Werk & Studie alle pijlers

Tot hoever reikt de solidariteitsregeling?

30-09-2009 19:05 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik in dienst bij mijn werkgever waar ik tot voorheen via een detacheringsbedrijf werkte. Het netto bedrag is een stuk minder geworden; dit wordt deels verklaard door een hogere pensioenpremie (geen probleem!) en deels door een premie die ik betaal voor de VUT. Nu vroeg ik mij af of ik de premie voor de VUT mag weigeren, de VUT is immers afgeschaft en ik zal er toch nooit aanspraak op kunnen maken. Het pensioenfonds kon mij daar geen direct antwoord op geven (dit wordt uitgezocht) maar beriep zich op het solidariteitsregeling. Helaas bestaat daar geen eenduidige definitie voor. Ik vat het solidariteitsregeling persoonlijk als volgt op: je betaalt een bijdrage ergens voor en daarbij is de kans aanwezig, ook al is deze miniem, dat je zelf daar aanspraak op kunt maken. Omdat ik geen aanspraak kan maken op de VUT, lijkt het mij persoonlijk niet onder het solidariteitsregeling vallen. Wie weet het antwoord?
kikkerjet wijzigde dit bericht op 30-09-2009 19:06
Reden: typefout
% gewijzigd
Geen idee, maar vind het inderdaad wel belachelijk dat je ergens aan moet bijdragen waarvan je weet dat je er nooit aanspraak op zal kunnen maken.
Geen idee, maar vind het inderdaad wel belachelijk dat je ergens aan moet bijdragen waarvan je weet dat je er nooit aanspraak op zal kunnen maken.
Het enige wat ik hiervan weet is dat werkgevers wettelijk tot 2021 VUT premie mogen heffen, het jaar waarin de VUT definitief wordt afgeschaft.
Nou die moet je gewoon betalen hoor. Bij de overheid (gemeenten) betaal je zelfs zo'n 150 euro per maand alleen aan deze VUT.
www.geldenrecht.nl

Maar de mensen die nu 58 jaar of jonger zijn, zullen door moeten werken tot ze met pensioen gaan. Dat is doorgaans op 65-jarige leeftijd. Zij hebben in hun werkzame leven misschien wel 30.000 euro aan VUT-premie betaald, maar zien daar weinig van terug. In principe pas in 2021 houdt die VUT-premie op, het jaar waarin het systeem wettelijk moet worden afgebouwd.

Het geld wordt gebruikt om de (pré)pensioenen van de mensen verder op te bouwen en te versterken.
Wat ik ervan weet, is dat er een overgangsregeling is voor oudere werknemers die nog van de VUT gebruik kunnen maken en dat de bijdrage daarvoor verplicht is, dwz de werkgever dient deze af te dragen over de loonsom van al zijn werknemers. In hoeverre de werkgever dit mag 'doorbelasten' aan zijn werknemers, weet ik niet precies. Bij ons was en is de VUT premievrij.
Ik werk in de grafische branche/grafische CAO, en daar kun je helaas niet onder het meebetalen aan de VUT/prepensioenregeling uit. Welke CAO/bedrijfstak zit jij?
Bedankt voor jullie reacties! Ik begrijp het aan de ene kant wel (zoals ook uit een aantal reacties naar voren komt) dat het dus nog is om de VUT-regelingen te kunnen blijven betalen. Het is natuurlijk niet voor niets afgeschaft omdat teveel mensen er gebruik van wilden maken en het daardoor onbetaalbaar werd. Aan de andere kant blijf ik het raar vinden dat er een - verplichte - bijdrage van mij wordt verwacht aan deze regeling. Zie, als het nu zo zou zijn dat het geld dat eventueel overblijft van deze regeling weer ten goede zou komen voor mijn pensioen of iets anders waar ik eventueel van kan profiteren, dan vind ik het een ander verhaal. Ik werk bij de overheid, weet zo niet onder welke CAO ik val.
quote:Whoosh schreef op 30 september 2009 @ 20:12:

Dat is inderdaad best zuur, maar zo zit ons hele systeem van verzekeren zo'n beetje in elkaar.

Ik zal nooit gebruik maken van Wajong, van IVF, van ICSI of van nog heel wat andere zaken. En daar betaal ik allemaal aan mee.
Mijn pensioen wordt er niet van gespekt/verbeterd. Wij hebben geen CAO maar zijn dus wel aangesloten bij een bedrijfsvereniging en daarom betalen we VUT-premie (en 1 werknemer in het bestaan van het bedrijf heeft daar gebruik van gemaakt). Ik heb een individueel pensioen waarvoor ik een vergoeding van de werkgever krijg.

Ik vind het ook niet heel leuk dat ik 20 jaar aan een regeling hebt betaald (al was deze premievrij, dit is een secundaire arbeidsvoorwaarde, hier had ik ook een onkostenvergoeding voor kunnen krijgen, bv) waar ikzelf geen gebruik van kan maken. Maar dat is dus inderdaad het solidariteitsprincipe.
Ik blijf het toch raar vinden . Wat betreft ziektekostenverzekeringen en sociale verzekeringen, ik beschouw dat als een heel pakket waarin sommige dingen zitten die ik zeker nooit zal gebruiken en andere waar ik eventueel gebruik van kan maken. Maar de VUT-premie die ik betaal is niet iets wat alle werknemers betalen (sommige betalen niets, anderen juist veel) en dat vind ik toch wel vreemd; ik heb tenslotte geen keuze in het pensioenfonds omdat dit door mijn werkgever bepaald wordt. En mijn bijdrage tot nu toe aan de VUT is miniem in vergelijking met eerder genoemde bedragen - dat is echt een heel groot verschil dat je kwijtraakt! Maar toch...als ik blijkbaar tot 2021 hiervoor moet blijven betalen (als ik bij dezelfde werkgever zou blijven) dan gaat het om een behoorlijk bedrag. Dat zou eigenlijk betekenen dat er niet zo heel goed is nagedacht over de VUT-regeling. Ik ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg van het pensioenfonds!
Je moet meebetalen. De vakbonden en werkgeversorganisaties hebben dat in jouw belang samen besloten. Dat je er geen gebruik van kunt maken... dat is ook een grote irritatie van mijzelf.

De 55+-ers van nu mogen in de VUT, krijgen op 65 AOW, verkopen hun dik gesubsidieerde premie-A-woning aan jou voor een hoofdprijs, hebben geprofiteerd van een ruime rente-aftrek, hadden in het verleden, etc

Het ergste vind ik nog dat ze allemaal overgangsregelingen maken voor die groep. Waar is MIJN overgangsregeling? Onze overgangsregeling is dat we er als 40-minners voor kunnen gaan sparen. En dat we van dat gespaarde ook straks weer extra belasting moeten gaan betalen (AOW-premie over pensioen). Want anders is het zo zielig voor degenen die niet gespaard hebben.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven