Werk & Studie alle pijlers

universiteit

03-06-2011 15:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eventueel de belangstelling om een Universitaire studie te doen (natuurlijk iets wat bij mij past en ik aan kan, de ene studie is de andere niet). Nu is het zo dat ik vroeger een jaar HBO heb gedaan, maar op een paar puntjes na mijn P niet heb gehaald. Denk dat dit kwam doordat de studie niet zo beviel en daardoor de motivatie ook weg was.

Het toelatingsexamen bij de Uni schijnt nogal pittig te zijn, zelfs al zijn het vakken waar je goed in bent. Het lijkt mij doeltreffender om een jaar HBO te doen en mijn propedeuse alsnog te halen. Ik zie het alleen niet zitten (en kan praktisch ook niet) om een reguliere HBO opleiding te volgen. Nu is mijn vraag:

Geeft een HBO jaar dat schriftelijk thuis is gevolgd (b.v. van LOI)

ook recht op een P die geaccepteerd wordt op de universiteit?
Ik weet het niet zeker. Het kon altijd wel maar volgens mij willen ze dat wijzigen (of is het al gewijzigd)

Sorry aan mij heb je dus niet veel
Een rechtsgeldige P is een rechtsgeldige P dus dat moet prima lukken. En wellicht kun je zelfs wat vrijstellingen krijgen voor de punten die je al wel gehaald hebt.
ik zou zeggen: bel de uni....?
Niet om vervelend te zijn, maar heb je er aan gedacht dat je mogelijk de langstudeerboete gaat krijgen?

Komend collegejaar is dat nog niet aan de orde, maar daarna wellicht wel.

Dat het niet als verrassing komt....
Ik ben geslaagd voor de 21+ toets na twee weken voorbereiding. Is echt goed te doen hoor, een stuk makkelijker & sneller dan een P HBO!
Neem contact op met een studieadviseur van je opleiding van interesse, die kunnen je alles vertellen over toelatingsvoorwaarden.
quote:_avril_ schreef op 03 juni 2011 @ 16:31:

Neem contact op met een studieadviseur van je opleiding van interesse, die kunnen je alles vertellen over toelatingsvoorwaarden.

Goed advies!
Als je de 21+ toelatingstest al 'pittig' vindt, dan moet je jezelf wellicht ernstig achter de oren krabben of de studie zelve dan niet te 'pittig' voor je gaat zijn.

Voor het overige, het eerste jaar van een HBO is het eerste jaar van een HBO of dit nu in dagonderwijs, avondonderwijs of afstandsonderwijs is behaald.
En meestal zijn dat hele aardige mensen (is mijn ervaring althans), die kunnen je echt goed adviseren!
Heb je wel een achtergrond in het vak dat je wilt gaan doen? Ik vind dat er vaak wel erg makkelijk wordt gedaan over de overstap hbo-uni, zeker als je alleen een gedeeltelijke hbo p hebt (en dus niet een hele studie). Waarom wil je nu uni doen, en geen HBO? Het is vaak echt een hele andere manier van leren en denken. Daarnaast leidt het ook vaak op voor andere banen, en dat moet je wel liggen.
Als je op een paar punten na je P niet hebt gehaald...is het dan geen optie om toch even door die zure appel heen te bijten en toch nog die puntjes te halen?
Is de Open Universiteit dan niks voor je? Is een thuisstudie nl, staat erg goed aangeschreven, studiemateriaal is dik in orde (ik studeer er zelf) en je hebt niet te maken met de langstudeerboete. En geen 21+ test, je moet zelf bepalen of je het niveau aan kan.

Alleen moet je studie er natuurlijk wel bij zitten ;)
Ja, een P van de LOI is net zo geldig als die van een reguliere HBO. Ik heb zelf echter allerlei cursussen gedaan via de LOI die samen 48/60 punten vormden van de propedeuse diek wilde. Vrijstellingen gekregen en wilde me voor die laatste 12 puntjes (de algemene studievaardigheden vakken enzo) aanmelden en dat gaat ruim 2000 euro kosten. Ondanks dat ik het grootste gedeelte van de punten al binnen heb moet ik dus wel voor de volledige 12 maanden betalen. Vind ik krankzinnig veel geld en doe ik dus niet, ze willen nergens in tegemoet komen dus ben nu bezig voor een P via de Open Universiteit.

Loi leverde ook constant problemen op, aanmeldformulieren 3x verstuurd en nogsteeds zeggen ze niks ontvangen te hebben. Betalingen die er wel afgaan maar papieren krijg je niet. etc etc. Met de ou nog nooit een probleem gehad.
Ik heb via het volwassenen VWO 's avonds in een jaar tijd de certificaten gehaald van de vakken waarin ik de 21+ toets moest doen. Ik kreeg daardoor vrijstelling voor de toets, ik moest alleen nog een motivatiebrief sturen. Studie gaat me inmiddels makkelijk af. Overigens had ik het idee dat m.n. mijn wiskunde certificaat beter aansloot op mijn studie (namelijk beide statistiek) dan de inhoud van de wiskundetoets (meetkunde, breuken).
quote:Ruza schreef op 03 juni 2011 @ 22:35:

Als je op een paar punten na je P niet hebt gehaald...is het dan geen optie om toch even door die zure appel heen te bijten en toch nog die puntjes te halen?Helaas was dit al jaren geleden en nu niet meer geldig. Plus dat ik dan ook voor een andere HBO P zou gaan waarvan de inhoud van de opleiding mij meer aanspreekt.
bedankt voor alle reacties!

Het klinkt alsof je met alle P's terecht kan. Een VWO-eindexamen doen is ook een optie lees ik. Misschien geen gek idee.

Dat ik mij zorgen maak om die toets is dat ik overal hoor en lees dat het zo moeizaam gaat. Zelfs van mensen die vlot door de studie zijn gerold, hadden moeite met het CD. Zelfs al waren ze van te voren "goed" in de betreffende vakken.

Ik realiseer mij dat de Uni iets anders is dan het HBO, ik zal dan ook altijd een studie kiezen waarvan ik zeker weet dat ie mij ligt en dat ik die aankan. De ene universitaire studie is ook pittiger dan de andere (afhankelijk vaak van je achtergrond zoals je gekozen vakkenpakket)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven