Werk & Studie alle pijlers

Uniformschool in België en spontaniteit zoon

14-10-2021 13:32 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen.

Ik heb dringend advies nodig.
Mijn dochter zit al een paar jaar op een uniformschool in Antwerpen en heeft het prima naar haar zin. Van nature is ze best introvert, rustig, onopvallend en bescheiden. Combinatie strenge uniformschool en haar karakter gaan prima.

Zoon (12) wilde maar dezelfde school, was mee gegaan naar de open dag, prima. Koos voor dezelfde school waar zijn zus op zat. Maar zoon is extravert, heel sociaal, heeft veel humor, lacht veel, ideeen etc.
Maar komt steeds ongelukkiger thuis. Krijgt strafaantekeningen omdat zijn benen niet recht onder de tafel staan, omdat hij een vraag stelde terwijl de leraar nog niet uitgepraat was, omdat hij zijn hoofd even op tafel te rusten had gelegd. Drie van zulke aantekeningen betekent strafstudie en nablijven.
Hij gaf aan het gevoel te krijgen niet meer te kunnen ademen (naast je stoel staan tot leraar klas inkomt, leraren aanspreken met : meneer Van Den Broeken (fictief) mag ik naar de wc? Sommige leraren geven dus een strafaantekening als een leerling dit vergeet. Ik wist dat ze streng waren, maar aangezien mijn dochter heel makkelijk met dit soort regeltjes om kan gaan, viel het niet op hoe streng hun gedragsregels wel niet waren.
Zijn spontaniteit gaat eraan kapot.
Is dit kenmerkend voor alle uniformscholen of heeft mijn zoon gewoon de verkeerde uniformschool uitgekozen? Welke scholen zijn wél aan te raden in Antwerpen?
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:00
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-10-2021 12:25
Eurus vroeg toch vrij netjes wat jij bedoelde met je abacadabra? Jij gedroeg je zelf juist als een onopgevoede tuinhark, door gewoon geen antwoord te geven op die vraag.
Abracadabra nog wel... Je kon zelf niet bedenken dat dit gewoon een Vlaamse uitdrukking is? En dat degene die dit heeft geschreven de vraag dus niet begreep?
Alle reacties Link kopieren
Gangmaker zijn, van grapjes houden, informeel omgaan met leraren, spontaan je zegje doen, aangeven wat je wel of niet oké vindt, een mening hebben die telt, het moet allemaal kunnen in de klas, want leve het individu en de persoonlijke groei! Maar pas op als je Vlaams spreekt, dan snapt De Nederlander je niet en moet je rekening met "je publiek" houden en dan telt dat individuele niet meer...
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
16-10-2021 12:34
Volgens mij omdat we langs elkaar heen praten. Jij denkt aan genoeg is genoeg.

Ik heb het over moeder die daarop aangesproken wordt. Over nadenken waarom iemand dat doet.
Jij hebt misschien voorbeelden van waar mensen daar beter van werden omdat de juiste snaar werd geraakt. Ik ken mensen die zich helemaal afgezeken voelden, en daardoor of een heel naar zelfbeeld kregen en/of nog vervelender gedrag lieten zien want ‘boeiuh’. Ik zeg open gesprek en goede belonen, maar weet ook dat niemands geduld eindeloos is en grenzend stellen erbij hoort. Jij gaat er misschien bij voorbaat van uit dat aanspreken op een prettige manier gebeurt.

En zo komt het dat ik heel verdrietig word van hoe deze puber behandeld wordt, en jij niets raars hoort. Dat ik meeleef met moeders en jij misschien wel denkt zeur niet zo.

Belangrijkste is hoe deze puber en deze moeder het ervaren. En wat zij doen met die ervaring.
Nee, ik heb het enkel over hoe de leerkracht onderbrekingen dan moet aanpakken. Ik weet niet wat er tegen de moeder gezegd is en op welke manier. Ik was ook niet in de klas bij zoon, maar ik heb wel op een paar van de strengste scholen gezeten, dus weet wel hoe het er aan toe gaat ( en in mijn tijd waren ze nog veel strenger dan nu ). En ik kan me dus echt niet inbeelden dat die aantekeningen uit de lucht komen vallen.
Je maakt het veel te ingewikkeld en haalt er veel te veel bij. Deze scholen staan bekend om hun discipline. Ze hebben een streng reglement en dat moet je volgen. Doe je dat niet, heeft dat consequenties. Het gaat hier om normale dingen zoals de leraar niet onderbreken of normaal rechtzitten op je stoel, daar hoeft toch geen uitleg, beloning of open gesprek bij ?
Alle reacties Link kopieren
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 12:59
Abracadabra nog wel... Je kon zelf niet bedenken dat dit gewoon een Vlaamse uitdrukking is? En dat degene die dit heeft geschreven de vraag dus niet begreep?
Het ging over onderstaande tekst. En als je hoort dat iemand dat niet begrijpt kun je dat toch uitleggen?

Koesteren ipv een mijn kind schoon kind reactie, lijkt me meer aangewezen.

Of hebben jullie op school geleerd dat je niet mag aangeven dat je iets niet begrijpt. Dan snap ik waarom de zoon van to zo ongelukkig wordt. Hij moet maar dingen begrijpen in plaats van dat het hem uitgelegd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
16-10-2021 12:40
Dit gaat enkel over de zogenaamde traditionele uniformscholen. In andere scholen gaat het er minder formeel aan toe.
Geen idee hoe dat zit in Nederlandse scholen, maar hier zijn genoeg niet-uniformscholen even formeel.
Dat zijn wel veel vaker de katholieke scholen dan de publieke scholen.
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
16-10-2021 13:19
Het ging over onderstaande tekst. En als je hoort dat iemand dat niet begrijpt kun je dat toch uitleggen?

Koesteren ipv een mijn kind schoon kind reactie, lijkt me meer aangewezen.

Of hebben jullie op school geleerd dat je niet mag aangeven dat je iets niet begrijpt. Dan snap ik waarom de zoon van to zo ongelukkig wordt. Hij moet maar dingen begrijpen in plaats van dat het hem uitgelegd wordt.
Nee, hier mag je het ook aangeven als je iets niet begrijpt. Alleen moet je wel wachten met vragen tot de leerkracht uitgepraat is.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
16-10-2021 13:22
Nee, hier mag je het ook aangeven als je iets niet begrijpt. Alleen moet je wel wachten met vragen tot de leerkracht uitgepraat is.
;). Maar als de post ten einde is, dan is dat toch een goed moment om die vraag te stellen?
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
16-10-2021 13:54
;). Maar als de post ten einde is, dan is dat toch een goed moment om die vraag te stellen?
Jazeker. En als je de daarop volgende post van Anahera leest zie je dat die de vraag niet begrijpt. En dat is overduidelijk omdat zij een Vlaamse is. Vervolgens komt Eurus met een gruwelijk onbeschofte post over Vlaamssprekenden.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-10-2021 15:22
Daar verschillen de meningen over. Ik ben het er in ieder geval zowel privé als professioneel hartgrondig mee oneens, en ‘lastige’ pubers zijn een onderdeel van mijn werk.
Dat mag. Ik heb ook aaardig wat jaren in het onderwijs op mijn cv staan en ik heb een andere mening :)
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 12:59
Abracadabra nog wel... Je kon zelf niet bedenken dat dit gewoon een Vlaamse uitdrukking is? En dat degene die dit heeft geschreven de vraag dus niet begreep?
Tja. Als ik hier ineens plat Achterhoeks ga schrijven kijk ik ook niet raar op als niet iedereen me begrijpt. Iets met inlevingsvermogen en zo. En al had ik dat inlevingsvermogen niet dan zou ik toch gewoon uitleggen wat ik bedoelde, in plaats van heel horkerig wel te reageren maar lekker geen antwoord te geven.
Alle reacties Link kopieren
Koesteren ipv een mijn kind schoon kind reactie, lijkt me meer aangewezen.

Nog steeds begrijp ik niet wat hier gezegd wordt :O
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Sharing* schreef:
16-10-2021 17:18
Koesteren ipv een mijn kind schoon kind reactie, lijkt me meer aangewezen.

Nog steeds begrijp ik niet wat hier gezegd wordt :O
"Mijn kind schoon kind" is waarschijnlijk een grotendeels Vlaamse uitdrukking :-).
Het staat voor ouders die hun kind teveel zouden ophemelen.

(Waarbij ik dus enkel de uitdrukking uitleg en niet zeg dat Hanaa dat doet.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
16-10-2021 12:34
Volgens mij omdat we langs elkaar heen praten. Jij denkt aan genoeg is genoeg.

Ik heb het over moeder die daarop aangesproken wordt. Over nadenken waarom iemand dat doet.
Jij hebt misschien voorbeelden van waar mensen daar beter van werden omdat de juiste snaar werd geraakt. Ik ken mensen die zich helemaal afgezeken voelden, en daardoor of een heel naar zelfbeeld kregen en/of nog vervelender gedrag lieten zien want ‘boeiuh’. Ik zeg open gesprek en goede belonen, maar weet ook dat niemands geduld eindeloos is en grenzend stellen erbij hoort. Jij gaat er misschien bij voorbaat van uit dat aanspreken op een prettige manier gebeurt.

En zo komt het dat ik heel verdrietig word van hoe deze puber behandeld wordt, en jij niets raars hoort. Dat ik meeleef met moeders en jij misschien wel denkt zeur niet zo.

Belangrijkste is hoe deze puber en deze moeder het ervaren. En wat zij doen met die ervaring.
:cheer: Heel erg mee eens, ik vind jou altijd wijze dingen zeggen.

Waarom een leuke eigenschap als vrij en grapjes maken in de kiem smoren door straffen?
Waarom is alleen strak stilzitten en je mond houden voorbeeldig gedrag dat moet worden beloond?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-10-2021 17:07
Tja. Als ik hier ineens plat Achterhoeks ga schrijven kijk ik ook niet raar op als niet iedereen me begrijpt. Iets met inlevingsvermogen en zo. En al had ik dat inlevingsvermogen niet dan zou ik toch gewoon uitleggen wat ik bedoelde, in plaats van heel horkerig wel te reageren maar lekker geen antwoord te geven.
Tsja, het is niet dat ze "ineens" iets in een wildvreemde taal schrijft. Ze schrijft in haar eigen taal een uitdrukking die daar heel gewoon is en waarvan ze zich waarschijnlijk nog nooit heeft gerealiseerd dat een Nederlander die niet begrijpt.
Maar prima hoor, we moeten al die kinderen met labeltjes als ADD, ADHD, PDD NOS, PTSS, acute spontaniteit, hoofd-op-de-schoolbankleggers en weet ik veel allemaal maar lekker spontaan hun creatieve gang laten gaan. Een Vlaming die tussen Nederlanders een uitdrukking gebruikt die men in Nederland niet kent mogen we wél gewoon achterlijk noemen.
Typisch Nederlands.
Ik zie ineens weer heel helder wat er mis is met het Nederlandse schoolsysteem: de ouders.
Alle reacties Link kopieren
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 10:52
Voor deze typisch Nederlandse "kijk mij eens goed zijn - ik mag dat zeggen want ik mag mijn mening altijd geven - ik heb altijd gelijk - ik hoef mij van niemand iets aan te trekken - de rest moet zijn bek houden want wij Nederlanders weten precies hoe het moet" opmerking ga ik je staffen.
Ga je gang. De reacties op mijn vraag en reactie daarop zijn een stuk achterlijker.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 14:05
Jazeker. En als je de daarop volgende post van Anahera leest zie je dat die de vraag niet begrijpt. En dat is overduidelijk omdat zij een Vlaamse is. Vervolgens komt Eurus met een gruwelijk onbeschofte post over Vlaamssprekenden.
Stel je niet aan met je gruwelijk onbeschoft en vervolgens nog even wat sneren over 'De Nederlander'.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-10-2021 17:07
Tja. Als ik hier ineens plat Achterhoeks ga schrijven kijk ik ook niet raar op als niet iedereen me begrijpt. Iets met inlevingsvermogen en zo. En al had ik dat inlevingsvermogen niet dan zou ik toch gewoon uitleggen wat ik bedoelde, in plaats van heel horkerig wel te reageren maar lekker geen antwoord te geven.
Precies. En als ik dan schrijf dat Vlamingen altijd hoog opgeven over respect en netjes zijn, prat gaan op hun onderwijs en Nederlanders die een grote bek hebben; wat gewoon een feit is want o wat kijken jullie neer op Nederlanders, dan is het benoemen van dat feit onbeschoft? Helder.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 17:53
Tsja, het is niet dat ze "ineens" iets in een wildvreemde taal schrijft. Ze schrijft in haar eigen taal een uitdrukking die daar heel gewoon is en waarvan ze zich waarschijnlijk nog nooit heeft gerealiseerd dat een Nederlander die niet begrijpt.
Maar prima hoor, we moeten al die kinderen met labeltjes als ADD, ADHD, PDD NOS, PTSS, acute spontaniteit, hoofd-op-de-schoolbankleggers en weet ik veel allemaal maar lekker spontaan hun creatieve gang laten gaan. Een Vlaming die tussen Nederlanders een uitdrukking gebruikt die men in Nederland niet kent mogen we wél gewoon achterlijk noemen.
Typisch Nederlands.
Ik zie ineens weer heel helder wat er mis is met het Nederlandse schoolsysteem: de ouders.
Ik schreeft 'wat een achterlijke reactie'. Op haar antwoord op mijn vraag wat er stond. Je bent de boel aan het verdraaien.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
16-10-2021 18:12
Ik schreeft 'wat een achterlijke reactie'. Op haar antwoord op mijn vraag wat er stond. Je bent de boel aan het verdraaien.
Wat een achterlijke reactie.
Alle reacties Link kopieren
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 18:15
Wat een achterlijke reactie.
Afbeelding
Honey, you should see me in a crown
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 17:53
Tsja, het is niet dat ze "ineens" iets in een wildvreemde taal schrijft. Ze schrijft in haar eigen taal een uitdrukking die daar heel gewoon is en waarvan ze zich waarschijnlijk nog nooit heeft gerealiseerd dat een Nederlander die niet begrijpt.
Dan had ze nog gewoon antwoord kunnen geven op Eurus' vraag.

En voor de rest: begin een Belgisch forum, als al die Nederlanders toch allemaal zo kut zijn.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
16-10-2021 17:29
:cheer: Heel erg mee eens, ik vind jou altijd wijze dingen zeggen.

Waarom een leuke eigenschap als vrij en grapjes maken in de kiem smoren door straffen?
Waarom is alleen strak stilzitten en je mond houden voorbeeldig gedrag dat moet worden beloond?
Maar zou je je kind dan op een school zetten waar een strenge discipline geldt en verlangen dat ze het voor jouw kind anders gaan doen ? Deze scholen staan al +100 jaar wijd en zijd bekend om hun strengheid en discipline. Als dat niet bij je kind past of je bent het er niet mee eens, dan kies je beter een school die minder streng is, die zijn er genoeg.
Ik vond die discipline niet erg, wel duidelijk. Wij zijn het natuurlijk gewend vanaf de kleuterschool. En zoals ik eerder zei, ik vond die vrije, zichzelf zijnde Nederlandse kinderen in mijn klas dikwijls erg storend.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-10-2021 18:26

En voor de rest: begin een Belgisch forum, als al die Nederlanders toch allemaal zo kut zijn.
Prima. En begin jij een schooltje voor Nederlandse prinsjes en prinsesjes. Kunnen ze lekker de hele dag hun mening door de klas schreeuwen.

En nog een aanvulling: noem je schooltje "Mijn kind, schoon kind". Lekker creatief.
bluelightshield wijzigde dit bericht op 16-10-2021 19:01
11.89% gewijzigd
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 17:53
Tsja, het is niet dat ze "ineens" iets in een wildvreemde taal schrijft. Ze schrijft in haar eigen taal een uitdrukking die daar heel gewoon is en waarvan ze zich waarschijnlijk nog nooit heeft gerealiseerd dat een Nederlander die niet begrijpt.
Maar prima hoor, we moeten al die kinderen met labeltjes als ADD, ADHD, PDD NOS, PTSS, acute spontaniteit, hoofd-op-de-schoolbankleggers en weet ik veel allemaal maar lekker spontaan hun creatieve gang laten gaan. Een Vlaming die tussen Nederlanders een uitdrukking gebruikt die men in Nederland niet kent mogen we wél gewoon achterlijk noemen.
Typisch Nederlands.
Ik zie ineens weer heel helder wat er mis is met het Nederlandse schoolsysteem: de ouders.
Mhaw, onze kinderen en volwassenen zijn anders wel gelukkiger. :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
16-10-2021 17:22
"Mijn kind schoon kind" is waarschijnlijk een grotendeels Vlaamse uitdrukking :-).
Het staat voor ouders die hun kind teveel zouden ophemelen.

(Waarbij ik dus enkel de uitdrukking uitleg en niet zeg dat Hanaa dat doet.)
Sorry Hanaa off topic!
Dankje Wissewis voor de uitleg. Weer wat geleerd :)

Even de dikke Van Dale erbij gepakt. Betekenis 'schoon'
1dat wat ons aangenaam aandoet, onze zintuigen streelt; fraai, mooi
2 vrij van vuil; niet vies, gewassen: schone handen
3 netto: 6000 euro schoon
4 weinig vervuiling veroorzakend: schone auto's
5 vrij van kanker na daaraan te hebben geleden: zij is schoon verklaard

schoon (bijwoord)
1dat wat mooi is: natuurschoon, stedenschoon


Vandaar dat ik het ook niet snapte.
Alles sal reg kom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven