Tips voor taal
dinsdag 28 oktober 2014 om 14:40
Hallo allen,
Ik moet van mijn werkgever actiever schrijven (woorden als zal/worden/kunnen ed zo veel mogelijk beperken).
Maar hoe kan ik de zin als: "een inventarisatie van eerder gebruikte methoden wordt uitgevoerd om te bepalen welke methodiek in het verleden is aangenomen" actiever maken?
Of de zin: "om de werkwijze van deze personen te achterhalen wordt hier tijdens een dialoog naar gevraagd"
Ik zie het echt niet, wie kan helpen met tips en tricks?
Ik moet van mijn werkgever actiever schrijven (woorden als zal/worden/kunnen ed zo veel mogelijk beperken).
Maar hoe kan ik de zin als: "een inventarisatie van eerder gebruikte methoden wordt uitgevoerd om te bepalen welke methodiek in het verleden is aangenomen" actiever maken?
Of de zin: "om de werkwijze van deze personen te achterhalen wordt hier tijdens een dialoog naar gevraagd"
Ik zie het echt niet, wie kan helpen met tips en tricks?
dinsdag 28 oktober 2014 om 15:16
quote:ketller schreef op 28 oktober 2014 @ 15:04:
Maar deze dan "daaruit blijkt dat de beoordeling op veel manieren uitgevoerd kan worden" ?
Wie gaat de beoordeling uitvoeren?
Of deze: "dit ondanks het feit dat er steeds meer over auto's bekent wordt""Ondanks het feit dat mensen steeds meer over auto's weten."
Maar deze dan "daaruit blijkt dat de beoordeling op veel manieren uitgevoerd kan worden" ?
Wie gaat de beoordeling uitvoeren?
Of deze: "dit ondanks het feit dat er steeds meer over auto's bekent wordt""Ondanks het feit dat mensen steeds meer over auto's weten."
dinsdag 28 oktober 2014 om 15:49
Ketller. Het valt mij op dat al je zinnen die je als voorbeeld geeft in de lijdende vorm worden geschreven.
Dus met het woord "worden" erin. Net zoals mijn vorige zin.
Die kun je ook zo schrijven: Het valt mij op dat jij al je zinnen die je als voorbeeld geeft in de lijdende vorm schrijft.
Deze laatste zin is in de actieve vorm geschreven.
Die kun je ook zo schrijven: Het valt mij op dat jij al je zinnen die je als voorbeeld geeft in de lijdende vorm schrijft.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
dinsdag 28 oktober 2014 om 15:50
quote:harry13 schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:
Ketller. Het valt mij op dat al je zinnen die je als voorbeeld geeft in de lijdende vorm worden geschreven.
Deze laatste zin is in de actieve vorm geschreven.Perfect voorbeeld van haar probleem, niet waar?
Deze laatste zin is in de actieve vorm geschreven.Perfect voorbeeld van haar probleem, niet waar?
dinsdag 28 oktober 2014 om 15:57
quote:Maar deze dan: deze (een boek) wordt meegenomen in de analyseDat kon toch al niet, 'deze' kan alleen voor 'de'-woorden gbruikt worden, en het is het boek, dus jouw zin zou met 'dit wordt meegenomen in de analyse'.
Ik zou de vraag willen omdraain: waarom gebruik je van die 'plechtige' zinnen? Of zou je tegen je moeder ook zeggen 'de eieren alsmede wat zout en peper werden geklutst, hetwelk resulteerde in een eenvoudige doch smakelijke omelet'?
Ik zou de vraag willen omdraain: waarom gebruik je van die 'plechtige' zinnen? Of zou je tegen je moeder ook zeggen 'de eieren alsmede wat zout en peper werden geklutst, hetwelk resulteerde in een eenvoudige doch smakelijke omelet'?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
dinsdag 28 oktober 2014 om 16:16
dinsdag 28 oktober 2014 om 17:20
quote:harry13 schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:
Nog korter en actiever: Je voorbeeldzinnen schrijf je in de lijdende vorm.
't Is wel een leuk probleem, trouwens. Mijn broertje lijdt aan precies het tegenovergestelde. Gebruikt niet meer woorden dan strikt noodzakelijk is en dat valt nogal slecht tijdens het daten.
(neuken? )
Nog korter en actiever: Je voorbeeldzinnen schrijf je in de lijdende vorm.
't Is wel een leuk probleem, trouwens. Mijn broertje lijdt aan precies het tegenovergestelde. Gebruikt niet meer woorden dan strikt noodzakelijk is en dat valt nogal slecht tijdens het daten.
(neuken? )
dinsdag 28 oktober 2014 om 17:29
quote:may_ka schreef op 28 oktober 2014 @ 15:57:quote:Maar deze dan: deze (een boek) wordt meegenomen in de analyseDat kon toch al niet, 'deze' kan alleen voor 'de'-woorden gbruikt worden, en het is het boek, dus jouw zin zou met 'dit wordt meegenomen in de analyse'.
Ik zou de vraag willen omdraain: waarom gebruik je van die 'plechtige' zinnen? Of zou je tegen je moeder ook zeggen 'de eieren alsmede wat zout en peper werden geklutst, hetwelk resulteerde in een eenvoudige doch smakelijke omelet'?Dat.
Ik zou de vraag willen omdraain: waarom gebruik je van die 'plechtige' zinnen? Of zou je tegen je moeder ook zeggen 'de eieren alsmede wat zout en peper werden geklutst, hetwelk resulteerde in een eenvoudige doch smakelijke omelet'?Dat.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)