Vergoeding woon-werkverkeer, verplichte verhuizing
donderdag 5 november 2009 om 20:25
Ik wil eens aan jullie voorleggen wat jullie van het voorstel van mijn werkgever vinden. Ergens halverwege dit jaar is door wisselingen in de directie mijn werklocatie veranderd. Aangezien ik ook wel inzie dat de locatie waar de directie en staf nu zitten logischer is heb ik daar verder geen bezwaar tegen. Helaas heeft het voor mij wel als consequentie dat mijn reistijd langer is en het aantal kilometers meer. Aantal km (enkele reis) is van 37 naar 52 gegaan en reistijd van 40 minuten naar 1 tot 1,5 uur enkele reis. Traject heeft ook wat vaker file…
Ik heb dit aangekaart bij de directie. Ik dacht zelf dat dit onder een sociaal plan zou vallen, is niet zo, volgens de directie mag dit zonder vergoeding in geld of tijd. Ze willen me echter tegemoet komen en stellen voor 1e half jaar vergoeding ¤ 45,-, met afbouwregeling tot 0 binnen 2 jaar. Geen tegemoetkoming in reistijd. Moet er nog op reageren, ik vind het wat karig, maar weet ook niet zo goed wat ik wel kan vragen.
Ik heb dit aangekaart bij de directie. Ik dacht zelf dat dit onder een sociaal plan zou vallen, is niet zo, volgens de directie mag dit zonder vergoeding in geld of tijd. Ze willen me echter tegemoet komen en stellen voor 1e half jaar vergoeding ¤ 45,-, met afbouwregeling tot 0 binnen 2 jaar. Geen tegemoetkoming in reistijd. Moet er nog op reageren, ik vind het wat karig, maar weet ook niet zo goed wat ik wel kan vragen.

donderdag 5 november 2009 om 20:31

donderdag 5 november 2009 om 20:32
In principe hoeft een werkgever niets te vergoeden. 15 km en een half uurtje reistijd extra wordt als heel aanvaardbaar gezien. In de meeste arbeidsovereenkomsten of CAO's staat ook opgenomen dat een standplaats gewijzigd mag worden en of er een reiskostenregeling is. Indien jij daarvoor getekend hebt, dan heb je al helemaal geen poot om op te staan. Ik ben dus bang dat het voorstel van je werkgever al alleszins redelijk is.
donderdag 5 november 2009 om 21:45
De baan is leuk, wil er nog zeker wel een jaar of 2 werken. Ik leer er nu nog veel. De reisafstand is ontstaan door eerdere verhuizingen, iedere keer was het iets verder en je gaat je grenzen verleggen. Het scheelt wel dat ik heel vrij ben, ik werk 3 dagen per week en sinds ik op deze locatie zit werk ik 1 dag per week thuis of op een locatie die op een kwartier rijden is. Dus zo is het best vol te houden. Ik vind alleen dat ze wel heel makkelijk beschikken over mijn tijd en geld. Want dat kost het me uiteindelijk wel en de toon van de brief was dus erg gericht op dat dit een grote gunst is, en dat irriteert me.
Ja, en de andere opties die Uggla noemt, ik zal nooit voor mijn werk verhuizen (tenzij het naar een beter klimaat is). Ik heb een collega gehad die daar wel rekening mee heeft gehouden toen ze een ander huis zocht, na een jaar ging het bedrijf verhuizen, woonde ze weer niet gunstig. OV is geen optie, 2,5 uur enkele reis, ik woon niet handig, bedrijf ligt niet gunstig, moet dan dus veel bussen hebben.
Dus als het erop aankomt, zal ik niet (direct) om deze reden een andere baan zoeken. Ik ben altijd vrij meegaand, maak nooit zo snel een probleem van dingen. Maar ik zie ook dat mensen die niet zoveel pikken uiteindelijk serieus genomen worden en allerlei dingen voor elkaar krijgen die ik vantevoren nooit had verwacht. Wil dus meer voor mezelf opkomen. Misschien heb ik dat al gedaan doordat ik nu in ieder geval deze regeling krijg, maar het voelt nog niet helemaal goed.
Ja, en de andere opties die Uggla noemt, ik zal nooit voor mijn werk verhuizen (tenzij het naar een beter klimaat is). Ik heb een collega gehad die daar wel rekening mee heeft gehouden toen ze een ander huis zocht, na een jaar ging het bedrijf verhuizen, woonde ze weer niet gunstig. OV is geen optie, 2,5 uur enkele reis, ik woon niet handig, bedrijf ligt niet gunstig, moet dan dus veel bussen hebben.
Dus als het erop aankomt, zal ik niet (direct) om deze reden een andere baan zoeken. Ik ben altijd vrij meegaand, maak nooit zo snel een probleem van dingen. Maar ik zie ook dat mensen die niet zoveel pikken uiteindelijk serieus genomen worden en allerlei dingen voor elkaar krijgen die ik vantevoren nooit had verwacht. Wil dus meer voor mezelf opkomen. Misschien heb ik dat al gedaan doordat ik nu in ieder geval deze regeling krijg, maar het voelt nog niet helemaal goed.
donderdag 5 november 2009 om 22:25
donderdag 5 november 2009 om 23:15
Denk ook eens aan de mogelijkheden om het geld op een andere manier vergoed te zijn, bijvoorbeeld door een salarisverhoging ofzo.
Overigens vind ik het helemaal zo slecht nog niet. Ik leg maandelijks ook flink bij op m'n reiskosten. Ik ben afhankelijk van het OV en helaas gebeurt het nog best vaak dat ik later op het werk ben omdat de trein me in de steek liet. Mijn baas verwacht dan wel dat ik die verloren uren, ook al is het een typisch geval van overmacht buiten mijn schuld om, inhaal. Is ook een inbreuk op m'n vrije tijd aangezien ik er niet altijd voor kies om dik een uur later op m'n werk te verschijnen. Toch snap ik het wel en compenseer ik het vaak met leeswerk wat ik voor die avond mee naar huis neem, dat kan dan wel weer gelukkig.
Overigens vind ik het helemaal zo slecht nog niet. Ik leg maandelijks ook flink bij op m'n reiskosten. Ik ben afhankelijk van het OV en helaas gebeurt het nog best vaak dat ik later op het werk ben omdat de trein me in de steek liet. Mijn baas verwacht dan wel dat ik die verloren uren, ook al is het een typisch geval van overmacht buiten mijn schuld om, inhaal. Is ook een inbreuk op m'n vrije tijd aangezien ik er niet altijd voor kies om dik een uur later op m'n werk te verschijnen. Toch snap ik het wel en compenseer ik het vaak met leeswerk wat ik voor die avond mee naar huis neem, dat kan dan wel weer gelukkig.

vrijdag 6 november 2009 om 13:08
Ik vind thuiswerken beter klinken dan het daadwerkelijk is, af en toe is best lekker, maar ik vind collega's toch ook wel gezellig. Toen ik nog dichterbij werkte deed ik het zelden, nu scheelt het veel tijd en dat compenseert de andere dagen dan weer. En aan de andere kant is het heel prettig dat ik zoveel vrijheid en vertrouwen van mijn baas krijg dat ik zelf mag bekijken waar en wanneer ik mijn werk doe.