Werk & Studie alle pijlers

Van projectmanager naar projectassistent, slecht op cv?

30-07-2019 12:38 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu projectmanager bij een klein bedrijf en de projecten die ik "manage" zijn geen hogere wiskunde zullen we maar zeggen. Nu overweeg ik een functie als projectassistent bij een veel groter bedrijf met een gecompliceerder product. Het is niet realistisch om daar projectmanager te worden, dat is echt tig niveaus hoger. De taken die je daar als assistent uitvoert zijn al gecompliceerder dan de dingen die ik nu doe.

Ik ben alleen bang hoe het op mijn cv staat. Gaan werkgevers in de toekomst dan niet denken dat ik mijn vorige functie niet aankon?

Als jullie zoiets zien staan op een cv, zou je dan

Totaal aantal stemmen: 42

Aannemen dat diegene een stapje omlaag is gegaan / de vorige functie niet aankon (5%)
Aannemen dat het wel een uitgebreidere functie zal zijn geweest Geen stemmen
Je verdiepen in de werkzaamheden voor je een conclusie trekt (86%)
Anders, nl (10%)
Ik ben een broekie op de arbeidsmarkt, maar mijn eerste ingeving was: dat verschil in taken/verantwoordelijkheden komt dan toch ook tot uiting op je cv? Daarnaast heb je in een gesprek de kans om uit te leggen dat je juist op zoek ging naar meer uitdaging en verdieping. Ik zou een baan om deze reden dan ook niet laten schieten. Veel succes gewenst!
ammenooitniet wijzigde dit bericht op 30-07-2019 12:45
Reden: Foutje
76.89% gewijzigd
-
Gaan voor de kans van nu en zo ervaring opdoen. Die ervaring is relevant voor de toekomstige werkgever, niet de titel. Ervaring kun je beschrijven.

En leef een beetje in het nu in plaats van in het ooit.
die toekomstige werkgever is natuurlijk ook niet achterlijk. Als hier een project manager solliciteert kijk ik ook even waar hij eerder heeft gezeten, een project manager op kleine projecten heeft vaak minder ervaring dan een project assistant op een groot project. Iedereen weet dat (of in elk geval, iedereen in dat werkveld). Niet druk om maken dus. Ik zie trouwens ook op cv's wel eens erbij staan hoe groot projecten waren, dus tussen haakjes erachter:

- project manager (tot x aantal partners, tot xxx bedrag)
florence13 wijzigde dit bericht op 30-07-2019 12:57
19.08% gewijzigd
Ammenooitniet schreef:
30-07-2019 12:41
Ik ben een broekie op de arbeidsmarkt, maar mijn eerste ingeving was: dat verschil in taken/verantwoordelijkheden komt dan toch ook tot uiting op je cv? Daarnaast heb je in een gesprek de kans om uit te leggen dat je juist op zoek ging naar meer uitdaging en verdieping.
Jawel, maar ik ben meer bang voor de eerste selectie. Ik weet dat, zeker als we weer krapte op de arbeidsmarkt krijgen, niet iedereen er zo uitgebreid op in gaat en er in een eerste selectie ronde maar heel weinig tijd word besteed per cv. Als ze er de tijd voor nemen valt het prima uit te leggen, maar dan moet je die tijd wel krijgen.
Die assistent job is waarschijnlijk een goeie manier om door te groeien naar project manager in dat bedrijf. Zo kan je het ook zien.
Ik vind het juist goed dat je op verschillende werkvloeren ervaring op doet
Dan noem je het niet project assistant maar noem je het project executive of project coordinator en dan staat het ineens een heel stuk anders.
Het zou mij in titel op je CV opvallen en als er geen toelichting bij staat zou ik inderdaad aannemen dat je je een stapje omlaag wilde of moest doen. Dat zou ik overigens niet per se negatief uitleggen, ik heb zelf ook wel eens een stap terug gedaan om eerst aan een bepaalde basis te werken en daarna weer door te groeien. Maar goed, dat is niet wat jij wilt, dus in dat geval is de toelichting bepalend.
borboletas wijzigde dit bericht op 30-07-2019 13:21
2.11% gewijzigd
Kaaaaaaaatje schreef:
30-07-2019 13:17
Dan noem je het niet project assistant maar noem je het project executive of project coordinator en dan staat het ineens een heel stuk anders.
Maar een projectcoördinator is toch heel wat anders dan een projectassistent? Zodra er dan doorgevraagd wordt op taken, val je direct door de mand. Dat zou voor mij nou wél een reden zijn om je af te wijzen want wie weet waar je de waarheid nog meer mooier schetst dan die in werkelijkheid was.
Attawo schreef:
30-07-2019 12:55
Jawel, maar ik ben meer bang voor de eerste selectie. Ik weet dat, zeker als we weer krapte op de arbeidsmarkt krijgen, niet iedereen er zo uitgebreid op in gaat en er in een eerste selectie ronde maar heel weinig tijd word besteed per cv. Als ze er de tijd voor nemen valt het prima uit te leggen, maar dan moet je die tijd wel krijgen.
Aan jou om dit helder in je cv te zetten en dat is op zich niet heel moeilijk, je kan er makkelijk een projectbudget etc etc bijzetten
Je stuurt toch nooit alleen een cv? Maar toch ook een begeleidend schrijven of motivatie? Daarnaast kan je vaak aan de naam van een bedrijf wel iets af lezen.

Je kunt wel mooi op je cv zetten dat je hoofd bent van een bepaalde afdeling, maar wanneer dit een familiebedrijf is waar 2 mensen werken, dan zegt dit niet zo veel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
functie titel zegt imo vrij weinig het gaat om de inhoud.

Een goed voorbeeld is bv een secretaresse bij een bedrijf.

Bij bedrijf x is dat een functie en salaris op niveau 3/4

terwijl bij een multinational de secretaresse van raad van bestuur een doorgewinterde secretaresse is op WO niveau...
Je zet op je CV toch ook bij welk bedrijf je die functie uitoefende?
Dan zien ze toch ook aan je CV dat het bij een ander bedrijf is en dus niet een stapje teruggedaan bij hetzelfde bedrijf?
Mensen die in dezelfde business werkzaam zijn, die weten dan toch dat het nieuwe bedrijf veel groter is en de functie daardoor waarschijnlijk uitdagender?

Lijkt me voor jouw functie geen nuttig talent om problemen te bedenken die niet bestaan.
Een CV schrijf je toch zelf? Ik snap niet hoe dat een probleem kan gaan worden.
klavertje-vier2019 schreef:
30-07-2019 17:12

Lijkt me voor jouw functie geen nuttig talent om problemen te bedenken die niet bestaan.
haha, het tegenovergestelde. Ik weet niet of je ooit projectmanagement hebt gedaan maar als er één ding belangrijk is dan is het wel dat je je van tevoren afvraagt wat er allemaal mis zou kunnen gaan :-)
Zelfs als je daarbij allerlei onrealistische problemen bedenkt?
Wat bijzonder
Gewoon de titel van je huidige baan op termijn wat aanpassen. Projectmedewerker of Projectleider binnen MKB of ... verzin iets. Het gaat om de inhoud.
...
Ik heb ook zelf bewust een stapje lager gedaan. De inhoud van de functies was na een reorganisatie zó veranderd dat ik mij er niet meer in thuis voelde. Geen moment over nagedacht of/hoe dit op mijn CV zou staan. Mocht iemand er tijdens een sollicitatiegesprek naar vragen, dan kan ik goed uitleggen en motiveren waarom ik daarvoor gekozen heb.
Ik heb echter ook meegemaakt dat iemand een soortgelijke move als mij wilde maken, maar hij kon niet goed uitleggen waarom. Dat bleef een beetje vaag. En hij heeft het uiteindelijk niet gered.
Als het verhaal erachter maar goed is, dan hoeft dit niks negatiefs voor je te betekenen.
Duidelijk in je cv of motivatie omschrijven waarom dit juist een stap voorwaarts is.

In mijn beroepsgroep zijn er ook van die functies die per bedrijf totaal verschillend kunnen uitpakken. Wij gaan daarom niet uit van de eerdere functiebenamingen (dat zegt immers weinig), maar vragen door op de inhoud.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Je kan in je beschrijving er duidelijk bijzetten waar je verantwoordelijk voor was e.d.
Zie het niet als een stapje terug.
Wat houdt de rol van project assistent precies in? Is het een meer administratieve rol , of doe je delen van een project of programma (zelfstandig) onder de vleugels van een project manager?

Als ik naar onze organisatie kijk dan hebben we een program director die een team van junior- en senior project managers heeft en daarnaast een project management office voor administratieve zaken. Waar zou je als project assistent in zo'n organisatie zitten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven