Werk & Studie alle pijlers

Vacatures en reageren...

25-07-2013 23:12 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ook ik behoor over twee maanden definitief tot de categorie werklozen helaas.

Uiteraard zoek ik vacatures en solliciteer ik.

Mijn vraag is waar stellen jullie de grens bij het zoeken?

Reageren jullie ook op vacatures waar letterlijk bij staat dat enkele jaren ervaring vereist is of kennis van vereist is, terwijl jullie daar niet over beschikken?

Nu is het zo dat er veelal ervaring gevraagd wordt en reageer ik ook op dit soort vacatures terwijl ik niet over de juiste ervaring beschik.

Als het gevraagde functieprofiel echter nauwelijks overeenkomt, proberen jullie dan toch?

Ik ben dus best benieuwd hoe jullie vacatures "filteren". :-)
Als ik denk dat ik die functie naar goed behoren uit kan voeren en het dus bij je diploma's past, zou ik solliciteren ook al heb ik weinig tot geen ervaring.
Ik heb alleen stage-ervaring in mijn vakgebied en reageer op vacatures waar max. 3 jaar werkervaring wordt gevraagd. Als ze het hebben over 5-8 jaar werkervaring dan haak ik meteen af. Meestal gaat het dan sowieso over 'senior'functies.
Helaas kan ik weinig met diploma. Ik heb HBO niveau en er staat vaak wel bij HBO niveau met voorkeur richting .... En die richtingen heb ik vaak dan niet.

Ik heb wel eens discussies hierover met mijn omgeving, over waar wel en niet op te reageren.

Een voorbeeld: een vacature richting logistiek, kennis van deze processen / ervaring met een agogische HBO achtergrond. Heeft naar mijn idee weinig zin?! Of denk ik te zwart-wit?
Ik solliciteer wel onder mijn niveau, op andere functies en ook op vacatures als ik niet helemaal voldoe aan het functieprofiel.

Ik stuur niet zomaar naar iets "onmogelijks" om maar te voldoen voor de ww, ik wil er wel serieus echt werken.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ww heb ik nog niet, maar daar zou ik het inderdaad niet voor doen :-).

Ik ben ook echt serieus op zoek naar een leuke baan:-).

Reageer ook op vacatures waar ik niet geheel aan voldoe, maar niet op vacatures waar ik eigenlijk totaal niet aan voldoe.. Alles wat ze vragen heb ik niet, dus lijkt het mij vrij zinloos om te solliciteren...toch?

Onder niveau solliciteer ik ook, werk nu ook op MBO niveau en lager maakt me ook weinig uit :-)
Het ligt er maar aan waar het om gaat.

Kan je er wel aan gaan voldoen? Kan je onderbouwen waarom je misschien toch geschikt bent?
Beroepshalve weet ik dat het weinig zin heeft te reageren op een vacature als je niet aan de gevraagde eisen voldoet. Ik wil niemand demotiveren, maar wees wel reëel bij het solliciteren. In deze markt zijn er zoveel werkzoekenden, dat de kans dat er sollicitanten zijn die wel aansluiten, groot is. Er staan niet voor niets functie-eisen in een vacature. Kijk, als je bijvoorbeeld 3 jaar ervaring hebt en er wordt 5 gevraagd, en aan de overige eisen voldoe je, waag dan een kans. Maar sluit jouw cv niet of nauwelijks aan bij wat er gevraagd wordt, heb dan niet de illusie dat jij er voor een werkgever gaat uitspringen.

Trouwens ook leuk voor een recruiter, 300 reacties op een vacature, waarvan 90% direct kan worden afgewezen.

Ik vraag me ook af, als ik sommige reacties lees, zijn jullie nu echt wel eens uitgenodigd op gesprek voor een functie die niet aansloot bij jullie achtergrond?
Het ligt er ook aan welk vakgebied. Is de concurrentie tussen sollicitanten moordend dan ik zou heel gericht solliciteren. Ik zoek een marketing communicatie baan en daar reageren zoveel mensen op. Dus ik reageer alleen als ik helemaal voldoe aan de eisen en zelfs overgekwalificeerd ben (en/of meer ervaring heb).

Maar mocht je reageren op vacatures waarop relatief weinig mensen reageren dan zou ik wat minder kijken naar alle eisen. En dus extra uitleggen waarom ze juist jou moeten kiezen.
Ik reageer in principe overal op wat me wel leuk lijkt of wat ik denk te kunnen. Als ik nog niet voldoende sollicitaties heb voor het uwv dan reageer ik ook gerust op zaken waar ervaring of 'n specifieke opleiding gevraagd wordt. Bedoel, kleine moeite om daar op te reageren, ook al kun je op 2 vingers natellen dat je wordt afgewezen.
Dat ligt er toch helemaal aan wat je zoekt en wat je te bieden hebt?

Ik werk zelf in een branche waar ik tot nu altijd gevraagd ben om te solliciteren (dat was dan ook slechts een formaliteit). In mijn branche geldt datzelfde overigens ook voor pas afgestudeerden (aan MBO, HBO, WO).

Als je reageert op een vacature waar meer kennis dan dat jij nu bezit vereist is, zorg dan dat uit je brief en cv duidelijk wordt dat jij snel/gemakkelijk/effectief kennis en vaardigheden aanleert. Geef vooral voorbeelden.

"Drive" is alles, maar dat moet je wel kunnen verkopen.
Ik heb een zorg achtergrond en zag een leuke ict gerelateerde functie. Op gereageerd en eerlijk geschreven dat ik geen ervaring had maar wel een heleboel vaardigheden. Tijdens het gesprek zeiden ze dat ze mijn enthousiaste brief erg konden waarderen. Uiteindelijk heb ik de baan afgewezen omdat ik toch iets vond in de zorg.

Maar waar een wil is, is een weg.
quote:elninjoo schreef op 25 juli 2013 @ 23:41:

Ik reageer in principe overal op wat me wel leuk lijkt of wat ik denk te kunnen. Als ik nog niet voldoende sollicitaties heb voor het uwv dan reageer ik ook gerust op zaken waar ervaring of 'n specifieke opleiding gevraagd wordt. Bedoel, kleine moeite om daar op te reageren, ook al kun je op 2 vingers natellen dat je wordt afgewezen.

Ten eerste: slechte zaak als het uwv hier niet doorheen prikt.

Ten tweede: je bezorgt een recruiter/ uitzendconsulent zo wel extra werk (het afhandelen jouw schijnsollicitatie). Maar dat tweede boeit niemand blijkbaar. Niets zo irritant als een hele massa aan sollicitanten aan wie je niets hebt, maar die alleen solliciteren "voor het uwv".
Zus en zo, je denkt toch niet dat het UWV al die 817000 x 3 sollicitaties per maand gaat bekijken of dit wel exact voldoet aan de eisen? Alles gaat elektronisch tegenwoordig en een 'netwerkgesprek' telt al als sollicitatie....

TO schrijven van brieven op vacatures die niet helemaal aansluiten kan ook een hele goede leerschool zijn om jezelf te verkopen. Schrijf op vacatures die je leuk vindt, waar je graag zou willen werken en probeer er echt iets moois van te maken. Ik ben 3x van carrière geswitcht zonder enige ervaring in dat beroep. Succes!
quote:zus-en-zo schreef op 26 juli 2013 @ 09:08:

[...]

Ten eerste: slechte zaak als het uwv hier niet doorheen prikt.

Ten tweede: je bezorgt een recruiter/ uitzendconsulent zo wel extra werk (het afhandelen jouw schijnsollicitatie). Maar dat tweede boeit niemand blijkbaar. Niets zo irritant als een hele massa aan sollicitanten aan wie je niets hebt, maar die alleen solliciteren "voor het uwv".

Ik mag blij zijn als ik per maand één vacature kan vinden die echt in mijn richting is. In de praktijk kom ik die echter maar eens per 3 maanden tegen. Toch moet ik tenminste 4 sollicitaties per maand doen en solliciteer ik uiteraard buiten mijn branche, wat ook wordt gestimuleerd door het uwv.

En het zal me jeuken wat recruiters daarvan vinden. Die hebben tenslotte 'n baan + inkomen.
Het uwv kijkt daar echt niet naar!

Je kan er gerust neerzetten, binnen gelopen bij de bakker... Ze zochten niemand. En dan ben je daar niet geweest.
extra werk voor de ontvangers van sollicitaties. zeker als je een nette procedure hebt en je sollicitanten netjes behandeld, maar..... veel organiaties laten gewoon niks van zich horen, ook niet bij serieuze sollicitaties: geen ontvangsbevestiging, geen afwijzing.

Hoeveel tijd kost het om een e-mail te typen: helaas, u bent het niet geworden.

Ik begrijp de frustratie van de recruiter / P&O-er die 300 brieven ontvangt, maar de sollicitanten raken ook gefrustreerd.
Mee eend mugske.

Heb nu al zoveel serieuze sollicitaties de deur uit gedaAn, maar van het meeste hoor je niks terug.
Als een man solliciteert reageerde deze meestal al als in het functie eisen lijstje 3 Dongen overeenkomen. Vrouwen vaak pas als ze alle 10 overeen komen... Dus een beetje lef en creativiteit!

Als je ervaring niet blijkt uit het juiste papiertje dan kun je misschien in ervaring weer iets laten zien. Schrijf je cv naar de functie toe.

En als er staat: heeft de voorkeur, dan reageer ik ook. Soms wordt er Russisch of vloeiend Frans, Duits en Engels gevraagd. Die mensen zijn moeilijk te vinden en als ze jou zien zitten kan er misschien een talencursus van af.

Wat betreft de arme recruiters: it comes with the job. Ik heb afgelopen jaar voor een organisatie gewerkt waar alleen al 100 open sollicitaties per week binnen kwamen. Naast de 400 op een vacature. Iedereen kreeg antwoord, dat hoort er bij. Ja het maakt de selectie moeilijker maar het is niet anders. ( ja ik was o.a. verantwoordelijk voor werving & selectie) overigens vind ik de eisen die momenteel door werkgevers gesteld worden buitensporig.
Je kunt vaak wel afleiden welke eis zwaar telt en welke wat minder. Zelf solliciteer ik als ik qua eisen dicht in de buurt kom en denk dat ik goed zou zijn in het werk waar het om gaat. Met name bij opleidingseis voldoe ik vaak niet. Dan vragen ze een opleiding in het vakgebied, terwijl ik door werkervaring ruim boven een vergelijkbaar niveau zit. In zo'n geval solliciteer ik gewoon. Als je 15 jaar ervaring hebt in dat vakgebied, heb je ook wel laten zien dat je dat vak beheerst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven