Werk & Studie alle pijlers

Toelating HBO Operatieassistent

27-12-2014 21:21 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit ik in leerjaar 3 van de MBO niveau 4 opleiding paraveterinair (ook wel dierenartsassistente genoemd in de volksmond) en ik zou graag door willen studeren tot operatieassistent op de HAN in Nijmegen.

Weet iemand of dit kan met deze vooropleiding en of ik eventueel vrijstelling zou kunnen krijgen voor bepaalde vakken? Of heeft er iemand misschien ervaring met deze opleiding zelf op de HAN?
Je hebt al gebeld met de studieadviseur en op de site van de opleiding gekeken wat de toelatingseisen zijn?
Geen ervaring met deze opleidingen, maar wel in het HBO onderwijs.

Ben trouwens geen voorstander van vrijstellingen voor MBO studenten, de overstap van MBO naar HBO is groot voor wat betreft niveau en tempo etc. Dus vrijstellingen vind ik sowieso onzinnig.

Je zou voor vragen over toelating en eventuele vrijstelling het beste de HAN zelf kunnen benaderen, zij weten dat precies en zeker vrijstellingen zijn op elke opleiding weer anders geregeld.
Ik zou contact met de HAN opnemen of bezoek de open dag. Daar krijg je meer info dan hier denk ik zo

Maar met een MBO diploma en, denk ik, exacte vakken moet het lukken. Ga niet uit van vrijstelling.

De arbeidsperspectieven zijn op het ogenblik niet goed, dat trekt wel weer aan over 4-5 jaar.

Het is een in service- opleiding, aanstelling verloopt via een zh. Voor anesthesie-medewerkers zijn daar ook nog wat andere mogelijkheden voor ( maar dan moet je alsnog een stageplaats krijgen en is net zo lastig), hoe dat voor operatie-assistenten ligt kun je vast horen op de open dag, zie de HAN-site.

Zie ook dit topic
Je bent zelf een theepot
..
Je bent zelf een theepot
Aangezien je nu een mbo opleiding doet en naar het hbo gaat zou ik niet rekenen op vrijstellingen.

Dat is meestal niet gebruikelijk bij deze overstap.

Wanneer je overstapt van een hbo opleiding (propedeuse behaald) krijg je vaak wel vrijstellingen.

Toelatingseisen kun je vrij gemakkelijk terug vinden op de website van de HAN en via de infolijn.
In tegenstelling tot SuzanneSuus ken ik veel ziekenhuizen waar het niet meer een echte inservice opleiding is. Tegenwoordig is het vaak een afstudeer variant van de opleiding HBO-v. Dus je bent dan hbo verpleegkundige en operatieassistent tegengelijk.

Bij HAN lees ik echter iets anders. Je doet er de opleiding medische hulpverlening, met als afstudeervariant operatieassistent, of een andere afstudeer versie. Ik zou zeeer kritisch zijn in het volgen van de opleiding in zo'n situatie. HEt is blijkbaar een expiriment. Men weet nog niet hoe het zich verhoudt in de wet BIG, en of dit kan zonder verpleegkundige te worden. Want een medisch hulpverlener mag iedereen zich noemen, wordt niet benoemd in de wet BIG. Ik zou er dus zeer kritisch in zijn [lees: de opleiding zo niet gaan volgen maar een andere hogeschool zoeken].

Maar het antwoord op je vraag: ik verwacht niet dat je als dierenartsassistent vrijstellingen krijgt. Wel als MBO verpleegkundige, niet met een andere opleiding. En je zou ook geen vrijstelling moeten willen. De opleiding is waarschijnlijk al pittig genoeg.
Grappig deentje, het is denk ik regiogebonden.

In mijn regio werkt het voor anesthesiemdw ook niet maar ik ken die opleiding wel voor die richting

Het is idd een experiment.

Wat ik weet ik dat leerlingen tegen erkenning vh diploma en het krijgen van stageplaatsen lopen.

Daar is zeker op te googlen.

Ga gewoon naar de open dag, stel kritische vragen en ga daarna nog zelf op zoek naar info
Je bent zelf een theepot
Ik ken iemand die die opleiding van medische hulpverlening heeft gedaan die hierboven wordt genoemd. Kansloos want hij kan nog geen patiënt wassen dus als verpleegkundige kun je niet aan de bak. Overal wilden ze een big registratie hebben maar die kreeg hij niet.
quote:Atelier_madame schreef op 27 december 2014 @ 22:41:

Ik ken iemand die die opleiding van medische hulpverlening heeft gedaan die hierboven wordt genoemd. Kansloos want hij kan nog geen patiënt wassen dus als verpleegkundige kun je niet aan de bak. Overal wilden ze een big registratie hebben maar die kreeg hij niet.

Ik zou om deze reden dus ook echt nooit voor deze opleiding kiezen. Is toch vreselijk. Heb je 4 jr hbo opleiding gedaan, kun je dan niet aan de bak omdat het niet aan de wet voldoet.

Ik ben verbaasd dat het dan toch een officiele opleiding is, hier moet je als student toch tegen beschermd kunnen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven