Werk & Studie alle pijlers

Verlof krijgen bij overlijden oom

19-03-2023 19:18 158 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oom is een paar dagen geleden overleden. We hadden een geweldige band. Nu krijg ik geen vrij voor de begrafenis omdat dat niet in onze cao staat. Je moet er onbetaald verlof voor opnemen. Ik begrijp dat dat de regel is, maar het voelt zoooo stom! Ik werk hier meer dan 20 jaar, heb nooit vrij gevraagd voor een begrafenis. Dat geeft wel aan hoe belangrijk dit voor me is. Ik had gehoopt dat men zou zeggen: natuurlijk regelen we nu iets! En blijf lekker de hele dag thuis, neem de tijd (dat zou ik op een ander moment dubbel en dwars goedmaken). Maar nee.

Ben ik nu zo onrealistisch dat ik zoiets verwacht? Of werkt dit gewoon zo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor een oom krijg je meestal geen vrij inderdaad. Je moet er zelf verlof voor opnemen.
Een goede werkgever zou je wel gewoon die verlofdag toekennen.

Gecondoleerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 25 ooms en tantes.

Mijn baas is failliet als hij mij - en de rest van 't personeel - elke keer gratis een dag (of langer) vakantie geeft.

Ik neem dus ook elke keer vakantie - of wissel mijn werk-dagen - als ik naar een begrafenis wil.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-03-2023 19:22
1.46% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, helaas dit werkt zo

Verlofdag opnemen of anders schuiven met je werkdagen als je niet full time werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gecondoleerd.
floddertje wijzigde dit bericht op 27-01-2024 18:15
91.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Floddertje schreef:
19-03-2023 19:23
Ik heb een flexibele werkgever, maar in dit soort gevallen is het echt een gevalletje CAO. Waar de een een goede band heeft met de buurman, heeft de ander dat met zijn oom. Neem gewoon lekker de hele dag op. Daar zijn je verlofuren voor.
Ik werk in het onderwijs en heb dus geen verlofdagen, vandaar onbetaald verlof. Ik had gewoon gehoopt dat er wel een onderwijsassistent in mijn groep kon staan of desnoods de directeur zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gecondoleerd!

Helaas heb je in dit geval geen recht op een vrije dag. Maar een echt fijne werkgever lijkt dit me niet. Is het een groot bedrijf met weinig persoonlijkheid?
Gelukkig heb ik de zeldzame keren dat ik naar een uitvaart wilde gewoon vrij gekregen. Zelfs als dat geen familie was.
In jouw geval zit er denk ik niks anders op dan een vrije dag opnemen….
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben er best wel verdrietig over, maar dat heeft waarschijnlijk ook met het verdriet om mijn oom te maken. Goed om te lezen dat het wettelijk normaal is wat ze doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
blogbabe schreef:
19-03-2023 19:29
Ik werk in het onderwijs en heb dus geen verlofdagen, vandaar onbetaald verlof. Ik had gewoon gehoopt dat er wel een onderwijsassistent in mijn groep kon staan of desnoods de directeur zelf.
Je hebt PB-uren, die je op kunt nemen voor dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
blogbabe schreef:
19-03-2023 19:29
Ik werk in het onderwijs en heb dus geen verlofdagen, vandaar onbetaald verlof. Ik had gewoon gehoopt dat er wel een onderwijsassistent in mijn groep kon staan of desnoods de directeur zelf.
Het is niet al te proper, maar wat gebeurt er eigenlijk als je je gewoon ziek meldt?

Als je morgen met griep in bed ligt moeten ze toch ook gewoon een dag of een week vervangen?


Het is 1 zaak om het onbetaald te moeten nemen.
Het is een andere zaak om gewoon niet naar de begrafenis te kunnen gaan.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-03-2023 19:33
12.19% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Floddertje schreef:
19-03-2023 19:32
Je hebt PB-uren, die je op kunt nemen voor dit soort dingen.
Verkeerde quote.
floddertje wijzigde dit bericht op 02-09-2023 11:29
19.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
blogbabe schreef:
19-03-2023 19:29
Ik werk in het onderwijs en heb dus geen verlofdagen, vandaar onbetaald verlof. Ik had gewoon gehoopt dat er wel een onderwijsassistent in mijn groep kon staan of desnoods de directeur zelf.
Maar dan kan je je uren toch ook niet zo makkelijk inhalen zoals je schrijft?

Gecondoleerd trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Regels zijn helaas regels, als ze daar voor jou vanaf gaan wijken moeten ze dat voor iedereen doen.
Kun je je werkdag niet met een collega ruilen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
19-03-2023 19:32
Het is niet al te proper, maar wat gebeurt er eigenlijk als je je gewoon ziek meldt?

Als je morgen met griep in bed ligt moeten ze toch ook gewoon een dag of een week vervangen?
Dan wordt er gekeken naar een invaller, onderwijsassistent, iemand die toevallig lesvrij is die dag, een duo die een dag extra pakt of leerlingen vrij geven.
Krijg je helemaal geen vrij, of mag je zelf wel een dag opnemen? Het eerste vind ik extreem, het tweede vind ik niet meer dan normaal.

Ik ben dit jaar al naar 2 begrafenissen van dierbaren gegaan waar je volgens de regels geen vrije dag voor krijgt. Kan mij nou echt geen bal schelen, ik neem die dag er graag voor op. Als ik het er al niet voor over heb, waarom de werkgever dan wel?

Edit: oh, het onderwijs, daar ken ik de regels niet. Mijn ouder was leraar VO, en heeft toch menig begrafenis van oom en tante (grote katholieke familie) bijgewoond. Zal vast op eigen conto geweest zijn.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 19-03-2023 19:36
20.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
19-03-2023 19:31
Gecondoleerd!

Is het een groot bedrijf met weinig persoonlijkheid?
Nee, het is een klein schooltje. Erg sfeervol, gezellig, iedereen kent elkaar door en door. Mensen kennen mij al jaren. Vandaar dat ik anders verwachtte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Floddertje schreef:
19-03-2023 19:33
En dit jaar heb je er extra veel gekregen. Tenminste, ik wel (VO).
Nooit van gehoord! Maar ik werk in het PO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
19-03-2023 19:32
Het is niet al te proper, maar wat gebeurt er eigenlijk als je je gewoon ziek meldt?

Als je morgen met griep in bed ligt moeten ze toch ook gewoon een dag of een week vervangen?
Als ik onbetaald verlof opneem komt er een vervanger. Als ik ziek ben ook.
blogbabe schreef:
19-03-2023 19:29
Ik werk in het onderwijs en heb dus geen verlofdagen, vandaar onbetaald verlof. Ik had gewoon gehoopt dat er wel een onderwijsassistent in mijn groep kon staan of desnoods de directeur zelf.
Maar als je onbetaald verlof opneemt dan moet er toch ook een onderwijsassistent of directeur zelf voor de groep staan? Dat heeft er weinig mee te maken of je die dag betaald krijgt of niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
19-03-2023 19:33
Maar dan kan je je uren toch ook niet zo makkelijk inhalen zoals je schrijft?

Gecondoleerd trouwens.
Klopt! Maar ik had dus gehoopt dat ik dat cadeau zou krijgen. Onrealistisch dus! :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
mscoco schreef:
19-03-2023 19:38
Maar als je onbetaald verlof opneemt dan moet er toch ook een onderwijsassistent of directeur zelf voor de groep staan? Dat heeft er weinig mee te maken of je die dag betaald krijgt of niet?
Klopt! Het voelt oneerlijk dat ik daar salaris voor in moet leveren. Die onderwijsassistent werkt fulltime, die krijgt alleen een andere taak op die dag. Maar da's mijn gevoel erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom onbetaald verlof?
Je kunt toch ook een vrije dag aanvragen? Of heb je al je verlofdagen al opgemaakt?
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties. Ik was echt boos en teleurgesteld. Ik had gehoopt dat we anders met elkaar om zouden gaan en had gehoopt op een uitzondering op de regel. Maar inderdaad.... in het bedrijfsleven moet je ook een vrije dag inleveren.
blogbabe wijzigde dit bericht op 19-03-2023 19:46
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
blogbabe schreef:
19-03-2023 19:42
Klopt! Het voelt oneerlijk dat ik daar salaris voor in moet leveren. Die onderwijsassistent werkt fulltime, die krijgt alleen een andere taak op die dag. Maar da's mijn gevoel erbij.
Maar dat is toch logisch? Je werkt niet op eigen verzoek dus krijgt geen salaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
blogbabe schreef:
19-03-2023 19:42
Klopt! Het voelt oneerlijk dat ik daar salaris voor in moet leveren. Die onderwijsassistent werkt fulltime, die krijgt alleen een andere taak op die dag. Maar da's mijn gevoel erbij.
Gecondoleerd. Waarschijnlijk komt het harder aan vanwege je verdriet en zie je het daarom anders. Ik vind het niet heel vreemd namelijk dat je onbetaald verlof op moet nemen….

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven