Werk & Studie alle pijlers

Vakantiedagen opnemen of uitbetalen

01-09-2010 10:38 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik mijn ontslag ingediend en een nieuw contract getekend. Niemand had het zien aankomen en ook voor mij is het heel erg snel gegaan (binnen 2 weken). Op 1 oktober begin ik met mijn nieuwe baan.

Afgelopen jaar heb ik nog maar 7 of 8 vakantiedagen opgenomen van de 23 die ik per jaar heb. Nu ik eerder stop heb ik natuurlijk geen recht meer op 23 dagen. Weet iemand hoeveel dagen ik nu nog over heb? Hoe wordt dit berekend? En wat is nu verstandiger: Deze dagen laten uitbetalen of deze dagen opnemen?

Aangezien het allemaal zo snel gaat wil mijn huidige leidinggevende graag dat ik blijf werken. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren. Onze PZ stelt niet veel voor (registreren ook niet hoeveel dagen we al hebben opgenomen, dit is eigen verantwoordelijkheid).

Alvast bedankt.
Hangt er vanaf of je op vakantie wil lijkt me en of je bij je nieuwe baan wel snel op vakantie mag. Als je zeker van 'n vakantie wilt zijn zou ik ze gewoon lekker opnemen en nog 'n reisje boeken.
Als je op 1-10 aan je nieuwe baan begint, heb je recht op 10/12e deel van je dagen. In jouw geval is dat afgerond 19 dagen.

(Kijk ook even of er nog recht was op dagen uit 2009, overigens. Vaak heeft je leidinggevende zelf een overzicht of vraagt men deze op bij HR. Die zijn idd niet verantwoordelijk voor registreren!!)

Opnemen is verstandiger, fiscaal gezien. Maar kan alleen als je werkgever je die dagen in je uitwerkperiode ook kan missen. Anders wordt het uitbetalen, dus. Je leidinggevende mag je de opname van dagen weigeren als dat in het gedrang komt met het overdragen van werk cq nog geen vervanging voor jou hebben.
Dit zal het enige jaar zijn dat ik geen grote vakantie heb geboekt ivm een nieuw huis. Dus daar hoef ik het niet voor te doen. Jammer genoeg, gelukkig volgend jaar weer een verre reis.
Tia Dalma, dat moet natuurlijk 9/12 zijn, want ze werkt maar 9 maanden voor haar oude werkgever.
Wanneer je 23 dagen per jaar hebt, heb je tot oktober recht op 17 vakantiedagen (17,25). Je zou dus nog 10 dagen op kunnen nemen voor je aan je nieuwe baan begint.

Het lijkt me dat je voor jezelf moet uitmaken of je wat vrij wilt hebben of wil blijven doorwerken.

Ik zou het wel weten
@Tia Dalma: Bedankt voor je antwoord. Dat is een duidelijk antwoord. Fiscaal is het dus aantrekkelijker om ze op te nemen.

Ik denk dat het niet mogelijk wordt om nog 12 dagen op te nemen deze maand, maar misschien kan ik nog wel een paar dagen vrij krijgen. Ik zal eens overleggen.
Jullie schrijven sneller dan ik antwoord.
Panta, je hebt gelijk, foutje. Gelukkig zit ik in het beleidsadviserende werk tegenwoordig

9/12 van 23 dagen is een recht van 17,25 dagen over 2010.

Trekroute: de fiscaal onaantrekkelijkheid van uitbetalen is dat de Belastingdienst er bijzonder tarief op toepast. Dat is altijd hoger dan de normale loonheffing als er een dag opgenomen wordt en als loon wordt uitgekeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven