Werk & Studie alle pijlers

Toerisme opleiding

10-06-2013 19:26 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn naam is Patrick en ik ben 29 jaar jong. Mijn droom was altijd acteur worden en daar heb ik ook alles voor gedaan en voor opgegeven. Nu komt alleen het besef dat ik daar nooit volledig mijn geld mee ga verdienen omdat het heel lastig is om er tussen te komen. Een paar jaar geleden ging ik voor het eerst een verre reis maken en raakte verslaafd. sindsdien ben ik al op veel plekken geweest en stel ik ook mijn eigen reizen samen. Ik vind het geweldig om erover te vertellen en andere mensen enthousiast te maken. Daarom lijkt mij een baan in de reiswereld wel iets voor mij. Behalve dan dat ik een aantal jaar werkzaam was op Center Parcs heb ik verder nog nooit gewerkt in deze branche en wil ik dus graag ervaring gaan opdoen en een opleiding volgen. Ik zou graag (groeps)reizen willen gaan begeleiden, zou reizen willen verkopen en in de toekomst zou ik misschien wel mijn eigen reisbureau willen beginnen. Hieronder enkele vragen :

- Welke deeltijd opleiding kan ik het beste gaan volgen?? (Woonachtig in Amsterdam)

- Is het IVOR een goed begin???

- Hoe is Scheidegger op dit moment na overname???

- Is een combinatie reisbegeleider en verkoop reizen mogelijk???

- ROC een optie??? en welke deeltijd opleiding???

- Speelt leeftijd een enorme rol in deze wereld???

- Welke taal kan ik het beste erbij gaan leren??? (ik kan Engels en Duits)

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.

Patrick
Vergis je niet, reisbegeleider zijn is voor een klein deel leuk rondreizen, en voor een groot deel probleemoplosser, babysit (van volwassenen), psycholoog en EHBO'er zijn. Je moet echt wel een heel zorgverlenende instelling hebben, meer nog dan zelf lol in reizen.

Daarnaast lijkt reisbegeleider en reizen verkopen tegelijk nogal lastig. Als ik iets wil boeken, wil ik heel snel antwoord en informatie, en niet een paar dagen hoeven wachten omdat de eigenaar in de Himalaya zit oid. Bovendien moet je bereikbaar zijn als mensen op de reis zijn, en dat lijkt me ook wat lastig als je zelf weg bent.
Voor reisbegeleider heb je geen opleiding nodig. Solliciteer bij een reisorganisatie om nog deze zomer aan de slag te gaan als reisbegeleider op een bepaalde plek. Om rondreizen te begeleiden heb je meestal meerdere jaren werkervaring in het toerisme nodig.

Dus begin met standplaatshost (Neckermann, TUI, Sundio) check even de websites en kijk dan of het echt iets voor je is.

Leeftijd is in dit geval wel een voordeel omdat je wat ouder bent.

Dus gewoon solliciteren en dan komt de rest vanzelf.
Ik weet dat je meestal alleen maar te maken krijgt met gasten met een probleem. De gasten die het goed hebben hoor je meestal niet. Ik zorg graag dat gasten een super verblijf hebben en heb ook al wat ervaring opgedaan bij Center Parcs. Ik zou graag willen beginnen met de IVOR opleiding zodat ik daarna groepsreizen kan begeleiden. daarnaast wil ik nog verder leren om ook te kunnen werken op een reisbureau of misschien wel in het buitenland als Host. Ik wil sowieso verder leren. Welke opleiding zou ik dan het beste kunnen gaan volgen met uitzicht op de toekomst??? In de toekomst zou ik graag mijn eigen reisbureau willen opstarten maar voordat dat zover is moet ik nog veel leren en doen!!! Dus waar begin ik??? ;)
Is het handig om je naam op internet te plaatsen en daarbij te zetten dat je verslaafd bent geweest???

EDIT: Verslaafd aan reizen, vooruit dan maar...
Eh, verslaafd aan reizen bedoelt hij denk ik. Anders een heel goed punt!

Reisleider of reisbegeleider en een eigen reisbureau zijn trouwens twee volledig verschillende dingen. Voor het een moet je inderdaad heel dienstverlenend zijn, maar hoef je geen ondernemer (in economische zin) te zijn. Voor het tweede moet je dat juist wel zijn, en heel bedrijfsmatig. Wat maakt jouw reisbureau bijzonder, waarom zouden mensen bij jou willen komen. En je eigen reis samenstellen is niet echt bijzonder meer, dat doet bijna iedereen tegenwoordig via internet. Wat heb jij meer te bieden, welke garanties kan je geven etc.

Als je dat echt wilt, zou ik bij een reisorganisatie in NL gaan werken, om te zien hoe dat in elkaar zit, wat er allemaal bij een eigen bedrijf komt kijken etc. Dat heeft weinig te maken met reizen begeleiden.
Dank je wel voor de reacties. Alleen nu nog geen antwoord op mijn vraag waar ik moet beginnen??? Heb al een aantal keren een sollicitatie verstuurd naar verschillende reisbureaus en zelfs al een keer op gesprek geweest bij D-reizen maar omdat iemand anders een opleiding had werd ik niet gekozen. Dus waar moet ik beginnen aangezien ik niet zonder opleiding werk kan vinden. Ook voor deze zomer zijn ze niet meer opzoek naar personeel in het Buitenland. Ik ben ook bezig met de cursus SEPR trouwens. Ga in september examen doen.

Wat betreft mijn eigen reisbureau heb ik al helemaal op papier staan wat ik wil gaan aanbieden. Het concept is dus af alleen wil ik daar nog lang niet aan beginnen omdat ik eerst werkzaam wil zijn in deze wereld en ervaring op wil doen! ;)

Patrick

PS : verslaafd aan reizen was het inderdaad! ;)
Niet meer op zoek naar personeel in het buitenland?

http://www.sundiogroup.com/vacatures.html staan er nog voldoende op hoor...

Reisbureaus zijn volgens mij een beetje verleden tijd als ik heel eerlijk ben.
Zijn dat niet gewoon oude vacatures??? ;)

Ik ga wel solliciteren. Wie weet! ;)

Dank je wel!
Denk dat het gaat om oude vacatures. Er word namelijk gevraagd of ik bereid ben om in maart deel te nemen aan de selectiedag.

Maar de sollicitaties zijn verstuurd... En ik denk dat ik in na de zomer de opleiding van het IVOR ga volgen om mee te beginnen!
Voor het geld moet je niet de reiswereld in gaan.. Betaald super slecht maar ik vind het persoonlijk een leuke branche.. Ik doe het dan ook voornamelijk voor m'n plezier.

Ik heb het Roc gedaan (BBL. 4 dagen werken 1 dag naar school).

Je leeftijd speelt volgens mij niet echt een rol.. Ik heb ook oudere mensen in m'n klas gehad.

Gaat om wat je in huis hebt..

Reisburo is wel een teruglopende zaak he.. Zou daar niet teveel je zinnen ook zetten, alleen de echte toppers houden hun hoofd boven water (veel maatwerk/luxe producten en waar veel geld te besteden is, bijv weekje Gran Canaria kan tegenwoordig erg goed op internet)..

Ik zie zo veel reisbureaus om me heen omvallen!

Ik werk zelf meer achter de schermen bij "een soort" touroperator met een product die erg in opkomst is (zeg er liever niet te veel over ivm herkenbaarheid ). Maar ik weet zeker dat ik net op tijd de reisburo wereld uit ben gestapt..

Succes!
Collega van mij is 2 jaar reisleider geweest in Amerika. Vooropleiding was ROC en aantal jaar bij een grote touroperator gewerkt.. Misschien kan je zoiets ook doen zonder veel relevante week ervaring (je moet natuurlijk wel iets van een opleiding hebben zodat je weet hoe de reiswereld in elkaar zit maar reis + mensen kennis is ook erg belangrijk.. Dus als je dat al hebt?! ;) )
Welke BBL opleiding heb je gedaan dan balalaika???
Moet ik even goede nadenken..

Ik weet niet meer precies hoe de naam was, volgens mij gewoon Medewerker Reizen?

MBO / Niveau 3 / 2 jaar / 4 dagen werken + 1 dag naar school.

Het was echt gericht op reisburo/touroperating aan de MTRO / ROC.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven