Werk & Studie alle pijlers

Uniformschool in België en spontaniteit zoon

14-10-2021 13:32 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen.

Ik heb dringend advies nodig.
Mijn dochter zit al een paar jaar op een uniformschool in Antwerpen en heeft het prima naar haar zin. Van nature is ze best introvert, rustig, onopvallend en bescheiden. Combinatie strenge uniformschool en haar karakter gaan prima.

Zoon (12) wilde maar dezelfde school, was mee gegaan naar de open dag, prima. Koos voor dezelfde school waar zijn zus op zat. Maar zoon is extravert, heel sociaal, heeft veel humor, lacht veel, ideeen etc.
Maar komt steeds ongelukkiger thuis. Krijgt strafaantekeningen omdat zijn benen niet recht onder de tafel staan, omdat hij een vraag stelde terwijl de leraar nog niet uitgepraat was, omdat hij zijn hoofd even op tafel te rusten had gelegd. Drie van zulke aantekeningen betekent strafstudie en nablijven.
Hij gaf aan het gevoel te krijgen niet meer te kunnen ademen (naast je stoel staan tot leraar klas inkomt, leraren aanspreken met : meneer Van Den Broeken (fictief) mag ik naar de wc? Sommige leraren geven dus een strafaantekening als een leerling dit vergeet. Ik wist dat ze streng waren, maar aangezien mijn dochter heel makkelijk met dit soort regeltjes om kan gaan, viel het niet op hoe streng hun gedragsregels wel niet waren.
Zijn spontaniteit gaat eraan kapot.
Is dit kenmerkend voor alle uniformscholen of heeft mijn zoon gewoon de verkeerde uniformschool uitgekozen? Welke scholen zijn wél aan te raden in Antwerpen?
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:00
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-10-2021 17:15
Wat jij hier beschrijft klinkt toch echt anders dan wat ik bij TO lees.

En bovendien valt het me op dat je steeds dingen zegt als ‘intense behoefte aan aandacht’, ‘totaal voorbij gaan aan anderen’, en ‘leren dat niet de hele wereld om jou draait’.

Niemand pleit daarvoor en volgens mij is dat ook niet aan de orde.
Dat zeg ik omdat TO in eerste instantie in haar openingspost aangeeft dat kind graag grapjes maakt en op de basisschool zeer amicaal met de leerkrachten omging. Dat komt op mij niet perse over als die vrije geest die de ruimte moet krijgen zichzelf te zijn en zijn briljante ideeën te delen, maar meer als een kind wat heel sociaal is en soms wellicht wat meer aanwezig is dan wenselijk.

Alleen TO heeft die info later weggehaald. En natuurlijk kan een school te streng zijn en vind ik naast je stoel staan om de docent te verwelkomen net zo stompzinnig als buigen voor de koningin, maar dat neemt niet weg dat het wellicht allemaal niet zo zwart/wit is en dat die school misschien wel streng is, maar geen militair strafkamp.

Want vooralsnog zie ik TO geen dingen noemen die op welke school dan ook geaccepteerd worden. De enige uitzondering is dat staan tot de docent zegt dat je mag zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
15-10-2021 19:27
De vraag is of "de goede scholen" ook de goede school voor de zoon van Hanaa is.

De school waar hij nu zit was kennelijk zo'n "volle" school en past niet bij hem.
Dan kan het geen kwaad om eens rond te kijken wat er wel nog vrij is.

Wie weet is zo'n "minder gegeerde school" nét wél de plaats voor zoon Hanaa.
Of is er toch nog hier en daar een gaatje nu het schooljaar 1.5 maand op gang is.
(Verhuizingen etc.)
Goede scholen zijn meestal met reden "goed", dus de kans is groot dat die dat ook zijn voor haar zoon (en dat deze inderdaad gewoon moet leren dat er voor alles een tijd en plaats is). Het is geen garantie, dat klopt, maar gegeven de situatie in Antwerpen is het geen slechte zaak zoonlief nog niet uit de school weg te halen; er is immers geen garantie dat ze wel terecht kan op een geschikte andere plek.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-10-2021 17:07
Als iemand schrijft 'benen niet recht staan', dan zie ik een kind voor dat scheef in zijn stoel hangt met zijn benen uitgestrekt in het gangpad. Ik ga er even vanuit dat ook op de strengste school je geen strafaantekening krijgt als je rechtop zit met enkel je benen 10cm uit het lood maar netjes onder je tafel.
Ik denk ook zoiets. Ik ken die Antwerpse scholen, heb er zelf op enkele gezeten en ken de rest door man, familie en vrienden die daar naar school geweest zijn ( en dikwijls hun kinderen en kleinkinderen ook ). Geen enkele van die scholen is zo streng dat je gestraft wordt alleen omdat je benen niet netjes in lijn staan. Ik vermoed dus ook een opstapeling van irritaties en eerdere verwittigingen. Ik riep vroeger ook wel eens verontwaardigd dat ik zómaar strafstudie had gekregen, alleen maar omdat ik heel eventjes snel iets aan een vriendinnetje had gevraagd. Ik vergat dan wel dat ik eerder al 10 keer verwittigd was dat ik mijn mond eens moest houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een tijdje aupair geweest in engeland en maakte precies hetzelfde mee met het zoontje. Dochtertje ging er juist heel hard door presteren (vraag is of dat wel gezond is?) en het zoontje kwam vaak thuis met strafpunten (vergeten agenda/ huiswerk) en kon zich moeilijk 'aanpassen'. Uiteindelijk na veel ruzie thuis is het jongetje naar een kunstopleiding gegaan en heeft daar super veel discipline (zonder straf) en vooral ontwikkeling doorgemaakt. Ik geloof dus wel dat een school veel verschil kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
14-10-2021 13:45
Dochter wél, zij kan dat. Maar zij is best een stille rustige meid, valt niet echt op in haar gedrag, weet dat sommige regels streng zijn maar zij vindt het prima. Zoon is altijd een gangmaker geweest, houdt van grapjes, ging op de basisschool heel informeel om met de leraren, was gewend dat hij zijn zegje spontaan kon doen, kon aangeven wat hij wel of niet oké vond, het gevoel dat zijn mening echt telde etc.
Op deze school moet alles zo formeel en volgens procedures, hij krijgt het gevoel dat hij compleet iemand anders moet worden. De ene strafaantekening naar de andere volgt. Hij sprak door de juf heen...hup strafaantekening in de agenda, die ik moet handtekenen en waar ik als ouder met hem thuis over moet praten. Ik krijg het gevoel dat ze denken dat ik hem geen manieren aanleer, maar hé ik kom wel uit Nederland en heb zeker niet op zo een uniformschool gezeten.
Huh? Waarom wordt er nu al twee x gezegd dat ik dit heb weggehaald?
Die info staat er nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-10-2021 21:10
Dat zeg ik omdat TO in eerste instantie in haar openingspost aangeeft dat kind graag grapjes maakt en op de basisschool zeer amicaal met de leerkrachten omging. Dat komt op mij niet perse over als die vrije geest die de ruimte moet krijgen zichzelf te zijn en zijn briljante ideeën te delen, maar meer als een kind wat heel sociaal is en soms wellicht wat meer aanwezig is dan wenselijk.

Alleen TO heeft die info later weggehaald. En natuurlijk kan een school te streng zijn en vind ik naast je stoel staan om de docent te verwelkomen net zo stompzinnig als buigen voor de koningin, maar dat neemt niet weg dat het wellicht allemaal niet zo zwart/wit is en dat die school misschien wel streng is, maar geen militair strafkamp.

Want vooralsnog zie ik TO geen dingen noemen die op welke school dan ook geaccepteerd worden. De enige uitzondering is dat staan tot de docent zegt dat je mag zitten.
Dannas: zie mijn laatste post
Alle reacties Link kopieren
Anahera schreef:
15-10-2021 22:48
Goede scholen zijn meestal met reden "goed", dus de kans is groot dat die dat ook zijn voor haar zoon (en dat deze inderdaad gewoon moet leren dat er voor alles een tijd en plaats is). Het is geen garantie, dat klopt, maar gegeven de situatie in Antwerpen is het geen slechte zaak zoonlief nog niet uit de school weg te halen; er is immers geen garantie dat ze wel terecht kan op een geschikte andere plek.
Ik heb volgende week een oudercontact en wil dan nog eens horen wat er gezegd gaat worden over zoon, maar ik wil ook horen of ze vinden dat iedere x straffen de juiste oplossing is. Gewoon even face to face. In de tussentijd kan ik wel al rondkijken en zien wat de mogelijkheden zijn op andere scholen. Een overstap moet goed zijn en bij zoon passen.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
16-10-2021 05:27
Ik heb volgende week een oudercontact en wil dan nog eens horen wat er gezegd gaat worden over zoon, maar ik wil ook horen of ze vinden dat iedere x straffen de juiste oplossing is. Gewoon even face to face. In de tussentijd kan ik wel al rondkijken en zien wat de mogelijkheden zijn op andere scholen. Een overstap moet goed zijn en bij zoon passen.
Ik vrees dat de school zijn werkwijze niet gaat veranderen voor je zoon, het is nu eenmaal hoe het er op die traditionele, oude colleges aan toe gaat ( en waar andere ouders ze juist voor uitkiezen ).
Als dit soort onderwijs niet bij je zoon past, denk ik dat geen enkele school van dit type een succes zal worden, ze zijn allemaal streng en gedisciplineerd. Je kan er eigenlijk gewoon vanuit gaan : uniform = strenge, traditionele school. De een zal misschien iets minder strikt zijn dan de andere maar het is typisch voor deze scholen om discipline hoog in het vaandel te hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
16-10-2021 05:27
Ik heb volgende week een oudercontact en wil dan nog eens horen wat er gezegd gaat worden over zoon, maar ik wil ook horen of ze vinden dat iedere x straffen de juiste oplossing is. Gewoon even face to face. In de tussentijd kan ik wel al rondkijken en zien wat de mogelijkheden zijn op andere scholen. Een overstap moet goed zijn en bij zoon passen.
Ze gaan hun methodes en technieken niet specifiek aanpassen voor jouw zoon uiteraard, ook niet omdat hij die vrijgevochten Nederlander die toch zo spontaan is, zou zijn. En zoals anderen ook al eerder aangeven: die straffen komen niet uit het niets. Die staan beschreven in het reglement (die jullie allemaal ondertekenen) en die zijn typisch het gevolg van al meerdere inbreuken en opmerkingen.

Als de regel is dat je niet op je stoel hangt (en dat is maar zo netjes, ook naar anderen toe), dan is het logisch dat daar uiteindelijk straf van komt als er desondanks toch op een stoel gehangen wordt.
Als zoonlief lessen verstoort door ongevraagd zijn ideeën te spuien, door leerkrachten heen te praten en ze te onderbreken, dan is dat logisch dat daar strafstudies van komen. Dat wordt in het normale leven ook niet gewaardeerd.
Als je zoon tijdens de les zijn hoofd op de bank legt, dan is het logisch dat hij daarop aangesproken wordt, dat doe je op pakweg je werk ook niet zomaar.

Je lijkt heel hard je zoon zijn gedrag te willen verdoezelen onder het mom van spontaneïteit, openheid en vrolijkheid, maar zolang hij niet leert dat alles zijn tijd en plaats heeft, gaat hij daar last mee blijven hebben en blijft de oorzaak wel degelijk bij hem zitten. Je doet hem er geen gunst mee om het probleem bij de school te zoeken ipv bij hem en de school die gaat er terecht van uit dat jullie bewust voor die school gekozen hebben, dus die gaan zich niet aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Anahera schreef:
15-10-2021 19:19
Wat er staat.
Wat een achterlijke reactie. Ik vraag je iets. Zou netjes zijn, waar jullie Vlamingen altijd zo hoog over opgeven, om rekening te houden met je publiek als je op een Nederlands forum schrijft en dus Nederlands te schrijven en geen Vlaams dialect/spreektaal.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
16-10-2021 09:27
Wat een achterlijke reactie. Ik vraag je iets. Zou netjes zijn, waar jullie Vlamingen altijd zo hoog over opgeven, om rekening te houden met je publiek als je op een Nederlands forum schrijft en dus Nederlands te schrijven en geen Vlaams dialect/spreektaal.
Wat een achterlijke reactie.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
16-10-2021 09:27
Wat een achterlijke reactie. Ik vraag je iets. Zou netjes zijn, waar jullie Vlamingen altijd zo hoog over opgeven, om rekening te houden met je publiek als je op een Nederlands forum schrijft en dus Nederlands te schrijven en geen Vlaams dialect/spreektaal.
Netjes, ho maar.

Nette mensen krijgen nette reacties; jij hoort duidelijk niet tot die groep mensen, dus hoop er niet op.
Alle reacties Link kopieren
Wtf o_o

Serieus? Ga nu lezen
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Afijn…


Een strafaantekening omdat mijn benen niet recht onder de tafel staan? Nope, niet mijn school. En die school? Doe effe normaal zeg, zou er echt hard wegrennen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
16-10-2021 09:43
Afijn…


Een strafaantekening omdat mijn benen niet recht onder de tafel staan? Nope, niet mijn school. En die school? Doe effe normaal zeg, zou er echt hard wegrennen.
Ik begrijp niet dat bijna iedereen hier maar aanneemt dat zoon een aantekening heeft gekregen om eenmalig zijn benen niet helemaal recht te zetten. Zo streng zijn die scholen nu ook weer niet. Grote kans dat zoon meermaals op zijn stoel heeft gehangen en dat er een aantal verwittigingen aan vooraf gegaan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Los van het feit dat je zelfs honden traint door goed bedrag te belonen en vervelend gedrag te negeren - ik zou erg vallen over oordelende juffen. Als kind zich niet gedraagt is dat vanzelfsprekend onderwerp van gesprek, maar wel met de insteek wat gaan we doen om het beter te maken. Want straffen en moeders de schuld geven, dat werkt bijna nooit.

Mijn insteek zou zijn dat er een wijze is waarop kind van to geholpen wordt om zich te ontwikkelen naar een sociaal en creatief mens dat een beetje beter binnen de Vlaamse grenzen past, alleen de kans is groot dat deze school dat niet gaat bieden.

Overigens is er in mijn ogen ook echt nog wel wat tussen de karikaturale Nederlandse jongere die overal wat van vindt, met zijn grote bek vooraan staat en hangend aan een tafel zijn ouders afbekt (zeg maar dat wat je in Dreamschool ziet)- versus de bedeesde Vlaamse scholiere die heel veel respect lijkt te tonen.
De Nederlanders die ik ken zijn nl wel beleefd, houden rekening met anderen en zwijgen als dat handig of gepast is. En de Vlaamse pubers die ik in de lokale attractieparken zie rondlopen hebben dan wel allemaal hetzelfde rokje/broekje of shirtje aan en zeggen u, maar halen net zo veel ongein uit. Ze doen het alleen stiekem of beginnen heel hard te roepen dat je respectloos bent als je niet snapt wat ze bedoelen.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
16-10-2021 09:27
Wat een achterlijke reactie. Ik vraag je iets. Zou netjes zijn, waar jullie Vlamingen altijd zo hoog over opgeven, om rekening te houden met je publiek als je op een Nederlands forum schrijft en dus Nederlands te schrijven en geen Vlaams dialect/spreektaal.
Voor deze typisch Nederlandse "kijk mij eens goed zijn - ik mag dat zeggen want ik mag mijn mening altijd geven - ik heb altijd gelijk - ik hoef mij van niemand iets aan te trekken - de rest moet zijn bek houden want wij Nederlanders weten precies hoe het moet" opmerking ga ik je staffen.
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
16-10-2021 10:36
Los van het feit dat je zelfs honden traint door goed bedrag te belonen en vervelend gedrag te negeren - ik zou erg vallen over oordelende juffen. Als kind zich niet gedraagt is dat vanzelfsprekend onderwerp van gesprek, maar wel met de insteek wat gaan we doen om het beter te maken. Want straffen en moeders de schuld geven, dat werkt bijna nooit.

Mijn insteek zou zijn dat er een wijze is waarop kind van to geholpen wordt om zich te ontwikkelen naar een sociaal en creatief mens dat een beetje beter binnen de Vlaamse grenzen past, alleen de kans is groot dat deze school dat niet gaat bieden.
Maar hoe denk je dat die school kan helpen als het gaat om dingen als leraar niet onderbreken of recht zitten op je stoel ? Dat moet een leerkracht toch niet telkens weer gaan uitleggen of over gaan discussiëren ? Na een aantal verwittigingen houdt het wel eens op natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik prijs me maar weer eens zeer gelukkig met het Nederlandse onderwijssysteem.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
16-10-2021 11:09
Maar hoe denk je dat die school kan helpen als het gaat om dingen als leraar niet onderbreken of recht zitten op je stoel ? Dat moet een leerkracht toch niet telkens weer gaan uitleggen of over gaan discussiëren ? Na een aantal verwittigingen houdt het wel eens op natuurlijk.
Ik ben gelukkig geen docent. Maar er zit nog echt wel iets tussen alleen maar verwittigen en meedenken. Ieders geduld raakt wel eens op, maar dan moeders verwijten dat ze niet opvoedt is echt nog wel zes stappen verder.

Wat dacht je van positieve in dit kind zien. Leuk dat je meedenkt, maar maak je eerst even je opdracht af? Maar ik lees alleen maar termen als verwittigen, waarschuwen en straf. Dat is waar honden het ook al niet op doen, dus waarom pubers wel?

En nogmaals, natuurlijk mag dit kind iets meer leren over je aanpassen. Maar dat kan ook zonder dat je hem en zijn moeder boven de enkels afbreekt.
maandag27 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 11:49
Reden: Verwitten is een raar woord. Verwittigen ook, maar dat was wel wat ik bedoelde. Spelfout hersteld
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anahera schreef:
16-10-2021 09:39
Netjes, ho maar.

Nette mensen krijgen nette reacties; jij hoort duidelijk niet tot die groep mensen, dus hoop er niet op.
Netjes is vragen wat iemand niet snapt. Netjes is uitleggen omdat je boodschap niet overkomt. Netjes is uitleggen wat je met netjes bedoelt want dat is blijkbaar nog voor velerlei uitleg uitlegbaar.

Netjes is niet heel hard roepen dat iemand het maar moet snappen en zich netjes moet gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
16-10-2021 11:37

Wat dacht je van positieve in dit kind zien. Leuk dat je meedenkt, maar maak je eerst even je opdracht af? Maar ik lees alleen maar termen als verwittigen, waarschuwen en straf. Dat is waar honden het ook al niet op doen, dus waarom pubers wel?
Wie zegt dat dat aanvankelijk niet gebeurt ? En moet je het na 10 onderbrekingen nog zo brengen ? Of wanneer mag je dan eens gaan zeggen dat er een consequentie gaat volgen, of mogen er helemaal geen consequenties volgen ? Ik begrijp dus helemaal niets van die weerstand.
Anahera schreef:
16-10-2021 09:39
Netjes, ho maar.

Nette mensen krijgen nette reacties; jij hoort duidelijk niet tot die groep mensen, dus hoop er niet op.
Eurus vroeg toch vrij netjes wat jij bedoelde met je abacadabra? Jij gedroeg je zelf juist als een onopgevoede tuinhark, door gewoon geen antwoord te geven op die vraag.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
16-10-2021 12:08
Wie zegt dat dat aanvankelijk niet gebeurt ? En moet je het na 10 onderbrekingen nog zo brengen ? Of wanneer mag je dan eens gaan zeggen dat er een consequentie gaat volgen, of mogen er helemaal geen consequenties volgen ? Ik begrijp dus helemaal niets van die weerstand.

Volgens mij omdat we langs elkaar heen praten. Jij denkt aan genoeg is genoeg.

Ik heb het over moeder die daarop aangesproken wordt. Over nadenken waarom iemand dat doet.
Jij hebt misschien voorbeelden van waar mensen daar beter van werden omdat de juiste snaar werd geraakt. Ik ken mensen die zich helemaal afgezeken voelden, en daardoor of een heel naar zelfbeeld kregen en/of nog vervelender gedrag lieten zien want ‘boeiuh’. Ik zeg open gesprek en goede belonen, maar weet ook dat niemands geduld eindeloos is en grenzend stellen erbij hoort. Jij gaat er misschien bij voorbaat van uit dat aanspreken op een prettige manier gebeurt.

En zo komt het dat ik heel verdrietig word van hoe deze puber behandeld wordt, en jij niets raars hoort. Dat ik meeleef met moeders en jij misschien wel denkt zeur niet zo.

Belangrijkste is hoe deze puber en deze moeder het ervaren. En wat zij doen met die ervaring.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-10-2021 11:36
Ik prijs me maar weer eens zeer gelukkig met het Nederlandse onderwijssysteem.
Dit gaat enkel over de zogenaamde traditionele uniformscholen. In andere scholen gaat het er minder formeel aan toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven