Werk & Studie alle pijlers

Uurtarief zorvragers

15-08-2014 07:50 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb begin van de week iets heel raars meegemaakt.

Ik keek laatst op de website van nationale hulpgids omdat ik graag een paar uurtjes in de zorg wil werken.

Daar zag ik een advertentie van een man staan waar ik op heb gereageerd. De volgende dag mocht ik langs komen voor een kennismakingsgesprek.

Toen ik daar aankwam heeft hij allerlei zielige verhalen zitten vertellen over zijn vrouw en zoon die hem niet helpen en dat hij overgeleverd is aan de zorgverleners die hem ondersteunen.

Goed, om een lang verhaal kort te maken... Hij vroeg hoeveel ik betaald wou krijgen. Ik vroeg om hoeveel uren het ging, hoeveel dagen enz. Hij zei dat het 4 dagen van 5 uren zou zijn en dan ook nog de zondag van 10 uur s'ochtends tot 11 uur s'avonds. Ik vroeg wat hij normaal per uur betaalt aan de andere dames die voor hem werken, toen zei hij dat hij niet met een uurtarief werkt maar met een maandloon. Volgens hem is hem door de mensen van het pgb kantoor verteld dat dat voor de zorgverleners en zzp's voordeliger zou zijn belastingtechnisch. Ik vroeg hoeveel de maandloon bedraagt. Hij zei, 1000 euro. Dus ik een beetje verbaasd vroeg of dat netto, zwart of hoe dat precies zit. Zegt hij nee, ik doe alles op papier en jij moet zelf belasting afdragen. De 1000 euro is bruto, maar volgens hem zou ik daar maar 30% belasting over betalen. Ik probeerde hem uit te leggen dat dat niet zo is omdat ik ook een andere baan heb dus waarschijnlijk zou ik minimaal 42% loonbelasting betalen naast andere kosten zoals verzekering enzo. Dat ging er bij hem niet in, want zzp'ers in de zorg krijgen vrijstelling.

Ik pakte vervolgens mijn telefoon om uit te rekenen hoeveel uren het zouden zijn als ik voor hem ging werken. Ik kwam uit op 41 uur in de week. Dus ik liet hem dat zien en zei dat ik voor dat bedrag niet kan komen werken. Het is zelfs onder het minimumloon zei ik toen. Ik zei daar ook nog bij dat ik betwijfel dat hij uberhaüpt iemand zou kunnen vinden voor dat bedrag.

Hij mopperde daarna "ik zie het helemaal zitten dat ik straks zonder hulp hier zit". Volgens hem heeft hij geeen budget meer maar heeft hulp heel hard nodig.

Anyways, mijn vraag is of dit normaal is in de zorg (ik heb er al jaren niet meer gewerkt) en of het toegestaan is om iemand onder te betalen al gaat de zorgverlener ermee akkoord.

Een paar jaar geleden kreeg ik 22 euro per uur en nu bied deze meneer minder dan 6 euro per uur, bruto! Ik ben benieuwd of de andere twee dames die daar werken ook voor zo'n laag bedrag werken.
Wrong does not cease to be wrong because the majority share in it.
Een paar uurtjes in de zorg werken, is wat anders dan 41 uur in de week. Wil je dat eigenlijk wel? En wil je elke zondag 13 uur op een dag werken?

Wat verwacht deze meneer eigenlijk dat je gaat doen? Huishoudelijk hulp? Verzorging? Verpleging? Heb je hier papieren voor?

Je geeft aan dat je ook een andere baan hebt. Hoe wil je dit in vredesnaam gaan combineren dan?

Ik denk dat je eerst beter antwoorden kunt geven op bovenstaande vragen eer je je zorgen gaat maken over het uurloon etc.

Edit: hoe kom je op 41 uur per week??? het is 4x5 uur = 20 uur + 13 uur op de zondag = 33 uur per week
Ik werk in de zorg (wel verst geh.) Maar krijg met mijn 16 uurtjes p/w tussen de 800 en 1000 euro incl ort.
PGB werkt gewoon met uren hoor, een PGB budget houder moet elk jaar exact zijn uitgaven kunnen verantwoorden namelijk.

De beste man zal vermoedelijk meer zorg uit zijn budget willen halen dan hij kan betalen ermee en vandaar dat hij het dan zo speelt.

Hij zal je toch echt het minimum uurloon moeten geven en ja dan blijven er minder uren over om te werken met zijn budget en dus minder zorg wat hij zelf wil.
Een verzorgende van de thuiszorg kost overigens rond de ¤40,- per uur en een verpleegkundige rond de ¤50,-. Uiteraard krijgt die persoon zelf nooit zoveel geld, dat verdwijnt grotendeels naar kantoor.

Voor de thuiszorg kantoren is een max uurtarief wat ze mogen vragen vastgesteld, voor gewone mensen weet ik zo niet. Hij mag je geven wat die wil per uur, als maar het minimum uurloon is.
Natuurlijk is het niet normaal om onder het minimumloon te werken. Momenteel wordt er behoorlijk gekort op PGB, omdat de samenleving wil dat mensen een groter beroep doen op mantelzorgers en vrijwillers. Sommige zorgvragers lijken bedacht te hebben dat ze met veel minder geld wel dezelfde zorg willen door de zorgverlener veel minder te gaan betalen. Hier was laatst ook al een topic over.
Deze man heeft voorheen waarschijnlijk 2000 euro per maand gekregen om zorg in te kopen, dat is herberekend, nu krijgt hij nog 1000 euro en daarvan wil hij evenveel zorg als voorheen met 2000. Dat komt nu op jouw bordje terecht.

Ik werk weliswaar voor mezelf maar ik vraag tien euro per uur, dat is dan bruto (het minimum is iets van 9.60 bruto) en daar moet ik dan inderdaad ongeveer 30% van afdragen. Dat is, als ik me het verhaal van de accountant goed herinner, 26% belasting en 6% ziektewet. Dan nog de algemene heffingskorting verrekenen, maar die heb jij al met je baan.

Je doet er verstandig aan om te bepalen wat je per uur wilt krijgen. Kijk ook even naar wat je moet doen.

En voor de zondag mag je meer vragen.
Het was zo dat je met pgb verschillende contracten kon aanbieden. Een voor freelance, zzp en vast dienstverband. Die laatste vraag om idd een maandloon maar is in mijn ogen voor een zorgvrager niet interessant omdat er dan ook vakantie doorbetaald dient te worden en een opzegtermijn heeft van (dacht ik) 3 maanden. Dat zijn in mijn idee geen handige dingen voor iemand die je snel weg wilt hebben (of snel weg wilt gaan) als het niet klikt of er iets gebeurt, daar is de relatie zorg gever en nemer te close voor.

Snap die uren trouwens niet zo goed, kan me niet voorstellen dat je zoveel uren achter elkaar bezig kunt zijn. Heeft die meneer het niet verkeerd begrepen? of jij TO?

DIe meneer kan beter 2 personen nemen waarvan er één in de ochtend komt en één in de middag/avond.

Verder is een normaal bruto uurloon incl vakantie geld ed 25 euro, te vinden op de pgb site. Dan betaal je dus ziekte, vakantie en vrije dagen niet door.
@mallebeppie

Rustig meid.

Ik kan prima een paar uurtjes extra werken deed ik vroeger ook een de horeca. En je hebt gelijk dat het er 33 uur zijn ipv 41. Ik heb waarschijnlijk ergens een tik fout gemaakt.

33 uur is natuurlijk nogsteeds veel maar ik wist natuurlijk nog niet voor hoeveel uren hij iemand extra zocht. In zijn advertentie stond alleen dat hij iemand zocht voor in de avond of weekend.

Hij zoekt overigens iemand die hem met zijn medicatie kan helpen (prikken) en andere ondersteunende werkzaamheden. Geen huishoudhulp.
@nina

Ik heb het niet verkeerd begrepen. Voor de overige dagen heeft hij al hulp overdag maar voor zondag heeft hij helemaal niemand. En volgend hem had hij niet meer budget dan die 1000 euro.
Ik vraag me inderdaad ook af wat je in vredesnaam op zondag 13 uur lang moet doen.

Helpen met douchen, aankleden, ontbijt maken??? Kun en wil je dat wel?

En door de weeks? Ik werk bij de meeste mensen 1 ochtend per 2 weken. Ik doe de dingen die ze zelf niet kunnen of we poetsen samen het hele huis door. Maar daarna is het voor de mensen een kwestie van zelf een keertje stof afnemen, zelf koken en zelf een keer wat chloor in de wc mikken.

Als ik ergens elke dag zou moeten zijn voor alleen poetswerk, dan zou ik na een aantal dagen niet meer weten wat ik zou moeten doen. Thuis poets je toch ook niet elke dag álles? En op zondag? Zoveel uur achter elkaar, moet je dan ook boodschappen doen, taart bakken, koffie zetten, het bezoek bedienen? Kan hij dat echt niet zelf?

De reden dat veel pgb´s naar beneden zijn bijgesteld, is juist omdat er heel vaak veel te veel zorg is. Het is niet de bedoeling dat de hulp komt om met de voeten op tafel te liggen. Ze (of hij) komt om de dingen te doen die je zelf echt niet meer kunt. En de rest doe je gewoon zelf.

En voordat iemand roept dat er toch zoveel tekorten in de zorg zijn; het zou beter geregeld en gecontroleerd moeten worden. Ik zie de andere kant, namelijk die van de hulpen die drie uur betaalt krijgen voor het doen van een paar boodschappen en het drinken van een kopje koffie en binnen twee uurtjes alweer thuis op de bank zitten.
quote:Linaisa schreef op 15 augustus 2014 @ 11:28:

@mallebeppie

Rustig meid.

Ik kan prima een paar uurtjes extra werken deed ik vroeger ook een de horeca. En je hebt gelijk dat het er 33 uur zijn ipv 41. Ik heb waarschijnlijk ergens een tik fout gemaakt.

33 uur is natuurlijk nogsteeds veel maar ik wist natuurlijk nog niet voor hoeveel uren hij iemand extra zocht. In zijn advertentie stond alleen dat hij iemand zocht voor in de avond of weekend.

Hij zoekt overigens iemand die hem met zijn medicatie kan helpen (prikken) en andere ondersteunende werkzaamheden. Geen huishoudhulp.Maar dan is het nog steeds maar 7,50 bruto per uur. En op zondag heeeeeeeeeeel veel uren. Zelfs iemand die alleen maar in bed kan liggen, heeft niet zoveel zorg nodig. Aandacht misschien wel, maar dat is wat anders.
Wat moet je die 13 uur doen op zondag? Zou je evt 20 uur doordeweek en dan op zondag 3 of 4 uurtjes wel doen voor die 1000 euro bruto? Dan kun je hem evt dat wel voorstellen, dat je op zondag 2x 2 uur langskomt maximaal.
Hh hulp is maar een heel klein onderdeel van de pgb. Veel budget houders hebben mensen om te helpen met de dingen die gedaan zouden kunnen worden door een partner of ouder maar waar het te veel dingen zijn daar hulp bij nemen. Die dingen worden dan door een ander gedaan/ aangevuld . Winkelen/boodschappen (door gebrek aan zelfstandigheid of door een lichamelijke handicap. Begeleiding ergens naartoe. In het geval van kinderen met een ander dan je moeder weg zodat je bepaalde zelfstandigheid kunt ontwikkelen Of voor minder valide moeders hulp met naar de speeltuin gaan of zwemmen etc. Pgb is niet alleen voor hh of verpleging natuurlijk. En ja, voor sommigen is dat kopje koffie en ff een babbeltje met iemand erg belangrijk, belangrijker dan stoffen. Dat stoffen is dan ook niet de hoofdtaak.
Maar als het niet gaat om huishoudelijk werk, waar moeten dan al die uren mee worden opgevuld? Helpen met medicatie en prikken schrijf je: ben je daartoe bekwaam en bevoegd? Daar ben je echt geen 33 uur per week mee bezig. Heb je de concrete hulpvraag wel in kaart gebracht?

Ik ben zelf wijkverpleegkundige en de grootste indicatie die wij kunnen krijgen(terminale zorg uitgezonderd) is tot 20 uur per week(dat is dan AWBZ zorg). En daar kun je heel veel zorg voor bieden. Ik zou echt niet weten, wat jij daar dan 33 uur per week zou moeten doen?

Het PGB is niet bedoeld, om urenlang gesprekken te voeren, omdat iemand eenzaam is, of aandacht wil. Dat klinkt heel hard, maar zo is het wel. Ik kan niet verzinnen hoe deze meneer dit zou kunnen verantwoorden. Even praatje en een kop koffie samen drinken is wat anders.

Ik ben geen zzp er, maar als wij cliënten in zorg krijgen, die een PGB hebben, betalen zij ons rond de 50 euro per uur(en nee...dat zie ik inderdaad niet terug op mijn loonstrookje )

En je hebt het nog steeds over een paar uurtjes werken. Maar 33 uur per week noem ik nog steeds geen paar uurtjes. En je hebt een baan schrijf je. Hoe ga je dat combineren?
quote:mallebeppie schreef op 15 augustus 2014 @ 12:24:

Het PGB is niet bedoeld, om urenlang gesprekken te voeren, omdat iemand eenzaam is, of aandacht wil. Dat klinkt heel hard, maar zo is het wel. Ik kan niet verzinnen hoe deze meneer dit zou kunnen verantwoorden. Even praatje en een kop koffie samen drinken is wat anders.

?

Wat iedereen hier schijnt te vergeten is dat er 2 soorten pgb’s zijn. Het pgb-AWBZ is voor persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding of kortdurend verblijf. Het pgb-Wmo is voor wie hulp nodig heeft om thuis te kunnen blijven wonen.

De laatste betreft dus idd de hh en koken ed. De eerste omvat ook begeleiding en dat kan idd bestaan uit een kopje koffie drinken oid.
Ik vroeg hem zelf ook of hij perse iemand nodig heeft die de hele dag maar daar zit omdat er geen houshoudelijke taken verricht moeten worden. Maar nee, dat kan niet omdat hij diabeet is en op vaste tijden moet prikken en eten. Plus hij heeft een zuurstoftank, is bijna blind en slecht ter been.
quote:Linaisa schreef op 15 augustus 2014 @ 12:50:

Ik vroeg hem zelf ook of hij perse iemand nodig heeft die de hele dag maar daar zit omdat er geen houshoudelijke taken verricht moeten worden. Maar nee, dat kan niet omdat hij diabeet is en op vaste tijden moet prikken en eten. Plus hij heeft een zuurstoftank, is bijna blind en slecht ter been.

En dus? Moet jij daar heel de dag op de bank gaan zitten niksen tot hij een prik nodig heeft of een boterham?

Hoe doet hij dat de rest van de week dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:nina1966 schreef op 15 augustus 2014 @ 12:30:

[...]

Wat iedereen hier schijnt te vergeten is dat er 2 soorten pgb’s zijn. Het pgb-AWBZ is voor persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding of kortdurend verblijf. Het pgb-Wmo is voor wie hulp nodig heeft om thuis te kunnen blijven wonen.

De laatste betreft dus idd de hh en koken ed. De eerste omvat ook begeleiding en dat kan idd bestaan uit een kopje koffie drinken oid.Dit is voor mij nieuw . Maar dat maakt verder niet zoveel uit. Het gaat hier om 33 uur per week, dat is bijna een fulltime baan. Zelfs als je dan alleen maar koffie drinkt, is dat nog veel als je daarnaast al een baan hébt. Je bent dan die 33 uur plus reistijd van je eigen huis weg. En dat voor 1000 euro bruto? Terwijl je zoveel uren op zondag werkt? Zeker omdat TO al een baan heeft. Als ze werkelijk 42% moet afdragen, blijven er nog 600 euro per maand over. Voor een bijna fulltime baan. Dat is bepaald geen dikbetaalde bijbaan.
@mellebeppie

Ik ga niks combineren want ik ga daar niet werken. Naast het feit dat ik voor dat geld het niet doe is het inderdaad te veel uren voor mij.

En nogmaals hij mag volgens hem niet alleen zijn omdat hij niets zelf kan, niet eens zijn eigen brood smeren.

Vwb de uren, waarschijnlijk heb je gelijk dat hij te veel uren wil inkopen met zijn budget en dat is nu juist het probleem. Ik denk dat veel pgb klanten een te lage indicatie hebben. Een indicatie van 10 - 12 uur per dag zou geen luxe zijn voor deze meneer als ik uitga van wat ik in die korte tijd zag/hoorde.
quote:pejeka schreef op 15 augustus 2014 @ 12:54:

[...]

En dus? Moet jij daar heel de dag op de bank gaan zitten niksen tot hij een prik nodig heeft of een boterham?

Hoe doet hij dat de rest van de week dan?

Hij moet ook naar het toilet (of moet hij in zn broek plassen van jou) en mss wilt hij ook een keer in de middag op bed gaan liggen of naar een andere zender kijken, net zoals normale gezonde mensen weetje wel.

En een paar uurtjes na zijn eerste prik moet hij twee pillen innemen en dan weer een half uurtje voor zijn avond eten bijvoorbeeld. Je kan iemand inhuren die heen en weer rijdt maar dan is diegene ook de hele dag bezig en waarschijnlijk is dat nog duurder.
Een indicatie van 10-12 uur per dag geen luxe? Meen je dat nou serieus?

En TO geeft uitdrukkelijk aan dat het niet om huishoudelijke hulp gaat. Dus gaat het om persoonlijke verzorging/verpleging of begeleiding. Het is niet te verantwoorden dat iemand daar hele dagen in huis is om een keer een suiker te prikken/insuline toe te dienen en andere medicatie te verstrekken.

Hoe denk je dat andere alleenstaanden, met suikerziekte, slecht ter been etc dit doen? Daar zit echt niet 10-12 uur per dag een medewerker op de bank. Zo wordt de zorg inderdaad onbetaalbaar.

Waarom mag hij niet zijn eigen brood smeren? En waarom vindt deze meneer dat hij niet alleen mag zijn. Heeft meneer dit zelf bedacht?

Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet gaat werken, het uurloon is bedroevend.
* Er kan beter gekeken worden naar wat deze meneer nog wel kan. Veel oudere mensen worden niet meer gestimuleerd tot zelfzorg.

Ik krijg het gevoel dat deze meneer zichzelf meer afhankelijk van zorg heeft gemaakt, dan nodig is.
quote:Linaisa schreef op 15 augustus 2014 @ 13:05:

[...]

Hij moet ook naar het toilet (of moet hij in zn broek plassen van jou) en mss wilt hij ook een keer in de middag op bed gaan liggen of naar een andere zender kijken, net zoals normale gezonde mensen weetje wel.

En een paar uurtjes na zijn eerste prik moet hij twee pillen innemen en dan weer een half uurtje voor zijn avond eten bijvoorbeeld. Je kan iemand inhuren die heen en weer rijdt maar dan is diegene ook de hele dag bezig en waarschijnlijk is dat nog duurder.

Dan nog zit je 90% van je tijd te niksen, te wachten tot je de TV op een andere zender moet zetten (heeft hij geen afstandsbediening?), zijn pilletje nodig heeft of naar het toilet moet. Wat moet je daar al die tijd doen? Dan ga je je toch doodvervelen, daar een beetje op afroep gaan zitten wachten tot je weer een pilletje mag aanreiken of een boterham moet smeren? Om vervolgens weer een uur op het wachtbankje te gaan zitten?

En bovendien, dat is toch onhaalbaar om op die manier thuiszorg te bieden? Zoals ik vroeg, hoe doet hij dat dan de rest van de week, als hij (blijkbaar) bijna 24 uur per dag iemand ter plekke nodig heeft?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 15 augustus 2014 @ 13:14:

[...]

En bovendien, dat is toch onhaalbaar om op die manier thuiszorg te bieden? Zoals ik vroeg, hoe doet hij dat dan de rest van de week, als hij (blijkbaar) bijna 24 uur per dag iemand ter plekke nodig heeft?Dat vraag ik me ook af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven