Werk & Studie alle pijlers

Tips klassenmanagement / orde houden

11-11-2022 10:17 22 berichten
Deze zomer was hier een topic over onderwijs, waarin iemand een link postte naar een docent die zijn eigen ervaringen met (geen) orde houden beschreef en hoe je dat kon leren.

Leuke link! Maar ik kan hem helaas nergens terugvinden. Weet iemand wie ik bedoel?

Aanbevelingen voor een coach op dit gebied zijn ook welkom. Ik vraag het voor een vriend. (Nee echt! :rofl: )
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik nog voor de klas stond heb ik veel gehad aan de boeken (en de cursus) van René Kneyber. Erg praktisch en herkenbaar.
Staat de link misschien in deze topic?

werk-studie/moeilijke-klas-onderwijs/li ... ges/492932
Boekentip: regie in de klas van Tom Bennet
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Stap 1: contact maken (en dus niet alleen hallo zeggen)
Moiren schreef:
11-11-2022 14:22
Dit is dus zo’n holle frase die je in de meeste boeken over klassenmanagement tegenkomt. Hoe moet je dit dan concreet doen?

Ik had enorm contact kunnen maken door bijvoorbeeld mijn persoonlijke levensverhaal te vertellen in les 1, maar dan had Gym3 me direct kapot gemaakt :P

On topic: wat mij verder veel heeft geholpen, is bij collega’s in de klas kijken. En ervaren collega’s bij mij mee laten kijken. Op die manier krijg je meer inzicht in de ogenschijnlijk kleine gedragingen van een klas en van de docent die uiteindelijk grote impact hebben op de orde in de les.
Procne schreef:
11-11-2022 16:51
Dit is dus zo’n holle frase die je in de meeste boeken over klassenmanagement tegenkomt. Hoe moet je dit dan concreet doen?

Ik had enorm contact kunnen maken door bijvoorbeeld mijn persoonlijke levensverhaal te vertellen in les 1, maar dan had Gym3 me direct kapot gemaakt :P

On topic: wat mij verder veel heeft geholpen, is bij collega’s in de klas kijken. En ervaren collega’s bij mij mee laten kijken. Op die manier krijg je meer inzicht in de ogenschijnlijk kleine gedragingen van een klas en van de docent die uiteindelijk grote impact hebben op de orde in de les.
Dan heb je dus ook geen contact.
Moiren schreef:
11-11-2022 17:35
Dan heb je dus ook geen contact.
Enorm bruikbaar, jouw tips!
Procne schreef:
11-11-2022 18:15
Tsja, als het zo makkelijk uit te leggen was bestonden er geen boeken vol over. En was het niet zo’n groot probleem bij zoveel onderwijzend personeel.
Wat mij heeft geholpen is om steeds na te gaan welke manieren van contact maken en reageren op de leerlingen echt bij mij past. Dus dingen die misschien volgens de regels niet 'mogen', maar waar ik zelf geen bezwaar tegen heb, sta ik toe. En wanneer ik me echt stoor, ben ik daar ook heel eerlijk in. Ik deel van mezelf wat ik wil delen en doe tegelijkertijd niet gespeeld leuk of geïnteresseerd. Leerlingen weten dat mijn reacties uit mij als mens komen en niet uit mijn rol als docent. Is niet per se volgens de regels van professionaliteit, maar voor mij werkt het.

En als dat in een bepaalde klas niet werkt en ik mezelf te veel moet forceren, de hele tijd mezelf moet monitoren omdat ik me geen houding weet te geven, dan zoek ik naar werkvormen waarbij ik de klas kan opdelen en in kleine groepjes kan 'managen'. En dan zoek ik op die manier meer op individueel niveau verbinding.

Ik ben geen docent voor alle soorten klassen en het was een opluchting om dat aan mezelf te mogen toegeven. Ik ben echt een hele goede docent als ik op de juiste plek zit. De opleiding waar ik nu lesgeef past echt bij mij en ik hoef geen fluit moeite meer te doen om orde te bewaren.
venessa schreef:
11-11-2022 14:19
Staat de link misschien in deze topic?

werk-studie/moeilijke-klas-onderwijs/li ... ges/492932
Ik zie hem niet, maar wel het lezen waard, dank je.
Belle73 schreef:
Boekentip: regie in de klas van Tom Bennet
Dank! Is dat een vertaling?
Moiren schreef:
Heb jij een tip om dat te doen bij een groep die je maar één keer ziet?
Procne schreef:
11-11-2022 12:14
Toen ik nog voor de klas stond heb ik veel gehad aan de boeken (en de cursus) van René Kneyber. Erg praktisch en herkenbaar.
O die zag ik ook in het andere topic staan. Dank je!
MeiKoningin schreef:
11-11-2022 19:10
Leerlingen weten dat mijn reacties uit mij als mens komen en niet uit mijn rol als docent. Is niet per se volgens de regels van professionaliteit, maar voor mij werkt het.
Is dat zo, dat het professioneel is om ‘in je rol’ te blijven? Klinkt voor mij als tegengesteld aan ‘contact maken’.
Met beeldcoaching kun je heel goed inzicht krijgen in wat je doet, wat wél en wat niet werkt. En van daaruit kun werken aan het inzetten van je sterke kanten. Is echt verhelderend!
Procne schreef:
11-11-2022 18:15
Dat je een tip niet direct snapt, wil niet zeggen dat het een slechte tip is.
Investeren in contact is niet hetzelfde als je levensverhaal aan de klas opdringen.
Steeds blijven toetsen wat je van ze vraagt en waarom. Bijvoorbeeld: je vraagt of ze de tassen van tafel doen, maar waarom verlang je dat eigenlijk? Of zoiets als te laat inleveren, hoe erg is dat en waarom? Stel je een harde deadline of niet en waarom? Het heeft mij het meeste geholpen om de reden van mijn regels duidelijk te krijgen voor mezelf én over te kunnen brengen op leerlingen. Dat ging geleidelijk steeds beter.

Daarnaast zijn lesbezoeken of beeldcoaching inderdaad heel waardevol! Zowel bij collega’s kijken als zij bij jou. Daar heb ik veel praktische tips en trucjes geleerd. Volgens mij werkt dit beter dan boeken lezen, omdat het meer is afgestemd op jou en jouw klassen/type leerling.

Bouwen aan relatie is ook zoiets, daar is niet één manier voor. De beste manier is de manier die bij jou past en daardoor oprecht is.
xynix schreef:
13-11-2022 10:17
Is dat zo, dat het professioneel is om ‘in je rol’ te blijven? Klinkt voor mij als tegengesteld aan ‘contact maken’.
Misschien niet per se, maar dat is wel hoe het mij op de docentenopleiding is aangeleerd, bijvoorbeeld aan de hand van dit soort boeken: https://www.cps.nl/publicaties/1982/les ... -de-leraar. En inderdaad ervaar ik dat als moeilijk te combineren met contact maken, omdat je dan steeds moet reflecteren op hoe je je rol vervult. Je zult dat op een gegeven moment natuurlijk meer eigen maken en dan ook meer ruimte hebben om vanuit jezelf contact te maken terwijl je ook de rol van je professie vervult, maar voor mij is het verschil tussen de rol en mezelf te groot.
Er is een hele praktische methode, ik weet alleen de naam niet, misschien Yollen maar ik weet het niet zeker.

Dat gaat over de 6 verschillende rollen van de docent, Je bent gastheer maar ook pedagoog.... etc etc.

Het is een hele praktische methode, je kunt er hulp bij vragen om het in te zetten. Doe dat , blijf niet rommelen of pappen en nathouden. Mijn ex collega coacht startende docenten hiermee. Erg fijn want snel inzetbaar in de praktijk.
Je zult zien dat je een rol mist of een rol onvoldoende zichtbaar maakt en inneemt, dat uit zich dan in klassendynamiek. Het is een hele positieve en waarderende methode met veel praktische handvatten. En zorgt voor een fijnere leservaring voor zowel jou als leerling.
feniks02 schreef:
17-11-2022 16:58
Er is een hele praktische methode, ik weet alleen de naam niet, misschien Yollen maar ik weet het niet zeker.

Dat gaat over de 6 verschillende rollen van de docent, Je bent gastheer maar ook pedagoog.... etc etc.

Het is een hele praktische methode, je kunt er hulp bij vragen om het in te zetten. Doe dat , blijf niet rommelen of pappen en nathouden. Mijn ex collega coacht startende docenten hiermee. Erg fijn want snel inzetbaar in de praktijk.
Je zult zien dat je een rol mist of een rol onvoldoende zichtbaar maakt en inneemt, dat uit zich dan in klassendynamiek. Het is een hele positieve en waarderende methode met veel praktische handvatten. En zorgt voor een fijnere leservaring voor zowel jou als leerling.
Zie mijn link in de post hierboven, de vijf rollen van de leraar, later aangevuld met een zesde rol.
Dank jullie wel!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven