Vaste contracten afschaffen
dinsdag 18 september 2018 om 18:10
Ik ben inderdaad niet zo filantropisch ingesteld dat ik verworven rechten (die ik overigens ook niet cadeau kreeg bij een pakje boter) ga opgeven om het aannamebeleid van mijn werkgever risicovrijer voor mijn werkgever te maken.ninanoname schreef: ↑18-09-2018 18:04Maar jij zou het dus een gek idee vinden om iets van je verworven rechten op te geven, waardoor het voor starters makkelijker zou worden om ook wat meer vastigheid te verkrijgen?
Want dat is volgens mij dus wel een beetje de tweespalt: werknemers met vaste contracten en verworven rechten en andere werknemers met jaarcontracten die nooit aan die vastigheid komen, omdat de vaste contracten de werkgevers eigenlijk te veel kosten en een te groot risico zijn. En de grootste risico's zijn volgens mij de loondoorbetaling bij ziekte en de hoge transitievergoedingen. Of zijn er nog meer die ik over het hoofd zie?
dinsdag 18 september 2018 om 18:13
Nee, je zou je verworven rechten opgeven zodat andere werknemers, wellicht toekomstige collega's, makkelijker aan een fijne baan kunnen komen.
dinsdag 18 september 2018 om 18:17
ninanoname schreef: ↑18-09-2018 18:13Nee, je zou je verworven rechten opgeven zodat andere werknemers, wellicht toekomstige collega's, makkelijker aan een fijne baan kunnen komen.
dinsdag 18 september 2018 om 18:23
Ga jij dan zo gauw mogelijk van je vent af, zodat de jonge meiden het op een ouwe fiets kunnen leren. En niet te lang in een eensgezinswoning blijven wonen, hoor. Zodra je als gezin geen zandbak meer in de tuin hebt ; hup maar een flat, dan kan er weer een startend gezin in jouw huis.ninanoname schreef: ↑18-09-2018 18:13Nee, je zou je verworven rechten opgeven zodat andere werknemers, wellicht toekomstige collega's, makkelijker aan een fijne baan kunnen komen.
Kortom :
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 18 september 2018 om 18:25
En natuurlijk draait het hele betoog van jou er enkel om, om de risico’s voor werkgevers te beperken zodat die wellicht toekomstige werknemers een fijne baan krijgen.
Vooralsnog zie ik de lonen van de bovenste lagen nog steeds stijgen dus ik lever geen cent of minuut in. Ik snap prima waarom werkgevers en eigenaren hun loon uit een onderneming veilig stellen. Ze hebben het bedrijf niet gestart om mensen een leuke dagbesteding te kunnen aanbieden. Ik blijf het gek vinden dat ik als werknemer het dan wel als een groot liefdadigheidsproject moet zien.
Vooralsnog zie ik de lonen van de bovenste lagen nog steeds stijgen dus ik lever geen cent of minuut in. Ik snap prima waarom werkgevers en eigenaren hun loon uit een onderneming veilig stellen. Ze hebben het bedrijf niet gestart om mensen een leuke dagbesteding te kunnen aanbieden. Ik blijf het gek vinden dat ik als werknemer het dan wel als een groot liefdadigheidsproject moet zien.
dinsdag 18 september 2018 om 18:28
Nu lach je wel maar ik durf er gif op in te nemen dat jij met jouw man nog stééds die leuke, goed onderhouden, betaalbare, lekker gesitueerde eensgezinswoning met voor- en achtertuin bezet houden. Ga eens snel naar zo’n reteduur koopappartement in de binnenstad!blijfgewoonbianca schreef: ↑18-09-2018 18:23Ga jij dan zo gauw mogelijk van je vent af, zodat de jonge meiden het op een ouwe fiets kunnen leren. En niet te lang in een eensgezinswoning blijven wonen, hoor. Zodra je als gezin geen zandbak meer in de tuin hebt ; hup maar een flat, dan kan er weer een startend gezin in jouw huis.
Kortom :![]()
dinsdag 18 september 2018 om 18:34
ninanoname schreef: ↑18-09-2018 18:13Nee, je zou je verworven rechten opgeven zodat andere werknemers, wellicht toekomstige collega's, makkelijker aan een fijne baan kunnen komen.
dinsdag 18 september 2018 om 18:57
Wat dacht je, dat "de overheid" zelf geld heeft? Dat betalen wij, dus dan komt er weer een belasting verhoging en houd je gewoon nog minder over. Ik ben ook niet voor de loondoorbetaling op de werkgever af wentelen, maar ook niet voor een lastenverzwaring.ninanoname schreef: ↑18-09-2018 16:21Misschien dat het voor de werkgever wel juist gemakkelijker zou zijn om iemand bij ziekte in dienst te houden, juist omdat hij weet dat de loondoorbetaling door de overheid gegarandeerd wordt. Want als iemand heel goed functioneert, maar de loondoorbetaling gaat bij ziekte naar de overheid, waarom zou je hem dan nog ontslaan als hij ziek wordt?
Die loondoorbetaling bij ziekte is nou precies één van de dingen die werkgevers tegenhoudt om een vast contract aan te bieden.
Overigens, wat heb je aan een zieke werknemer dan? Die presteert toch ook helemaal niets?
Ik heb ook geen behoefte aan verworven rechten op te geven. Ieder voor zich. Ik betaal al genoeg belasting voor klaplopers.
dinsdag 18 september 2018 om 19:17
Ik vind het een slecht plan. Ben zelf niet zo van de vaste contracten, als freelancer- maar ik ben vrij goed in nieuwe opdrachten krijgen. Dus als je met een vaste baan hooguit 5 jaar werk houdt, dan heb je weinig reden om het niet eens te proberen als freelancer. En dat betekent dat het solidariteitsbeginsel niet meer te handhaven is, zonder dat de freelancer ineens ook allerlei premies moet betalen en dus ook aanspraak kan maken op verzekeringsgeld. En dat betekent dan weer dat het heel erg lastig wordt om te beoordelen of iemand "echt" geen werk kan vinden / ziek is - of een sabbatical neemt op kosten van de staat. Ook weer slecht voor het solidariteitsbeginsel. Kortom: haken, ogen, beren op de weg.
Maar het goede nieuws is: iedereen die nu verworven rechten en een carrière heeft opgebouwd, is netjes onderaan begonnen. Of in elk geval de meeste mensen.
Maar het goede nieuws is: iedereen die nu verworven rechten en een carrière heeft opgebouwd, is netjes onderaan begonnen. Of in elk geval de meeste mensen.
dinsdag 18 september 2018 om 19:20
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 18 september 2018 om 19:57
Als het aan mij ligt dan blijf ik toch 45 jaar hetzelfde doen. Ik heb alles wat ik zou willen: voldoende salaris, weinig uren, 8 minuten reistijd, alle vrijheid om vrij te nemen. Ik ben blij met mijn vast contract hoor.
dinsdag 18 september 2018 om 20:22
Ik, ambtenaar zijnde, dank u voor uw maandelijkse bijdrage aan mijn salaris, het wordt erg op prijs gesteld!strikjemetstippels schreef: ↑18-09-2018 18:57Wat dacht je, dat "de overheid" zelf geld heeft? Dat betalen wij, dus dan komt er weer een belasting verhoging en houd je gewoon nog minder over. Ik ben ook niet voor de loondoorbetaling op de werkgever af wentelen, maar ook niet voor een lastenverzwaring.
Overigens, wat heb je aan een zieke werknemer dan? Die presteert toch ook helemaal niets?
Ik heb ook geen behoefte aan verworven rechten op te geven. Ieder voor zich. Ik betaal al genoeg belasting voor klaplopers.
dinsdag 18 september 2018 om 21:54
TsumTsum schreef: ↑18-09-2018 12:10Ik heb ook gemerkt dat brutalen soms echt de halve wereld hadden. Zo had ik bij een andere baan een collega, standaard te laat want kind moest eerst naar school/oma kon toch niet komen dus moest kind naar oma gebracht worden etc. Ging ook meestal eerder weg want dan kon ze zelf kind uit school halen etc. En dan hebben we het nog niet over de keren dat ze belde dat ze niet kon komen want kind ziek. Is ook 1,5 week thuis geweest want kind was ziek. Man kon het niet opvangen want die werkte fulltime in ploegendienst en nee daarin kon niet geschoven worden en nee hij kon niet voor kinderen zorgen overdag want hij moest slapen. En als ze er wel was, was ze maar halve bak aan het werk want ze hield van kletsen en ieder uur roken.
Heel vervelend als je een beperkt vangnet hebt maar irritant is het wel... haar contract werd steeds verlengd terwijl een andere collega er na 3x ziek was in een jaar weg moest of nouja contract niet verlengd.
Of de collega die graag met pensioen wilde en er het laatste anderhalf jaar de kantjes vanaf liep.. steeds de kont tegen de krib gooide en ook alleen maar de taken nog deed die ze leuk vond en de rest afschoof op anderen behalve naar haar vriendin die er ook werkte. Echt dat heeft echt de sfeer op de afdeling heel erg verpest dat collega's ander werk zijn gaan zoeken en gevraagd hebben of ze naar een andere afdeling konden.
De leidinggevende had geen idee wat er speelde want die werkte maar parttime en zat in de tijd dat ze er wel wat ook vaak in vergadering.
Dit soort ervaringen heb ik ook.
woensdag 19 september 2018 om 06:03
Ik zou graag een vast contract willen omdat het me rust geeft. Nu moet ik elk jaar/elke twee jaar zoeken naar een baan en dat ben ik onderhand beu.
Mijn huidige werkgever zei laatst dat ze geen vaste contracten geeft omdat ‘men dan rechten heeft en ze die mensen niet makkelijk kan ontslaan’. Tja.
Ik begrijp het best vanuit haar kant (klein bedrijf met vier man personeel), maar verwachten ze dan wel loyaliteit van mij? Het moet van twee kanten komen en zolang ze mij niet waarderen op die manier, dan ben ik ook niet loyaal en hou ik mijn ogen open totdat ik hopelijk iemand vindt die er anders over denkt.
Ik vind het ook wel een stukje mentaliteit van een bedrijf. Mijn man (zit in de IT) is een paar keer van baan gewisseld en krijgt meteen een vast contract. Natuurlijk staan ze in de IT meer te springen om personeel dan in mijn tak, maar dan nog.
Mijn huidige werkgever zei laatst dat ze geen vaste contracten geeft omdat ‘men dan rechten heeft en ze die mensen niet makkelijk kan ontslaan’. Tja.
Ik begrijp het best vanuit haar kant (klein bedrijf met vier man personeel), maar verwachten ze dan wel loyaliteit van mij? Het moet van twee kanten komen en zolang ze mij niet waarderen op die manier, dan ben ik ook niet loyaal en hou ik mijn ogen open totdat ik hopelijk iemand vindt die er anders over denkt.
Ik vind het ook wel een stukje mentaliteit van een bedrijf. Mijn man (zit in de IT) is een paar keer van baan gewisseld en krijgt meteen een vast contract. Natuurlijk staan ze in de IT meer te springen om personeel dan in mijn tak, maar dan nog.
woensdag 19 september 2018 om 13:59
Precies dat nemen, nemen, neme, eisen en verwachten om je na einde max aantal contracten eruit te bonjouren.minnimouse schreef: ↑19-09-2018 06:03Ik zou graag een vast contract willen omdat het me rust geeft. Nu moet ik elk jaar/elke twee jaar zoeken naar een baan en dat ben ik onderhand beu.
Ik doe nu ook niks meer dan waar ik indertijd voor ben aangenomen, ik werk geen seconde langer en harder al helemaal niet. 17:00 is 17:00 daaaag. In mijn eigen tijd dus na 17:00 een bijeenkomst gelul praatje over de kwartaalcijfers? Daaaaag ik heb net die dag om even geen tijd.
Overigens zie ik dit ook bij collega's met een contract, alleen de nieuwe mensen hijgen nog als herten die denken dat ze daarmee misschien juist net wel dat contract krijgen, tot ze merken dat het maar van een kant komt en zo gaan er om de 6 maanden weer in en uit en dat gaat maar door.
Ik wil niet eens meer een contract, zoals ik dat eerder wel wilde en ook is toegezegd, evenals zij dat blijven toezeggen.
It takes two to tango
woensdag 19 september 2018 om 14:30
Het is een goed plan om vaste contracten minder vast te maken. Voor werkgevers is het ontzettend duur en risicovol om een werknemer te hebben met ook een grote administratie en enorme verantwoordelijkheid erbij. NL en de EU is ook te veel gericht op de belangen en rechten van werknemers en veel te weinig op die van de werkgever. Met minder vaste contracten kunnen werknemers er sneller uit en wordt het ook veel aantrekkelijker om sneller personeel aan te nemen. Werkloosheid kan zo veel sneller dalen en economie sneller groeien.
De enige categorie werkgevers die dit allemaal wel kunnen betalen 'no matter what' zijn de overheden.
En voor die werknemers met een dijk van een vast contract zoals ambtenaren: natuurlijk ben je tegen. Je hebt alleen maar te verliezen
De enige categorie werkgevers die dit allemaal wel kunnen betalen 'no matter what' zijn de overheden.
En voor die werknemers met een dijk van een vast contract zoals ambtenaren: natuurlijk ben je tegen. Je hebt alleen maar te verliezen
woensdag 19 september 2018 om 14:50
Met een jaarcontract kan je ook gewoon een huis kopen hoor.Hetismogelijk schreef: ↑17-09-2018 23:09
En.. mensen die jaren van jaarcontract naar jaarcontract hoppen en er nergens tussen komen en daardoor geen huis kunnen kopen.
♡
woensdag 19 september 2018 om 16:59
Ja men verwacht dat je loyaal bent, je overwerkt zoveel als men wil en dat je je gewoon naar het werk sleept als je ziek bent. Als ik iets geleerd heb de afgelopen paar jaar met oproepcontracten, en er uit liggen na een jaar of wanneer het een vast contract moet worden, is dat ik echt moet stoppen me loyaal op te stellen en me vooral niet schuldig moet voelen als ik nee zeg en dus m'n kont tegen de krib gooi. Want of ik nou steeds nee zeg of alleen maar ja en amen. Ik lig er toch weer uit zodra men meer vastigheid moet geven. Werkt niet prettig maar ik wil niet meer het gevoel hebben dat er 'misbruik' van me gemaakt wordt en me ergeren aan teveel eenrichtingsverkeer en 0 waardering.minnimouse schreef: ↑19-09-2018 06:03Ik zou graag een vast contract willen omdat het me rust geeft. Nu moet ik elk jaar/elke twee jaar zoeken naar een baan en dat ben ik onderhand beu.
woensdag 19 september 2018 om 19:23
Waarschijnlijk verwacht men van jou dan inderdaad ook minder loyaliteit. Ze houden er rekening dat ze elke paar jaar nieuwe mensen moeten zoeken, maar dat wordt dan afgewogen tegen het feit dat het als kleine ondernemer een groter risico is om aan iemand vast te zitten die misschien na een periode niet meer voldoet. Daar hoef je je ook niet schuldig om te voelen.minnimouse schreef: ↑19-09-2018 06:03Ik zou graag een vast contract willen omdat het me rust geeft. Nu moet ik elk jaar/elke twee jaar zoeken naar een baan en dat ben ik onderhand beu.
woensdag 19 september 2018 om 22:49
Ik hoop dat je er veel goeie dingen mee doet voor ons allemaal.
Het nadeel is wel dat als jij er geen fuck mee doet, je het toch krijgt. En als jij er wel een stevige fuck mee doet heb jij waarschijnlijk collega's die er geen fuck mee doen en het toch ook krijgen, wat nou niet echt motiverend is voor de fuck die jij er wel mee doet. En dat is waar dit topic nou juist een beetje tegen ageert.
woensdag 19 september 2018 om 22:54
Er is natuurlijk niemand die niet blij is met z'n vaste contract. Er zou ook niemand protesteren tegen een buitensporig hoog loon toch? En toch vinden we met z'n allen een topverdiener bij een bank een soort graaier. Terwijl niemand in die positie zelf zou zeggen 'ach nee joh, het kan voor mij wel een paar ton minder per jaar, m'n kinderen zijn al het huis uit.
Het gaat in dit opzicht, alhoewel ik het voorstel in de OP geen goede oplossing vind, om wat goed zou zijn voor ons allemaal. En wat werkt voor iedereen. En daar mag best eens serieus over nagedacht worden. Of minder serieus mag ook