Werk & Studie alle pijlers

Traditionele vrouwen banen geven minder voldoening?

13-09-2018 14:22 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zorg, onderwijs etc. zijn sectoren waar vrouwen traditioneel gezien vaker voor kiezen.
Zijn "vrouwenbanen" steeds minder bevredigend aan het worden?

Het lijkt een trend aan het worden dat altruïstische banen steeds groter tekorten aan het ontwikkelen zijn en dat altruïsme steeds minder voldoening lijkt te geven. We zijn steeds minder met de ander bezig en het geluk van de ander kan worden opgevat als inleveren van jouw geluk. Dit kan ook gevoed worden door maatschappelijke veranderingen door de opkomst van social media.

Kan het zo zijn dat vrouwen minder werken omdat "vrouwenbanen" minder voldoening geven dan "mannenbanen"?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-09-2018 17:42
Dat denk ik niet en zei ik imho ook niet. Wat ik wel denk ga ik hier niet uitleggen, teveel werk, en misverstaan gegarandeerd
Dat is wel jammer. Ik ben wel nieuwsgierig. Nu bestaan er iig wel vrij veel misverstanden/vooroordelen over het onderwijs en onderwijzend personeel.
Alle reacties Link kopieren
Stel je krijgt er 10% bij. Na 2 maanden merk je dat ook niet meer. Het grootste probleem bij dit soort banen is m.i. het gebrek aan toekomstperspectief. Ben je leraar, dan blijf je in de meeste gevallen leraar (als je in het onderwijs wilt blijven werken). Voor slechts een enkeling is een carrierestap mogelijk. Dit is inherent aan het soort werk.

Voor heel veel andere banen ligt dat heel anders. Een bouwvakker kan doorgroeien tot directeur van een aannemersbedrijf. Een programmeur kan sales manager worden. En alle variaties die je kunt bedenken.

Die mogelijkheden hebben de meeste impact op het salaris. Iemand die z'n hele leven programmeur blijft gaat ook geen topsalaris verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
15-09-2018 09:38
Stel je krijgt er 10% bij. Na 2 maanden merk je dat ook niet meer. Het grootste probleem bij dit soort banen is m.i. het gebrek aan toekomstperspectief. Ben je leraar, dan blijf je in de meeste gevallen leraar (als je in het onderwijs wilt blijven werken). Voor slechts een enkeling is een carrierestap mogelijk. Dit is inherent aan het soort werk.

Voor heel veel andere banen ligt dat heel anders. Een bouwvakker kan doorgroeien tot directeur van een aannemersbedrijf. Een programmeur kan sales manager worden. En alle variaties die je kunt bedenken.

Die mogelijkheden hebben de meeste impact op het salaris. Iemand die z'n hele leven programmeur blijft gaat ook geen topsalaris verdienen.
Klopt.
Ik had ook het idee dat ik op ‘senior niveau’ moest beginnen en je senioriteit in het gemak waarmee je je baan uitvoert ligt. Dat kan ook best anders. Groei heeft ook geen enkel effect op je salaris. Sectiehoofd bv is bij ons extra werk, maar niet extra geld of zelfs maar extra uren, die de functie wel kost.

Directeur van een school kan je best worden natuurlijk, maar dat is meteen een heel andere baan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven