Werk & Studie alle pijlers

verlsag/rapport

02-05-2011 12:05 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb voor mijn werk een fabrieksbezoek gedaan naar een textielfabriek, Nu willen ze dat ik een verslag/rapport schrijf maar heb geen idee waar te beginnen.... Heb al gegoogled naar een voorbeeld maar kan niets vinden. Wie kan mij helpen????
Je bent voor je werk bij een textielfabriek op bezoek geweest. Ik neem aan dat je daar dingen gezien hebt, met mensen hebt gesproken? Welnu, dit schrijf je op. Misschien kun je ook nog aangeven wat het verband is met je eigen werk. Heb je ook gevraagd wat je baas ervan verwacht?

Het is lastig antwoord geven omdat het mij niet duidelijk is wat nu precies je probleem/vraag is.
Hi Aureel,

Ik ben stylist dus creatief en niet echt van het op papier zetten van bevindingen. Heb een fabriek in Indonesië bezocht en mijn baas wil dat ik verwoord wat ik heb gezien en wat ik denk dat er verbeterd kan worden daar. Maar hoe begin ik..
Bijvoorbeeld: hoe de fabriek gesitueerd is, of er voorzieningen zijn voor het personeel zoals goede toiletten/kantine, of er genoeg apparaten zijn voor de produktie, of de apparatuur niet verouderd is.

Of er genoeg personeel is voor de hoeveelheid werk . . . . .

Heb je hier iets aan?
Het is altijd lastig zoiets te beginnen. Heb je geen aantekeningen gemaakt? Je kunt beginnen door alles wat je te binnen schiet, op te schrijven en dit later te ordenen naar onderwerp. Je kunt ook eerst de hoofdstukken/onderwerpen verzinnen (zie post carenza) en dit één voor één gaan invullen. Het ligt eraan wat het beste bij jou past.

Wellicht helpt het nog als je baas concreter aangeeft wat hij precies in het verslag wil teruglezen.
Nou, aan een kant van het papier opschrijven wat je gezien hebt en aan de andere kant wat daar eventueel aan verbeterd kan worden.

Daarna schrijf je daar een rapport over.

Nooit een opstel / boekverslag o.i.d. hoeven schrijven op school?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Bee79 schreef op 02 mei 2011 @ 12:15:

Hi Aureel,

Ik ben stylist dus creatief en niet echt van het op papier zetten van bevindingen. Heb een fabriek in Indonesië bezocht en mijn baas wil dat ik verwoord wat ik heb gezien en wat ik denk dat er verbeterd kan worden daar. Maar hoe begin ik..Hoe wat verbeterd kan worden? de arbeidsomstandigheden (lijkt me niet dat je daar als stylist die even op bezoek komt veel inzicht in hebt/krijgt) of meer iets in de richting van het vertalen van de ontwerpen naar een fabrieksmatig productieproces.
Het idee voor je bezoek kwam vast niet uit de lucht vallen, wat was de aanleiding van het bezoek? Ik neem aan dat je toen heen ging met een bepaald doel. Om het doel te bereiken had je denk ik een soort van strategie/plan/agenda.

Begin met het opschrijven van de aanleiding van je bezoek, noem dat hoofdstuk bijvoorbeeld "Introductie"

Schrijf dan in het hoofdstuk "Doel" op wat de bedoeling van je bezoek was

Som in een volgend hoofdstuk dat je bijvoorbeeld "Realisatie" noemt op wat je strategie/plan/agenda was.

Gebruik in dit hoofdstuk om ieder strategiepunt/stap van plan/agendapunt uit te werken. Vertel bijvoorbeeld wie je wanneer waar hebt gesproken over welk onderwerp. Vertel wat over het gesprek

Maak dan een hoofdstuk "Conclusie" waarin je vertelt hoe je je doel hebt bereikt/wat je hebt besloten/tot welke slotsom je bent gekomen. En als er geen sprake is van een conclusie dan maak je een hoofdstuk dat "Vervolgstappen" heet waarin je de volgende te nemen stappen opsomt.

Ik neem aan dat je creatief genoeg bent om leuke hoofdstukjes te verzinnen.

Veel bedrijven hebben overigens een vast format voor een bezoekverslag.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterkte-zwakteanalyse

Je kunt bijv. het DEPEST model gebruiken of de Swot-analyse of De Vijfkrachtemodel van Porter. Niet dat je ze helemaal over hoeft te nemen, maar lees ze in ieder geval eens door om ideeën op te doen over welke gebieden je wellicht iets kunt zeggen. Probeer er wel structuur in aan te brengen.

Met welke bedoeling ben je door je baas die kant op gestuurd? Ben je iets over dat doel te weten gekomen, is er over dat doel gesproken, welke bezwaren en voordelen heb je ontdekt.
Belangrijkste vraag nu is wat de aanleiding was voor dat bezoek. Waarom moest je daarheen, wat moest je doen, wat was je opdracht?
Vl43inder& Boarn, thankx daar heb ik zeker wat aan.

De bedoeling van mijn bezoek was om te kijken of ik de europese feeling erin kon brengen. Ze maken nu alles vrij 'plat'. Tja een beetje moelijk uit te leggen als je niet uit de mode komt. Zeg maar het verschil bijbrengen tussen Zeeman en DEPT....iets duidelijker?
Ja dat is wat duidelijker. Dat is dus je vraagstelling waar het hele rapport om draait. Als het goed is heb je daar een antwoord op gevonden of in ieder geval wat ideeen daarover geformuleerd.

In het rapport zou ik beginnen met een management samenvatting (op 1 A4tje ofzo de vraagstelling, je bevindingen en aanbevelingen) maar die zou ik als laatst schrijven.

Na introductie/doel, kun je misschien beginnen met een algemene omschrijving wat je gezien hebt. Hoe zag de fabriek eruit, wat is je opgevallen, hoe was het gestructureerd, werktijden, machines, aantal werknemers, organogram, etc. Misschien heb je wat foto's gemaakt. Misschien heb je info meegekregen. In ieder geval iets om een beeld te schetsen over de fabriek.

Je kan daarna wellicht het proces beschrijven. (Ik weet niet hoeveel het management weet, dus wellicht is dit al duidelijk). Waar komen de stoffen en overige materialen vandaan; wie zijn de leveranciers? Bestaat er continuiteit of zijn er soms problemen met het aanleveren? Wat gebeurt er met de stof zodra het in de fabriek is? Welk proces doorloopt het? Hoe lang is de doorlooptijd?

Ken je textielfabrieken in Nederland? (zijn die er nog?) Je zou dan evt kunnen omschrijven wat verschillen zijn. Of ken je misschien fabrieken uit andere landen en weet je hoe het er daar aan toegaat?

Ik weet niet wat jij als redenen hebt gevonden waarom het zo 'plat' is? Daar werk je naartoe.

Uiteindelijk kun je uitleggen wat je hebt gevonden. Dit kunnen natuurlijk meerdere dingen zijn. Je zult dan moeten bedenken hoe je dit kunt oplossen en daarvoor aanbevelingen maken. Het is dan goed om ook te kijken of die aanbevelingen haalbaar zijn. Het is een hele andere cultuur. Lukt wat jij wil ook echt? Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Wat zijn de kosten? Binnen hoeveel tijd kan het uitgevoerd worden? Heb je daar mankracht voor nodig of kunnen ze het zelf? Hoe kun je beoordelen of het goed verloopt? Etc.

Ik hoop dat dit je iets vooruit helpt. Volgende keer kun je wellicht misschien beter voor je bezoek zo'n opzet maken omdat je dan gerichter vragen kan stellen en opletten op de dingen die je nodig hebt voor je rapport.

Als je nog vragen hebt, roep maar.

Ik ben trouwens wel echt benieuwd waarom het zo 'plat' is, dus als je dat nog wil komen vertellen, zou dat super zijn. Pure interesse hoor. :-)

Succes ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven