Werk & Studie alle pijlers

Van parttime naar fulltime werken

26-01-2017 19:38 49 berichten
Ik werk nu ruim een jaar 4 dagen in de week als secretaresse. Nu ben ik bijna klaar met mijn opleiding en heeft mijn werkgever gevraagd of ik fulltime wil komen werken. Nu heb ik toegezegd dit wel te willen proberen, omdat ik er nu de tijd voor heb.

Achteraf heb ik er spijt van, want ik raak hierdoor mijn vrije dag kwijt. Maar goed, mondelinge toezegging is bindend, dus ik kan er niet meer onderuit. Ik had natuurlijk moeten zeggen dat ik erover na wilde denken, maar goed, heat of the moment of iets dergelijks.

Daarom zou ik graag ervaringen van jullie willen horen. Zijn jullie van parttime naar fulltime gegaan en hoe bevalt dat?
In het begin is het even wennen maar je raakt er snel genoeg aan gewend. Je nieuwe salaris helpt daar ook bij
Alle reacties Link kopieren
Heb je het al besproken met je leidinggevende?
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
quote:pitchperfect schreef op 26 januari 2017 @ 19:43:

Heb je het al besproken met je leidinggevende?Ja, hij was degene die het samen met een andere collega aan mij heeft voorgelegd.
je hebt gezegd dat je het wil proberen, dus kun je straks ook zeggen, dat het niet zo goed bevalt. Ik zou een periode afspreken om te kijken of het allemaal lukt en bevalt.
Ik zou een gesprek aan gaan en daarin eerlijk zeggen dat je te snel toegezegd hebt en er nu spijt van hebt. Vrije tijd is heel belangrijk hoor. Er is niemand die aan het einde van het leven heeft gezegd van had ik maar meer gewerkt.
quote:friezinnetje2014 schreef op 26 januari 2017 @ 19:45:

je hebt gezegd dat je het wil proberen, dus kun je straks ook zeggen, dat het niet zo goed bevalt. Ik zou een periode afspreken om te kijken of het allemaal lukt en bevalt.

Dit

En het is in het begin even wennen, maar al snel weet je niet beter. Ik ben van 32 naar 36 uur gegaan en dat bevalt mij op dit moment erg goed. Misschien ook handig om te weten dat in de bedrijfstak waar ik werk 36 uur fulltime is.
De vijfde dag was voorheen toch ook "kwijt", maar dan aan studie/huiswerk?

Misschien bevalt het wel heel goed om gewoon 5 dagen per week te werken.

En als je dat 4 jaar doet (en het extra salaris opzij zet), kun je het vijfde jaar een heel jaar vrij nemen?

Mocht je plannen hebben om een keer een grote reis te maken, is dat misschien ook nog een idee.
5 dagen werken is ook verlof à rato van 5 dagen.

En ongeveer 20 % meer verdienen.

Ik snap niet wat er zo vreemd of moeilijk aan is.

Genoeg mensen die het zonder problemen doen.
Hoeveel uur werk je dan in deze 4 dagen?
Ik zou het nog even voor kunnen leggen inderdaad. Het is misschien het idee waar ik het meest tegenop zie. In 4 dagen werk ik 32 uur.

Het extra salaris is natuurlijk mooi meegenomen en welkom.
Anders naar 36 uur en dan om de week

5 /4 dagen?
quote:gizzmo-returns schreef op 26 januari 2017 @ 20:13:

5 /4 dagen?Hmm misschien is dat wel een idee inderdaad.
Ik werk op een bso, wat betekent ik tijdens schoolweken part-time werk, qua uren en tijdens vakantieweken fulltime. Persoonlijk hang ik erg aan ritme en vind ik het fulltime werken altijd best zwaar. Ineens vroeg opstaan en hele dagen werken.

Van de andere kant, na zes weken zomervakantie ben ik er wel aan gewend en is dat mijn ritme. Lijkt me dus ook een kwestie van wennen.

Daarbij heb je overall meer vrije tijd omdat je geen studie meer doet, vrije tijd is daarmee dan ook echt vrije tijd.
Wil nooit meer naar fulltime
Ik ben van 24 naar 36 gegaan, wat bij ons full time is. Wende heel snel, en ik mis de vrije dagen ook niet. Ben wel heel blij met mijn vrije vrijdagmiddag.
quote:gizzmo-returns schreef op 26 januari 2017 @ 20:13:

5 /4 dagen?

Dit doe ik ook!

Werkte eerst 32 uur dus heerlijk altijd vrijdags vrij. Was ook wel nodig want ik was elke dag van 6:15 tot 18:45 van huis Nu ben ik maar van 7:30 tot 18:00 van huis, dus ik dacht: ik kan wel wat extra werken dan, want ik heb nu 's avonds meer vrije tijd (hoef niet om 21:30 naar bed). Maar 40 uur werken benauwde me, dan ben je helemaal niet flexibel meer met tandarts/huisarts/weekendje weg etc. Dus ik heb voor deze constructie gekozen!

Echt een aanrader. Net een lang weekend weg van vrijdag t/m maandag en geen verlof op hoeven nemen terwijl m'n vriend (die wel 40 uur werkt) wel weer 2 dagen kwijt is. Ik werk dan gewoon 5-4-4-5 dagen per week en dan kom ik gemiddeld weer goed uit

Ook in de zomer leuk als het doordeweeks lekker weer is
36 uur klinkt goed. Ik mis mijn vrije dag nu al, haha, wat erg eigenlijk. Assertiviteitscursus zou goed voor me zijn geloof ik...

Ik ga 36 uur zeker even voorleggen bij mijn werkgevers en als het niet lukt, dan hoop ik dat 40 uur een beetje zal wennen. Ik heb weinig verstand van arbeidsrecht, dus heb eigenlijk geen idee of je weer terug zou kunnen naar 32 uur op het moment dat het echt niet gaat/bevalt.
Omdenken: 5 dagen i.p.v. 4 dagen werken is niet een dag minder vrij maar 25% meer geld om op die overige 2 vrije dagen leuke dingen mee te doen :-)

(en ik neem aan dat je ook een paar extra vakantiedagen krijgt).
quote:viva1966 schreef op 26 januari 2017 @ 21:13:

Omdenken: 5 dagen i.p.v. 4 dagen werken is niet een dag minder vrij maar 25% meer geld om op die overige 2 vrije dagen leuke dingen mee te doen :-)

(en ik neem aan dat je ook een paar extra vakantiedagen krijgt).Haha zo kan je het ook zien inderdaad :-)
Ik begrijp niet waarom je überhaupt voor 40 uur een secretaresse nodig zou moeten hebben. Dat ene printje of kopietje kun je zelf ook wel maken op de vrijdag, evenals een bakkie koffie uit de automaat trekken.
quote:KennyBee schreef op 26 januari 2017 @ 22:36:

Ik begrijp niet waarom je überhaupt voor 40 uur een secretaresse nodig zou moeten hebben. Dat ene printje of kopietje kun je zelf ook wel maken op de vrijdag, evenals een bakkie koffie uit de automaat trekken.

Zelf ook "secretaresse" (lees: boekhoudkundig-administratief bediende).

De telefoon rinkelt toch echt elke dag de hele dag door, de gasten moeten elke dag binnen, mijn facturen wachten niet, iedereen heeft continu vanalles te vragen, de stapel post moet elke dag gefrankeerd, ...

Zo'n 5 keer per jaar is er toevallig niemand op heel onze dienst.

Dan wordt de telefoon doorgeschakeld naar de rest van 't gebouw, moeten zij ook de deur in de gaten houden (lees: telkens naar beneden hollen, terwijl wij zowat naast die deur zitten), moet iemand de frankering overnemen, ... naast al hun "gewone taken" en wordt iedereen gek.

Er zijn misschien jobs en bedrijven waar het kan ... maar langer dan 1 dag zonder administratie / receptie / telefoon houdt niemand het in ons gebouw uit.

Dat 1ne printje kan mijn baas inderdaad zelf maken. Doet ie zowat standaard al .

Maar mijn job en die van mijn collega's op de administratie omvat toch echt meer dan alleen kopiëren, printen en koffie zetten.
quote:KennyBee schreef op 26 januari 2017 @ 22:36:

Ik begrijp niet waarom je überhaupt voor 40 uur een secretaresse nodig zou moeten hebben. Dat ene printje of kopietje kun je zelf ook wel maken op de vrijdag, evenals een bakkie koffie uit de automaat trekken.Jij hebt duidelijk geen idee wat een secretaresse allemaal doet. Ik heb het ontzettend druk, de hele dag door en nee niet met kopietjes maken of koffie zetten..
quote:Mietrot schreef op 26 januari 2017 @ 23:48:

[...]

De telefoon rinkelt toch echt elke dag de hele dag door, de gasten moeten elke dag binnen, mijn facturen wachten niet, iedereen heeft continu vanalles te vragen, de stapel post moet elke dag gefrankeerd, ...

Dan wordt de telefoon doorgeschakeld naar de rest van 't gebouw, moeten zij ook de deur in de gaten houden (lees: telkens naar beneden hollen, terwijl wij zowat naast die deur zitten), moet iemand de frankering overnemen, ... naast al hun "gewone taken" en wordt iedereen gek.

Er zijn misschien jobs en bedrijven waar het kan ... maar langer dan 1 dag zonder administratie / receptie / telefoon houdt niemand het in ons gebouw uit.

Dat 1ne printje kan mijn baas inderdaad zelf maken. Doet ie zowat standaard al .

Maar mijn job en die van mijn collega's op de administratie omvat toch echt meer dan alleen kopiëren, printen en koffie zetten.Dit dus!
quote:Mietrot schreef op 26 januari 2017 @ 23:48:

[...]

Maar mijn job en die van mijn collega's op de administratie omvat toch echt meer dan alleen kopiëren, printen en koffie zetten.Dan wordt het best tijd dat je collega's maar es wat meer taken zelf gaan doen of zelf eens op staan uit hun stoel als ze zien dat jij het druk hebt. Gaan ze nooit doen hoor ik je zeggen. Ja het is boxen maar zal uiteindelijk een hoop verandering geven. Ook de secretaresse en haar werk omgeving gaan in ontwikkeling vooruit. Het is al 2017..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven