Werk & Studie alle pijlers

Tips voor taal

28-10-2014 14:40 30 berichten
Hallo allen,

Ik moet van mijn werkgever actiever schrijven (woorden als zal/worden/kunnen ed zo veel mogelijk beperken).

Maar hoe kan ik de zin als: "een inventarisatie van eerder gebruikte methoden wordt uitgevoerd om te bepalen welke methodiek in het verleden is aangenomen" actiever maken?

Of de zin: "om de werkwijze van deze personen te achterhalen wordt hier tijdens een dialoog naar gevraagd"

Ik zie het echt niet, wie kan helpen met tips en tricks?
quote:Katherina schreef op 28 oktober 2014 @ 17:20:

[...]

Nog korter en actiever: Je voorbeeldzinnen schrijf je in de lijdende vorm.

't Is wel een leuk probleem, trouwens. Mijn broertje lijdt aan precies het tegenovergestelde. Gebruikt niet meer woorden dan strikt noodzakelijk is en dat valt nogal slecht tijdens het daten.

(neuken? )Ik denk dat hij er niet veel mee opschiet, als hij vraagt of er kans bestaat dat er binnen afzienbare tijd lichaamssappen zullen worden uitgewisseld.
quote:may_ka schreef op dinsdag 28 oktober 2014 15:57 Dat kon toch al niet, 'deze' kan alleen voor 'de'-woorden gbruikt worden, en het is <i>het</i> boek, dus jouw zin zou met 'dit wordt meegenomen in de analyse'.

Ik zou de vraag willen omdraain: waarom gebruik je van die 'plechtige' zinnen? Of zou je tegen je moeder ook zeggen 'de eieren alsmede wat zout en peper werden geklutst, hetwelk resulteerde in een eenvoudige doch smakelijke omelet'? Ik zie het, ik had "boek" gebruikt als voorbeeld in plaats van zwaveldioxide bepaling ;)
Alle reacties Link kopieren
En zwaveldioxidebepaling is één woord ;)

En mijn vraag? Waarom schrijf je de zinnen die je schrijft? Vind je ze mooier? Duidelijker?

En wat was eigenlijk precies de vraag van je baas? Actievere taal lijkt me geen doel op zich, wat wilde ze ermee bereiken?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
May-ka: En wat was eigenlijk precies de vraag van je baas? Actievere taal lijkt me geen doel op zich, wat wilde ze ermee bereiken?

Actieve taal kan wel een doel op zich zijn. Het leest wat levendiger en daardoor wat prettiger.

Maar je wordt ook vaak gedwongen wat bondiger te schrijven en aan te duiden wie wat doet. Zo worden conclusies wat minder vrijblijvend naar personen toe.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Maar dan is het doel een prettiger leesbare tekst. En dan is de vraag: voor wie is de tekst bedoeld? En wat wil je overbrengen?

Ik ben het zeker met je eens dat actiever taalgebruik prettiger leest (al lijken politie-agenten en makelaars daar anders over te denken) maar dan is het ook goed om te kijken naar de opbouw van een tekst, en naar je woordgebruik.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven