Werk & Studie alle pijlers

Vaststellingsovereenkomst

16-03-2017 18:11 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 18 jaar in een winkel, met een vast contract van 5-13 uur. Ben bijna 60 jaar.

Ons filiaal wordt binnenkort gesloten. Mij is een andere locatie aangeboden, veel meer reistijd, maar ook de optie voor een vaststellingsovereenkomst.

Geld voor een transitievergoeding is er niet. Winkel wordt om bedrijfdeconomische reden gesloten.

Vaststellingsovereenkomst is wel nodig om ww te ontvangen heb ik begrepen.

Ik heb nog 30 vakantieuren tegoed, wat neer komt op 4 weken op basis van mijn gemiddelde werkuren.

Als ik gelijk stop met werken per 1-4 datum dat winkel sluit, kan ik de uren uit laten betalen.

Als ik 1 maand opzegtermijn in acht neem is ontslag per 1-5. Dan kan ik mijn uren opnemen, zodat ik vanaf 1-4 ook vrij ben.

Wat is wijsheid? Lees online dat UWV dan moeilijk kan doen i.v.m. niet in acht nemen van opzegtermijn.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Besef je wel dat je voor WW sollicitatieplicht hebt? En dat je alle banen met een reistijd van twee uur op een dag als passend gezien worden?



Is het niet handiger om bijvoorbeeld een vast aantal van 8 uur op een vaste dag af te spreken? Met reiskostenvergoeding?
...
Alle reacties Link kopieren
Als je het geld en de baan financieel niet nodig heb waarom wil je de ww in? Dat is wel met sollicitatieplicht enzovoorts



Ik zou mijn vakantiedagen opnemen, ontslag nemen op een leuke manier, feestje met collegas die naar andere lokatie gaan of met ontslagdan eventueel nieuw werk of vrijwilligerswerk zoeken op momenten en tijden die mij uitkomen



( en niet met een hijgend uwv in mijn nek)



Dit alles als ik 60 was en het financieel niet hoeft
Alle reacties Link kopieren
Ankalida

Ja, dat weet ik. Denk dat ik niet veel uitnodigingen zal krijgen. En misschien kom ik wel een leuk baantje tegen. Ik sluit niks uit.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:marcellav schreef op 16 maart 2017 @ 19:28:

ARielle, werkgever geeft me nu een keuze.

Als ik sta op een vergoeding, kunnen ze mij dan alsnog dwingen om naar ander filiaal te gaan?Dat hangt van de situatie af. Er wordt met name gekeken of het aanbod van de werkgever een redelijk aanbod is en daarbij kunnen allerlei elementen een rol spelen, bijvoorbeeld inderdaad reisduur, het feit dat je een beperkt aantal uren werkt, je leeftijd en je persoonlijke situatie kan een rol spelen, etc. Het kan ook zijn dat er een CAO van toepassing is waarin een en ander is vastgelegd. Kortom, daar kan je niet in zijn algemeenheid iets over zeggen. Daarom moet je ook advies van een jurist inwinnen want die kan jouw concrete situatie beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
Absor

Kan altijd nog toch? Ik heb er helemaal geen ervaring mee, en zal het ondervinden.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Arielle

Ga ik doen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Sorry Arielle maar je weet zelf duidelijk niet waarover je praat. Maar het staat to altijd vrij om juridisch advies in te winnen.



Dan nog moet je je afvragen of je het onderste uit de kan wil halen met de slepende juridische procedure.
[quote]sugarmiss schreef op 16 maart 2017 @ 21:45:

Sorry Arielle maar je weet zelf duidelijk niet waarover je praat. quote]



Dat zou wat jammer zijn, aangezien het mijn vak is en ik daar (al zeg ik het zelf) behoorlijk succesvol in ben.

Het was overigens niet bedoeld om jou persoonlijk onderuit te halen, maar jij (en dit geldt voor meerdere mensen op dit forum) schrijft dingen die niet kloppen en presenteert die als een gegeven. Als je er geen verstand van hebt, moet je dat naar mijn idee gewoon niet doen want dan zet je misschien mensen op een verkeerd spoor. Geef dan aan dat je "denkt" dat het "misschien" zus of zo zit. Ben overigens wel benieuwd wat er volgens jou aan mijn info niet klopt.
quote:Ariellle schreef op 16 maart 2017 @ 19:18:

[...]





Jammer dat mensen hier zo vaak maar wat blaten over juridische dingen.



Je hebt bijvoorbeeld in beginsel wel degelijk recht op de transitievergoeding als er een vaststellingsovereenkomst wordt gesloten. Je hebt er geen recht op als je zelf ontslag neemt, maar dat is hier niet aan de orde. Of van to verlangd kan worden dat een baan een uur verder reizen accepteert hangt af van de omstandigheden.



De transitievergoeding in het geval van TO is bijna 13 maandsalarissen, als ze 500 euro bruto verdient per maand dus bijna 6.500 euro bruto, dus ja, wel duizende euro's.



Slechte financiele situatie werkgever is in principe niet van belang voor het verschuldigd zijn van de transitievergoeding, m.u.v. in sommige gevallen het MKB met minder dan 25 werknemers.



Er mee akkoord gaan dat de opzegtermijn verkort/niet in acht wordt genomen, is een benadelingshandeling en heeft dus gevolgen voor de w.w.-uitkering. Wat wel kan is de vakantiedagen opnemen, wat qua werken dan op hetzelfde neer komt.



Maar to, win juridisch advies in, veel advocaten hebben een eerste gratis gesprek of nemen deel aan het inloopspreekuur (google dit maar) en dan weet je in ieder geval wat je rechten (en plichten) zijn.



Als jij met 'in beginsel recht op een transitievergoeding' bedoelt dat er een reflexwerking uitgaat van de wettelijke transitievergoeding naar de VSO, dan heb je gelijk. Hoofdregel is echter dat er geen recht bestaat op een transitievergoeding bij een VSO.



TO, een passend baanaanbod kan je niet zomaar weigeren. 1,5 uur enkele reis en maximaal 2 salarisschalen hoger of lager wordt vaak als redelijk en passend geacht. Daarnaast moet de functie aansluiten bii je kennis, werkervaring en competenties.



Houdt daarnaast even rekening met je leeftijd. Ik begrijp dat je bijna 60 bent. Indien je op of na je 60e werkloos wordt, heb je na afloop van je WW recht op een IOW-uitkering. Zie de website van het UWV voor meer info. Je moet dan dus nog even in dienst blijven. Indien je voor je 60e werkloos raakt, is er na de WW alleen maar bijstand.



Tot slot, als je geen rechtsbijstandverzekering hebt of lid van de vakbond, er zijn genoeg advocatenkantoren die voor een fixed prijs van 200 incl BTW een gedegen advies geven. Je wil niet achteraf met de gebakken peren zitten. Er zitten teveel haken en ogen aan dit soort zaken om te volstaan met een advies op het viva forum.
quote:felicia schreef op 16 maart 2017 @ 22:34:

[...]





Als jij met 'in beginsel recht op een transitievergoeding' bedoelt dat er een reflexwerking uitgaat van de wettelijke transitievergoeding naar de VSO, dan heb je gelijk. Hoofdregel is echter dat er geen recht bestaat op een transitievergoeding bij een VSO.



Dat hangt af lijkt mij van de inhoud van de vaststellingsovereenkomst en met name dan of er afgezien wordt van de transitievergoeding en/of over en weer finale kwijting wordt verleend.



TO, een passend baanaanbod kan je niet zomaar weigeren. 1,5 uur enkele reis en maximaal 2 salarisschalen hoger of lager wordt vaak als redelijk en passend geacht. Daarnaast moet de functie aansluiten bii je kennis, werkervaring en competenties.



kortom, hangt dus af van de concrete situatie.



Houdt daarnaast even rekening met je leeftijd. Ik begrijp dat je bijna 60 bent. Indien je op of na je 60e werkloos wordt, heb je na afloop van je WW recht op een IOW-uitkering. Zie de website van het UWV voor meer info. Je moet dan dus nog even in dienst blijven. Indien je voor je 60e werkloos raakt, is er na de WW alleen maar bijstand.



Dat is inderdaad een goede, begreep dat ze bijna 60 was en dus ten tijde van het ontslag 60 zou zijn, maar dat hoeft idd niet.



Tot slot, als je geen rechtsbijstandverzekering hebt of lid van de vakbond, er zijn genoeg advocatenkantoren die voor een fixed prijs van 200 incl BTW een gedegen advies geven. Je wil niet achteraf met de gebakken peren zitten. Er zitten teveel haken en ogen aan dit soort zaken om te volstaan met een advies op het viva forum. Helemaal mee eens.
Nu, quoten en zo is ook een kunst, dit bedoelde ik dus:



Als jij met 'in beginsel recht op een transitievergoeding' bedoelt dat er een reflexwerking uitgaat van de wettelijke transitievergoeding naar de VSO, dan heb je gelijk. Hoofdregel is echter dat er geen recht bestaat op een transitievergoeding bij een VSO.



Dat hangt af lijkt mij van de inhoud van de vaststellingsovereenkomst en met name dan of er afgezien wordt van de transitievergoeding en/of over en weer finale kwijting wordt verleend.



TO, een passend baanaanbod kan je niet zomaar weigeren. 1,5 uur enkele reis en maximaal 2 salarisschalen hoger of lager wordt vaak als redelijk en passend geacht. Daarnaast moet de functie aansluiten bii je kennis, werkervaring en competenties.



kortom, hangt dus af van de concrete situatie.



Houdt daarnaast even rekening met je leeftijd. Ik begrijp dat je bijna 60 bent. Indien je op of na je 60e werkloos wordt, heb je na afloop van je WW recht op een IOW-uitkering. Zie de website van het UWV voor meer info. Je moet dan dus nog even in dienst blijven. Indien je voor je 60e werkloos raakt, is er na de WW alleen maar bijstand.



Dat is inderdaad een goede, begreep dat ze bijna 60 was en dus ten tijde van het ontslag 60 zou zijn, maar dat hoeft idd niet.



Tot slot, als je geen rechtsbijstandverzekering hebt of lid van de vakbond, er zijn genoeg advocatenkantoren die voor een fixed prijs van 200 incl BTW een gedegen advies geven. Je wil niet achteraf met de gebakken peren zitten. Er zitten teveel haken en ogen aan dit soort zaken om te volstaan met een advies op het viva forum.



Helemaal mee eens
Arielle.. bij een vaststellingsovereenkomst heb je geen recht op transitie vergoeding. En ik blaat niet zomaar.



TO. Klinkt als of je je keus al hebt gemaakt. Laat je goed juridisch informeren. Een vaststellingsovereenkomst niet meteen tekenen, maar eerst laten toetsen, zodat het uwv niet moeilijk kan doen!
quote:Siepel schreef op 16 maart 2017 @ 23:06:

Arielle.. bij een vaststellingsovereenkomst heb je geen recht op transitie vergoeding. En ik blaat niet zomaar.



TO. Klinkt als of je je keus al hebt gemaakt. Laat je goed juridisch informeren. Een vaststellingsovereenkomst niet meteen tekenen, maar eerst laten toetsen, zodat het uwv niet moeilijk kan doen!Waar baseer je dat op ? Een vaststellingsovereenkomst is gewoon een overeenkomst waarin je kan overeenkomen wat je wil. Daarin kan je dus natuurlijk overeenkomen dat je afziet van de transitievergoeding. Of je komt overeen dat de transitievergoeding wel wordt betaald en eventueel daarnaast nog een andere vergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Je werkgever gaat veel te snel. Je weet het net en je zou er dan binnen 2 weken uit moeten. Men hoopt gewoon dat je eieren voor je geld kiest.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit een advocaat voorleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het gaat idd heel snel.

Ik heb zo een gesprek met regiomanager. Ik ga nog niks tekenen. Wil wel een voorstel van een vaststellingsovereenkomst ontvangen, waarmee ik dan advies kan vragen bij een jurist.

De reistijd is nog langer dan ik dacht. Enkele reis 1 uur en 27 minuten.

Jammer dat mijn filiaalmanager net op vakantie is. Die zit in hetzelfde schuitje. We hebben wel contact via messenger.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:Ariellle schreef op 16 maart 2017 @ 23:21:

[...]





Waar baseer je dat op ? Een vaststellingsovereenkomst is gewoon een overeenkomst waarin je kan overeenkomen wat je wil. Daarin kan je dus natuurlijk overeenkomen dat je afziet van de transitievergoeding. Of je komt overeen dat de transitievergoeding wel wordt betaald en eventueel daarnaast nog een andere vergoeding.



Op ervaring vanuit mijn werk. Overeenkomen is wat anders dan recht. Ja, met onderhandelen kun je de transitievergoeding wel opnemen, net als dat je de kantonrechtersformule kan opnemen.

Maar je hebt er niet per definitie recht op. Daarom geven werkgevers zo graag een vso. Als er in dit geval wordt gezegd dat er geen geld voor is, kan het zijn dat TO niks krijgt. Dat ligt aan de omderhandelingsruimte.
quote:Siepel schreef op 17 maart 2017 @ 10:38:

[...]





Op ervaring vanuit mijn werk. Overeenkomen is wat anders dan recht. Ja, met onderhandelen kun je de transitievergoeding wel opnemen, net als dat je de kantonrechtersformule kan opnemen.

Maar je hebt er niet per definitie recht op. Daarom geven werkgevers zo graag een vso. Als er in dit geval wordt gezegd dat er geen geld voor is, kan het zijn dat TO niks krijgt. Dat ligt aan de omderhandelingsruimte.Wat jij schrijft is pure onzin. Je hebt altijd recht op een transitievergoeding als de werkgever de arbeidsovereenkomst beeïndigd, ook als er "gezegd wordt" dat er geen geld is, de hierboven door mij genoemde uitzondering daargelaten. Een vaststellingsovereenkomst sluit bovendien een transitievergoeding helemaal niet uit, kan daar zelfs in opgenomen worden. Iets anders is dat een werknemer uiteraard afstand van het recht daarop kan doen, maar daar zijn in zijn algemeenheid niet zoveel redenen voor.
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-03-2017 16:56
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
quote:Ariellle schreef op 17 maart 2017 @ 13:23:

[...]





Wat jij schrijft is pure onzin. Je hebt altijd recht op een transitievergoeding als de werkgever de arbeidsovereenkomst beeïndigd, ook als er "gezegd wordt" dat er geen geld is, de hierboven door mij genoemde uitzondering daargelaten. Een vaststellingsovereenkomst sluit bovendien een transitievergoeding helemaal niet uit, kan daar zelfs in opgenomen worden. Iets anders is dat een werknemer uiteraard afstand van het recht daarop kan doen, maar daar zijn in zijn algemeenheid niet zoveel redenen voor.Ik deel hetgeen Siepel zegt. Als dit jouw vakgebied is, dan zou ik toch maar even je wetboek erbij pakken want er is duidelijk bepaald dat in een VSO geen recht op transitievergoeding bestaat. Zoals ik al zei heeft de wettelijke transitievergoeding reflexwerking naar de VSO waardoor weinig werknemers bereid zijn een VSO zonder transitievergoeding te tekenen. Het recht op transitievergoeding bestaat alleen na opzegging, ontbinding of instemming met de opzegging. Wellicht dat jij een en ander iets anders interpreteert maar recht op zie ik als wettelijk recht op transitievergoeding en dan kan je hoog en laag springen, het wettelijk recht bestaat niet bij een VSO
quote:felicia schreef op 17 maart 2017 @ 18:57:

[...]





Ik deel hetgeen Siepel zegt. Als dit jouw vakgebied is, dan zou ik toch maar even je wetboek erbij pakken want er is duidelijk bepaald dat in een VSO geen recht op transitievergoeding bestaat. Zoals ik al zei heeft de wettelijke transitievergoeding reflexwerking naar de VSO waardoor weinig werknemers bereid zijn een VSO zonder transitievergoeding te tekenen. Het recht op transitievergoeding bestaat alleen na opzegging, ontbinding of instemming met de opzegging. Wellicht dat jij een en ander iets anders interpreteert maar recht op zie ik als wettelijk recht op transitievergoeding en dan kan je hoog en laag springen, het wettelijk recht bestaat niet bij een VSOHmm, heb je vast een ander wetboek dan ik hanteer, want daar staat "no such thing" in. Hoor graag welk wetboek jij gebruikt en uit welk land dat komt....
Dit staat overigens in mijn wetboek :





Artikel 673



1 De werkgever is aan de werknemer een transitievergoeding verschuldigd indien de arbeidsovereenkomst ten minste 24 maanden heeft geduurd en:



a. de arbeidsovereenkomst:



1° door de werkgever is opgezegd;



2° op verzoek van de werkgever is ontbonden; of



3° na een einde van rechtswege op initiatief van de werkgever niet aansluitend is voortgezet en voor het eindigen van de arbeidsovereenkomst geen opvolgende arbeidsovereenkomst is aangegaan, die tussentijds kan worden opgezegd en ingaat na een tussenpoos van ten hoogste zes maanden; of



b. de arbeidsovereenkomst als gevolg van ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de werkgever:



1° door de werknemer is opgezegd;



2° op verzoek van de werknemer is ontbonden; of



3° na een einde van rechtswege op initiatief van de werknemer niet aansluitend is voortgezet.



2 De transitievergoeding is over de eerste 120 maanden van de arbeidsovereenkomst gelijk aan een zesde van het loon per maand voor elke periode van zes maanden dat de arbeidsovereenkomst heeft geduurd en gelijk aan een kwart van het loon per maand voor elke daaropvolgende periode van zes maanden. De transitievergoeding bedraagt maximaal € 77.000,– of een bedrag gelijk aan ten hoogste het loon over twaalf maanden indien dat loon hoger is dan dat bedrag.



3 Het bedrag, genoemd in lid 2, wordt telkens met ingang van 1 januari door Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gewijzigd overeenkomstig de ontwikkeling van de contractlonen zoals deze voor het betrokken jaar, blijkens bekendmaking in de Macro-Economische Verkenningen, in het voorafgaande jaar is geraamd. Het bedrag wordt daarbij afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,–. Het gewijzigde bedrag is uitsluitend van toepassing indien de arbeidsovereenkomst op of na de datum van de wijziging eindigt of niet wordt voortgezet.



4 Voor de berekening van de duur van de arbeidsovereenkomst, bedoeld in de leden 1 en 2, worden:



a. maanden waarin de gemiddelde omvang van de door de werknemer verrichte arbeid ten hoogste twaalf uur per week heeft bedragen, tot het bereiken van de achttienjarige leeftijd buiten beschouwing gelaten; en



b. een of meer voorafgaande arbeidsovereenkomsten tussen dezelfde partijen, die elkaar met tussenpozen van ten hoogste zes maanden hebben opgevolgd, samengeteld. De vorige zin is eveneens van toepassing indien de werknemer achtereenvolgens in dienst is geweest bij verschillende werkgevers die, ongeacht of inzicht bestaat in de hoedanigheid en geschiktheid van de werknemer, ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkaars opvolger te zijn.



5 Indien in de in lid 4, onderdeel b, bedoelde situatie bij de beëindiging van een voorafgaande arbeidsovereenkomst een transitievergoeding is betaald of op grond van artikel 673b, lid 1, een gelijkwaardige voorziening is verstrekt, wordt een bedrag ter hoogte van de transitievergoeding die bij die beëindiging op grond van de leden 1 en 2 verschuldigd was of zou zijn geweest in mindering gebracht op de transitievergoeding.



6 Onder bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te bepalen voorwaarden kunnen op de transitievergoeding in mindering worden gebracht:



a. kosten van maatregelen in verband met het eindigen of niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst, gericht op het voorkomen van werkloosheid of het bekorten van de periode van werkloosheid van de werknemer; en



b. kosten verband houdende met het bevorderen van de bredere inzetbaarheid van de werknemer die tijdens de arbeidsovereenkomst zijn gemaakt.



7 De transitievergoeding is niet verschuldigd indien het eindigen of niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst:



a. geschiedt voor de dag waarop de werknemer de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt en de gemiddelde omvang van de door hem verrichte arbeid ten hoogste twaalf uur per week heeft bedragen;



b. geschiedt in verband met of na het bereiken van een bij of krachtens wet vastgestelde of tussen partijen overeengekomen leeftijd waarop de arbeidsovereenkomst eindigt, of, indien geen andere leeftijd geldt, de in artikel 7, onderdeel a, van de Algemene Ouderdomswet bedoelde leeftijd; of



c. het gevolg is van ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de werknemer.



8 In afwijking van lid 7, onderdeel c, kan de kantonrechter de transitievergoeding geheel of gedeeltelijk aan de werknemer toekennen indien het niet toekennen ervan naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.



9 Indien, na een einde van rechtswege, het niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst het gevolg is van ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de werkgever, kan de kantonrechter:



a. naast de transitievergoeding aan de werknemer ten laste van de werkgever een billijke vergoeding toekennen; of



b. indien de werknemer korter dan 24 maanden in dienst is geweest bij de werkgever, bedoeld in lid 1, of op grond van lid 7, onderdeel a, geen recht op transitievergoeding heeft, aan de werknemer ten laste van de werkgever een billijke vergoeding toekennen.



10 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur wordt bepaald wat voor de toepassing van lid 2 wordt verstaan onder loon.



Artikel 673a



1 Indien de werknemer bij het eindigen of niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst 50 jaar of ouder is en de arbeidsovereenkomst ten minste 120 maanden heeft geduurd, is, in afwijking van artikel 673, lid 2, eerste zin, de transitievergoeding over elke periode van zes maanden dat de werknemer na het bereiken van de leeftijd van 50 jaar bij de werkgever in dienst is geweest, gelijk aan de helft van het loon per maand, bedoeld in artikel 673, lid 2.



2 Lid 1 is niet van toepassing op de werkgever die minder dan 25 werknemers in dienst had in de tweede helft van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar:



a. waarin voor de werknemer, bedoeld in lid 1, een verzoek om toestemming als bedoeld in artikel 671a, of een verzoek om ontbinding als bedoeld in artikel 671b is ingediend; of



b. indien voor de beëindiging van een arbeidsovereenkomst een verzoek als bedoeld in onderdeel a, niet is vereist, waarin de arbeidsovereenkomst is opgezegd of van rechtswege eindigt en niet wordt voortgezet.



3 Lid 2 is niet van toepassing op bij regeling van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan te wijzen categorieën van werkgevers.



4 Bij regeling van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kunnen categorieën van arbeidskrachten, die anders dan als werknemer werkzaam zijn bij de werkgever, worden aangewezen die meegerekend worden bij het bepalen van het aantal werknemers, bedoeld in lid 2.



5 Dit artikel vervalt met ingang van 1 januari 2020.



Artikel 673b



1 De artikelen 673 en 673a zijn niet van toepassing, indien in een collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan voor werknemers als bedoeld in artikel 673, lid 1, en artikel 673a een gelijkwaardige voorziening is opgenomen.



2 De collectieve arbeidsovereenkomst, bedoeld in lid 1, is afgesloten met een of meer verenigingen van werknemers die in de onderneming of bedrijfstak werkzame personen onder hun leden tellen, die krachtens hun statuten ten doel hebben de belangen van hun leden als werknemers te behartigen, die als zodanig in de betrokken onderneming of bedrijfstak werkzaam zijn en ten minste twee jaar in het bezit zijn van volledige rechtsbevoegdheid. Ten aanzien van een vereniging van werknemers die krachtens haar statuten geacht kan worden een voortzetting te zijn van een of meer andere verenigingen van werknemers met volledige rechtsbevoegdheid, wordt de duur van de volledige rechtsbevoegdheid van die vereniging of verenigingen voor de vaststelling van de tijdsduur van twee jaar mede in aanmerking genomen.



Artikel 673c



1 De transitievergoeding, bedoeld in de artikelen 673, lid 2, en 673a, lid 1, is niet langer verschuldigd, indien de werkgever in staat van faillissement is verklaard, aan hem surseance van betaling is verleend of op hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is.



2 Indien de betaling van de transitievergoeding, bedoeld in de artikelen 673, lid 2, en 673a, lid 1, leidt tot onaanvaardbare gevolgen voor de bedrijfsvoering van de werkgever, kan de transitievergoeding onder bij regeling van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid te bepalen voorwaarden in termijnen worden betaald. Daarbij kan worden bepaald dat de transitievergoeding met een bij die ministeriële regeling te bepalen percentage wordt verhoogd.
Exact Arriellle, zoals je ziet staat de beeindiging met wederzijds goedvinden daar niet tussen. Sorry, maar dit hoort iedere jurist te weten. Bij een VSO geen wettelijk recht op transitievergoeding. Daar zijn hele artikelen over geschreven. Lees o.a. Verburg, arbeidsrechtelijke annotaties, 2014 (13) 2. De vreemde balans die de wetgever daar mee tov instemming met de opzegging gecreerd heeft. De contractsvrijheid staat nu eenmaal voorop bij een VSO. Daarom geen wettelijk recht op transitievergoeding. Het zou je sieren om je denkfout gewoon toe te geven ipv als een koppige stier aan je gelijk vast te houden.
quote:felicia schreef op 18 maart 2017 @ 11:36:

Exact Arrielle, zoals je ziet staat de beeindiging met wederzijds goedvinden daar niet tussen. Sorry, maar dit hoort iedere jurist te weten. Bij een VSO geen wettelijk recht op transitievergoeding. Daar zijn hele artikelen overgeschreven. De vreemde balans die de wetgever daar mee gecreerd heeft. De contractsvrijheid staat nu eenmaal voorop bij een VSO. Daarom geen wettelijk recht op transitievergoeding. Het zou je sieren om je denkfout gewoon toe te geven ipv als een koppige stier aan je gelijk vast te houden.Ik zit hier heel hard te lachen. De essentie van een vaststellingsovereenkomst is dat je kan overeenkomen wat je wil. Als je iets afspreekt en elkaar over en weer finale kwijting verleend, dan is de kous daarmee af. Doe je dat niet, zie je niet af van je recht op een transitievergoeding, dan heb je daar gewoon recht op, ook al sluit je honderd vaststellingsovereenkomsten. Maar de "hobby-juristen" op dit forum hebben geloof ik inderdaad hun eigen wetboek, misschien de allernieuwste versie die nog niet in de staatskrant gepubliceerd is of zo. Las vanochtend in een post over een huurkwestie (samenwoning) ook dat volgens een van de hobby-juristen het advies van juridisch loket ook niet zou kloppen want ze had met google wat anders gevonden. Tsja, dat stelletje leken van het juridisch loket ook .
Echt Ariellle, ik snap jouw probleem niet want je zegt nu hetzelfde als Siepel. Jij beweert keihard dat er een wettelijk recht op transitievergoeding bestaat bij een VSO en nu draai je het zo dat je daar van afziet als je in een VSO overeenkomt dat er geen transitievergoeding wordt betaald. Vervolgebs spreek je neerbuigend over anderen en heb je het over het verkondingen van pure onzin terwijl je zelf zeer gekunsteld bezig bent om maar niet toe te hoeven geven dat je er naast zit. Ik weet niet hoe het met jouw clienten zit maar die van mij vinden het prettig als ik gewoon toegeef dat ik er naast zat. Dat is helemaal niet erg. Niks erger dan een advocaat die kostte wat kost bij zijn standpunt blijft ook al zit hij er naast. Prima, jij wil bij je standpunt blijven, dan blijf je bij je standpunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven