Werk & Studie alle pijlers

Toelatingsgesprek universiteit

31-03-2017 11:02 37 berichten
Mijn dochter heeft zich ingeschreven voor een studie in Leiden en heeft nu een uitnodiging gekregen voor een toelatingsgesprek. In de mail stond dat ze het gesprek willen omdat ze 'naar aanleiding van haar motivatieformulier' willen vaststellen of ze de juiste keuze maakt. Dochter is nu in de stress omdat ze bang is dat ze haar motivatie niet goed vonden. Ik heb hem gelezen en vond er weinig mis mee. Ze is al jaren met het onderwerp bezig als 'hobby' en volgt de maatschappelijke ontwikkelingen. Voor een 17-jarige lijkt mij dat goed genoeg als motivatie Ik denk dus dat het gewoon een standaard procedure is om deze gesprekken (van 10 minuten) te houden.

Is er iemand hier die daar meer over weet, en/of al eens zo'n gesprek heeft gevoerd? Kunnen ze de inschrijving afwijzen?
quote:Invisible10 schreef op 31 maart 2017 @ 12:26:

[...]

Het lijkt mij niet dat een keuze voor een bepaalde univ onbezonnen gemaakt wordt. Al was mijn zoon er op z'n 14e al zeker van wat en waar hij wilde studeren (waren bij open dagen geweest). Zo'n gesprek stelt niks voor, het lijkt mij sterk dat studenten n.a.v. een gesprek ineens van gedachten veranderen, dat komt meestal pas tijdens de studie.

Stressen is niet nodig To, zulke gesprekken zijn inderdaad standaard, komt helemaal goed.Ik ken anders heel wat mensen die onbezonnen aan een opleiding zijn begonnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceridwen91 schreef op 31 maart 2017 @ 12:27:

Heb de naam van de opleiding niet kunnen lezen, maar ik vermoed dat het om een wat "apartere" keuze qua taal en cultuur gaat? Ik heb zelf zo'n studie gedaan en daar was sprake van een enorme uitval qua leerlingen. Van de 100 die begonnen, zijn nog geen 10 afgestudeerd. Heel vaak kwam dit omdat mensen een verkeerde indruk van de opleiding hadden voor ze begonnen, of omdat ze er kwamen met een verkeerde instelling.

Ik denk dat ze gewoon via een gesprek beter kunnen toetsen hoe de motivatie is. Maar als jouw dochter al jaren zo met de studie bezig is, lijkt motivatie me geen enkel probleem.Dat is ook mijn ervaring: ik maakte tijdens mijn eerste college mee dat een student na 10 minuten de deur uit liep want "dit was een vergissing, echt helemaal niets voor mij!" Je zou denken dat mensen niet zomaar aan een studie begonnen maar alleen al in mijn eigen kennissenkring ken ik heel veel uitvallers wiens keuze uiteindelijk toch niet helemaal juist bleek. Ik vind het op zich wel goed dat opleidingen zo'n gesprek inbouwen, al vraag ik me af in hoeverre het helpt als het toch maar een formaliteit is.
Ik doe een studie aan faculteit letteren en bij ons is echt meer dan de helft in het eerste jaar gestopt. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn jaar het laatste jaar was met studiefinanciering.
Ik ben volledig onbezonnen aan mijn studie begonnen: het moest van mijn moeder . Ik vond er werkelijk geen bal aan, dodelijk saai. Zelfs nog een negatief niet-bindend studie-advies gekregen na een jaar. Maar ja, mijn moeder hè, dus ik ging door. Cum laude geslaagd en daarna zelfs nog gepromoveerd. Zo zie je maar, geen motivatie zo productief als introjected. Schuldgevoel en schaamte rulen
quote:Invisible10 schreef op 31 maart 2017 @ 12:26:

[...]

Het lijkt mij niet dat een keuze voor een bepaalde univ onbezonnen gemaakt wordt. Al was mijn zoon er op z'n 14e al zeker van wat en waar hij wilde studeren (waren bij open dagen geweest). Zo'n gesprek stelt niks voor, het lijkt mij sterk dat studenten n.a.v. een gesprek ineens van gedachten veranderen, dat komt meestal pas tijdens de studie.

Stressen is niet nodig To, zulke gesprekken zijn inderdaad standaard, komt helemaal goed.Onbezonnen is iets anders dan niet helemaal bewust. Op zo'n jonge leeftijd is het heel moeilijk om te weten wat je wilt en wat bij je past (uitzonderingen daargelaten). Er zijn niet voor niets zoveel drop-outs in het eerste jaar. Hogescholen en universiteiten proberen dat steeds meer te ondervangen. Ik zeg niet dat zo'n gesprek dé manier is om dat te doen, maar ik zie het dus eerder een kans voor studenten om de studie af te wijzen/aan te nemen dan voor de universiteiten (aangezien dat de vraag van TO was).
quote:Ceridwen91 schreef op 31 maart 2017 @ 12:27:

Heb de naam van de opleiding niet kunnen lezen, maar ik vermoed dat het om een wat "apartere" keuze qua taal en cultuur gaat? Ik heb zelf zo'n studie gedaan en daar was sprake van een enorme uitval qua leerlingen. Van de 100 die begonnen, zijn nog geen 10 afgestudeerd. Heel vaak kwam dit omdat mensen een verkeerde indruk van de opleiding hadden voor ze begonnen, of omdat ze er kwamen met een verkeerde instelling.

Ik denk dat ze gewoon via een gesprek beter kunnen toetsen hoe de motivatie is. Maar als jouw dochter al jaren zo met de studie bezig is, lijkt motivatie me geen enkel probleem.Bij deze studie zijn het er rond de 25 per jaar. Echt heel weinig dus.
Je hoeft je geen zorgen te maken dat je dochter aangenomen wordt of niet. Behalve bij een numerus fixus moeten universiteiten iedereen aannemen.

De reden dat ze doen aan matching, gesprekken etc is omdat de overheid en universiteiten steeds meer willen dat aspirant-studenten een goede studiekeuze maken en universiteit. Ze willen minder drop-outs (dat is slecht voor een opleiding/universiteit....) en de bijhorende papieren rompslomp.

Ook voor dochter is het belangrijk dat ze in een gesprek achter komt of dit echt iets is voor haar of niet. Ze zit in het leenstelsel. Zonde als ze na een half jaar of veel later erachter komt dat dit niet haar opleiding is.

Dus ik zie het ook positief in: je dochter mag nu wat meer nadenken of de opleiding wat voor haar is. Welke werkzaamheden ze denkt te gaan doen, functies etc etc. Het is OOK voor haar van belang

Veel succes!
Ik snap dat je dochter zenuwachtig wordt van een uitnodiging tot een gesprek, dat is ook spannend. Maar het geeft haar ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Ik wil haar vooral ook veel plezier wensen in haar studententijd, ik hoop vooral ook dat ze het heel erg leuk zal hebben!!!
Ik heb een vermoeden om welke studie het gaat en ik ken wat mensen die die studie ook hebben gedaan omdat het al jaren een hobby was waar ze meer mee wilden doen. Dus qua motivatie van dochter zou ik mij niet zo druk maken, die is gewoon voldoende.

Ik hoorde wel dat het eerste jaar heel zwaar is en dat dan best veel mensen afhaken omdat er toch wel veel meer bij komt kijken dan alleen de leuke dingen waarmee men zich bezig hield qua hobby.
https://www.rijksoverheid ... /studiekeuze-en-toelating

Lees ook de aanmeldingscriteria van de opleiding. Als er geen sprake is van een een "bijzondere situatie" (numerus fixus of een opleiding met een specifieke toelatingsprocedure, zoals een kunstacademie), dan is dit gesprek inderdaad onderdeel van de door elke instelling zelf vast te stellen matchingsprocedure. Waar ik werk is bijvoorbeeld een gesprek standaard voor iedereen, maar het kan dus ook zijn dat de opleiding van je dochter alleen de "bijzondere gevallen" eruit pikt. Dat zullen ze haar op het gesprek wel vertellen.

Ze hoeft zich in elk geval niet druk te maken, want de uitkomst van het advies is - bij aanmelding tot 1 mei - niet bindend.
quote:MinkeDeWit schreef op 31 maart 2017 @ 12:06:

[...]

Ik vermoed dat dit niet de groene was, maar dan vraag ik me af wat er dan voor fouts in stond. Volgens mij heeft ze bij bijzonderheden wel haar 'bijzonderheid' ingevuld, dus wellicht willen ze daar iets over weten.Als er een 'bijzonderheid' is, dan nodigen wij studiekiezers ook altijd nogal stellig uit voor een gesprek. Zeker als die bijzonderheid speciale voorzieningen vraagt of niet lekker matcht met de studie; zware dyslectie bij een talige studie bijvoorbeeld.
quote:Ceridwen91 schreef op 31 maart 2017 @ 12:28:

[...]

Ik ken anders heel wat mensen die onbezonnen aan een opleiding zijn begonnen.Zonde is dat. Motivatiecheck vind ik geen slecht idee. Uitval vroeger bij mijn universitaire studie was immens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven