Werk & Studie alle pijlers

Uurtarief Archiveren

02-02-2010 14:20 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen jullie mij wat input geven. Google heeft me nog niet veel opgeleverd.

Vandaag ben ik gestart als zelfstandig ondernemer, ik freelance op een breed gebied van project management tot ondersteunende functies. Mijn eerste langer lopende opdracht zit er aan te komen op een marketingafdeling. Ik denk dat ik er zelf wel uit ga komen wat ik voor uurtarief ga vragen.

Maar nu word ik net gebeld door een bekende of ik een week een achterstand kan wegwerken bij hem op kantoor. Archiveren. Ik heb werkelijk geen idee wat je daarvoor kunt vragen per uur. Het zal vast niet heel veel zijn. Dat maakt me ook niet uit, alle inkomsten zijn welkom en wie weet als ik er eenmaal binnen ben, dat er nog meer te doen is.

Wat denken jullie, wat kun je daar voor vragen?
Of zou dit bij Geld en Recht geplaatst moeten worden? Dan hoor ik het wel .
Als een automontuer 65 euro per uur rekent en de elektricien 35, hoe zou je dan zulke werkzaamheden inschalen?

Ik reken voor al mijn werkzaamheden 35 á 45 euro per uur incl. BTW. Maar ik verkoop er ook nog spullen naast, dus het zijn niet mijn hoofdinkomsten. Vriendlief is projectleider en staat voor 120 euro excl. op de factuur.
Moet je gaan archiveren in een bestaand systeem? Of moet je het zelf opzetten? Is het papieren archief, of digitaal? Moet je de projecten snappen voor je het kan opbergen? En zo ja: snap je het al of moet je jezelf inlezen?

Het archiveren op zich lijkt niet zo blits boeiend belangrijk, maar op het moment dat het gearchiveerde teruggevonden moet worden blijkt opeens hoe belangrijk het is dat het goed en duidelijk gebeurt
Ik heb geeeeeen idee Tila. Goede vragen. Ik moet nog bellen, ben nu alleen gebeld door degene die mij getipt heeft. Ik wil eigenlijk wel gelijk een prijs kunnen noemen als ik bel en ik ga dan dus echt indruk maken door alle vragen die jij mij nu stelt, aan hen te stellen .

Maar ik schat in dat het een papieren archief is, en dat het archief al bestaat want het gaat om het wegwerken van een achterstand.

Ik zeg: 30 euro per uur excl. BTW? Of is dat teveel?
Wat hou je daar netto zelf aan over, na afdracht van alle premies enzo? Wil je daarvoor werken?
Lijkt me niet teveel, Morrie. Je moet niet vergeten dat je daar ook je pensioen van moet opbouwen, en je arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Ik ga er vanuit dat ik de helft overhoud. Het zal niet veel zijn, maar ik heb nu nog niets te doen, dus dan wil ik daar best een weekje voor werken. Zie het ook een beetje als leertraject, het is het allereerste wat ik doe als zelfstandige, dus ik ga zo voor het eerst een vreemde bellen om mezelf te verkopen enzo.

Goed, ik ga dus bellen, vragen wat Tila mij vroeg en zeg dan; Ok, dat wil ik doen voor 30 euro per uur, ik kan morgen beginnen .
Succes!
Weinig hoor. Ik zou er 40 van maken. Je houdt er netto nl heel erg weinig aan over.
40 euro voor archiveren? Lijkt me zoveel.... (Zie hier mijn probleem, vind het zo moeilijk om genoeg te vragen).

Ze bellen me zo terug, dus ik heb nog even
Whopper, de markt ligt momenteel een beetje anders. A;ls ik zie dat Freelance vormgevers hier in de buurt al voor 35 eurp p/u werken, zou ik voor archiveren niet meer dan dat gaan vragen.
Ze hebben je nodig Morrie. Verkoop jezelf niet voor weinig.

Zij moeten ook weten dat eht voor jou bruto is en ze weten ook dat ze bij een uitzendburo hetzelfde kwijt zijn.

Tevens weten ze dat als je peanuts betaalt, je monkeys krijgt.
Dan zijn die freelance vormgevers niet goed wijs
ik denk dat ze bij een uitz. bureau voor 25 euro wel iemand krijgen? of zit ik er dan naast?
quote:whopper schreef op 02 februari 2010 @ 14:52:

Dan zijn die freelance vormgevers niet goed wijs Eens, maar beggars can't be choosers, is het hier zo'n beetje, momenteel...
Morrie, je hebt een uurtarief. Dat heb je bepaald aan de hand van een berekening (bruto/netto? kosten?)

Dan is dat dus je uurtarief.

Lijkt me logisch.

Als je die uren nu niet gaat werken voor dat archief kun je ze besteden aan het binnen halen van andere klanten, die wel goed betalen. Dus het is neit zo dat het 'dit of niets is'.
quote:Morrie schreef op 02 februari 2010 @ 14:53:

ik denk dat ze bij een uitz. bureau voor 25 euro wel iemand krijgen? of zit ik er dan naast?Ja, iemand met een ander denkniveau? Iemand die minder slim is en -dus- langer over de klus doet? Of iemand die geen eigen baas is en dus misschien niet heel hard doorwerkt om een goede naam te krijgen? Ik zeg maar iets hoor....
Whop heeft wel gelijk...
Ik zie dat anders Whopper. Ik ga verschillende diensten aanbieden. Project management en ik noem maar een voorbeeld teksten redigeren kan ik niet voor hetzelfde tarief wegzetten.

En in dit archiveergeval is het een overzichtelijke korte tijd. Ik heb er inderdaad over nagedacht dat ik die tijd dan nergens anders aan kan besteden, maar dat is dan maar zo. Dat moet dan in de avonduren gebeuren. Ik zie het als een leertraject, wil daar ook best wat leergeld of leertijd aan besteden.
Dank je. Maar ik zet er bewust mijn vraagtekens bij want met gelijk hebben kom je ook niet altijd overal.

Het is dus meer een afweging die je voor jezlef moet maken.
Whopper heeft gelijk.

Ik heb als uurtarief niet zo'n rond bedrag, eigenlijk. Dat vond ik echter klinken: 33,50 in plaats van 30 euro rond (het is een voorbeeld, dat is niet mijn uurtarief). Dus gooi het wat omhoog. Vinden ze het te duur, dan kun je wat korting geven voor dit project. En als ze je ander werk willen laten doen, in de toekomst, kun je altijd op je oude, hoge bedrag terugkomen.
Ben het wel met jullie eens ook hoor, en kan zulke reacties goed gebruiken!

Maar als ze het voor 35 euro (ja, ik ben al 5 euro gestegen ) met mij willen doen dan ga ik het wel doen. Zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer . Een volgende keer bedenk ik me dan misschien wel 10 keer, maar voor nu kan ik de ervaring dan in ieder geval meepikken.

Voorlopig zit ik nog op het telefoontje te wachten én moet ik zo mijn kind van school halen. Zie hier de problemen van een freelancende moeder .
Je ziet dit als een leertraject, zeg je. Wat ga je hiervan leren?

Je moet bij opdrachten denken aan de drie P's: Poen, Pret en Prestige (dit was een wijze les van een andere freelancer).

Poen = het betaalt redelijk tot heel goed. Ja, we moeten allemaal geld verdienen, of niet soms?

Pret = de opdracht is heel erg leuk en ik wil 'm graag doen.

Prestige = ik kan ervan leren, het staat goed om deze opdrachtgever op mijn cv te hebben, ik kan met mensen samenwerken waar ik in de toekomst wat aan heb, bijvoorbeeld bij nieuwe opdrachten.

Als een opdracht 1 P scoort, doe ík 'm alleen als ik echt niks anders te doen heb. (Dat komt niet vaak voor).

Als een opdracht 2 P's scoort: hebbus!

En drie P's, dat is helemaal geweldig!
Ik zeg er overigens wel bij dat dit een eenmalig tarief is, dat ik normaal voor mijn andere werk (veel) meer vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven