgever is om het vaste contract dat ik nu al 12 jaar heb, tijdelijk te verbreken voor een maand of 3. De reden: het gaat slecht met het bedrijf en op deze manier heeft het dit jaar minder kostenposten. Ik krijg gegarandeerd mijn baan terug, aldus mijn werkgever.

Dit voorstel is ook aan een aantal andere collega's gedaan.

Natuurlijk wil ik dat niet.

Ten eerste staat er niets op papier dat het contract na 3 maanden weer wordt opgepakt en voor hoelang ik dan terug mag komen.

En ten tweede; stel dat ik over 3 maanden terug mag komen (eigenlijk moet komen want werk weigeren mag natuurlijk niet) en aan het eind van het jaar toch ontslagen wordt of bedrijf gaat failliet, dan kan ik volgens mij toch fluiten naar een langdurige ww uitkering omdat ik dan niet aansluitend een x aantal jaar heb gewerkt?

Weet iemand hoe de regels zijn.
Absoluut niet mee instemmen! Na 3 vervallen alle rechten die je nu had, dus bijv ook het recht op een vast contract zonder proeftijd e.d. Stem nergens mee in zonder overleg met een jurist want jouw baas is kennelijk heel goed op de hoogte van de regels!
Alle reacties Link kopieren
Rechtsbijstandsverzekering/vakbond/rechtswinkel inschakelen...

Succes!!
Ben ook wel teleurgesteld in hem nummerzoveel. Ik begrijp dat het belang van zijn bedrijf voorop staat maar had toch iets meer loyaliteit en eerlijkheid verwacht naar personeel. Ja beetje naief maar werk er al zolang met veel plezier.

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren die in ditzelfde schuitje zitten want ik heb het al vaker gehoord dat dit soort voorstellen worden gedaan.
Dank je Nettel, baal er best van dat het zo ver moet komen.
Al staat er wat op papier. Hier moet je nooit mee akkoord gaan. Stel dat hij in de tussentijd failliet gaat, dan heb je zelf je baan opgezegd. Dag uitkering.
http://www.arbeidsrechter ... -beeindigingsovereenkomst

misschien heb je hier iets aan?
Wat nummerzo veel zegt. Dit riekt naar misleiding.
Overigens zou ik nu heel hard mijn best doen om wat anders te zoeken. Dit klinkt niet echt stabiel.
Wat een gluiperige baas heb jij.

Niet doen hoor!

Stel dat hij je al weer aanneemt (lijkt me sterk) zou ik niet raar opkijken als dezelfde functie ineens minder verdient.

Ik zie sowieso totaal geen voordelen voor jou.

Waarom zou je vrijwillig drie maanden zonder werk gaan zitten.

Niet jouw probleem dat het slecht gaat met het bedrijf.

Dan laat hij zelf maar drie maanden zijn inkomsten vallen.
@ Tuorrebout

Dat moet ik nog even navragen. Volgens mij, maar kan het verkeerd hebben, wordt er tijdelijk ontslag aangevraagd.
En hoe zit het dan met de algemene arbeidsvoorwaarden. Bij ons is het bijvoorbeeld zo dat je bij 12,5 jarig en 25 jarig dienstverband een bruto uitkering krijgt. Dan heb je daar ook geen recht meer op. Bij ons zijn ook extra dagen gekoppeld aan de datum in dienst.
@ vlindertje, dank je voor de link ga hem van het weekend eens doornemen met een collegaquote:cheerlesscard schreef op 06 april 2012 @ 21:29:

Wat een gluiperige baas heb jij.

Niet doen hoor!

Wat een rotgedachte he, denk je iemand te "kennen"..... Maar het is en blijft toch een zakelijke overeenkomst. Ook al ben je zo loyaal geweest. En het is geen slechte wg geweest. Juist niet.
quote:Tuorrebout schreef op 06 april 2012 @ 21:33:

En hoe zit het dan met de algemene arbeidsvoorwaarden. Bij ons is het bijvoorbeeld zo dat je bij 12,5 jarig en 25 jarig dienstverband een bruto uitkering krijgt. Dan heb je daar ook geen recht meer op. Bij ons zijn ook extra dagen gekoppeld aan de datum in dienst.Zou wel zonde zijn als dit komt te vervallen maar dat zou ik dan nog wel op de koop toe willen nemen, als ik mijn baan maar gewoon kan behouden. Ik zit gewoon met het eventueel recht op een ww uitkering. Ik ben bang dat ik dit vergooi als ik dalijk een gat heb van 3 maanden.
Je hebt geen gat, want direct na je ontslag moet je ook al ww aanvragen (dus in die periode van 3 maanden).

Het blijft echter heel onverstandig om mee te werken. Je gebruikt namelijk dus wel 3 ww-maanden op in die 3 maanden. Stel dat het toch mis gaat, dan heb je dus 3 maanden korter de tijd om ander werk te vinden!

Ook geeft het veel gedoe, want in die 3 maanden moet je natuurlijk wel gewoon solliciteren naar andere banen.

Laat je de WW zitten en wil je dat voor die 3 maanden niet aanvragen, dan heb je idd een gat van 3 maanden en alle gevolgen van dien. Niet aanvragen is dus zeker ook geen verstandige beslissing!
met een vaststellingsovereenkomst behoud t je je recht op ww, maar weet je niet of je werkgever je weer aanneemt. Zou toch juridisch advies vragen!
Okee nummerzoveel. Ik dacht dat je ww bepaalt werd ahv het aantal jaar dat je aansluitend hebt gewerkt. Je laatste aaneensluitende periode dus.

Ik zou natuurlijk in die 3 maanden wel ww aanvragen maar stel dat ik weer wordt aangenomen na 3 maanden en dat ik dan na 6 maanden toch definitief ontslagen wordt, dan (tenminste dat begreep ik) zou mijn ww gebaseerd worden op slechts 6 maanden arbeidsverleden omdat dit mijn laatste aaneensluitende periode zou zijn. Maar dat is dus niet zo.
Niet mee akkoord gaan, je verliest al je rechten! Als het slecht gaat met het bedrijf dan moet je baas je maar ontslaan en je na 3 maanden weer bellen of je terug wilt komen.
Als je vanuit de WW weer aan het werk gaat, en toch die baan verliest, dan kan de WW voortgezet worden obv de rechten die je al had. Ik weet alleen niet binnen welke termijn dat precies kan.
Je baas gaat voor zijn eigenbelang.

Maar: hoe sta jij tegenover 3 maanden onbetaald verlof?

Dat zou hetzelfde zijn.

Overigens krijg je geen ww-uitkering als je werkloosheid aan jezelf te wijten is.
nooit aan meedoen.je werkgever kan ook tijdelijke deeltijd-ww aanvragen.dan ben je beter beschermd.
quote:Henkjan41 schreef op 06 april 2012 @ 21:57:

Je baas gaat voor zijn eigenbelang.

Maar: hoe sta jij tegenover 3 maanden onbetaald verlof?

Dat zou hetzelfde zijn.

Overigens krijg je geen ww-uitkering als je werkloosheid aan jezelf te wijten is.

In die 3 maanden zal ik natuurlijk ww aan moeten vragen.

Ik ga ook geen ontslag indienen. Hij zal mij/ons moeten ontslaan voor een tijdelijke periode.
quote:desteny schreef op 06 april 2012 @ 22:05:

nooit aan meedoen.je werkgever kan ook tijdelijke deeltijd-ww aanvragen.dan ben je beter beschermd.Heeee goede tip!
Met een 3 maanden onbetaald verlof kun je ook hele leuke dingen doen. Wereldreis, tijdelijke baan in ander land (seizoenswerk) ...
De deeltijd-WW was een tijdelijke regeling en is inmiddels komen te vervallen. Jouw baas kan hier dus geen beroep meer op doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven