vakantiedagen
dinsdag 15 mei 2018 om 20:55
Sommigen werkgevers vinden dat goed andere vinden dat je maximaal X dagen mee mag nemen naar het volgende kalenderjaar. Nog weer anderen vinden het alleen goed als je ze dan voor een bepaalde datum opneemt. Bij sommigen moet er een reden voor zijn.
Doe eens gek en vraag het je werkgever. Daar krijg je het best passende antwoord van.
Doe eens gek en vraag het je werkgever. Daar krijg je het best passende antwoord van.
dinsdag 15 mei 2018 om 21:35
Mag een werkgever regels opstellen voor hoeveel dagen je mee mag nemen naar volgend jaar? Ik snap dat ze niet willen dat mensen eindeloos uren sparen en meenemen naar volgend jaar maar het is niet zo handig als je in het voorjaar op vakantie wilt. Heb je net al je uren opgemaakt want je mag ze niet meenemen en dan kom je uren te kort.
Als dat zo is dan moet ik dat als mijn contract verlengd wordt even overleggen met werkgever want ik ben nu aan het sparen zodat ik begin volgend jaar wat langer op vakantie kan.
Als dat zo is dan moet ik dat als mijn contract verlengd wordt even overleggen met werkgever want ik ben nu aan het sparen zodat ik begin volgend jaar wat langer op vakantie kan.
dinsdag 15 mei 2018 om 21:55
Ja, dat mag, maar is wel aan wat regels gebonden. Het ‘probleem’ voor de werkgevers is dat openstaande vakantiedagen als een schuld aan werknemers op de boekhouding belanden. Dus als mensen te veel meenemen, lijken ze in een hele slechte financiele positie te zitten, terwijl dat niet zo is.closednote schreef: ↑15-05-2018 21:35Mag een werkgever regels opstellen voor hoeveel dagen je mee mag nemen naar volgend jaar? Ik snap dat ze niet willen dat mensen eindeloos uren sparen en meenemen naar volgend jaar maar het is niet zo handig als je in het voorjaar op vakantie wilt. Heb je net al je uren opgemaakt want je mag ze niet meenemen en dan kom je uren te kort.
In de meeste gevallen kun je wettelijke vakantiedagen (dwz de eerste 20 bij een full time baan) een half jaar ‘meenemen’. Dan is in het voorjaar op vakantie gaan dus geen probleem. En je kunt altijd afspreken dat ze langer mogen blijven staan, als je bv een lange reis plant of zo. Dan is het alleen wel verstandig om dat van tevoren te overleggen en vast te leggen, zodat het voor iedereen duidelijk is, en niet iemand bij P&O ‘per ongeluk’ vakantiedagen laat verdwijnen.
dinsdag 15 mei 2018 om 21:58
Bij ons werd het zo uitgelegd;
De vakantiedagen die een werknemer tegoed heeft van de werkgever, worden boekhoudkundig gezien als een schuld van de werkgever naar de werknemer.
Omdat men bij het afsluiten van een boekjaar deze schuld zo laag mogelijk wil hebben, mogen wij niet meer dan 5 dagen meenemen naar het nieuwe jaar.
Maar als jij een bijzondere reden hebt, is er soms wel wat te regelen. Ik had bijv veel dagen opgespaard omdat ik in januari ging verhuizen. Werkgever vond dat prima want hij wist zeker dat ik die dagen toch wel op zou nemen.
De vakantiedagen die een werknemer tegoed heeft van de werkgever, worden boekhoudkundig gezien als een schuld van de werkgever naar de werknemer.
Omdat men bij het afsluiten van een boekjaar deze schuld zo laag mogelijk wil hebben, mogen wij niet meer dan 5 dagen meenemen naar het nieuwe jaar.
Maar als jij een bijzondere reden hebt, is er soms wel wat te regelen. Ik had bijv veel dagen opgespaard omdat ik in januari ging verhuizen. Werkgever vond dat prima want hij wist zeker dat ik die dagen toch wel op zou nemen.
dinsdag 15 mei 2018 om 22:18
Mijn uren zullen zowiezo op zijn voor juli dus dat zal het probleem niet zijn. Maar ik dacht dus dat je je wettelijke uren van 2018 altijd nog mocht gebruiken tot juli 2019.nausicaa schreef: ↑15-05-2018 21:55Ja, dat mag, maar is wel aan wat regels gebonden. Het ‘probleem’ voor de werkgevers is dat openstaande vakantiedagen als een schuld aan werknemers op de boekhouding belanden. Dus als mensen te veel meenemen, lijken ze in een hele slechte financiele positie te zitten, terwijl dat niet zo is.
In de meeste gevallen kun je wettelijke vakantiedagen (dwz de eerste 20 bij een full time baan) een half jaar ‘meenemen’. Dan is in het voorjaar op vakantie gaan dus geen probleem. En je kunt altijd afspreken dat ze langer mogen blijven staan, als je bv een lange reis plant of zo. Dan is het alleen wel verstandig om dat van tevoren te overleggen en vast te leggen, zodat het voor iedereen duidelijk is, en niet iemand bij P&O ‘per ongeluk’ vakantiedagen laat verdwijnen.
dinsdag 15 mei 2018 om 22:41
Kijk en bij ons mag het dus helemaal niet.
Het wordt ongeveer zo uitgelegd als dat je als werknemer je betaalde vakantiedagen krijgt om te 'herstellen/ bij te komen' van je werk. Als je die vakantiedagen dus niet zou opnemen maar opsparen is het risico op arbeidsgerelateerde aandoeningen verhoogd, dus is elk kalenderjaar niet alleen de mogelijkheid om vakantie op te nemen, maar ook de verplichting.
Ik zou het dus vooral mn werkgever/ personeelszaken vragen to, de enigen die je info over jouw bedrijf kunnen geven.
Het wordt ongeveer zo uitgelegd als dat je als werknemer je betaalde vakantiedagen krijgt om te 'herstellen/ bij te komen' van je werk. Als je die vakantiedagen dus niet zou opnemen maar opsparen is het risico op arbeidsgerelateerde aandoeningen verhoogd, dus is elk kalenderjaar niet alleen de mogelijkheid om vakantie op te nemen, maar ook de verplichting.
Ik zou het dus vooral mn werkgever/ personeelszaken vragen to, de enigen die je info over jouw bedrijf kunnen geven.
dinsdag 15 mei 2018 om 22:46
woensdag 16 mei 2018 om 08:54
Dat is hartstikke leuk bedacht, maar het mag dus niet. Het meenemen van de wettelijke vakantiedagen is een recht, en kan niet verboden worden, ook niet door cao etc.marie123 schreef: ↑15-05-2018 22:41Kijk en bij ons mag het dus helemaal niet.
Wat een bedrijf wel kan doen is bv verplichte vakanties instellen (sluiting bedrijf), maar dan moet dat we van tevoren schriftelijk zijn vastgesteld.
woensdag 16 mei 2018 om 08:56
Je hebt gelijk. Ik heb nog even nagezocht, en deze wetgeving is dwingend recht, dus daar kan een werkgever niet van afwijken, ook niet via een cao of contract.closednote schreef: ↑15-05-2018 22:18Mijn uren zullen zowiezo op zijn voor juli dus dat zal het probleem niet zijn. Maar ik dacht dus dat je je wettelijke uren van 2018 altijd nog mocht gebruiken tot juli 2019.
Toch zou mijn advies om het op tijd te bespreken en vast te leggen blijven staan, je wilt niet ineens in een gevecht belanden over dagen, terwijl je eigenlijk op reis zou gaan. Je hebt gelijk, maar dat moet je dan ook maar zien te krijgen.