Werk & Studie alle pijlers

Verlof krijgen bij overlijden oom

19-03-2023 19:18 158 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oom is een paar dagen geleden overleden. We hadden een geweldige band. Nu krijg ik geen vrij voor de begrafenis omdat dat niet in onze cao staat. Je moet er onbetaald verlof voor opnemen. Ik begrijp dat dat de regel is, maar het voelt zoooo stom! Ik werk hier meer dan 20 jaar, heb nooit vrij gevraagd voor een begrafenis. Dat geeft wel aan hoe belangrijk dit voor me is. Ik had gehoopt dat men zou zeggen: natuurlijk regelen we nu iets! En blijf lekker de hele dag thuis, neem de tijd (dat zou ik op een ander moment dubbel en dwars goedmaken). Maar nee.

Ben ik nu zo onrealistisch dat ik zoiets verwacht? Of werkt dit gewoon zo?
Champoo schreef:
20-03-2023 15:01
Dit is dus de reden waarom je nooit zomaar onbetaald over moet werken bij een werkgever of kleinigheden zelf betalen in plaats van declareren. Je werkgever werkt zuiver volgens de regels, en dat mogen ze ook.

Het beste kun je je zo exact mogelijk aan de regels van contract en CAO houden en de werkgever daar ook op wijzen. Reken alles (werktijd, overuren, uitgaven) keihard tot op de laatste cent uit en verwacht dat de werkgever dat netjes uitbetaalt.
Zo ga ik niet graag met mijn werkgever om en dat is gelukkig wederzijds. Bij ons is er een basis van vertrouwen en daar wordt zelden tot nooit misbruik van gemaakt. Het lijkt me erg vervelend om te moeten werken zoals jij voorstelt.
Socie schreef:
20-03-2023 15:23
Zo ga ik niet graag met mijn werkgever om en dat is gelukkig wederzijds. Bij ons is er een basis van vertrouwen en daar wordt zelden tot nooit misbruik van gemaakt. Het lijkt me erg vervelend om te moeten werken zoals jij voorstelt.
Bij mijn werkgever werkt het ook niet zo gelukkig, maar als je bij de werkgever van TO werkt lijkt het me niet meer dan terecht dat je je grenzen een beetje bewaakt.
herfst100 schreef:
20-03-2023 14:37
Serieuze vraag: maak jij veel overuren die je op geen enkele manier kunt compenseren? Want als dat niet het geval is, snap ik dat je het niet verwacht.

Ik snap heel goed waarom to hierin teleurgesteld is. Ik denk iedereen die werkt in een beroep waarbij je veel extra geeft zonder daar direct iets voor terug te krijgen. Het gaat er niet om dat de werkgever iets niet goed doet. Het gaat erom dat het niet wedekerig voelt. To heeft het over teleurstelling, niet 'recht op'.

Ik maak heel veel overuren, veel meer dan nodig is conform cao. Daar klaag ik niet over, want je doet het voor de ouders en kinderen die zorg verdienen en daarnaast vind ik mijn werk leuk.

Maar dit maakt ook dat je een soort wederkerigheid verwacht. Ik geef iets en andersom krijg ik soms iets als het echt nodig is. Als het dan opeens eenrichtingsverkeer is als ik iets nodig heb, zou ik ook heel erg teleurgesteld zijn. Het voelt heel zuur als je een dag geen loon krijgt voor zoiets, terwijl je dan wel weer voor de 20stekeer in de avond op school moet zijn voor het zoveelste 'iets' of weer het zoveelste weekend aan het nakijken bent. Je werkgever lacht je nog net niet uit als je vraagt hoe dit gecompenseerd kan worden.

En nee, dit heeft echt niks te maken met de vakanties want je werkt wekelijks standaard al meer dan je contract om de vakanties te compenseren.
Nou, ik werk 1 tot 2 uur per week langer dan ik betaald word, maar dat is mijn vrije keuze omdat naar huis gaan ivm files op dat moment dan toch alleen ergernis oplevert dus die extra gewerkte uren compenseer ik niet. De wederkerigheid haal ik uit het feit dat verlofdagen altijd goedgekeurd worden, werkdagen ruilen geen probleem is en ik me in het algemeen gewaardeerd voel. Maar voor een sterfgeval van een verderstaand familielid zou ik er gewoon van uitgaan dat ik een dag moet opnemen ja, dat vind ik logisch.
Stromboli schreef:
20-03-2023 16:05
Nou, ik werk 1 tot 2 uur per week langer dan ik betaald word, maar dat is mijn vrije keuze omdat naar huis gaan ivm files op dat moment dan toch alleen ergernis oplevert dus die extra gewerkte uren compenseer ik niet. De wederkerigheid haal ik uit het feit dat verlofdagen altijd goedgekeurd worden, werkdagen ruilen geen probleem is en ik me in het algemeen gewaardeerd voel. Maar voor een sterfgeval van een verderstaand familielid zou ik er gewoon van uitgaan dat ik een dag moet opnemen ja, dat vind ik logisch.
Vind je niet dat je werkgever, tenzij er sprake is van dringende omstandigheden, gewoon je verlofdagen moet goedkeuren? Je geeft aan 1 a 2 uur per week onbetaald over te werken, als je een keer een uur eerder weg moet, neem je daar dan uren voor op?
Champoo schreef:
20-03-2023 16:31
Vind je niet dat je werkgever, tenzij er sprake is van dringende omstandigheden, gewoon je verlofdagen moet goedkeuren? Je geeft aan 1 a 2 uur per week onbetaald over te werken, als je een keer een uur eerder weg moet, neem je daar dan uren voor op?
Nee, dat hoeft in principe niet. Als ik een halve dag weg ben dan neem ik daar wel uren voor op.
Stromboli schreef:
20-03-2023 16:05
Maar jij werkt dus blijkbaar in een baan waarbij je gewoon een dag op kunt nemen. In het onderwijs zijn er geen verlofdagen om op te nemen. Onbetaald verlof zal ongetwijfeld officieel volgens cao kunnen, maar is ook niet zo makkelijk. Als er sprake was geweest van de mogelijkheid om vakantieverlof op te nemen was deze vraag niet aan de orde geweest. Het zou denk ik goed zijn als er in de cao weer een regeling komt waarbij er verlofdagen zijn die je naar eigen inzicht in zou kunnen zetten. Dus voor deze begrafenis of voor iets anders waar je heel graag bij zou willen zijn. Al is het maar twee per jaar bij wijze van.
Bij mijn vorige werkgever overleed mijn tante. Geen vrij. De werkgever waar ik nu zit, zegt meteen: je bent vrij en je neemt geen verlof op, je gaat immers niet iets leuks doen die dag. Dus ja, het zijn de regels maar als je ergens al zolang zit snap ik dat je een beetje medewerking en medeleven van je werkgever had verwacht.
Mijn werkgever is gelukkig ook meedenkend, maar ik denk dat ik voor overlijden van familie in de tweede graad wel vrij moet nemen. Dat zou ik althans terecht vinden, sommige mensen hebben inderdaad wel 20 ooms en tantes. Daarentegen kreeg ik wel een bijzonder verlofdag voor de uitvaart van mijn schoonmoeder, hoewel die officieel ‘niets’ van mij was (niet gehuwd of samenwonend).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven