Werk & Studie alle pijlers

Vader en Baas... HELP!

10-05-2010 14:57 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Al tijden voel ik me erg rot op mijn werk, en ik sta nu op het punt om mijn ontslag te nemen..

Sinds 2 jaar werk ik voor mijn vader. Het is een middelgroot bedrijf, en in de bouwsector.

In de 2 jaar dat ik er werk heb ik steeds meer verantwoordelijkheid gekregen. Hierdoor is de werkdruk erg hoog geworden. Een fout of iets wat niet af is .. en hij ontploft! De meest gemene dingen worden er dan gezegd..

Daarnaast kan ik mijn verhaal gewoon bij niemand kwijt. Mijn moeder gelooft mij volgens mij niet eens, die zegt alleen maar, nou dat kan ik me niet voorstellen van hem..

Ik zeg ook eigelijk nooit echt iets terug, omdat hij ook mijn vader is. Maar hij gaat zo respectloos met mij (en ook met andere collega's) om.. Ik ben al een tijdje aan het kijken voor iets anders, en heb a.s. maandag een gesprek...

Hoop zo dat dat wat uit haalt! Maar zo niet, wat dan?

En als ik daar wel aan de slag kan, wat dat? Hoe vertel ik dat aan mijn vader/baas?

Even voor de duidelijkheid; De functie die ik heb binnen het bedrijf, is ongeveer hetzelfde als wat hij zelf doet binnen het bedrijf.

Als ik dus ontslag neem, staat hij er alleen voor. Ik ben bang dat ik dan ook spanningen krijg met mijn moeder en de rest van de familie, omdat ik hem dan ' heb laten zitten'...

hoe moet ik hier mee omgaan?

Groetjes Little.
Wat betreft die laatste alinea: misschien kun je beter aangeven aan je vader dat je wat anders zoekt zodat hij (evt samen met jou) een oplossing zoekt voor als je weg bent.

Ik kan me voorstellen dat als je mededeelt dat je (binnen een maand?)weg gaat omdat je een andere baan hebt, hij wel even schrikt omdat hij geen idee heeft wat er in jou om gaat.

Verder: veel sterkte! Moeilijke situatie....
Littel, dit lijkt me geen gezonde situatie voor je. Dus dat je ergens anders solliciteert is alleen maar goed. Ik hoop echt dat je een andere baan gaat krijgen.

Als je je ouders uitlegt waarom, zullen ze er hopelijk begrip voor hebben. En zo niet, tja, je bent volwassen en mag je eigen keuzes maken in het leven.
Nu al eerlijk aangeven dat je op zoek bent naar een andere baan.

Is moeilijk, en hij zal het je niet in dank afnemen. Maar een maand van tevoren 'zomaar' opzeggen zonder dat hij het aan zag komen doet jullie relatie helemaal geen goed.
Eens, laat hem het er aan zien komen dat je weg bent over een tijdje.
Hoi Littlel, normaal gesproken zou ik zeggen : solliciteer en als je aangenomen bent, zeg je het pas tegen je huidige baas.

Maar nu is je baas ook je vader en heb je nog een band met hem als je al weg bent. Ik zou dus toch nu al tegen je vader zeggen dat je aan het solliciteren bent en dat je dus misschien over een tijdje weg bent. Dit geeft dan ook wat meer ruimte aan je vader om wat anders te regelen.

Maar ik zou so wie so met je vader praten. Het is natuurlijk niet fijn dat hij jou (en zijn andere personeel !) zo behandelt. Als hij dan boos wordt is het jammer, maar dan heb jij er in ieder geval alles aan gedaan.

Heel veel succes met je sollicitatiegesprek !
Waarom zeg je er niet eens wat van tegen hem? Gewoon een keer, onder 4 ogen, dat je dit goed zat bent.

Ik vind het niet normaal als je baas je zo behandelt, maar al helemaal niet als je vader je zo behandelt!
Hebben jullie van te voren afspraken gemaakt over de samenwerking, over hoe jullie dit wilden inrichten en wat je wel en niet van elkaar kan verwachten?

Werken in een fam. bedrijf kan moeilijk zijn. En dit is dus net waarom, je wilt je VADER niet teleurstellen en niet aanspreken terwijl je BAAS niet voor optimale werkomstandigheden zorgt.

Als VADER zijnde zou ik het erg vinden als mijn dochter zo uit het bedrijf zou vertrekken, zonder hier echt voor te werken. Dat zou misschien ook wel voor spanning in het privé leven zorgen. Daarom zou ik voorstellen om een keer te praten over de manier waarop jullie werken. En als je denkt dat een 1 op 1 gesprek niet het gewenste resultaat heeft zou je kunnen kijken of iemand anders het gesprek kan faciliteren. Google eens op advies + fam. bedrijf.

Veel sterkte de komende tijd, dit is vast niet makkelijk.
Heeeeel herkenbaar! Ik werk ook voor mijn ouders sinds twee jaar, wat absoluut niet makkelijk is... Maar gelukkig niet zo dramatisch als bij jou.

Ik denk dat het enige wat je kunt doen is open kaart spelen met je vader. Niet zeggen dat hij gemeen IS, maar dat JIJ je ZELF niet prettig voelt bij hoe de situatie nu is en dat je daarom op zoek bent naar ander werk.

Kijk aan hoe hij reageert en beslis dan verder.
Trouwens, mocht je sollicitatie niks worden dan haalt dat niet weg dat je verder kunt zoeken. Ik zou dat wel los zien van je probleem met je vader.

Succes, maandag!
Nog een keer trouwens Mocht je je ei kwijt willen, ik schrijf zelf al een tijd mee op het Motivatie kwijt topic.
Ga rustig solliciteren, als deze baan het niet gaat worden, dan de volgende misschien.

Je kan 2 dingen doen, nu met je vader spreken, misschien heeft hij niet eens door dat zijn gedrag niet meer te dragen is voor de rest.

Als hij denkt dat het aan jou ligt, dan heb je je best gedaan.

Of pas vertellen als je een andere baan hebt, en dan netjes de tijd uitzitten zodat hij een andere kan vinden. En dan kan je ook uitleggen waarom je het niet meer trekt bij het bedrijf.

Succes bij je sollicitatie.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Praat met je vader. Leg uit dat je het moeilijk vindt om samen te werken, zeker omdat er ook een familieband is.

Dat je liever ergens werkt waar je geen familieband hebt met de andere medewerkers. Dat zal iedereen, en ik denk ook jouw vader begrijpen.

Als je echt met je vader over zijn gedrag wil praten, maak het dan niet te persoonlijk.

Leg uit welk gedrag je niet prettig vind en wat dat met je doet.

Zeg dus dat je zijn gedrag vervelend vindt, niet dat je hem vervelend vindt.

Bijvoorbeeld: "Als je heel erg kwaad op me wordt om een fout, terwijl ik de hele dag hard gewerkt heb, geeft me dat het gevoel dat je mij en mijn werk niet waardeert. Is dat zo?"

Geef ook aan wat je wel prettig vindt aan de samenwerking. Er zijn vast wel positieve punten. Anders denkt de man dat hij alles verkeerd doet en werkt nooit positief.
Je kunt ook altijd zeggen dat je een tijdje ergens anders wil gaan werken, om je horizon te verbreden, ergens anders ervaring opdoen kan nooit kwaad.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 10 mei 2010 @ 18:42:

Je kunt ook altijd zeggen dat je een tijdje ergens anders wil gaan werken, om je horizon te verbreden, ergens anders ervaring opdoen kan nooit kwaad.Dat lost toch niets op? Dan verwacht vader dat je terug komt, maar stiekem wil je dat helemaal niet en je kan nog steeds niet zeggen dat je hem een hork vind in werksituaties....
.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven