Universiteit haalbaar?
dinsdag 19 februari 2019 om 21:25
Hoi allemaal!
Hopelijk kan ik d.m.v. dit topic jullie adviezen krijgen, ik ben namelijk een ontzettende twijfelaar en weet niet wat ik moet doen. Ik zal mijn situatie even uitleggen
:
Op dit moment volg ik de opleiding Sociale Studies (HBO) en heb mijn propedeuse binnen, maar ik merk steeds meer dat de opleiding niet bij mij aansluit, zeker als ik dit vergelijk met mijn medestudenten, zij zijn namelijk enthousiaster. Een aantal weken kwam ik ineens op het idee om evt. naar de universiteit te gaan en de opleiding Psychologie te gaan volgen. Ik hoop in deze opleiding meer kennis etc. te krijgen en denk/hoop dat dit beter bij mij zal aansluiten.
Ik heb al een lange weg afgelegd, kom namelijk van kader (VMBO) en twijfel erg of het niveau voor mij überhaupt wel haalbaar is. Op dit moment kan ik het HBO redelijk goed aan maar ik weet dat de universiteit een heel andere manier van werken is.
Ook is het zo dat ik voor de toelating wiskunde A of B moet hebben en wiskunde heb ik al zo'n zeven jaar niet meer gekregen. In het VMBO was dit ook zeker niet mijn sterkste kant, Heeft toevallig iemand hier ervaring mee haha?
Verschillende mensen zeggen dat ik het gewoon moet proberen, maar ben bang dat als het niet gaat lukken op de uni, dat ik dan ontzettend zal balen en weer terug ga naar het HBO Sociale Studies (een andere HBO opleiding zie ik niet zo zitten).
Zijn er hier meer mensen die de overstap hebben gemaakt? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en/of adviezen. Hoeveel uur per week besteed je bijv. aan schoolwerk? Hoe was de wiskundetoets? Is de universiteit echt zo moeilijk?
Dank je wel alvast
Hopelijk kan ik d.m.v. dit topic jullie adviezen krijgen, ik ben namelijk een ontzettende twijfelaar en weet niet wat ik moet doen. Ik zal mijn situatie even uitleggen
Op dit moment volg ik de opleiding Sociale Studies (HBO) en heb mijn propedeuse binnen, maar ik merk steeds meer dat de opleiding niet bij mij aansluit, zeker als ik dit vergelijk met mijn medestudenten, zij zijn namelijk enthousiaster. Een aantal weken kwam ik ineens op het idee om evt. naar de universiteit te gaan en de opleiding Psychologie te gaan volgen. Ik hoop in deze opleiding meer kennis etc. te krijgen en denk/hoop dat dit beter bij mij zal aansluiten.
Ik heb al een lange weg afgelegd, kom namelijk van kader (VMBO) en twijfel erg of het niveau voor mij überhaupt wel haalbaar is. Op dit moment kan ik het HBO redelijk goed aan maar ik weet dat de universiteit een heel andere manier van werken is.
Ook is het zo dat ik voor de toelating wiskunde A of B moet hebben en wiskunde heb ik al zo'n zeven jaar niet meer gekregen. In het VMBO was dit ook zeker niet mijn sterkste kant, Heeft toevallig iemand hier ervaring mee haha?
Verschillende mensen zeggen dat ik het gewoon moet proberen, maar ben bang dat als het niet gaat lukken op de uni, dat ik dan ontzettend zal balen en weer terug ga naar het HBO Sociale Studies (een andere HBO opleiding zie ik niet zo zitten).
Zijn er hier meer mensen die de overstap hebben gemaakt? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en/of adviezen. Hoeveel uur per week besteed je bijv. aan schoolwerk? Hoe was de wiskundetoets? Is de universiteit echt zo moeilijk?
Dank je wel alvast
donderdag 21 februari 2019 om 12:17
Ik heb meerdere studenten gehad die begonnen zijn op vmbo kader (en zelfs basis!) en die het gewoon gelukt is om hun universitair diploma te halen. Die jongeren hebben heel veel doorzettingsvermogen, zeer gemotiveerd en bereid om hard te werken. Het kwam ze zeker niet aanwaaien maar ze hebben al zoveel hindernissen overwonnen dat ze niet vlug lieten afschrikken als iets moeilijk was.MinkeDeWit schreef: ↑20-02-2019 09:29Ik denk niet dat dat haalbaar is, tenzij je eigenlijk geniaal bent. Wiskunde op examenniveau van kader is max 2-3 havo niveau. Ik had er destijds al moeite mee, terwijl ik nog tm 4 vwo wiskunde heb gehad.
Ook de manier van lesgeven en de hoeveelheid stof zijn zo anders dan op het hbo. Hbo is een soort middelbare school plus, en op de universiteit moet je honderden pagina’s informatie zelf tot je nemen, en hopen dat je het juiste onthoudt.
donderdag 21 februari 2019 om 12:49
Ook op de universiteit heb je vakken die niet leuk zijn, stom, moeilijk, lastig, nutteloos. En vakken die top zijn. Net zoals op elk andere opleiding.
Waarop baseer jij precies dat de opleiding niet bij je aansluit? Alleen op het enthousiasme van je medestudenten?
De baanperspectieven van de universitaire opleiding psychologie zijn volgens mij niet echt veel beter dan voor de HBO variant. Daarnaast zijn er ook meer studenten die psychologie willen studeren dan dat er plaatsen zijn. Neem dus contact op met de opleiding waar je wilt gaan studeren, en vraag naar de mogelijkheden om toegelaten te worden. Deze kunnen per opleiding verschillen.
Ga ook eens praten met een decaan, studiebegeleider, studentenpsycholoog om uit te zoeken wat je mogelijkheden zijn. En wat voor jou de beste opleiding is. Dit kan WO zijn, maar misschien past een HBO beter bij je. Of eerste je HBO afmaken, en dan doorstuderen, etc. Niet omdat je VMBO gedaan hebt, maar omdat dit beter bij je persoonlijkheid en vaardigheden past.
Waarop baseer jij precies dat de opleiding niet bij je aansluit? Alleen op het enthousiasme van je medestudenten?
De baanperspectieven van de universitaire opleiding psychologie zijn volgens mij niet echt veel beter dan voor de HBO variant. Daarnaast zijn er ook meer studenten die psychologie willen studeren dan dat er plaatsen zijn. Neem dus contact op met de opleiding waar je wilt gaan studeren, en vraag naar de mogelijkheden om toegelaten te worden. Deze kunnen per opleiding verschillen.
Ga ook eens praten met een decaan, studiebegeleider, studentenpsycholoog om uit te zoeken wat je mogelijkheden zijn. En wat voor jou de beste opleiding is. Dit kan WO zijn, maar misschien past een HBO beter bij je. Of eerste je HBO afmaken, en dan doorstuderen, etc. Niet omdat je VMBO gedaan hebt, maar omdat dit beter bij je persoonlijkheid en vaardigheden past.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 21 februari 2019 om 12:54
Ik ging van HBO naar universiteit (in de vorige eeuw), en had wiskunde na het 3ejaar VO laten vallen (dat kon toen nog).
Ik heb een enorm probleem gehad om statistiek te halen, het is met heel veel zelfstudie en bijles gelukt. Als jij voor het laatst wiskunde had, op vmbo-niveau, wordt dat echt, echt een serieus probleem op de universiteit. Kan geen ambitie&enthousiasme tegen op
Ik heb een enorm probleem gehad om statistiek te halen, het is met heel veel zelfstudie en bijles gelukt. Als jij voor het laatst wiskunde had, op vmbo-niveau, wordt dat echt, echt een serieus probleem op de universiteit. Kan geen ambitie&enthousiasme tegen op
donderdag 21 februari 2019 om 13:08
Twee van die drie vrouwen waar ik het over had op de vorige pagina is het dus wel gelukt. Ja, met bijles en wat herkansingen, maar het is ze gelukt.lilalinda schreef: ↑21-02-2019 12:54Ik ging van HBO naar universiteit (in de vorige eeuw), en had wiskunde na het 3ejaar VO laten vallen (dat kon toen nog).
Daarom raad ik TO aan om NU al te gaan bijspijkeren.
donderdag 21 februari 2019 om 13:25
Ik zeg doen! Los van het uiteindelijke resultaat vind ik het nooit een goed idee om zo een beslissing af te laten hangen van angst en de mogelijkheid tot falen. Je moet nooit bang zijn om op jezelf te gokken.
Inhoudelijker en minder cliché advies: log eens in op studytube of studeersnel.nl daar vind je samenvattingen van de stof en oefententamens van de studie en universiteit die je wilt gaan volgen. Oefen eens een paar weken met die stof, kijk eens hoe dat gaat en of het je meer boeit. Het is waar dat statistiek een struikelpunt is, maar je kunt altijd wel bijles cursussen doen of gewoon zelf iets harder werken. Er zijn genoeg idioten die ook door die studie heen zijn gekomen, ik zie geen reden waarom jou dat met (eventueel) hard(er) werken dat niet zou lukken.
Wat je in ieder geval níet moet doen is beginnen met de studie en vervolgens denken dat je het misschien niet kan, want dat is niet zo.
Inhoudelijker en minder cliché advies: log eens in op studytube of studeersnel.nl daar vind je samenvattingen van de stof en oefententamens van de studie en universiteit die je wilt gaan volgen. Oefen eens een paar weken met die stof, kijk eens hoe dat gaat en of het je meer boeit. Het is waar dat statistiek een struikelpunt is, maar je kunt altijd wel bijles cursussen doen of gewoon zelf iets harder werken. Er zijn genoeg idioten die ook door die studie heen zijn gekomen, ik zie geen reden waarom jou dat met (eventueel) hard(er) werken dat niet zou lukken.
Wat je in ieder geval níet moet doen is beginnen met de studie en vervolgens denken dat je het misschien niet kan, want dat is niet zo.
donderdag 21 februari 2019 om 18:04
Geen HBO psychologie! Baankansen voor WO zijn echt veel beter. De eerdere reacties van dat er geen droog brood in te verdienen is, is echt verleden tijd voor degenen die nu afstuderen.
Je kunt op verschillende universiteiten een bijscholing in wiskunde volgen nog voordat je start met psychologie. Dus die stap kun je prima maken met jouw achtergrond.
Je kunt op verschillende universiteiten een bijscholing in wiskunde volgen nog voordat je start met psychologie. Dus die stap kun je prima maken met jouw achtergrond.
donderdag 21 februari 2019 om 18:12
Ik heb geen verstand van de sector waar je heen wil maar wel ervaring met naar de uni gaan met een vmbo basis diploma en ik zeg doen! Het is zeker pittig, maar de mensen in mn klas die vwo hebben gedaan vinden het ook pittig. De stof is te doen zolang je goed kan plannen (ik heb me daar behoorlijk op verkeken dus onderschat dat zeker niet). Laat je niet tegenhouden door je verleden! Je hebt je P gehaald dus theoretisch gezien zou je wo aan moeten kunnen!
donderdag 21 februari 2019 om 19:35
Ik ben zelf met LBO begonnen en heb ook een lichamelijke- en een cognitieve beperking, maar heb uiteindelijk een HBO- en een universitaire opleiding afgerond. Discipline dat moet je hebben. Het was afzien toen ik studeerde, ik werkte er parttime naast, deed een voltijdsstudie en zorgde voor mijn partner. Het is me gewoon gelukt!.
donderdag 21 februari 2019 om 19:57
Juist in HBO psychologie is geen werk te vinden! WO psychologie kan als beginnend psycholoog lastig zijn, maar met 2 jaar werkervaring kom je zo aan werk. En ook als je net afgestudeerd bent is het al veel makkelijker om een baan te vinden dan een paar jaar geleden.
Als je niet per se psycholoog zou willen worden kun je evt. ook nog naar gezondheidswetenschappen kijken; 1e jaar brede studie, daarna kies je een richting. Dat kan biologie zijn (kun je zelfs nog arts worden), ggz (kun je nog psycholoog worden), beleid of preventie.
Ik heb tijdens mijn studie meerdere mensen ontmoet die vanaf het vmbo kwamen en juist deze mensen haalden hoge cijfers; zij waren immers erg gemotiveerd en hadden een enorm doorzettingsvermogen! Iets wat je van een groot deel van de studenten die rechtstreeks van het vwo af komt niet kan zeggen, hoor! Dus wees daar niet bang voor.
Wiskunde was voor mij ook altijd een struikelpunt en dat vond ik op het vwo echt wel heel pittig (veel pittiger dan op het vmbo, als ik mijn nichtjes wel eens hielp met hun huiswerk) en ook statistiek vond ik zeer lastig. Ik raad je aan om, als je dat lastig vindt, op tijd bijlessen te nemen hiervoor. Het is ook al een tijdje geleden, dus de kans dat je dat zonder bijlessen (en voldoende voorkennis) gaat redden is klein.
Als dit is wat je wilt, lekker voor gaan! Het is al lang gebleken dat jij met je doorzettingsvermogen heel ver komt, dus dit kun je ook. Zeker als je gemotiveerd bent!
Als je niet per se psycholoog zou willen worden kun je evt. ook nog naar gezondheidswetenschappen kijken; 1e jaar brede studie, daarna kies je een richting. Dat kan biologie zijn (kun je zelfs nog arts worden), ggz (kun je nog psycholoog worden), beleid of preventie.
Ik heb tijdens mijn studie meerdere mensen ontmoet die vanaf het vmbo kwamen en juist deze mensen haalden hoge cijfers; zij waren immers erg gemotiveerd en hadden een enorm doorzettingsvermogen! Iets wat je van een groot deel van de studenten die rechtstreeks van het vwo af komt niet kan zeggen, hoor! Dus wees daar niet bang voor.
Wiskunde was voor mij ook altijd een struikelpunt en dat vond ik op het vwo echt wel heel pittig (veel pittiger dan op het vmbo, als ik mijn nichtjes wel eens hielp met hun huiswerk) en ook statistiek vond ik zeer lastig. Ik raad je aan om, als je dat lastig vindt, op tijd bijlessen te nemen hiervoor. Het is ook al een tijdje geleden, dus de kans dat je dat zonder bijlessen (en voldoende voorkennis) gaat redden is klein.
Als dit is wat je wilt, lekker voor gaan! Het is al lang gebleken dat jij met je doorzettingsvermogen heel ver komt, dus dit kun je ook. Zeker als je gemotiveerd bent!
donderdag 21 februari 2019 om 21:18
Ik heb mavo gedaan, daarna mbo, mbo+, hbo (cum laude afgerond). Getwijfeld over universiteit. Wel de wil, maar twijfel of het nivo niet te hoog was. Daarom op de open universiteit meerdere modules gedaan. Je kon er toen nog losse modules volgen, ik weet niet of dit nog steeds kan. Heb er drie modules gevolgd, waar ik bij twee met de hakken over de sloot / herkansingen geslaagd ben. De derde niet gehaald, en dit waren modules waar ik mi redelijke basiskennis over had. Derhalve besloten dat universiteit niet mijn ding was. Wilde wel nog een hbo master doen, maar door lichamelijke klachten niet van gekomen (kon niet aan de werkuren - eis voldoen). Maar ik ben er wel van overtuigd dat ik dat wel aangekunt had.
donderdag 21 februari 2019 om 21:19
Dit geldt voor gezondheidswetenschappen in Maastricht. In alle andere steden is de studie compleet anders ingericht en kan je geen psycholoog worden.elephantintheroom schreef: ↑21-02-2019 19:57Juist in HBO psychologie is geen werk te vinden! WO psychologie kan als beginnend psycholoog lastig zijn, maar met 2 jaar werkervaring kom je zo aan werk. En ook als je net afgestudeerd bent is het al veel makkelijker om een baan te vinden dan een paar jaar geleden.
donderdag 21 februari 2019 om 21:20
Dit inderdaad. Snap niet waarom op de eerste pagina haar wordt aangeraden om HBO psychologie te gaan doen, omdat je met WO psychologie geen baankansen hebt. Als je ergens geen baankansen mee hebt dan is het wel met HBO psychologie. WO kun je daarnaast nog zoveel andere kanten dan het klinische werkveld mee uit. En als je wel de klinische kant uit wilt dan zijn de baankansen inmiddels al weer veel beter dan voor de afgestudeerden van 3 jaar geleden.fawn schreef: ↑21-02-2019 18:04Geen HBO psychologie! Baankansen voor WO zijn echt veel beter. De eerdere reacties van dat er geen droog brood in te verdienen is, is echt verleden tijd voor degenen die nu afstuderen.
donderdag 21 februari 2019 om 21:26
HBO en Universiteit zijn tegenwoordig volksopleidingen. Normaal geredeneerd is 10 procent van de mensen niet echt geschikt voor welke opleiding dan ook en kan beter praktisch aan de slag, is nog eens 50 procent geschikt voor middelbaar technisch/adminstratief onderwijs, weer 20-25% voor een treedje hoger (het vroegere HBO) en dan blijft er paweg 15% over die echt de brains en instelling hebben voor een universitaire opleiding. Tegenwoordig zit geloof ik zo'n 60-70% op de universiteit/HBO, dus de waarde van die opleidingen is behoorlijk gedevalueerd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 21 februari 2019 om 22:14
Gewoon een jaartje proberen, al is het alleen maar om te voorkomen dat je later denkt: “Had ik nou maar...”
Een vriendin van mij is afgestudeerd in WO Rechten en ze heeft er spijt van dat ze niet WO Geneeskunde heeft gedaan. Mensen hadden haar dat afgeraden. En nu als tweede studie na een afgeronde studie is het instellingscollegegeld voor haar onbetaalbaar geworden.
Een vriendin van mij is afgestudeerd in WO Rechten en ze heeft er spijt van dat ze niet WO Geneeskunde heeft gedaan. Mensen hadden haar dat afgeraden. En nu als tweede studie na een afgeronde studie is het instellingscollegegeld voor haar onbetaalbaar geworden.
donderdag 21 februari 2019 om 22:17
Ook een bijlesje statistiek nodig?pejeka schreef: ↑21-02-2019 21:26HBO en Universiteit zijn tegenwoordig volksopleidingen. Normaal geredeneerd is 10 procent van de mensen niet echt geschikt voor welke opleiding dan ook en kan beter praktisch aan de slag, is nog eens 50 procent geschikt voor middelbaar technisch/adminstratief onderwijs, weer 20-25% voor een treedje hoger (het vroegere HBO) en dan blijft er paweg 15% over die echt de brains en instelling hebben voor een universitaire opleiding. Tegenwoordig zit geloof ik zo'n 60-70% op de universiteit/HBO, dus de waarde van die opleidingen is behoorlijk gedevalueerd.
donderdag 21 februari 2019 om 22:30
Nee hoor, maar ik hoor tegenwoordig niet anders dan dat mensen HBO of universiteit doen, en hoezeer ik het iedereen ook gun, het is gewoon onmogelijk dat zo'n groot percentage van de leerlingen geschikt is voor de opleiding. Je ziet het overigens ook aan het niveau qua algemene ontwikkeling dat "studenten" hebben. Velen kunnen nog geen zin correct Nederlands produceren, spreken nauwelijks een buitenlandse taal (behalve krom steenkolen-Engels, wat nog versterkt wordt door het steenkolen-Engels dat hen gedurende de colleges wordt voorgehouden), en ik moet tot mijn spijt zeggen dat ik studenten (HBO en WO, want ook HBO-leerlingen schijnen tegenwoordig "student" te moeten heten) heb meegemaakt die op zo veel fronten een inzicht en kennis tekort schoten, dat ik me werkelijk afvroeg wat die opleiding en met name de toelatingscriteria tot de opleidingen, dan nog inhielden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 21 februari 2019 om 22:55
Aha! Het raakt dus een gevoelig snaartje, juist. Tja, je zal er maar last van hebben. Pejeka, vertel eens! Waar kom jij dit soort studenten tegen? Hoe kom jij regelmatig in gesprek met dit soort schorriemorrie? Vind je het jammer dat het niveau in het algemeen "lijkt" te zijn gedaald? Of stiekem, dat jouw diploma ,waar je ongetwijfeld trots op bent, nu dus ook niet meer als bijzonder wordt ervaren door anderen.pejeka schreef: ↑21-02-2019 22:30Nee hoor, maar ik hoor tegenwoordig niet anders dan dat mensen HBO of universiteit doen, en hoezeer ik het iedereen ook gun, het is gewoon onmogelijk dat zo'n groot percentage van de leerlingen geschikt is voor de opleiding. Je ziet het overigens ook aan het niveau qua algemene ontwikkeling dat "studenten" hebben. Velen kunnen nog geen zin correct Nederlands produceren, spreken nauwelijks een buitenlandse taal (behalve krom steenkolen-Engels, wat nog versterkt wordt door het steenkolen-Engels dat hen gedurende de colleges wordt voorgehouden), en ik moet tot mijn spijt zeggen dat ik studenten (HBO en WO, want ook HBO-leerlingen schijnen tegenwoordig "student" te moeten heten) heb meegemaakt die op zo veel fronten een inzicht en kennis tekort schoten, dat ik me werkelijk afvroeg wat die opleiding en met name de toelatingscriteria tot de opleidingen, dan nog inhielden.
donderdag 21 februari 2019 om 23:02
Ik heb zelf havo gedaan, toen hbo, en ben toen voor een halfjaartje aan de universiteit gaan studeren als minor. Ik vond het pittig! Veel droge stof, veel lezen (ook Engels, denk wetenschappelijke stukken van 20 pagina's per stuk en er dan 4 moeten lezen in een week), veel verbanden leggen en het tempo lag hoog. Mijn medestudenten (allemaal van het vwo) lukte dit met gemak, maar ik moest er echt aan trekken, en het is dat ik 3 van de 5 vakken al goed kende (ik wil niet te veel in detail treden in verband met privacy, maar het ging om een vreemde taal die ik al spreek), anders had ik het niet gered. Toen ik nog op de middelbare school zat was het mijn droom om naar de universiteit te gaan, maar door die minor weet ik nu dat het voor mij écht te hoog gegrepen is. Nu tevreden met mijn hbo-diploma
vrijdag 22 februari 2019 om 06:59
Het gebeurt in ieder topic steeds weer. Als iemand zegt 'ik ga psychologie studeren heb je tips?' is een van de eerste reacties 'niet gaan doen, is geen werk in.' Dat was een paar jaar geleden misschien, maar dat gaat echt niet meer op. Vacatures in overvloed! Ook voor basispsychologen.MrsLady schreef: ↑21-02-2019 21:20Dit inderdaad. Snap niet waarom op de eerste pagina haar wordt aangeraden om HBO psychologie te gaan doen, omdat je met WO psychologie geen baankansen hebt. Als je ergens geen baankansen mee hebt dan is het wel met HBO psychologie. WO kun je daarnaast nog zoveel andere kanten dan het klinische werkveld mee uit. En als je wel de klinische kant uit wilt dan zijn de baankansen inmiddels al weer veel beter dan voor de afgestudeerden van 3 jaar geleden.