Werk & Studie alle pijlers

uitgescholden worden

11-07-2014 20:25 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt
Je manager/baas op de hoogte stellen en een gesprek aangaan

Dat je niet op de kleuterschool zit en niet uitgescholden wenst te worden.

Ik zou zelf op die persoon afstappen, maar ik zou er dan ook geen topic over hoeven openen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Op het moment dat hij begint te schelden, stop je acuut met praten.

Je gaat staan, zet je voeten op heupbreedte, doet je handen in je zij, maakt je groot en zegt, kalm maar heel duidelijk met een hele strenge blik in je ogen: deze manier van discussieren accepteer ik niet. Vervolgens:

Bindt hij niet in en hij is op jou kantoor: 'ik verzoek je nu mijn kantoor te verlaten.'

Bindt hij niet in en jij bent op zijn kantoor: 'ik ga nu weg. Hier ben ik niet van gediend.'

Het lijkt me dat hij overspannen is, als het zo'n verschil in gedrag is. Maar op dat moment het gedrag aanpakken. Oefen het een paar keer en bereid je erop voor.
Het klinkt alsof die man behoorlijk met zichzelf in de knoop zit. Zeker aangezien je schrijft dat deze man voorheen heel sympathiek was.
quote:Nemesis. schreef op 11 juli 2014 @ 20:31:

Het klinkt alsof die man behoorlijk met zichzelf in de knoop zit. Zeker aangezien je schrijft dat deze man voorheen heel sympathiek was.

Zo komt het inderdaad wel over.

Dat schelden hoef je natuurlijk niet te pikken, maar je zou hem eens kunnen vragen wat er met hem aan de hand is? Het klinkt alsof er iets behoorlijk mis is.
quote:Doreia schreef op vrijdag 11 juli 2014 20:30 Op het moment dat hij begint te schelden, stop je acuut met praten.

Je gaat staan, zet je voeten op heupbreedte, doet je handen in je zij, maakt je groot en zegt, kalm maar heel duidelijk met een hele strenge blik in je ogen: deze manier van discussieren accepteer ik niet. Vervolgens:

Bindt hij niet in en hij is op jou kantoor: 'ik verzoek je nu mijn kantoor te verlaten.'

Bindt hij niet in en jij bent op zijn kantoor: 'ik ga nu weg. Hier ben ik niet van gediend.'

Het lijkt me dat hij overspannen is, als het zo'n verschil in gedrag is. Maar op dat moment het gedrag aanpakken. Oefen het een paar keer en bereid je erop voor. +1
De manager weet het dus al en hij is aangesproken.

Ik begrijp je, Summerdance, maar ik wilde mijn verhaal even kwijt.

Met hem praten durf ik niet goed, want ik wil niet dat hij me weer de grond in trapt. Ik ben er erg gestresst door. Bovendien heb ik de laatste keer het initiatief genomen om excuses te maken al was het niet eens mijn sculd, in dit geval vind ik dat hij zeker zo volwassen moet zijn om zijn excuses te maken. Overigens is hij 20 jaar ouder. Je laat je toch niet gek maken door een jong meisje?

Ik ben tijdens het incident ook weggelopen, Doreia.

Bedankt voor je tips.
De manager weet het dus al en hij is aangesproken.

Met hem praten durf ik niet goed, want ik wil niet dat hij me weer de grond in trapt. Ik ben er erg gestresst door. Bovendien heb ik de laatste keer het initiatief genomen om excuses te maken al was het niet eens mijn sculd, in dit geval vind ik dat hij zeker zo volwassen moet zijn om zijn excuses te maken. Overigens is hij een stuk ouder. Je laat je toch niet gek maken door een jong meisje?

Bedankt voor je tips.
Waarom grijp je zelf niet in als zoiets gebeurt? Ik heb ook wel eens een briesend persoon aan mijn bureau gehad en dan vraag ik eerst of die persoon van toon wil veranderen, gebeurt dat niet, dan verzoek ik hem/haar te vertrekken en het gesprek op een ander moment voort te zetten. Vanaf dat moment ga ik ook op niets meer in dat die persoon (in zijn woede) zegt maar zeg ik alleen nog maar dat ik niet meer verder wens te praten en dat de persoon kan vertrekken. Volgende stap is dan maar zelf vertrekken maar dat is nog nooit nodig geweest.
quote:Nemesis. schreef op 11 juli 2014 @ 20:31:

Nou inderdaad, dat denk ik ook (en valt veel mensen op).

Het begon ermee dat ik aan hem aangaf dat ik het jammer vond dat hij de laatste tijd niet meer zo was als vroeger...dat pikte hij dus niet.

Als iemand gewoon zegt dat ie privé of waar dan ook problemen heeft ben ik de kwaadste niet om hem daarin te ontzien.
quote:elisa55 schreef op vrijdag 11 juli 2014 20:35 De manager weet het dus al en hij is aangesproken.

Met hem praten durf ik niet goed, want ik wil niet dat hij me weer de grond in trapt. Ik ben er erg gestresst door. Bovendien heb ik de laatste keer het initiatief genomen om excuses te maken al was het niet eens mijn sculd, in dit geval vind ik dat hij zeker zo volwassen moet zijn om zijn excuses te maken. Overigens is hij een stuk ouder. Je laat je toch niet gek maken door een jong meisje?

Bedankt voor je tips. Regel dan een gesprek met hem en een manager erbij. Met manager kun je dan afspreken dat deze zich afzijdig houdt tenzij het uit de hand loopt.
quote:nucky schreef op 11 juli 2014 @ 20:37:

Waarom grijp je zelf niet in als zoiets gebeurt? Ik heb ook wel eens een briesend persoon aan mijn bureau gehad en dan vraag ik eerst of die persoon van toon wil veranderen, gebeurt dat niet, dan verzoek ik hem/haar te vertrekken en het gesprek op een ander moment voort te zetten. Vanaf dat moment ga ik ook op niets meer in dat die persoon (in zijn woede) zegt maar zeg ik alleen nog maar dat ik niet meer verder wens te praten en dat de persoon kan vertrekken. Volgende stap is dan maar zelf vertrekken maar dat is nog nooit nodig geweest.

Dat klinkt heel makkelijk, maar als iemand begint te schelden reageer je vaak intuatief.

De eerste keer dat dit gebeurde was ik zo overdonderd dat ik niet aan een weerwoord dacht (en hij liep tijdens de scheldpartij toen zelf weg).

Deze keer werd ik ook een beetje bang dus ik wilde niet blijven, ik ben wel met opgeheven hoofd weggelopen.
quote:elisa55 schreef op 11 juli 2014 @ 20:38:

[...]

Nou inderdaad, dat denk ik ook (en valt veel mensen op).

Het begon ermee dat ik aan hem aangaf dat ik het jammer vond dat hij de laatste tijd niet meer zo was als vroeger...dat pikte hij dus niet.

Als iemand gewoon zegt dat ie privé of waar dan ook problemen heeft ben ik de kwaadste niet om hem daarin te ontzien.

Hoe heeft dit dan verder kunnen escaleren? Haal dan de angel uit het heikele punt denk ik dan.

Jij: ik vind het jammer dat je de laatste tijd meer zo bent als vroeger.

Hij: dat pik ik niet!!!

Dan kun jij op zo'n moment zeggen: ik heb een gevoelige snaar geraakt, dat spijt me, ik zal het er niet meer over hebben. Zou je me even kunnen helpen met dit dossier?
quote:nucky schreef op 11 juli 2014 @ 20:39:

[...]

Regel dan een gesprek met hem en een manager erbij. Met manager kun je dan afspreken dat deze zich afzijdig houdt tenzij het uit de hand loopt.

Ja, maar dat gesprek met manager heeft hij al gehad.

Misschien moet ik het nu maar laten gaan wat hogere hand betreft.

Ik weet wel dat ik nu puur professioneel met hem omga. Ik weet namelijk niet of ik hem kan geloven als hij ineens weer interesse toont in mijn leven.
quote:Doreia schreef op 11 juli 2014 @ 20:41:

[...]

Hoe heeft dit dan verder kunnen escaleren? Haal dan de angel uit het heikele punt denk ik dan.

Jij: ik vind het jammer dat je de laatste tijd meer zo bent als vroeger.

Hij: dat pik ik niet!!!

Dan kun jij op zo'n moment zeggen: ik heb een gevoelige snaar geraakt, dat spijt me, ik zal het er niet meer over hebben. Zou je me even kunnen helpen met dit dossier?

Nou op het moment dat ik dat zei was hij al opgefokt. Misschien had ie al verwensingen geroepen, dat weet ik niet meer zo in detail.

We hadden uitgebreid over die zaak gesproken en ik heb mijn best gedaan met hem mee te denken. Tips gegeven. Maar hij was alleen maar in de aanval. Toen schoot ik uit met het feit dat hij veranderd was. Ook niet goed. Maar ik wilde niet over me laten lopen.

En aangezien ik geen ervaring heb met zijn woedeuitbarstingen weet ik niet of ie bij wijze van spreken ineens agressief wordt.

Het was instinct dat ik wegliep..
Vanaf nu eerder stoppen met de bespreking. Als je merkt dat hij opgefokt is, alleen maar in de aanval gaat en eigenlijk geen constructief overleg kan plegen zeg je rustig: Ik denk dat we het overleg nu beter op een ander moment verder kunnen oppakken. Zal ik een kop koffie voor je halen?
quote:elisa55 schreef op 11 juli 2014 @ 20:46:

[...]

Nou op het moment dat ik dat zei was hij al opgefokt. Misschien had ie al verwensingen geroepen, dat weet ik niet meer zo in detail.

We hadden uitgebreid over die zaak gesproken en ik heb mijn best gedaan met hem mee te denken. Tips gegeven. Maar hij was alleen maar in de aanval. Toen schoot ik uit met het feit dat hij veranderd was. Ook niet goed. Maar ik wilde niet over me laten lopen.

En aangezien ik geen ervaring heb met zijn woedeuitbarstingen weet ik niet of ie bij wijze van spreken ineens agressief wordt.

Het was instinct dat ik wegliep..Misschien wilde hij helemaal geen tips. Misschien wilde hij alleen maar horen: Goh collega, dat is K voor jou. En niet dat zo'n grietje van 20 jaar jonger wel eens even zegt hoe hij het op moet lossen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Doreia: dat is een goede tip.

Nlies: de tips is niet wat je denkt. Het was iets gezamenlijks. Hij heeft een andere functie en we moeten onderling met oplossingen komen. Hij was niet tevreden/boos om de huidige situatie. Ik probeerde mee te denken, oplossingen aan te dragen. Hij weigerde die te accepteren.

Dat heeft niets te maken met mijn leeftijd. We zijn collega's. Gelijkwaardig.
Waarom heb je je excuses aangeboden?

Lok hem uit de tent waar anderen bij zijn, dan zien je collega's ook hoe hij is,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 11 juli 2014 @ 21:04:

Waarom heb je je excuses aangeboden?

Lok hem uit de tent waar anderen bij zijn, dan zien je collega's ook hoe hij is,

Omdat ik een opening wilde creëren. Er hing een bepaalde spanning en ik wilde het ijs breken. Daarop had hij dan kunnen reageren.

Hij had destijds kunnen schreeuwen. Wat dan ook. Dan wist ik tenminste wat hij dacht - van mij / de situatie toen.

Maar hij is daar nooit op ingegaan. Ik zit al maanden in twijfel.

En dan komt deze uitbarsting weer.

Hij mag echt de eerste stap zetten.

Haha nee ik ga niet provoceren. Anderen weten wel dat hij veranderd is. Ik wil hem niet voor schut zetten. Of dat hij zijn baan verliest.

Ik vind het gewoon ook rot voor hemzelf dat hij zo veranderd is. Want hij was aardig zoals hij was.
En plan overleggen vlakbij de manager. Mocht hij zijn stem verheffen, kun je meteen een deurtje verder wandelen. Als hij zichzelf niet is, weet je nooit hoe het precies zal lopen.

En als hij niet tevreden of boos is over de huidige situatie, leun dan achterover en vraag: wat zou jij graag willen hoe het gaat? Hoe zie jij het voor je?

Dus niet voor hem oplossen, maar luisteren naar zijn voorstel en kijken in hoeverre je daarin mee kan gaan of geef een tegenvoorstel. En wil hij niets aannemen, zeg dan: ik denk niet dat we er vandaag uitkomen. Laten we er nog eens over nadenken. Zullen we morgen het er weer even over hebben?

Ja, het is meer tijd energie en werk, maar liever dan uitgescholden worden.
Dat is zo..

Ik had eigenlijk al een hele tijd naar hem toe willen gaan om te vragen of er iets was. Maar ik durfde niet. Omdat hij zo gesloten is.

Ik wist niet hoe hij zou reageren.

Nu na deze uitbarsting moet ik misschien toch eens aangeven dat ik geschrokken ben van zijn uitbarsting en het idee heb dat hij de laatste tijd niet zo lekker in zijn vel zit.

Alleen weet ik dus niet of hij dat goed opvat of weer begint.

En die stress is niet goed voor me. Ik wil mijn werk ook goed kunnen uitoefenen.

Dit wilde ik de laatst keer dus bereiken door aan te geven dat ik de situatie niet leuk vond en mijn excuses aanbood. Maar toen liep hij zonder een woord te zeggen weg. Zonder een woord!

Dat is toch ronduit onbeschoft. dan heb ik niet echt het idee dat hij er mee zit.

Je zou toch zeggen dat je je schaamt als je iemand keihard hebt uitgescholden? Ik in ieder geval wel.

Een beetje geweten hebben toch?
quote:elisa55 schreef op vrijdag 11 juli 2014 20:43 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="nucky in "uitgescholden worden"" class="messagelink">nucky schreef op 11 juli 2014 @ 20:39</a>:</b>

[...]

Regel dan een gesprek met hem en een manager erbij. Met manager kun je dan afspreken dat deze zich afzijdig houdt tenzij het uit de hand loopt.</div></blockquote>

Ja, maar dat gesprek met manager heeft hij al gehad.

Misschien moet ik het nu maar laten gaan wat hogere hand betreft.

Ik weet wel dat ik nu puur professioneel met hem omga. Ik weet namelijk niet of ik hem kan geloven als hij ineens weer interesse toont in mijn leven.

Ik bedoel een gesprek met manager EN jou. Dat schrijf ik omdat jij kennelijk wat angstig bent om met hem alleen hierover te praten. Daarom die manager erbij. Maar anders, wat Doreia zegt: niet meer bespreken.

Denk verder ook dat je het je niet zo persoonlijk moet aantrekken; het probleem ligt bij hem.
Mannen praten niet. Zeker niet met collega's. Je weet dus niet wat er aan de hand is en hij wil het er ook niet over hebben. Dat is zijn goed recht. Misschien een ziekte, overlijden, werk op de tocht, overspannen, ptss of iets heel anders. Maar hij wil je het niet zeggen. Ook dat mag.

Het is jouw goed recht om hem te zeggen: "ik weet niet wat er speelt, dat hoef ik ook niet te weten, maar ik zou graag de afspraak met je willen maken dat je, wanneer je weer tegen mij denkt te gaan uitvaren om dan te zeggen: ik neem even frisse lucht. En dan weg te gaan. Ik wens niet te worden uitgescholden, we kunnen als beschaafde mensen met elkaar om blijven gaan."
quote:nucky schreef op 11 juli 2014 @ 21:43:

[...]

Ik bedoel een gesprek met manager EN jou. Dat schrijf ik omdat jij kennelijk wat angstig bent om met hem alleen hierover te praten. Daarom die manager erbij. Maar anders, wat Doreia zegt: niet meer bespreken.

Denk verder ook dat je het je niet zo persoonlijk moet aantrekken; het probleem ligt bij hem.

Met de manager is dan inderdaad wat veiliger.

Aan de andere kant; hij heeft al op zijn donder gekregen. Ik wil de zaak niet te ver opblazen door nu na het weekend er weet op door te gaan.

Laten rusten is in dat geval beter. En wie weet komt hij er zelf nog op terug, of vind ik de gelegenheid.

Het is inderdaad iets wat in hem zit en alleen hij kan oplossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven