Van WW naar ZW, consequentiets?
maandag 20 januari 2014 om 21:01
De ZW is ook 70% van je laatst verdiende loon. ZW wordt per week uitbetaald en het vakantiegeld zit er bij in, dus niet meer 1x per jaar in mei.
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat je 13 WW weken kun opsouperen in de ZW. Ik zou dit navragen bij het UWV.
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat je 13 WW weken kun opsouperen in de ZW. Ik zou dit navragen bij het UWV.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 20 januari 2014 om 21:02
Waarom dat moet? Omdat zij ongeschikt tgv ziekte voor het beroep dat zij voor WW uitvoerde. Indien je je oude beroep niet kunt accepteren tgv ziekte dan is dat een uitsluitingsgrond voor de WW.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 20 januari 2014 om 21:05
maandag 20 januari 2014 om 21:05
Annapalona, je antwoord klopt niet, de eerste 13 weken maak je je ww rechten op: http://www.uwv.nl/Particu ... _nu_een_zw_uitkering.aspx
Je WW rechten schuiven dus pas na 13 weken door.
maandag 20 januari 2014 om 21:12
quote:viva-amber schreef op 20 januari 2014 @ 21:05:
Annapalona, je antwoord klopt niet, de eerste 13 weken maak je je ww rechten op: http://www.uwv.nl/Particu ... _nu_een_zw_uitkering.aspx
Ehm...en ik had wel gelijk, ze moet de ZW in zegt ze... en dan stopt hij wel!
Je blijft namelijk na een ziekmelding 13 weken in de WW en na die 13 weken kom je dus in de ziektewet en neem je de rest van je WW wel mee.
We zeggen dus eigenlijk hetzelfde...
Ehm...en ik had wel gelijk, ze moet de ZW in zegt ze... en dan stopt hij wel!
Je blijft namelijk na een ziekmelding 13 weken in de WW en na die 13 weken kom je dus in de ziektewet en neem je de rest van je WW wel mee.
We zeggen dus eigenlijk hetzelfde...
dinsdag 21 januari 2014 om 00:10
Even een iets ander vraagje maar toch hetzelfde Toen ik werkloos raakte had ik recht op 9 mnd WW. Ik heb echter meteen zw aangevraagd en na 13 weken dus ging mijn zw dus in (oktober). In principe is de zw toch twee jaar? Toch ga ik al in juli over naar de ww (ja ik weet het: als ik dan nog geen werk heb en ik niet in de wia kom). Vervolgens heb ik dan nog recht op zes maanden.
Maar dan heb ik toch geen 2 jaar zw gehad? Want dat zou pas weer in oktober zijn?
Iemand die mij mss helderheid kan verschaffen? (En ja ik kan altijd het UWV bellen. Dat zal ik tzt doen. Maar ik vroeg me het nu opeens af nav dit topic.)
Maar dan heb ik toch geen 2 jaar zw gehad? Want dat zou pas weer in oktober zijn?
Iemand die mij mss helderheid kan verschaffen? (En ja ik kan altijd het UWV bellen. Dat zal ik tzt doen. Maar ik vroeg me het nu opeens af nav dit topic.)
dinsdag 21 januari 2014 om 13:00
Beste allesrose,
Je WW-uitkering liep tijdens ziekte 13 weken door. Ben je weer beter en was de maximale duur van de WW-uitkering nog niet bereikt? Dan kun je weer een WW-uitkering krijgen. Daarvoor moet je de uitkering wel opnieuw aanvragen.
De Ziektewet-uitkering is 70% van je dagloon. Het dagloon voor de Ziektewet-uitkering is even hoog als het WW-dagloon. Netto kan de Ziektewet-uitkering iets hoger zijn dan de WW-uitkering. Dit komt omdat op de Ziektewet-uitkering arbeidskorting wordt toegepast. Daarnaast wordt bij een Ziektewet-uitkering geen vakantiegeld gereserveerd.
Actuele informatie over de overgang van een WW-uitkering naar een Ziektewet-uitkering vind je hier http://bit.ly/1aGka8k
Met vriendelijke groet,
Doménique
UW Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Je WW-uitkering liep tijdens ziekte 13 weken door. Ben je weer beter en was de maximale duur van de WW-uitkering nog niet bereikt? Dan kun je weer een WW-uitkering krijgen. Daarvoor moet je de uitkering wel opnieuw aanvragen.
De Ziektewet-uitkering is 70% van je dagloon. Het dagloon voor de Ziektewet-uitkering is even hoog als het WW-dagloon. Netto kan de Ziektewet-uitkering iets hoger zijn dan de WW-uitkering. Dit komt omdat op de Ziektewet-uitkering arbeidskorting wordt toegepast. Daarnaast wordt bij een Ziektewet-uitkering geen vakantiegeld gereserveerd.
Actuele informatie over de overgang van een WW-uitkering naar een Ziektewet-uitkering vind je hier http://bit.ly/1aGka8k
Met vriendelijke groet,
Doménique
UW Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
dinsdag 21 januari 2014 om 13:01
Beste Wapiti,
Een Ziektewet-uitkering van UWV heeft een maximale duur van 104 weken. Deze periode begint te lopen vanaf je eerste ziektedag. De dertien weken dat je ziek bent tijdens je WW-uitkering tellen mee voor de maximale duur van 104 weken.
Met vriendelijke groet,
Doménique
UW Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Een Ziektewet-uitkering van UWV heeft een maximale duur van 104 weken. Deze periode begint te lopen vanaf je eerste ziektedag. De dertien weken dat je ziek bent tijdens je WW-uitkering tellen mee voor de maximale duur van 104 weken.
Met vriendelijke groet,
Doménique
UW Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
dinsdag 21 januari 2014 om 15:26
Bedankt voor je reactie Domenique van het UWV. Maar wat ik niet duidelijk vind is: je hebt recht op (max) 2 jaar zw (104 weken) en ik had recht op 9 maanden ww. Ik ging in juli 2012 in de ww (zw meteen aangevraagd). En dan zou ik toch (max) twee jaar en negen maanden recht hebben op een uitkering? Maar die 13 wachtweken tellen dus blijkbaar niet mee want het lijkt erop dat ik max maar twee jaar en zes maanden een uitkering krijg. En dat begrijp ik dus niet.
dinsdag 21 januari 2014 om 17:39
Nee de wachttijd voor de WIA is 104 weken en zolang kan de ZW maximaal duren incl die 13 weken WW. Je oude WW rechten blijven staan. Na die 104 weken of wanneer je beter bent of minder dan 35% arbeidsongeschikt dan heb je die rechten misschien nog nodig voor de WW en deze rechten kunnen ook een rol spelen in de WIA wanneer je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent soupeer je de WW rechten namelijk ook op wanneer je niet werkt.