Werk & Studie alle pijlers

Toezegging maar nu toch afwijzing

01-03-2021 15:11 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,

Al een tijdje voel ik me niet helemaal meer op mijn plek bij mijn huidige baan. Daarom ben ik sinds een aantal weken aan het solliciteren. Nu doe ik dit nog redelijk kritisch omdat ik niet echt weg hoef maar iets wil vinden waar ik me goed bij voel.

Afijn, zo'n 2 weken geleden had ik een erg leuk telefoongesprek over een openstaande vacature. Van mijn gesprekspartner kreeg ik toen ook te horen dat hij me graag uit wil nodigen voor een gesprek. Begin maart zouden ze gesprekken in gaan plannen dus ik zou te zijner tijd een mailtje ontvangen. Jullie voelen de bui waarschijnlijk al hangen, maar ik heb vandaag dus een erg algemene afwijzing gekregen. Onder het mom van 'heel veel reacties ontvangen, beter in het profiel' wordt ik niet uitgenodigd voor een gesprek.

Super balen! Juist omdat het me een erg leuke functie leek maar ook erg zuur dat ik al een toezegging had gekregen. Ik wil graag even opbellen om te vragen waar / waarom dat zo mis is gegaan (niet om mijn gal te spugen). Hebben jullie tips voor hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik wil niet verbitterd overkomen maar ook wel even zeggen dat ik dit niet zo netjes vindt.

Alvast bedankt!
Gewoon even bellen om opheldering te vragen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze inmiddels meer reacties binnen hebben waar ze enthousiaster over zijn.

Maar erg netjes is het niet nee! Kreeg je dat mailtje van dezelfde persoon? Zo niet, zou ik hem nog even mailen. Wel gewoon aardig maar meer verbaasd dat je eerder had begrepen dat je op gesprek kon komen.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
01-03-2021 15:16
Maar erg netjes is het niet nee! Kreeg je dat mailtje van dezelfde persoon? Zo niet, zou ik hem nog even mailen. Wel gewoon aardig maar meer verbaasd dat je eerder had begrepen dat je op gesprek kon komen.
Zijn directe contactgegevens heb ik niet gekregen en ik ben gemaild door een algemeen mailadres; daarom bel ik ook liever even zodat ik direct naar hem of de afzender van het mailtje kan vragen. Misschien kan ik iets zeggen van: 'goh heel erg jammer dat ik een afwijzing heb gekregen. Na de toezegging van ..... ging ik er toch wel een beetje van uit dat ik op gesprek mocht komen.'
maar ook wel even zeggen dat ik dit niet zo netjes vindt.

Zou je bij een nieuwe vacature daar weer reageren?
Dan is bovenstaande niet handig
Alle reacties Link kopieren
Heb je het wel goed begrepen?
Ik ben vaak contactpersoon bij vacatures maar ik bepaal niet in mijn eentje wie er op gesprek mogen komen.
Alle reacties Link kopieren
Met welk doel wil je dat gesprek voeren? Houd dat in je achterhoofd als je het voorbereidt. Zij hebben naar hun mening betere kandidaten geselecteerd, dus de kans dat ze je als nog uitnodigen is niet zo groot. En dat zou in mijn ogen jouw enige positieve bereikbare doel zijn. Verder zorgt ongeveer al het andere er vooral voor dat een een soort zeurpiet-aantekening krijgt. Of ze zeggen heel aardig dat er betere kandidaten waren. En denken alsnog: ja nogal wiedes anders hadden we jou wel gevraagd.

Ik ben bang dat er voor jou weinig winst te behalen is.
Alle reacties Link kopieren
Of.. heel misschien, was de mail een vergissing. Ik zou toch bellen.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
01-03-2021 15:30
Met welk doel wil je dat gesprek voeren? "". Of ze zeggen heel aardig dat er betere kandidaten waren. En denken alsnog: ja nogal wiedes anders hadden we jou wel gevraagd.

Ik ben bang dat er voor jou weinig winst te behalen is.
Ja daar heb je wel gelijk in...

Ik vond de functie echt super tof en juist omdat ik al die toezegging had gekregen zag ik mezelf al zitten bij dat bedrijf. Er is inderdaad maar een kleine kans dat ze me alsnog uit gaan nodigen voor een gesprek. Is dit toevallig niet een hele heftige wervingstactiek; om met een afwijzing te komen om te kijken of je toch nog gaat pushen :-P

Laatste wat ik wil zijn is een zeurpiet! Valt me, moet ik eerlijk zeggen, ook een beetje tegen hoe sommige bedrijven omgaan met afwijzingen. Zij waren in ieder geval zo aardig om wat terug te sturen moet ik maar denken..
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
01-03-2021 15:25
Heb je het wel goed begrepen?
Ik ben vaak contactpersoon bij vacatures maar ik bepaal niet in mijn eentje wie er op gesprek mogen komen.
Ik heb maar met 1 iemand gesproken maar er stond niet specifiek iemand aangeduid als contactpersoon. Toen ik vroeg of ik wat vragen mocht stellen zei hij ja ga je gang >> gesprek van 40min later >> ik wil je alvast graag uitnodigen maar pas in maart gaan we inplannen.

En nu zit ik hier jullie om hulp te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg zelf dat je niet zo veel te winnen hebt, maar aan de andere kant heb je ook niks te verliezen natuurlijk. Wat dat betreft kun je altijd eens bellen om te zeggen dat je het zo jammer vindt.

Ik ben zelf wel eens gebeld door iemand die we (onderbouwd en wel) hadden afgezeken. Die ging mij de les lezen waarom onze onderbouwing niet juist was en ons uitleggen dat wij er eigenlijk niks van hadden begrepen. Dat hielp mij vooral waarderen dat we deze persoon niet hadden aangenomen.

Maar dat kun jij vast beter :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet opbellen om te zeggen dat je het niet netjes vindt.

Je zou een nette mail kunnen sturen dat je het erg jammer vindt, omdat er in jullie lange telefoongesprek van datum x een wederzijdse klik leek te zijn. Daarna wens je ze veel succes met het vinden van de juiste kandidaat.

Als het een fout is dan kan het zijn dat ze zich dat nav je mail realiseren. En verder: let it go
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
01-03-2021 15:50
Ik zeg zelf dat je niet zo veel te winnen hebt, maar aan de andere kant heb je ook niks te verliezen natuurlijk. Wat dat betreft kun je altijd eens bellen om te zeggen dat je het zo jammer vindt.

Ik ben zelf wel eens gebeld door iemand die we (onderbouwd en wel) hadden afgezeken. Die ging mij de les lezen waarom onze onderbouwing niet juist was en ons uitleggen dat wij er eigenlijk niks van hadden begrepen. Dat hielp mij vooral waarderen dat we deze persoon niet hadden aangenomen.

Maar dat kun jij vast beter :-D
Onderbouwd afgezeken? :proud:

Zelfde ervaring hier. Ik was zoooo blij dat we diegene hadden afgewezen. Wat een betweter was dat.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
01-03-2021 15:54
Onderbouwd afgezeken? :proud:

Zelfde ervaring hier. Ik was zoooo blij dat we diegene hadden afgewezen. Wat een betweter was dat.
Haha ja. Als ik na dat telefoontje opnieuw een onderbouwing had moeten geven had die er totaal anders uitgezien, maar niet echt positief verbeterd zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
01-03-2021 15:50
Ik ben zelf wel eens gebeld door iemand die we (onderbouwd en wel) hadden afgezeken. Die ging mij de les lezen waarom onze onderbouwing niet juist was en ons uitleggen dat wij er eigenlijk niks van hadden begrepen. Dat hielp mij vooral waarderen dat we deze persoon niet hadden aangenomen.
Typefoutje? ;-) Als ik werd afgezeken zou ik misschien zelf ook niet zo netjes meer zijn haha
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
01-03-2021 15:52
Ik zou niet opbellen om te zeggen dat je het niet netjes vindt.

Je zou een nette mail kunnen sturen dat je het erg jammer vindt, omdat er in jullie lange telefoongesprek van datum x een wederzijdse klik leek te zijn. Daarna wens je ze veel succes met het vinden van de juiste kandidaat.

Als het een fout is dan kan het zijn dat ze zich dat nav je mail realiseren. En verder: let it go
Vind ik ook nog wel een goede oplossing! Met een mail heb je misschien toch wat minder het gevoel dat je 'op het matje geroepen wordt.' Thanks voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Weidebloempje schreef:
01-03-2021 15:43
... ik wil je alvast graag uitnodigen maar pas in maart gaan we inplannen. ...
Het is vrij zeldzaam dat je tijdens een vraag om meer informatie over de vacature al wordt uitgenodigd voor een gesprek. Ik vermoed daar eerder spraakverwarring. Ik denk dat je hem verkeerd begrepen hebt en dat hij iets heeft bedoeld als: Ik zou je graag alvast uitnodigen voor een gesprek, maar we gaan pas in maart kijken wie we gaan uitnodigen en dat mogelijk wat onhandig geformuleerd.
Alle reacties Link kopieren
Weidebloempje schreef:
01-03-2021 15:58
Typefoutje? ;-) Als ik werd afgezeken zou ik misschien zelf ook niet zo netjes meer zijn haha
O haha ik zie het nu pas!
Afgewezen dus!
Alle reacties Link kopieren
Heel jammer dit maar ik denk dat die persoon in zijn enthousiasme te veel heeft gezegd. Vaak wachten ze toch de hele reactietermijn af en helaas zitten er voor hun nu toch betere kandidaten tussen. En dat is absoluut balen. Ik zeg wel, het kan best lang duren maar ineens heb je echt wel die nieuwe leuke baan. Dan heeft het gewoon zo moeten zijn. Dus snel proberen te vergeten en vol goede moed door naar de volgende sollicitatie.
Alle reacties Link kopieren
Zo gaat het tegenwoordig in banenland.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch bellen, heel klein kansje dat het een fout is en dat je toch uitgenodigd had moeten worden. Je hebt toch niks meer te verliezen.

Aan de andere kant, ze springen tegenwoordig echt niet netjes met sollicitanten om, bij sommige bedrijven. Een tijd terug had ik 2 gesprekken gehad bij een bedrijf, ik was al aangenomen (mondeling toegezegd) en ik zou een keer een ochtendje komen meelopen, om de collega’s vast te leren kennen en het werk beter te zien. Na die ochtend meelopen vertelden de directe collega’s mij dat er nog meer sollicitanten op gesprek zouden komen en uiteindelijk kreeg ik een afwijzing. Vond ik niet heel netjes.
Dit is echt niets nieuws hoor. Zo gaat al het al jaren en jaren en decennia's. Je hebt nu eenmaal vage en nare bedrijven en je hebt bedrijven die wel normaal met mensen kunnen omgaan.

Die had je 30 jaar terug ook al.
Ik zou bellen. En dat kan prima best vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Interne kandidaten gaan meestal voor. Misschien is er wat tussen gekomen?
Ik zou het er bij laten.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook een vergissing zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven