Veeleisende baas
zondag 29 september 2019 om 22:52
Ik heb een erg veeleisende baas. Hij vraagt mij vaak extra uren te draaien. Ik heb dat een tijdje wel gedaan omdat het lastig is voor mij om nee te zeggen. Maar omdat het nu te erg wordt zeg ik vaker nee. Ik merk dat mijn baas mij dit kwalijk neemt. Hij reageert dan geirriteerd/bozig. Ik krijg dan ook later te horen dat ik hard nodig was geweest de momenten dat ik er niet was. Hij probeert het toch door te duwen dat ik extra uren draai. Als ik dat niet doe word me dit kwalijk genomen. Ik werk mijn vaste uren. De extra uren zijn niet verplicht. Ik heb ze wel vaak gemaakt. Het is dus niet zo dat ik nooit heb overgewerkt. Maar als ik dan een bepaalde dag extra uren heb gemaakt gaat hij ervan uit dat ik nu voortaan elke keer die dag overwerk. En is duz geirriteerd als ik het de volgende keer niet doe. Wat kan ik nu het beste doen?
zondag 29 september 2019 om 22:54
Betaalt hij de extra uren ook uit? Zo niet, dan dat eisen. Verder ben je nergens verplicht overuren te maken als dit contractueel en met bijbehorende vergoeding niet vastgelegd is.
Dus als hij het weer vraagt, gewoon nee zeggen.
Dus als hij het weer vraagt, gewoon nee zeggen.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 22:55
7.26% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 23:19
Ben jij de enige die overuren maakt of zijn er ook nog collega's die extra uren maken? Dan aangeven dat het gezamenlijk aantal overuren vast goed is voor iemand extra erbij aannemen. Zolang jij maar extra uren blijft draaien, en evt. je collega's ook, ziet je baas er geen noodzaak in om iemand erbij aan te nemen want jullie lossen het toch wel op.
wij slapen nooit.
zondag 29 september 2019 om 23:29
Dan is extra werken vast ook niet erg nodig. Gewoon nee blijven zeggen als je niet wil.
zondag 29 september 2019 om 23:30
maandag 30 september 2019 om 03:40
Wat je nu moet doen? Doorgaan met wat je doet en het je minder aantrekken.
Als hij tekort komt aan bezetting is dat zijn probleem, niet het jouwe. Jij werkt over wanneer het jou uitkomt of wanneer het echt in het belang van het bedrijf is. Dat laatste kan wel eens tijdelijk voorkomen, maar niet structureel.
Als het een structureel probleem is, dan laat je het probleem bij hem liggen. Als het wel is gecommuniceerd en tijdelijk is, dan zet je je beste beentje voor omdat je daarmee ook je eigen baan in stand houdt. Als dat tijdelijk te lang duurt, dan laat je het probleem opnieuw bij hem liggen.
Denk ik, maar misschien ben ik gek.
Als hij tekort komt aan bezetting is dat zijn probleem, niet het jouwe. Jij werkt over wanneer het jou uitkomt of wanneer het echt in het belang van het bedrijf is. Dat laatste kan wel eens tijdelijk voorkomen, maar niet structureel.
Als het een structureel probleem is, dan laat je het probleem bij hem liggen. Als het wel is gecommuniceerd en tijdelijk is, dan zet je je beste beentje voor omdat je daarmee ook je eigen baan in stand houdt. Als dat tijdelijk te lang duurt, dan laat je het probleem opnieuw bij hem liggen.
maandag 30 september 2019 om 07:00
Ik weet niet wat voor werk to natuurlijk doet, maar..stomwijnglas schreef: ↑30-09-2019 03:40Wat je nu moet doen? Doorgaan met wat je doet en het je minder aantrekken.
Bezetting is niet jouw probleem, ben ik het mee eens. Echter als bij ons bijv te weinig bezetting zou zijn moet het werk toch gedaan worden, zou betekenen echt veel boze klanten. Is dan niet mijn probleem maar is natuurlijk niet leuk om zo te moeten werken
maandag 30 september 2019 om 07:23
Dit is het. Ik ben voor een bepaald aantal uren aangenomen. Meer uren zijn eigenlijk te veel voor mij. Je wil geen boze klanten of baas dus werk ik vaak veel meer uren. Maar eigenlijk is dat dus te veel voor mij. Als ik van tevoren had geweten dat het zoveel uren meer zouden zijn was ik daar niet gaan werken. Mijn baas gaat ervan uit dat ik die extra uren wel maak voor het bedrijf. Maar voor mij is het eigenlijk te veel. En daar ontstaan irritaties.Robinson schreef: ↑30-09-2019 07:00Ik weet niet wat voor werk to natuurlijk doet, maar..
Bezetting is niet jouw probleem, ben ik het mee eens. Echter als bij ons bijv te weinig bezetting zou zijn moet het werk toch gedaan worden, zou betekenen echt veel boze klanten. Is dan niet mijn probleem maar is natuurlijk niet leuk om zo te moeten werken
maandag 30 september 2019 om 08:34
Ik zou bij je baas aangeven dat jij een contract hebt voor zoveel uur. Dat je incidenteel wel eens wilt overwerken, maar niet structureel.
Waarom je dat niet wilt, hoef je niet te zeggen.
Ik heb het bij een drammerige baas een keer gegooid op werk-prive balans en de bewuste keuze voor een aantal contracturen.
M.i. ontstaan de irritaties, omdat je werkgever niet realistisch is en jij je (terechte) grenzen afbakent.. Hij kan niet eisen dat jij structureel op bepaalde dagen overwerkt.
Incidenteel overwerken OK, maar niet structureel.
Waarom je dat niet wilt, hoef je niet te zeggen.
Ik heb het bij een drammerige baas een keer gegooid op werk-prive balans en de bewuste keuze voor een aantal contracturen.
M.i. ontstaan de irritaties, omdat je werkgever niet realistisch is en jij je (terechte) grenzen afbakent.. Hij kan niet eisen dat jij structureel op bepaalde dagen overwerkt.
Incidenteel overwerken OK, maar niet structureel.
maandag 30 september 2019 om 08:35
En dan? Blijf je maar lekker doorploeteren?Robinson schreef: ↑30-09-2019 07:00Ik weet niet wat voor werk to natuurlijk doet, maar..
maandag 30 september 2019 om 09:42
Dan is dat zijn keuze. Als iedereen zich gewoon aan de contracturen houdt, dan zal hij hopelijk wel beseffen dat er echt iemand bij moet komen.
Doet hij dit niet, dan toch je poot stijf houden. Hij zou wel heel dom zijn om dan te blijven drammen. Kans op ziekteverzuim groeit of mensen zoeken een andere baan en dan is hij nog verder van huis
pearle wijzigde dit bericht op 30-09-2019 09:44
27.57% gewijzigd
maandag 30 september 2019 om 09:43
Je kunt toch bij je werkgever aangeven dat je bewust hebt gekozen voor een baan met het aantal contracturen dat je nu hebt. Dat incidenteel een keer extra werken geen probleem is, maar dat de frequentie nu te hoog is zodat het structureel begint te worden.bitterkoekjespudding schreef: ↑30-09-2019 07:23Dit is het. Ik ben voor een bepaald aantal uren aangenomen. Meer uren zijn eigenlijk te veel voor mij. Je wil geen boze klanten of baas dus werk ik vaak veel meer uren. Maar eigenlijk is dat dus te veel voor mij. Als ik van tevoren had geweten dat het zoveel uren meer zouden zijn was ik daar niet gaan werken. Mijn baas gaat ervan uit dat ik die extra uren wel maak voor het bedrijf. Maar voor mij is het eigenlijk te veel. En daar ontstaan irritaties.
Gewoon op een nette manier het gesprek aangaan en dit uitleggen. Je kunt daarbij zelfs aangeven dat je huidige aantal uren voor jou de max is en dat je het zo goed vol kunt houden om te voorkomen dat je geheel uitvalt.
maandag 30 september 2019 om 11:38
Dit zou ik zelf nooit zeggen als de relatie met je werkgever niet zo goed is. Maar ik ben daar ook een keer heel hard op afgerekend terwijl mijn werkgever structureel over mijn grenzen werd heen walste.Ma-de-lief-ke schreef: ↑30-09-2019 09:43Je kunt toch bij je werkgever aangeven dat je bewust hebt gekozen voor een baan met het aantal contracturen dat je nu hebt. Dat incidenteel een keer extra werken geen probleem is, maar dat de frequentie nu te hoog is zodat het structureel begint te worden.
Gewoon op een nette manier het gesprek aangaan en dit uitleggen. Je kunt daarbij zelfs aangeven dat je huidige aantal uren voor jou de max is en dat je het zo goed vol kunt houden om te voorkomen dat je geheel uitvalt.
Je kunt prima zeggen dat je huidige aantal uren de max is, dat je daar bewust voor gekozen hebt, maar zeggen dat je anders helemaal gaat uitvallen is m.i. niet het juiste argument.
Je wilt je contracturen werken en incidenteel overwerken en dat is het. Het gaat je werkgever niet aan waarom je niet structureel wilt overwerken. En structureel teveel werk is echt zijn probleem en niet jouw probleem.