Werk & Studie alle pijlers

tijdelijkedienst bij wijze van proef en opzegtermijn

17-09-2009 18:45 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Even een vraag die ik natuurlijk best ook maandag weer aan P&O kan stellen, maar misschien is hier iemand die mij het antwoord kan geven.

Vriendin X werkt nu 3 maanden bij een GGD. Zij heeft een aanstelling in tijdelijke dienst bij wijze van proef. Bij een goede beoordeling aan het einde van dat jaar, wordt het een aanstelling voor onbepaalde tijd. Nu heeft ze een hele leuke andere baan gezien. Echt super en op haar lijf geschreven. Maar ze kan niet solliciteren. want zo zegt ze, ze heeft een jaarcontract en dat loopt pas 1 juli 2010 af.

Volgens mij is dat niet zo. Want de CAR (8.12) zegt dat als je als ambtenaar bent aangesteld in tijdelijke dienst bij wijze van proef, dat je dan wel kunt opzeggen.

- werk je tot 6 maanden dan heb je 1 maand opzegtermijn

- werk je tussen de 6 en 12 maanden dan heb je 2 maanden opzegtermijn

- en na de 12 maanden heb je 3 maanden opzegtermijn

Maar we komen er niet uit en P&O is niet mijn vakgebied. Wie weet of ik het bij het recht eind heb?
Hoi Esfa,

Wat staat er in haar contract? Is tussentijdse opzegging mogelijk?

En solliciteren is natuurlijk altijd mogelijk en mocht ze inderdaad aangenomen worden, dan kan je natuurlijk altijd in overleg gaan....

Suc6,

Poffer
Als je een contract hebt tót 1 juli 2010 ben je niet verplicht om tót die datum te werken, maar heb je simpelweg de zekerheid dat je een baan tót 1 juli 2010 hebt.

Ze kan dus gewoon solliciteren en heeft 1 maand opzegtermijn.
Peas on earth!
Bedankt voor jullie reacties.

Poffertjes, een ambtenaar krijgt geen contract, maar wordt eenzijdig aangesteld. In haar brief staat dus dat ze is aangesteld in tijdelijke dienst bij wijze van proef voor een jaar. Zodra die termijn is verstreken wordt ze bij een goede beoordeling vast aangesteld. Over opzegtermijnen staat niks in de brief, wel in de CAO voor ambtenaren de CAR. In overleg kan natuurlijk altijd, maar het is wel fijn om te weten wat je rechten (en plichten) zjin :-)

Prinses, dan je wel voor je antwoord. We gaan zo weer eens lekker verder kletsen over de telefoon. De job die ze heeft gezien is echt heel leuk. Dus ik denk dat ze ervoor gaat.
Als er niets specifieks in aanstelling of arbeidsovereenkomst staat gemeld inzake arbeidsvoorwaarden, gelden de algemene bedrijfsregels danwel CAO- danwel bovenliggende wettelijke bepalingen.

Volgens mij geldt het door jou aangehaalde CAR-UWO artikel. Zie deze link:

http://www.car-uwo.nl/smartsite.dws?ch=CAU&id=72641
Inderdaad, ze is aangesteld als ambtenaar en dan is het CAR van toepassing. En daar staat dus in wat jij ook al aanhaalde en dus mag ze opzeggen met in acht neming van 1 maand opzegtermijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven