Werk & Studie alle pijlers

Uurtarief Archiveren

02-02-2010 14:20 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen jullie mij wat input geven. Google heeft me nog niet veel opgeleverd.

Vandaag ben ik gestart als zelfstandig ondernemer, ik freelance op een breed gebied van project management tot ondersteunende functies. Mijn eerste langer lopende opdracht zit er aan te komen op een marketingafdeling. Ik denk dat ik er zelf wel uit ga komen wat ik voor uurtarief ga vragen.

Maar nu word ik net gebeld door een bekende of ik een week een achterstand kan wegwerken bij hem op kantoor. Archiveren. Ik heb werkelijk geen idee wat je daarvoor kunt vragen per uur. Het zal vast niet heel veel zijn. Dat maakt me ook niet uit, alle inkomsten zijn welkom en wie weet als ik er eenmaal binnen ben, dat er nog meer te doen is.

Wat denken jullie, wat kun je daar voor vragen?
Die is goed Appelsientje, die ga ik kopieren en op het toilet hangen .
Ik leer ervan de mogelijke opdrachtgever te benaderen, te onderhandelen, en ik kan ze toevoegen aan mijn netwerk.
quote:Morrie schreef op 02 februari 2010 @ 14:58:

Ik zie dat anders Whopper. Ik ga verschillende diensten aanbieden. Project management en ik noem maar een voorbeeld teksten redigeren kan ik niet voor hetzelfde tarief wegzetten.

En in dit archiveergeval is het een overzichtelijke korte tijd. Ik heb er inderdaad over nagedacht dat ik die tijd dan nergens anders aan kan besteden, maar dat is dan maar zo. Dat moet dan in de avonduren gebeuren. Ik zie het als een leertraject, wil daar ook best wat leergeld of leertijd aan besteden.

Als je het zo bekijkt, dan is dat ook een hele goede overweging. Leertraject. Mmm. Zo had ik het nog niet gezien.

Ik bedacht me dat iemand met jouw werkervaring wel iets meer over mocht houden dan een tientje per uur, maar je kunt het natuurlijk inderdaad ook als leertraject zien.

En eht is goed voor je netwerk
quote:Morrie schreef op 02 februari 2010 @ 15:02:

Ik zeg er overigens wel bij dat dit een eenmalig tarief is, dat ik normaal voor mijn andere werk (veel) meer vraag.

Het is dan voor jezelf wel handig een lijst te maken met je werkzaamheden en de tarieven erbij. En bedenk wat je doet met een klant die verschillende werkzaamheden van je wil afnemen. Wat voor tarief reken je dan? Bedenk ook wat je doet als een klant nu archiefwerk van je afneemt voor 35 euro, en over 4 maanden je in wil huren voor iets waar je 60 euro voor vraagt. En die klant die is dan boos (of teleurgesteld). Hoe ga je daarmee om?

Hanteer je een vaste klanten tarief? Een van te voren vastgestelde projectprijs of blijf je ook voor grote klanten en langdurige projecten uurtje factuurtje rekenen? Allemaal zaken die je je nu al af kunt vragen en voor jezelf een stelling over in kunt nemen (en stellingname hoeft dan dus niet te betekeken dat je daar nooooit meer van af mag wijken van jezelf)
Hoe ik het nu bedacht heb is dat ik het lijstje dat ik heb met uurtarieven in het contract opneem. Echter, voor die archiveerklus ga ik niet een heel uitgebreid contract opstellen denk ik.

Wat het nog lastiger maakt is dat ik een andere opdracht op stapel heb staan die haast lijkt te hebben. Die wil ik voor laten gaan want dat is iets voor 3 dagen per week voor minimaal 2 maanden en misschien wel 6 maanden. Voor een hoger tarief. Ik heb hun nu gevraagd hoe snel ze willen starten omdat ik een spoedopdracht kan aannemen....... Krijgen zij ook nog de indruk dat ik zeeeeeer gewild ben .

Leertraject kan ook nog worden dat ik nee zeg tegen een opdracht dus .
Voor archiveerklus geen contract opstellen: dat klinkt heel logisch. Maarrr je zegt dat het werk via een kennis/vriend bij je is gekomen? Zet alsjeblieft wel duidelijk in de mail (of leg op een andere manier vast) wat je afspreekt, wanneer je het werk gaat doen, wat je ervoor betaald krijgt, hoe je dat gaat factureren, wat je betaaltermijn is, wat jullie doen als het werk langer gaat duren, wat jullie gaan doen als het werk in een halve dag gepiept is...

Juist met via-via klussen ligt ruzie op de loer...
' Met vrienden moet je wandelen, niet handelen.'

Dat is mij in de loop der jaren inmiddels pijnlijk duidelijk geworden.........

Om van familie maar helemaal niet te spreken. Die willen alles voor niets
Een uitzendkracht in schaal 4 kan dat ook doen, zeg dat hij halverwege de schaal zit en zo'n 1850 euro verdient = zo'n 11 euro per uur, opslag van het uitzendbureau erbij = heel grof geschat 22 euro per uur.
Dit is niet bij familie hoor, ik ben er alleen via familie terecht gekomen. De opdrachtgever ken ik niet.

Maar de andere klus mailt net ook, dat ze zsm kunnen starten. Dus uiteindelijk moet ik misschien toch maar gewoon nee zeggen tegen het archiveren.

Gelukkig is mijn vriend ook zelfstandig ondernemer (en (en dat is niet gelukkig) heeft hij serieus al vrienden verloren doordat zij klussen voor niets wilden)
Ja, het is oppassen geblazen. Want vrienden willen niet alleen iets voor niets, maar als ze er wel voor willen betalen dan lijkt een contract allemaal zo formeel. En dat komt wel. Later.

En dan is het later en dan hebben ze het zo toch allemaal niet bedoeld, en dan hebben ze dat en dat echt niet gezegd, laat staan toegezegd.

Een zakelijk geschil is helemaal niet erg, en dat gaat ons allemaal overkomen. Maar een zakelijk geschil met vrienden leidt nu eenmaal 9 van de 10 keer tot een breuk. En niet in de laatste plaats omdat vrienden dat niet meer beschaafd blijven tegen elkaar, want je kent elkaar al zo lang/ goed dat je alles wel tegen elkaar meent te kunnen zeggen. Wat je in een klant/opdrachtgevers relatie dus niet zou doen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de roddels die er dan ontstaan in het vriendengroepje. Ik heb het allemaal gehoord en zien gebeuren, en ik doe er dus niet meer aan mee.
quote:liez75 schreef op 02 februari 2010 @ 15:34:

Een uitzendkracht in schaal 4 kan dat ook doen, zeg dat hij halverwege de schaal zit en zo'n 1850 euro verdient = zo'n 11 euro per uur, opslag van het uitzendbureau erbij = heel grof geschat 22 euro per uur.Dat zeg ik; if you pay peanuts, you get monkeys
Ah die vrienden-kennissen-valkuil kende je dus al. Mooi!

En je hoeft lekker niet te archiveren want je andere opdracht gaat door. Nog mooier!

Veel plezier als zzp-ert!

(If you pay peanuts, you get monkeys ga ik ook maar eens op een tegeltje/t-shirt zetten, da's een goeie).
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ja, Lancelots ken ik, maar ik heb het idee als ik daar rondkijk dat dat forum een stuk minder actief is dan dit forum en omdat ik snel antwoord wilde heb ik het hier neergelegd .

Dank voor de tips allemaal. Ik kan er zeker wat mee!
en hoe is het nu verder gegaan?

Heb je al iets besloten?
Ik ga er toch even kijken. De andere opdracht is nog steeds niet rond (daar vonden ze mijn uurtarief veel te hoog en nu ik echt op mijn minimum zit zijn ze nog aan het zeuren maar ik ga echt niet verder zakken) dus ik heb toch contact gezocht met deze archiveeropdracht. Ga er heen om te kijken wat het is en hoeveel werk het is, dan kan ik dan beslissen wat ik er voor vraag.
quote:tilalia2 schreef op 02 februari 2010 @ 14:52:

Whopper, de markt ligt momenteel een beetje anders. A;ls ik zie dat Freelance vormgevers hier in de buurt al voor 35 eurp p/u werken, zou ik voor archiveren niet meer dan dat gaan vragen.

Ik ga de klus doen. Het is echt op het randje voor mij qua wat ik in loondienst verdiende, maar het is maar een paar dagen en anders had ik die dagen alleen maar geld uitgegeven..... Ze begonnen gelijk al over 2 andere opties binnen het bedrijf (voor we het over tarieven gehad hadden ), ik denk dat het een goede zet is geweest. De tijd zal het leren.... Ik heb er, terwijl een natuurlijk een k-klus is, zin in!

Maar waarom ik dit quote, ik merk ook dat de tarieven onder druk staan. Bij de andere mogelijke opdracht zit een (ervaren!) controller voor 55 euro per uur en een webdesigner voor 45 euro per uur. Ik vind dat niet veel. Dat maakt het ook lastiger om jezelf voor een 'normaal' tarief te verkopen want het wordt toch allemaal een beetje met elkaar vergeleken.

Ik denk overigens wel dat als je in deze tijden leert onderhandelen, je daar straks als het weer beter gaat je voordeel mee kunt doen. Ik zie overal de voordelen van in .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven