Werk & Studie alle pijlers

Tips voor taal

28-10-2014 14:40 30 berichten
Hallo allen,

Ik moet van mijn werkgever actiever schrijven (woorden als zal/worden/kunnen ed zo veel mogelijk beperken).

Maar hoe kan ik de zin als: "een inventarisatie van eerder gebruikte methoden wordt uitgevoerd om te bepalen welke methodiek in het verleden is aangenomen" actiever maken?

Of de zin: "om de werkwijze van deze personen te achterhalen wordt hier tijdens een dialoog naar gevraagd"

Ik zie het echt niet, wie kan helpen met tips en tricks?
Alle reacties Link kopieren
Bedenk WIE dat gaat doen en schrijf het dan zo op.

"Ketller inventariseert de eerder gebruikte methoden. Vervolgens bepaalt ze welke methodiek in het verleden is aangenomen."

"Ik vraag naar de werkwijze van deze personen."
Inderdaad, Wie doet het en schrijf dat.
Ah is dat de truc!! Super bedankt!
Maar deze dan "daaruit blijkt dat de beoordeling op veel manieren uitgevoerd kan worden" ?

Of deze: "dit ondanks het feit dat er steeds meer over auto's bekent wordt"
Minder werkwoorden als zelfstandig naamwoorden gebruiken wil ook wel eens helpen. Dus niet 'de beoordeling' maar een zin maken met 'beoordelen'.
quote:ketller schreef op 28 oktober 2014 @ 15:04:

Maar deze dan "daaruit blijkt dat de beoordeling op veel manieren uitgevoerd kan worden" ?

Wie gaat de beoordeling uitvoeren?

Of deze: "dit ondanks het feit dat er steeds meer over auto's bekent wordt""Ondanks het feit dat mensen steeds meer over auto's weten."
En bekend met een d ;-)!
quote:qwe schreef op dinsdag 28 oktober 2014 15:17 En bekend met een d ;-)!

Ah ja daar zit ik ook steeds mee, net als betekent betekend..

Ppfff haha! Dank voor de tips.

De beoordeling wordt uitgevoerd door tandartsen
Tandartsen voeren de beoordeling uit.

Tandartsen beoordelen.
quote:Mevrouw75 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 15:24 Tandartsen voeren de beoordeling uit.

Tandartsen beoordelen. Dus: daaruit blijkt dat tandartsen de beoordelingen op verschillende manieren uitvoeren. ?
Maar deze dan: deze (een boek) wordt meegenomen in de analyse
Men ( weet niet wie, dus vul in wie) neemt 'het boek' (naam boek) mee in de analyse.

Weer : wie doet wat.

Dus de ontleding van de actieve zin is vaak : wie doet wat.
Dank je wel mevrouw75! IOU!!
quote:ketller schreef op 28 oktober 2014 @ 15:34:

[...]

Dus: daaruit blijkt dat tandartsen de beoordelingen op verschillende manieren uitvoeren. ?Ja.
quote:ketller schreef op 28 oktober 2014 @ 15:47:

Dank je wel mevrouw75! IOU!!Alsje.
Ketller. Het valt mij op dat al je zinnen die je als voorbeeld geeft in de lijdende vorm worden geschreven.

Dus met het woord "worden" erin. Net zoals mijn vorige zin.

Die kun je ook zo schrijven: Het valt mij op dat jij al je zinnen die je als voorbeeld geeft in de lijdende vorm schrijft.

Deze laatste zin is in de actieve vorm geschreven.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
quote:harry13 schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:

Ketller. Het valt mij op dat al je zinnen die je als voorbeeld geeft in de lijdende vorm worden geschreven.

Die kun je ook zo schrijven: Het valt mij op dat jij al je zinnen die je als voorbeeld geeft in de lijdende vorm schrijft.

Deze laatste zin is in de actieve vorm geschreven.Perfect voorbeeld van haar probleem, niet waar?
quote:Maar deze dan: deze (een boek) wordt meegenomen in de analyseDat kon toch al niet, 'deze' kan alleen voor 'de'-woorden gbruikt worden, en het is het boek, dus jouw zin zou met 'dit wordt meegenomen in de analyse'.

Ik zou de vraag willen omdraain: waarom gebruik je van die 'plechtige' zinnen? Of zou je tegen je moeder ook zeggen 'de eieren alsmede wat zout en peper werden geklutst, hetwelk resulteerde in een eenvoudige doch smakelijke omelet'?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:Mevrouw75 schreef op 28 oktober 2014 @ 15:50:

[...]

Perfect voorbeeld van haar probleem, niet waar?Inderdaad. Ik zag later pas wat nu precies de vraag was.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Niet teveel werkwoorden gebruiken en zorgen dat je zinnen niet te lang worden. Soms kun je beter twee kortere zinnen hebben dan een langere.
quote:harry13 schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:

Deze laatste zin is in de actieve vorm geschreven.

Nog korter en actiever: Je voorbeeldzinnen schrijf je in de lijdende vorm.

't Is wel een leuk probleem, trouwens. Mijn broertje lijdt aan precies het tegenovergestelde. Gebruikt niet meer woorden dan strikt noodzakelijk is en dat valt nogal slecht tijdens het daten.

(neuken? )
quote:[message=17084879,noline]ketller schreef op 28 oktober

Of de zin: "om de werkwijze van deze personen te achterhalen wordt hier tijdens een dialoog naar gevraagd"

We vragen aan de tandarts welke werkwijze zij gebruikt.
quote:may_ka schreef op 28 oktober 2014 @ 15:57:quote:Maar deze dan: deze (een boek) wordt meegenomen in de analyseDat kon toch al niet, 'deze' kan alleen voor 'de'-woorden gbruikt worden, en het is het boek, dus jouw zin zou met 'dit wordt meegenomen in de analyse'.

Ik zou de vraag willen omdraain: waarom gebruik je van die 'plechtige' zinnen? Of zou je tegen je moeder ook zeggen 'de eieren alsmede wat zout en peper werden geklutst, hetwelk resulteerde in een eenvoudige doch smakelijke omelet'?Dat.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik denk dat je het anders moet aanpakken.

Probeer het op te schrijven alsof je het (hardop) aan je moeder vertelt. Dan komen die passieve zinnen en naamwoorden er helemaal niet in, en hoef je ze ook niet te herschrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven