Werk & Studie alle pijlers

UWV sollicitatietrainingen + dagbesteding(Groningen)

19-08-2014 10:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste jongens en meisjes,

Vorige week ben ik bij het UWV geweest op gesprek om in aanmerking te komen voor een uitkering. Dit verzoek is gehonoreerd aangezien ik voldoende had gesolliciteerd.

Echter kreeg ik een uitnodiging mee dat ik sollicitatietrainingen moet volgen voor een X aantal weken en steeds een dagdeel per keer. Ook werd er gesproken over een soort dagbesteding, het zou gaan om stickers plakken of iets anders simpels.

Nu heb ik meerdere vragen:

1. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? ( zowel de trainingen als de andere activiteiten, het liefst in Groningen maar ergens anders mag ook.) Dus hoe gaat dat precies in zn werk.

2. Hoelang gaat dit traject al met al duren? Hoeveel trainingen, hoeveel uur per keer. Hoeveel activiteiten/hoe lang?

3. Wat zijn de gevolgen als je dit niet doet? Korting van uitkering? steeds meer korting op uitkering of uberhaupt geen uitkering meer? ( ik kan hier niks over vinden en de medewerker wist dit ook niet precies)

Alvast bedankt mensen;)

UWV:

Totaal aantal stemmen: 0

Ik ben er klaar mee Geen stemmen
holladiejee Geen stemmen
Hebben we het hier over een WW uitkering of een andere uitkering. Want als ik dit zo lees lijkt het me geen WW uitkering.
Gaat het om bijstand?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Reken er maar op dat het je uitkering kost als je het niet doet.

Ik heb ook sollicitatietraining gehad, die niet beter was dan die we op het bedrijf al kregen (was geregeld omdat we collectief ontslag kregen wegens verplaatsing van bedrijf)

Mijn dagbesteding was gelukkig niet washandjes vouwen maar heb toch wel een maand of wat 4 van de 5 middagen aanwezig moeten zijn waarbij ze niet veel verder kwamen dan de groep achter een pc te zetten om vacatures te zoeken (en neem van mij aan, die veranderen echt niet dagelijks)

Ze vonden me al te oud voor de plantsoenendienst, want die wordt ook bemand door mensen met een uitkering. Nu vinden ze me overal te oud voor, dus ik hoor niets meer, buiten wat ze iedere maand op mijn bankrekening zetten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zit ook in een reintregratie traject vanwege langdurige ziektewet (burnout) onderdeel daarvan was ook een sollicitatietraining. Niet heel veel gellerd. Ze helpen je wel om je cv te maken. Daarnaast ga je daar inderdaad naar vacatures zoeken en brieven schrijven. De werkcoach leest de boel nog na voor eventuele fouten of helpt je om bijvoorbeeld je motivatie op papier te krijgen.

Niet gaan heeft waarchijnlijk gevolgen voor je uitkering. In mijn groep van 10 ben was ik de enige die alle zes keer geweest is.

Mij daar wel ontzettend verbaasd af en toe. Een van mijn mede cursisten zocht tijdens het wk bijvoorbeeld banen waaropde werktijden aansloten bij het speelschema van oranje, kon hij toch gewoon voetbal kijken.
Hier inmiddels 6 van die trajecten gehad.

Eerste vanuit de ziektewet, tweede en derde vanuit de ww. En de laatste 3 binnen een jaar vanuit de bijstand.

Iedere nieuwe jobcoach stopt je opnieuw in het traject en het verloop onder jobcoaches is blijkbaar nogal groot.

Van geen enkele cursus wat geleerd behalve dan dat mijn cv prima is, mijn gesprekskunsten ook heel goed zijn en ik dus echt wel zo een baan zal vinden.

De laatste wil me ook, naast het wekelijks een dagdeel daar op de computer solliciteren, in een reintergratie project sturen.

Werken met behoudt van uitkering.

Ik geloof dat ze wel rekening houden met je achtergrond en je opleidingen maar weigeren als het wasknijpers maken is mag je niet.

Ze betalen geen reiskosten en ook als je kosten moet maken voor de kinderopvang heb je gewoon pech.
quote:nooitmeerverliefd schreef op 19 augustus 2014 @ 11:53:

. De werkcoach leest de boel nog na voor eventuele fouten of helpt je om bijvoorbeeld je motivatie op papier te krijgen.

.

Als je een goede hebt misschien wel maar ik heb er een keer 1 gehad waar ik aan gevraagd had of hij mijn wat aparte sollicitatiebrief even wilde lezen.

"Nee sorry, het zal vast wel goed zijn dus stuur hem maar gewoon op"
quote:pepersteak schreef op 19 augustus 2014 @ 12:11:

[...]

Als je een goede hebt misschien wel maar ik heb er een keer 1 gehad waar ik aan gevraagd had of hij mijn wat aparte sollicitatiebrief even wilde lezen.

"Nee sorry, het zal vast wel goed zijn dus stuur hem maar gewoon op"

Nee, die coach die wij hadden op die sollicitatiebijeenkomsten hadden we ook niet veel aan. We wilden wel eens wat anders dan vacatures zoeken. Nou goed dan: Rollenspel solliciteren.

Nummer 1 van de groep wilde niet, dus hoefde niet. Nummer 2 wilde alleen maar als niemand anders meeluisterde.

Nummer 3 en 4 (waaronder ik) lagen zo ongeveer in een deuk toen we bij elkaar op gesprek gingen, maar was prima gedaan, volgens coach.

Nummer 5 deed het volgens coach ook prima totdat wij zelf de puntjes maar op de i gingen zetten van wat beter kon, of wat niet zo slim was op een sollicitatie te zeggen
Als het gaat om WWB mag een uitkering wettelijk gezien alleen tijdelijk worden gekort en ingehouden als je het dus echt heel bont maakt. Niemand laat het tot dit punt komen, als je er niet zwart bij zit te klussen, want de WWB op zichzelf is al geen vetpot natuurlijk.

Eerst korten ze met 30% en daarna mogen ze het tijdelijk een aantal maanden stopzetten.

Vriendin van mij heeft in Groningen ook middagen/dagdelen moeten werken om haar bijstand te behouden. Duurde een aantal maanden, was geestdodend en geen zak aan. Haar woorden.
Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat inderdaad om de bijstandsuitkering. Heb HBO gestudeerd dus het leek mij niet echt nuttig maar als ik jullie reacties zo lees kom ik er niet onderuit.

Ik lees van Peper dat je 6 van die trajecten gevolgd heb, ging het steeds opnieuw om die trainingen en dagbesteding?

@NLies: Gaat het bij deze trainingen om veel interactie of is het vooral luisteren en briefje maken? Ik zie dat als je niet wil, je ook niet hoeft? Was dit ook in Groningen?
Als het om een bijstandsuitkering gaat, verloopt de dagbesteding via de gemeente, niet via UWV.

Lijkt mij, wat hier inderdaad al gezegd is, dat wanneer je het weigert, het een korting op je uitkering kan betekenen.

Vervelend zeg, dat je hierin terecht gaat komen. Ik hoop dat je snel een baan vindt, zodat je dit allemaal niet nodig hebt.
Zou het helpen als ik vrijwilligerswerk ging doen voor een paar uur in de week of bijvoorbeeld post zou bezorgen voor 8 uurtjes in de week? Of kom ik dan nog niet onder deze ongein uit?
Onzin als je in een re-integratietraject zit krijg je gewoon toeslag voor je kinderopvang via de belasting.
Even voor de beeldvorming: het gaat dus om een bijstandsuitkering?

Wat heeft het UWV daarmee van doen?
Excuus het gaat om het SOZAWE, Gemeente Groningen.
quote:jamabal schreef op 19 augustus 2014 @ 17:55:

Excuus het gaat om het SOZAWE, Gemeente Groningen.Vraag even aan de Mods of ze je titel dan kunnen wijzigen, nu ga je alleen maar reacties krijgen dat je OP niet klopt en logisch ook...
Oké bijstandsuitkering. Ben blij dat ik geen bijstandsuitkering heb als ik dit zo hoor.

Jamabal heel veel succes met het vinden van een baan!
quote:jamabal schreef op 19 augustus 2014 @ 17:09:

Bedankt voor jullie reacties.

@NLies: Gaat het bij deze trainingen om veel interactie of is het vooral luisteren en briefje maken? Ik zie dat als je niet wil, je ook niet hoeft? Was dit ook in Groningen?

Ik heb al een hoop verdrongen, maar we hebben 1 keer een sollicitatietraining gehad die eindigde met het maken van een collage !!! En dat was echt in 2011 of zo en niet in 1970 , hoe we de toekomst zagen. Had later spijt dat ik het papier niet vol geraniums heb geplakt om lekker achter te gaan zitten.

Verder die bijeenkomsten die ik al vermeldde, en echt allemaal verplicht. En waar wij goed boos om werden was dat een vrouw naar huis werd gestuurd: Met jou kunnen we niets beginnen. Ze sprak dus geen Nederlands, en was dus eigenlijk de enige in de groep die echt hulp nodig had.

Maar er gebeurden wel meer verbazingwekkende dingen, was maar goed ook want de uren duurden echt lang
Bij de sollicitatietraining die ik jaren geleden heb gegeven kwamen aan de orde: kleding, hoe presenteer je je, taalgebruik, houding, het stellen van de juiste vragen tijdens een sollicitatiegesprek (rollenspel) het opstellen van een goed CV, opstellen sollicitatiebrief, geen standaardbrief maar toegespitst op de vacature, hoe taalfouten te vermijden, telefonisch solliciteren, netwerken, dingen die je beslist niet moet vragen tijdens een sollicitatiegesprek (rollenspel) en computerles, er waren toen echt nog mensen die nauwelijks met een computer overweg konden. Dat was allemaal vóór men massaal ging solliciteren via het Internet. Ik denk dat de trainingen van tegenwoordig er héél anders uitzien, het is ook een ander tijdperk, veel mensen zijn beter opgeleid, kennen het klappen van de zweep waar het sollicitaties betreft, weten echt wel hoe je een fatsoenlijk CV opstelt, hoe je je netwerk kunt uitbreiden en dat witte sokken uit den boze zijn.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven