Tweede gesprek, arbeidsvoorwaarden?
dinsdag 20 juli 2021 om 21:35
Hoi allemaal,
Ik heb binnenkort mijn tweede gesprek. In het verleden bestond de tweede ronde uit meelopen in de praktijk. Dit is voor het eerst dat ik echt met een tweede gesprek te maken heb. Mijn gesprekspartner vertelde dat zij er weer bij zit met twee andere collega’s bij zitten en het een soortgelijke gesprek zal zijn als de eerste. Echter is er nu de mogelijkheden om de arbeidsvoorwaarden de bespreken.
Wat kan ik me daarbij voorstellen? Ik wil niet weer in herhaling vallen en hetzelfde vertellen. Is dit ook het moment om eventueel te onderhandelen?
Ik heb binnenkort mijn tweede gesprek. In het verleden bestond de tweede ronde uit meelopen in de praktijk. Dit is voor het eerst dat ik echt met een tweede gesprek te maken heb. Mijn gesprekspartner vertelde dat zij er weer bij zit met twee andere collega’s bij zitten en het een soortgelijke gesprek zal zijn als de eerste. Echter is er nu de mogelijkheden om de arbeidsvoorwaarden de bespreken.
Wat kan ik me daarbij voorstellen? Ik wil niet weer in herhaling vallen en hetzelfde vertellen. Is dit ook het moment om eventueel te onderhandelen?

woensdag 21 juli 2021 om 07:02

woensdag 21 juli 2021 om 07:18
Tja, of de werkgever vind zichzelf heel belangrijk natuurlijk.
Hier altijd wel vaak 2 gesprekken gehad, laatste 1 gesprek. Donderdag sollicitatie, maandag begonnen.
Ik heb ook wel eens een gesprek en daarna een lunch gehad, kijken of ik in het (kleine) team paste.
Ligt gewoon aan de plek hoe ze het het liefste zien.
woensdag 21 juli 2021 om 07:47
Meestal is het tweede gesprek redelijk hetzelfde als het eerste gesprek, maar met andere mensen, om te zien of daar een klik mee is. Er kan worden gevraagd naar gewenste salaris, maar dit gebeurt ook vaak eerder. Meestal word ik na het tweede gesprek gebeld als ik aangenomen ben. Daarin, of in een mail met het contractvoorstel doen ze een bod. Dat is het moment dat ik een tegenbod doe.
essychan wijzigde dit bericht op 21-07-2021 10:15
Reden: typo
Reden: typo
0.13% gewijzigd

woensdag 21 juli 2021 om 08:42
Dat geldt voor de meeste mensen.
Kan zijn dat deels dezelfde vragen worden gesteld, dat hoort naar mijn idee een beetje bij solliciteren.
Hier pas arbeidsvoorwaarden in het arbeidsvoorwaardengesprek, dat was het derde gesprek (en dat was dus geen echt sollicitatiegesprek). Overigens zou ik het vreemd vinden als er bij zo’n gesprek over arbeidsvoorwaarden collega’s zouden zitten, anders dan iemand van personeelszaken en je leidinggevende.

woensdag 21 juli 2021 om 09:09
‘Er is de mogelijkheid om arbeidsvoorwaarden te bespreken’. Wie bepaalt of dat gaat gebeuren, TO of de gesprekspartners?
TO, ik zou me voorbereiden op onderhandeling. Is het een ingeschaalde functie, dan kun je onderhandelen over de trede. Bedenk dan vooraf welke trede je wilt en wat je onderbouwing hiervoor is. Als het een functie zonder inschaling is ook bedenken wat je wilt verdienen en waarom.
TO, ik zou me voorbereiden op onderhandeling. Is het een ingeschaalde functie, dan kun je onderhandelen over de trede. Bedenk dan vooraf welke trede je wilt en wat je onderbouwing hiervoor is. Als het een functie zonder inschaling is ook bedenken wat je wilt verdienen en waarom.