Werk & Studie alle pijlers

Toelatingsgesprek universiteit

31-03-2017 11:02 37 berichten
Mijn dochter heeft zich ingeschreven voor een studie in Leiden en heeft nu een uitnodiging gekregen voor een toelatingsgesprek. In de mail stond dat ze het gesprek willen omdat ze 'naar aanleiding van haar motivatieformulier' willen vaststellen of ze de juiste keuze maakt. Dochter is nu in de stress omdat ze bang is dat ze haar motivatie niet goed vonden. Ik heb hem gelezen en vond er weinig mis mee. Ze is al jaren met het onderwerp bezig als 'hobby' en volgt de maatschappelijke ontwikkelingen. Voor een 17-jarige lijkt mij dat goed genoeg als motivatie Ik denk dus dat het gewoon een standaard procedure is om deze gesprekken (van 10 minuten) te houden.

Is er iemand hier die daar meer over weet, en/of al eens zo'n gesprek heeft gevoerd? Kunnen ze de inschrijving afwijzen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat bij sommige studies standaard. Voor masters wordt het ook veel gedaan. Ze hoeft zich niet al te druk te maken hoor, zeker niet als ze met passie over haar keuze kan vertellen. Goede keuze trouwens, Leiden .
Elke universiteit is sinds een jaar of wat verplicht om dit te doen, is echt geen bijzondere behandeling van je dochter. Een inschrijving weigeren kunnen ze niet (als het een 'normale' studie is, niet zoiets als die University colleges of zo), alleen een advies geven. De hele procedure is dus vooral een politiek verhaal.

Maar dit is toch vast wel verteld op de open dagen, in de brochures, door de decaan etc.? Toen zoon vorig jaar een studie koos, kon ik de voorlichtingspraatjes na open dag nr. zoveel bijna dromen....
Is het een numerus fixus studie of is het in het kader van een matchingsactiviteit? Elke studie biedt dat laatste verplicht aan en mag dat naar eigen inzicht invullen. Ze geven je daarna een advies of de studie bij je past, maar je hoeft daar niks mee te doen. Zo heb ik het tenminste begrepen van Open Dagen en voorlichtingsactiviteiten van mijn kinderen (beide 6 vwo).
Tegenwoordig is het verplicht, voor elke opleiding. Mijn opleiding kon er niet zo veel mee XD Dat zijn wetenschappers en geen psychologen. Wij moesten ook een bepaalde test invullen waarin vragen gesteld werden over o.a. rekenen, en logisch redeneren. Dit is ook afhankelijk van je opleiding natuurlijk. In het gesprek zelf kon hij vier adviezen geven variëren van ja, totaal geschikt tot totaal ongeschikt. Het was alleen niet bindend, dus ook als zij vonden dat je niet geschikt was dan mocht je gewoon aanmelden en inschrijven.
Verplicht voor elke studie? Nou hebben we afgelopen jaar talloze open dagen bezocht, maar hier heeft niemand het over gehad.
Het is een 'gewone' studie en we hadden inderdaad begrepen dat de motivatieformulieren standaard zijn. Over gesprekken is volgens mij niets verteld, maar ik zal haar zeggen dat ze zich niet al te druk moet maken. Had ik natuurlijk al gedaan, maar de mail was zodanig opgesteld dat een onzeker typje het inderdaad zou kunnen opvatten als 'dat zullen we nog wel eens zien'.
Ik moest het ook voor een MBO opleiding, dat stelde alleen pas echt niks voor. Wat ik er mee wil zeggen: ik denk dat het gewoon de gang van zaken is daar.
Ik heb geen ervaring met Leiden, maar hier in Nijmegen wordt er ook altijd een matching gedaan. Hier kan dit inderdaad een gesprek zijn of een andere activiteit (invullen vragenlijst). Voor zover ik weet kunnen ze je niet weigeren als je je gewoon ingeschreven hebt. Het is alleen voor jezelf dat je dan weet dat het misschien toch niet de juiste keus is.
Mijn zoon kreeg dat toen hij naar het HBO ging, stelde weinig voor.
In Leiden is het een standaard ding, student vult de studiekeuzecheck in en de opleiding kijkt of de student matcht. Mocht het formulier dat ze invult aanleiding geven tot vragen (bijvoorbeeld: student heeft een verkeerd beeld van de opleiding of de opleiding vraagt zich af of er extra faciliteiten nodig zijn ivm een functiebeperking) nodigen ze de student uit voor een gesprek. Opleidingen kunnen studenten niet afwijzen, daar hoeft ze zich niet druk om te maken

@ Minke: afhankelijk van de faculteit kan ik je misschien extra info geven, waar gaat ze studeren? Mag ook per PM.
quote:-Isa- schreef op 31 maart 2017 @ 11:11:

Verplicht voor elke studie? Nou hebben we afgelopen jaar talloze open dagen bezocht, maar hier heeft niemand het over gehad.Eigenaardig.... ik ben met kind op open dagen in Delft, Wageningen, Nijmegen, Leiden en Utrecht geweest, en overal viel de term 'matching'. Elke uni geeft een eigen invulling, in Wageningen is bijvoorbeeld het bezoeken van een open dag een verplichte matchingsactiviteit, in Utrecht moest er een soort college bijgewoond worden met huiswerk vooraf, een opdracht ter plekke gevolgd door een gesprek. Aan het eind van de rit blijft het een vrijblijvend advies, ingeschreven = ingeschreven, ze kunnen je niet tegenhouden.
quote:tessin schreef op 31 maart 2017 @ 11:18:

In Leiden is het een standaard ding, student vult de studiekeuzecheck in en de opleiding kijkt of de student matcht. Mocht het formulier dat ze invult aanleiding geven tot vragen (bijvoorbeeld: student heeft een verkeerd beeld van de opleiding of de opleiding vraagt zich af of er extra faciliteiten nodig zijn ivm een functiebeperking) nodigen ze de student uit voor een gesprek. Opleidingen kunnen studenten niet afwijzen, daar hoeft ze zich niet druk om te maken

@ Minke: afhankelijk van de faculteit kan ik je misschien extra info geven, waar gaat ze studeren? Mag ook per PM.Dus dat gesprek is niet standaard? Het gaat om *een taal- en cultuurstudie* (niet quoten, ik haal het zo weer weg). Weet je daar iets over?
Zeer kleine studie. Misschien willen ze de motivatie face 2 face horen. Komt vaker voor hoor.
quote:Genoeggedronken schreef op 31 maart 2017 @ 11:21:

[...]

Eigenaardig.... ik ben met kind op open dagen in Delft, Wageningen, Nijmegen, Leiden en Utrecht geweest, en overal viel de term 'matching'. Elke uni geeft een eigen invulling, in Wageningen is bijvoorbeeld het bezoeken van een open dag een verplichte matchingsactiviteit, in Utrecht moest er een soort college bijgewoond worden met huiswerk vooraf, een opdracht ter plekke gevolgd door een gesprek. Aan het eind van de rit blijft het een vrijblijvend advies, ingeschreven = ingeschreven, ze kunnen je niet tegenhouden.Ik was in Eindhoven en Enschede. Niemand erover gehoord, maar wellicht krijgt dochter nog nadere info nu ze zich ingeschreven heeft. We zien het vanzelf, komt wel goed.
quote:MinkeDeWit schreef op 31 maart 2017 @ 11:21:

[...]

Dus dat gesprek is niet standaard? Het gaat om XXX (niet quoten, ik haal het zo weer weg). Weet je daar iets over?Wat een onwijs toffe keuze. Hele kleine studie. De kleine studies die ik ken hebben een gesprek om de motivatie te 'toetsen'
Bedankt allemaal. Ze kan haar motivatie zeker met enthousiasme toelichten, en ik denk dat ze een goede keuze maakt.
Wat een interessante keuze! Dit is een kleine studie en waarschijnlijk willen ze gewoon even kijken wat voor studenten ze trekken en zeker weten dat haar verwachtingen kloppen met hoe de opleiding er feitelijk uit ziet. Anders kan je ook altijd even vragen (aan de afzender van de mail) wat precies de bedoeling van het gesprek is, gewoon voor de zekerheid.

Ik heb jaren geleden ook zo'n gesprek gehad (voor een andere opleiding) en het was meer een gezellig praatje over wat ik interessant vond aan het vakgebied. Als je dochter al jaren interesse heeft in dit onderwerp komt dat vast wel goed.
*Knip, te vroeg gereageerd*
quote:MinkeDeWit schreef op 31 maart 2017 @ 11:21:

[...]

Dus dat gesprek is niet standaard? Het gaat om *een taal- en cultuurstudie* (niet quoten, ik haal het zo weer weg). Weet je daar iets over?We delen studenten in drie categorieën in, rood, oranje en groen. Iedereen krijgt in meer of mindere mate een uitnodiging voor het evenement, de rode uitnodiging is behoorlijk stellig, de groene is meer in de trant van 'als je het leuk vindt mag je langskomen'.
quote:tessin schreef op 31 maart 2017 @ 11:41:

[...]

We delen studenten in drie categorieën in, rood, oranje en groen. Iedereen krijgt in meer of mindere mate een uitnodiging voor het evenement, de rode uitnodiging is behoorlijk stellig, de groene is meer in de trant van 'als je het leuk vindt mag je langskomen'.Ik vermoed dat dit niet de groene was, maar dan vraag ik me af wat er dan voor fouts in stond. Volgens mij heeft ze bij bijzonderheden wel haar 'bijzonderheid' ingevuld, dus wellicht willen ze daar iets over weten.
Tegenwoordig moet elke opleiding een soort van studiekeuzecheck is verplicht vanuit de overheid. Toch zou ik inschrijven bij min. 2 opleidingen het is ook goed om na te denken over plan B!
Ik bekijk het van de andere kant en zie het juist als een mooie kans voor je dochter om te kijken of zij de studie/uni wel ziet zitten ipv andersom! Ze moeten zo jong al een keuze maken en 1 open dagje, inschrijfformulier via DUO en de aanmelding is geregeld (m.u.v. numerus fixus studies). Door én een motivatiebrief en een gesprek kunnen ze iets bewuster nadenken over de keuze die ze hebben gemaakt. Wie weet zien studenten het na het gesprek niet meer zitten? Ben je dan iig op tijd achter!

Hoewel ik er trouwens verder niet bekend mee ben, maar naar wat ik hier lees ga ik ervan uit dat de uni iig niet alsnog kan afwijzen!
quote:Coco87 schreef op 31 maart 2017 @ 12:14:

Ik bekijk het van de andere kant en zie het juist als een mooie kans voor je dochter om te kijken of zij de studie/uni wel ziet zitten ipv andersom! Ze moeten zo jong al een keuze maken en 1 open dagje, inschrijfformulier via DUO en de aanmelding is geregeld (m.u.v. numerus fixus studies). Door én een motivatiebrief en een gesprek kunnen ze iets bewuster nadenken over de keuze die ze hebben gemaakt. Wie weet zien studenten het na het gesprek niet meer zitten? Ben je dan iig op tijd achter!

Hoewel ik er trouwens verder niet bekend mee ben, maar naar wat ik hier lees ga ik ervan uit dat de uni iig niet alsnog kan afwijzen!

Het lijkt mij niet dat een keuze voor een bepaalde univ onbezonnen gemaakt wordt. Al was mijn zoon er op z'n 14e al zeker van wat en waar hij wilde studeren (waren bij open dagen geweest). Zo'n gesprek stelt niks voor, het lijkt mij sterk dat studenten n.a.v. een gesprek ineens van gedachten veranderen, dat komt meestal pas tijdens de studie.

Stressen is niet nodig To, zulke gesprekken zijn inderdaad standaard, komt helemaal goed.
Heb de naam van de opleiding niet kunnen lezen, maar ik vermoed dat het om een wat "apartere" keuze qua taal en cultuur gaat? Ik heb zelf zo'n studie gedaan en daar was sprake van een enorme uitval qua leerlingen. Van de 100 die begonnen, zijn nog geen 10 afgestudeerd. Heel vaak kwam dit omdat mensen een verkeerde indruk van de opleiding hadden voor ze begonnen, of omdat ze er kwamen met een verkeerde instelling.

Ik denk dat ze gewoon via een gesprek beter kunnen toetsen hoe de motivatie is. Maar als jouw dochter al jaren zo met de studie bezig is, lijkt motivatie me geen enkel probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven