Uitvaartverzorger.
zondag 7 februari 2010 om 13:51
Tja het klinkt heel vreemd, maar sinds klein af aan ben ik altijd al heel geïnteresseerd geweest in begrafenissen, en nu zit ik er aan te denken om iets in die branche te gaan doen.
Alleen hoe? Ik ben 18 en nog bezig met school. Maar zijn er speciale opleidingen voor? Ik heb ook al even gegoogled maar daar kwam niet echt wat concreets uit. En hoe weet ik of het echt wat voor mij is? Ik weet dat het emotioneel een heel zwaar vak is. En ook vooral daarom wil ik wel van te voren weten of ik het aan zou kunnen. Mede omdat ik persoonlijk erg gevoelig ben voor andermans gevoelens.
Zou ik gewoon zomaar een uitvaartcentrum bij mij in de buurt kunnen mailen om vragen een week mee te lopen? Of is dat weer over the top?
En zijn er hier mensen die iets in die branche doen?
Bedankt!
Alleen hoe? Ik ben 18 en nog bezig met school. Maar zijn er speciale opleidingen voor? Ik heb ook al even gegoogled maar daar kwam niet echt wat concreets uit. En hoe weet ik of het echt wat voor mij is? Ik weet dat het emotioneel een heel zwaar vak is. En ook vooral daarom wil ik wel van te voren weten of ik het aan zou kunnen. Mede omdat ik persoonlijk erg gevoelig ben voor andermans gevoelens.
Zou ik gewoon zomaar een uitvaartcentrum bij mij in de buurt kunnen mailen om vragen een week mee te lopen? Of is dat weer over the top?
En zijn er hier mensen die iets in die branche doen?
Bedankt!
zondag 7 februari 2010 om 14:00
http://www.carrieretijger ... tondernemer/opleiding-tot
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 7 februari 2010 om 14:01
http://www.uitvaart.nl/bedrijven_rubriek_854.html
zondag 7 februari 2010 om 14:02
http://www.meanderuitvaar ... n.nl/index.php?hfst_id=21
ORIËNTATIECURSUS
'OP DE DREMPEL VAN DE UITVAARTWERELD'
Voor mensen die nader kennis willen maken met het uitvaartvak, hebben wij de oriëntatiecursus 'Op de drempel van de uitvaartwereld' ontwikkeld.
Tijdens deze dag krijgt de deelnemer antwoord op vragen als:
- Ben ik geschikt voor dit vak?
- Kan ik het combineren met andere dingen die ik belangrijk vind
in mijn leven?
- Is er nog wel plaats voor nieuwe mensen in dit vak?
- Welke kwaliteiten heb ik nodig?
- Welke kennis en vaardigheden mis ik nog?
- Hoe zit de uitvaartwereld in elkaar?
- Kan ik dit vak uitoefenen op mijn manier?
De deelnemer onderzoekt of de uitvaartwereld bij haar of hem past en of de eigen ervaring en achtergrond bij dit vak aansluiten. Vanuit de praktijk geven we informatie over de uitvaartwereld, de inhoud van het vak en de kwaliteiten en vaardigheden die daarbij horen.
ORIËNTATIECURSUS
'OP DE DREMPEL VAN DE UITVAARTWERELD'
Voor mensen die nader kennis willen maken met het uitvaartvak, hebben wij de oriëntatiecursus 'Op de drempel van de uitvaartwereld' ontwikkeld.
Tijdens deze dag krijgt de deelnemer antwoord op vragen als:
- Ben ik geschikt voor dit vak?
- Kan ik het combineren met andere dingen die ik belangrijk vind
in mijn leven?
- Is er nog wel plaats voor nieuwe mensen in dit vak?
- Welke kwaliteiten heb ik nodig?
- Welke kennis en vaardigheden mis ik nog?
- Hoe zit de uitvaartwereld in elkaar?
- Kan ik dit vak uitoefenen op mijn manier?
De deelnemer onderzoekt of de uitvaartwereld bij haar of hem past en of de eigen ervaring en achtergrond bij dit vak aansluiten. Vanuit de praktijk geven we informatie over de uitvaartwereld, de inhoud van het vak en de kwaliteiten en vaardigheden die daarbij horen.
zondag 7 februari 2010 om 14:07
Om te kijken of dit beroep echt iets voor u is kunt u ook een cursus volgen waar uw wens getoetst wordt aan de werkelijkheid:
* "op de drempel van de uitvaartwereld": meanderuitvaatopleidingen.nl
* workshops via gejavandewetering.nl
* workshops van Monica Zeegers.
* Interactieve kaart van opleidingen
* Ingewikkeld vak, uitvaartverzorger op Uitvaart.nl.
Een overzicht van vacatures in de uitvaartbranche vindt u op uitvaart.nl en op uitvaartmedia.com.
opleidingen
Er bestaan twee opleidingen voor uitvaartverzorger:
* de opleiding van de STIVU, onderdeel van de NUVU (een
brancheorganisatie van uitvaartondernemers), die een klassieke vorming
geeft is in 2009 overgenomen door Docendo. Er zijn nu naast de schriftelijke opdrachten ook praktijkdagen toegevoegd. Voor meer info, zie docendo.nl: klik in de linker kolom op "cursusoverzicht", dan naar beneden scrollen. Onder het kopje: "Academie voor Uitvaartzorg", vindt u "Opleiding uitvaartverzorger".
* de opleiding van Marjon Klaassen/Meander, die een uitvaart benadert van een meer
alternatieve hoek. Zie meanderuitvaartopleidingen.nl.
* CMO, een organisatie van mortuariabeheer, geeft cursussen voor gevorderden op allerlei gebieden van het uitvaartwezen. Voor een lijst van de cursussen zie: Cursussen Docendo
http://davidelders.nl/vacatures
* "op de drempel van de uitvaartwereld": meanderuitvaatopleidingen.nl
* workshops via gejavandewetering.nl
* workshops van Monica Zeegers.
* Interactieve kaart van opleidingen
* Ingewikkeld vak, uitvaartverzorger op Uitvaart.nl.
Een overzicht van vacatures in de uitvaartbranche vindt u op uitvaart.nl en op uitvaartmedia.com.
opleidingen
Er bestaan twee opleidingen voor uitvaartverzorger:
* de opleiding van de STIVU, onderdeel van de NUVU (een
brancheorganisatie van uitvaartondernemers), die een klassieke vorming
geeft is in 2009 overgenomen door Docendo. Er zijn nu naast de schriftelijke opdrachten ook praktijkdagen toegevoegd. Voor meer info, zie docendo.nl: klik in de linker kolom op "cursusoverzicht", dan naar beneden scrollen. Onder het kopje: "Academie voor Uitvaartzorg", vindt u "Opleiding uitvaartverzorger".
* de opleiding van Marjon Klaassen/Meander, die een uitvaart benadert van een meer
alternatieve hoek. Zie meanderuitvaartopleidingen.nl.
* CMO, een organisatie van mortuariabeheer, geeft cursussen voor gevorderden op allerlei gebieden van het uitvaartwezen. Voor een lijst van de cursussen zie: Cursussen Docendo
http://davidelders.nl/vacatures
zondag 7 februari 2010 om 14:09
http://www.docendo.nl/
Kijk eens op deze site. En het klinkt helemaal niet vreemd. Het is een mooi en dankbaar beroep.
Maar 18 jaar is wel erg jong naar mijn mening.
Je gaat natuurlijk wel naar mensen wiens dierbare net is overleden.
Iemand van 18 heeft nog niet veel levenservaring en dat is mijns inziens wel nodig voor dit vak en je moet wel sterk in je schoenen staan.
Misschien iets voor later als je er dan nog open voor staat.
Succes in ieder geval.
Kijk eens op deze site. En het klinkt helemaal niet vreemd. Het is een mooi en dankbaar beroep.
Maar 18 jaar is wel erg jong naar mijn mening.
Je gaat natuurlijk wel naar mensen wiens dierbare net is overleden.
Iemand van 18 heeft nog niet veel levenservaring en dat is mijns inziens wel nodig voor dit vak en je moet wel sterk in je schoenen staan.
Misschien iets voor later als je er dan nog open voor staat.
Succes in ieder geval.
zondag 7 februari 2010 om 14:10
Ik heb een tijdje schoongemaakt in een crematorium ( ja moet ook gebeuren)
Daar wel veel gehoord en soms gezien.
Als je uitvaartverzorger bent dan maak je best heftige dingen mee!
Ze zijn niet allemaal 87 en een "mooie"dood...........
ook ongelukken............waar jij dan alles weer mooi moet weten te maken
kinderen.
zelfdodingen en dat kan heel heftig zijn............zal niet te veel in details treden.
Ook bij deze heftige dingen zul je met de familie moeten dealen.
ruzies in de familie..........verschillende wensen.........
enz enz.
Ik kan me goed voorstellen dat het ook een erg dankbaar beroep kan zijn. Dat je mensen begeleid en wegwijs maakt in de eerste dagen. wat wel-niet mgoelijk is.De familie helpen om de wensen na te komen. Zorgen dat alles vlekkeloos verloopt.
Dat lijkt me echt een heel mooi gedeelte van dit beroep.
Maar de ellende van ziekte, kinderen ,zelfmoord, enz, nee ik zou dat niet trekken.
Tijdens de koffiepauzes kon je aan de heftigheid van de grapjes merken hoe de uitvaartverzorger er ff doorheen zat...........
hoe heftiger de grappen, hoe erger het was.
Ik heb dus wel degelijk erg veel gelachen met ze.
Is wel wat hardere humor en zwarte ) bijna logisch'
Meer zou ik zo niet weten.
Misschien kun je eens een geprek met een uitvaartverzorger gaan voeren om zo meer te weten te komen ?
Daar wel veel gehoord en soms gezien.
Als je uitvaartverzorger bent dan maak je best heftige dingen mee!
Ze zijn niet allemaal 87 en een "mooie"dood...........
ook ongelukken............waar jij dan alles weer mooi moet weten te maken
kinderen.
zelfdodingen en dat kan heel heftig zijn............zal niet te veel in details treden.
Ook bij deze heftige dingen zul je met de familie moeten dealen.
ruzies in de familie..........verschillende wensen.........
enz enz.
Ik kan me goed voorstellen dat het ook een erg dankbaar beroep kan zijn. Dat je mensen begeleid en wegwijs maakt in de eerste dagen. wat wel-niet mgoelijk is.De familie helpen om de wensen na te komen. Zorgen dat alles vlekkeloos verloopt.
Dat lijkt me echt een heel mooi gedeelte van dit beroep.
Maar de ellende van ziekte, kinderen ,zelfmoord, enz, nee ik zou dat niet trekken.
Tijdens de koffiepauzes kon je aan de heftigheid van de grapjes merken hoe de uitvaartverzorger er ff doorheen zat...........
hoe heftiger de grappen, hoe erger het was.
Ik heb dus wel degelijk erg veel gelachen met ze.
Is wel wat hardere humor en zwarte ) bijna logisch'
Meer zou ik zo niet weten.
Misschien kun je eens een geprek met een uitvaartverzorger gaan voeren om zo meer te weten te komen ?
anoniem_8114 wijzigde dit bericht op 07-02-2010 14:11
Reden: tik foutjes
Reden: tik foutjes
% gewijzigd
zondag 7 februari 2010 om 14:10
http://www.uitvaartkaart.nl/Opleidingen
zondag 7 februari 2010 om 14:14
Ah dankjewel bianca. Jij hanteert google duidelijk beter als ik
Die cursus is wel wat voor mij kan ik iniedergeval kijken of het wat is. Alleen is het al een beetje snel en ver weg helaas. En er staat ook niet of er kosten aan verbonden zijn.
Wat me ook verbaasd is dat er bij die opleiding van stivu staat dat het erg populair is. Ik dacht altijd dat zo weinig mensen geïnteresseerd waren in het vak .
Die cursus is wel wat voor mij kan ik iniedergeval kijken of het wat is. Alleen is het al een beetje snel en ver weg helaas. En er staat ook niet of er kosten aan verbonden zijn.
Wat me ook verbaasd is dat er bij die opleiding van stivu staat dat het erg populair is. Ik dacht altijd dat zo weinig mensen geïnteresseerd waren in het vak .
zondag 7 februari 2010 om 14:18
@Lientje ja klopt ik ben ook pas 18 geef ik je gelijk in. Ik heb absoluut niet zo veel ervaring als jullie. Maar mijn punt is wel dat ik straks toch een beroep moet gaan kiezen welke kant ik op wil .
En bovendien is mijn moeder heel jong overleden maar toen was ik zelf ook nog maar mini.
@Benmamma Wat mooi dat je dat deed. Nee inderdaad dood van kinderen of iets zal me denk ik heel zwaar vallen.
En bovendien is mijn moeder heel jong overleden maar toen was ik zelf ook nog maar mini.
@Benmamma Wat mooi dat je dat deed. Nee inderdaad dood van kinderen of iets zal me denk ik heel zwaar vallen.
zondag 7 februari 2010 om 14:20
hallo, een vriendin van mij (25 jaar) is bij verschillende sollicitaties voor dit beroep afgewezen omdat ze te jong is. Nabestaanden zouden niet het gevoel krijgen dat ze begrepen werden "door een jong iemand die nog niet zoveel heeft mee gemaakt". Wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook gaat gebeuren, maar misschien is het wel handig om je kansen te onderzoeken voordat je hier een studie voor gaat doen.
zondag 7 februari 2010 om 14:24
Was gewoon werk hoor............
Moest ff nadenken toen het uitzendburo vroeg of ik het crematorium ook wilde schoonmaken.........
uhhhhhhhhhhhhhh monetje had ik nog niet over nagedacht.
Maar goed ik werkte dus op het crematorium. Is wel anders dan bij een uitvaartcentrum.
Wij hadden weinig met familie enz te maken. Ja met de dienst en soms in de opbaar ruimte.
En het had ook wel wat moois dat je zorge dat het er netjes itzag. Alle bloemblaadjes ff weghaalde enz enz..is simpel. Maar een soort respect voorde doden en hun familie/naasten/vrienden
Maar de wc schoonmaken daar was net zo smerig/viel wel mee dan in een kantoor.........
Moest ff nadenken toen het uitzendburo vroeg of ik het crematorium ook wilde schoonmaken.........
uhhhhhhhhhhhhhh monetje had ik nog niet over nagedacht.
Maar goed ik werkte dus op het crematorium. Is wel anders dan bij een uitvaartcentrum.
Wij hadden weinig met familie enz te maken. Ja met de dienst en soms in de opbaar ruimte.
En het had ook wel wat moois dat je zorge dat het er netjes itzag. Alle bloemblaadjes ff weghaalde enz enz..is simpel. Maar een soort respect voorde doden en hun familie/naasten/vrienden
Maar de wc schoonmaken daar was net zo smerig/viel wel mee dan in een kantoor.........
zondag 7 februari 2010 om 14:27
@Hellokitty Tja aan de ene kant begrijp ik dat wel heel goed dat ze te jong zou zijn. Eigenlijk als nu bijvoorbeeld mijn vader zou overlijden (even afkloppen). En er zou iemand van mijn leeftijd voor mijn neus staan zou ik ook zo 1 2 3 mijn bedenkingen hebben, maar aan de andere kant is het ook wel weer oppervlakkig want je weet niet wat diegene wel allemaal al heeft meegemaakt.
Ik kijk trouwens net zo is bij 1 van die cursussen de kosten zijn 150 euro voor 1 dagje... Vindt ik wel afgrijselijk duur.
Ik kijk trouwens net zo is bij 1 van die cursussen de kosten zijn 150 euro voor 1 dagje... Vindt ik wel afgrijselijk duur.
zondag 7 februari 2010 om 14:30
zondag 7 februari 2010 om 14:30
quote:essiej schreef op 07 februari 2010 @ 14:27:
Voor zo'n cursus moet je kijken wat je er voor krijgt voor die prijs, wat jij er aan hebt en hoe lang jij nog van die kennis kan profiteren.
Stel die cursus is de sleutel tot dat beroep, net dat laatste stukje wat jou of je toekomstige werkgever over de streep trekt. Is het dan duur?
Voor zo'n cursus moet je kijken wat je er voor krijgt voor die prijs, wat jij er aan hebt en hoe lang jij nog van die kennis kan profiteren.
Stel die cursus is de sleutel tot dat beroep, net dat laatste stukje wat jou of je toekomstige werkgever over de streep trekt. Is het dan duur?
zondag 7 februari 2010 om 14:31
Toen mijn schoonzusje overleed en we als laatste achterbleven om na de dienst de kist te sluiten, stonden we met haar 6 kindjes, haar man, broer (mijn partner) en ik om de kist.
Het was zo'n hartverscheurend tafereel dat toen ik opkeek van de kist zag dat 2 mannen van de uitvaartorganisatie en een vrouw alle 3 huilden.
Het was ook zo'n verschrikkelijk verdrietig moment en de kindjes hadden zulk volwassen verdriet. Moet zeggen dat het me totaal niet stoorde dat die mannen en vrouw hun emoties bescheiden (poging dan want 1 man stond bijna te hikken) toonden maar het is me dus wel bijgebleven en hen waarschijnlijk ook.
Het was zo'n hartverscheurend tafereel dat toen ik opkeek van de kist zag dat 2 mannen van de uitvaartorganisatie en een vrouw alle 3 huilden.
Het was ook zo'n verschrikkelijk verdrietig moment en de kindjes hadden zulk volwassen verdriet. Moet zeggen dat het me totaal niet stoorde dat die mannen en vrouw hun emoties bescheiden (poging dan want 1 man stond bijna te hikken) toonden maar het is me dus wel bijgebleven en hen waarschijnlijk ook.
zondag 7 februari 2010 om 14:37
Tja je hebt wel gelijk hoor kusunum, maar ik ben op dit moment nog maar een student die niet even 150 euro kan uitgeven. Maar opzich denk ik wel dat mijn vader me er zou bij willen helpen.
@Twompie Knuffel! Wat erg joh van je schoonzus!
Ik heb zoiets ook gehoord inderdaad over toen mijn moeder overleed. Ik was nog een baby en lag in de armen van mijn pa en mijn broer die toen 6 was stond ook naast de kist samen met mijn opa en oma allemaal te huilen. En toen schenen al die uitvaartverzorgers het ook niet droog te houden.
Maar volgensmij mag je als uitvaartverzorger wel huilen, het moet je alleen niet belemmeren in waar je mee bezig bent. Ik vindt het wel mooi eigenlijk.
@Twompie Knuffel! Wat erg joh van je schoonzus!
Ik heb zoiets ook gehoord inderdaad over toen mijn moeder overleed. Ik was nog een baby en lag in de armen van mijn pa en mijn broer die toen 6 was stond ook naast de kist samen met mijn opa en oma allemaal te huilen. En toen schenen al die uitvaartverzorgers het ook niet droog te houden.
Maar volgensmij mag je als uitvaartverzorger wel huilen, het moet je alleen niet belemmeren in waar je mee bezig bent. Ik vindt het wel mooi eigenlijk.
zondag 7 februari 2010 om 14:48
Je moeder is dus overleden toen je nog heel jong was... wat ontzettend naar voor je
Maar dat maakt het wel weer begrijpelijker waarom je geïnteresseerd hierin bent, denk ik...
Maar dat maakt het wel weer begrijpelijker waarom je geïnteresseerd hierin bent, denk ik...
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 7 februari 2010 om 14:52
zondag 7 februari 2010 om 14:55
Wat is te jong? Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben gehad als er een hele jonge vrouw was gekomen om mijn moeder te begeleiden.
Sommigen hebben op 18 jarige leeftijd al de levenservaring van een 30-jarige. Als je oprecht geinteresseerd bent in de overledene en in je vak zou ik dat meer dan prettig vinden.
Het enige wat je moet hebben is volgens mij rust... die mensen van de uitvaartonderneming stralen altijd zo'n rust uit. Zij praten niet, maar luisteren alleen. Dat vind ik zo knap.
Sommigen hebben op 18 jarige leeftijd al de levenservaring van een 30-jarige. Als je oprecht geinteresseerd bent in de overledene en in je vak zou ik dat meer dan prettig vinden.
Het enige wat je moet hebben is volgens mij rust... die mensen van de uitvaartonderneming stralen altijd zo'n rust uit. Zij praten niet, maar luisteren alleen. Dat vind ik zo knap.