Verpleegkundige in opleiding NEEDS HELP :D
zondag 1 april 2018 om 13:42
Dag knappe verpleegkundigen !
Sinds dit jaar ben ik begonnen met de verkorte opleiding tot verpleegkundige, ik kom namelijk van de verzorgende opleiding.
Nu ben ik dus direct in leerjaar 3 gesprongen en heb ik wat struggles met een aantal termen.
.
op dit moment ben ik op stage en moet ik voor een opdracht twee bewoners kiezen en van deze mensen de medische diagnose en de relevante nevendiagnos uitzoeken
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een Nevendiagnose is en hiervan een aantal voorbeelden van willen noemen ?
Alvast bedankt !
Sinds dit jaar ben ik begonnen met de verkorte opleiding tot verpleegkundige, ik kom namelijk van de verzorgende opleiding.
Nu ben ik dus direct in leerjaar 3 gesprongen en heb ik wat struggles met een aantal termen.
.
op dit moment ben ik op stage en moet ik voor een opdracht twee bewoners kiezen en van deze mensen de medische diagnose en de relevante nevendiagnos uitzoeken
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een Nevendiagnose is en hiervan een aantal voorbeelden van willen noemen ?
Alvast bedankt !
zondag 1 april 2018 om 13:46
Het begrip ‘nevendiagnose’
Nevendiagnosen zijn aandoeningen die tijdens een bepaald verblijf naast de
hoofddiagnose aanwezig zijn of zich tijdens het verblijf ontwikkelen en die een impact hebben op de patiëntenzorg binnen dat verblijf.
Onder ‘nevendiagnosen’ verstaat men die aandoeningen, die een impact kunnen
hebben op de zorgverstrekking binnen een ziekenhuisverblijf, door een van de
volgende factoren:
- klinische evaluatie
- therapeutische behandeling
- bijkomende evaluatie voor het vaststellen van diagnoses en procedures
- verlenging van de verblijfsduur
- meer verpleegkundige verzorging en/of bewaking.
• Diagnosen van een vroeger verblijf, die geen verband houden met het huidig
ziekenhuisverblijf gelden niet als nevendiagnosen. Diagnosen die geen impact
hebben op de zorgenverstrekking van de patiënt gedurende het ziekenhuisverblijf,
worden NIET geregistreerd, ook al zijn ze nog aanwezig.
• Diagnosen die niet gedocumenteerd worden in het medisch dossier worden niet
geregistreerd tenzij na navraag bij de behandelende arts de nodige informatie
wordt toegevoegd, zodat deze diagnosen wel beantwoorden aan de
registratiecriteria.
• Meestal gaat het om actieve pathologieën en niet om inactieve antecedenten.
Bepaalde aandoeningen zoals hypertensie, de ziekte van Parkinson en diabetes
mellitus, zijn chronische aandoeningen die meestal als nevendiagnose gecodeerd
moeten worden, ook al werd er geen interventie of verdere evaluatie vermeld.
Chronische obstructieve longaandoeningen (COPD) vallen ook onder deze
categorie.
Deze actieve pathologieën vereisen meestal een continue klinische evaluatie of
monitoring gedurende het verblijf en kunnen eveneens bijkomende verpleegkundige
zorgen vragen.
• Nochtans kunnen bepaalde antecedenten vermeld worden als nevendiagnose,
enkel indien ze relevant zijn in het kader van de huidige zorgenverstrekking.
Cf. 5.6 V-codes, Antecedenten (V10-V15).
Uitgebreidere informatie betreffende de registratie van nevendiagnosen staat
weergegeven in het ICD-9-CM Codeerhandboek, juli 1999 (cf. Referenties)
Nevendiagnosen zijn aandoeningen die tijdens een bepaald verblijf naast de
hoofddiagnose aanwezig zijn of zich tijdens het verblijf ontwikkelen en die een impact hebben op de patiëntenzorg binnen dat verblijf.
Onder ‘nevendiagnosen’ verstaat men die aandoeningen, die een impact kunnen
hebben op de zorgverstrekking binnen een ziekenhuisverblijf, door een van de
volgende factoren:
- klinische evaluatie
- therapeutische behandeling
- bijkomende evaluatie voor het vaststellen van diagnoses en procedures
- verlenging van de verblijfsduur
- meer verpleegkundige verzorging en/of bewaking.
• Diagnosen van een vroeger verblijf, die geen verband houden met het huidig
ziekenhuisverblijf gelden niet als nevendiagnosen. Diagnosen die geen impact
hebben op de zorgenverstrekking van de patiënt gedurende het ziekenhuisverblijf,
worden NIET geregistreerd, ook al zijn ze nog aanwezig.
• Diagnosen die niet gedocumenteerd worden in het medisch dossier worden niet
geregistreerd tenzij na navraag bij de behandelende arts de nodige informatie
wordt toegevoegd, zodat deze diagnosen wel beantwoorden aan de
registratiecriteria.
• Meestal gaat het om actieve pathologieën en niet om inactieve antecedenten.
Bepaalde aandoeningen zoals hypertensie, de ziekte van Parkinson en diabetes
mellitus, zijn chronische aandoeningen die meestal als nevendiagnose gecodeerd
moeten worden, ook al werd er geen interventie of verdere evaluatie vermeld.
Chronische obstructieve longaandoeningen (COPD) vallen ook onder deze
categorie.
Deze actieve pathologieën vereisen meestal een continue klinische evaluatie of
monitoring gedurende het verblijf en kunnen eveneens bijkomende verpleegkundige
zorgen vragen.
• Nochtans kunnen bepaalde antecedenten vermeld worden als nevendiagnose,
enkel indien ze relevant zijn in het kader van de huidige zorgenverstrekking.
Cf. 5.6 V-codes, Antecedenten (V10-V15).
Uitgebreidere informatie betreffende de registratie van nevendiagnosen staat
weergegeven in het ICD-9-CM Codeerhandboek, juli 1999 (cf. Referenties)
anoniem_94360 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 13:46
0.05% gewijzigd
zondag 1 april 2018 om 14:09
Eh.. Nee?!? Ik weet niet op To in de GGZ werkt dus of het überhaupt relevant is. Maar toch...
In de DSM 4 is een stoornis op As 1 een klinische stoornis en een stoornis op As 2 een persoonlijkheidsstoornis. Je kan gewoon een hoofddiagnose op As 2 hebben.
zondag 1 april 2018 om 14:23
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'doel', maar volgens mij zit je op de goeie weg hoor. Dus als Pietje alleen voor diabetes is opgenomen, of zoals jij misschien bedoelt, het hoofddoel in het verpleegplan is diabetes. Dan zou in dit geval bijbehorende neuropathie een nevendiagnose kunnen zijn.
Maar ik denk niet dat je die zelf moet verzinnen/diagnosticeren. Dus alleen als de patiënt er daadwerkelijk mee te kampen heeft of al staat beschreven in het dossier. Ik vind de vraag ook vrij breed, waar ligt de grens? En wordt het wel zo bedoelt? Is er niet een studiegenoot met wie je dit kan bespreken? Docenten?
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
zondag 1 april 2018 om 14:28
Noemt u mij nou idioot ?SpringDing schreef: ↑01-04-2018 14:17Ik zou zeggen ga hierover in gesprek op je stage met je begeleider, vraag desnoods als het kan eens een gesprekje met een arts aan. Je bent dáár om te leren en waar ze het je haarfijn uit kunnen leggen, dan is het toch idioot om zoiets op een forum te gaan vragen?![]()
bedankt in iedergeval
zondag 1 april 2018 om 14:45
In het ziekenhuis wordt een patiënt opgenomen en krijgt een diagnose ( bv. Ontregelde diabetes) dat gaat worden behandeld. Vaak hebben patiënten ook nevendiagnoses (bv: COPD, depressie) deze staan op dit moment niet op de voorgrond maar zijn wel belangrijk om tijdens de behandeling te weten. Zo kunnen hoge bloedsuikers ontstaan door prednison gebruik bij COPD. Het zijn dus problemen die naast het acute probleem van opname aanwezig zijn en die niet vergeten mogen worden.
zondag 1 april 2018 om 15:10
voorbeeld van mij zelf.
Ik ben opgenomen in het ziekenhuis wegens een groot buikabces. (late complicatie van operatie).
Echter ik heb ook ernstige nierinsufficientie.
Om het abces oa te behandelen krijg ik antibiotica en ook pijnstillers. Maar omdat mijn nieren niet goed werken moet eerst uitgezocht worden welke antibiotica ik wel/niet mag hebben en de correcte dosering.
Daarnaast om buikabces vast te stellen heb ik een CT scan gehad, omdat die nieren slecht werken moet ook het ct protocol worden aangepast (immers ik krijg contrast vloeistof en dat is slecht voor de nieren). Dus ik moet van te voren prehydrateren maar ook na de scan krijg ik extra veel vocht om contrast vloeistof uit te scheiden).
Dus diagnose: buikabces
Nevendiagnose (wat dus heel veel invloed heeft op behandeling van de diagnose.:Ernstige nierinsufficientie )
Ik ben opgenomen in het ziekenhuis wegens een groot buikabces. (late complicatie van operatie).
Echter ik heb ook ernstige nierinsufficientie.
Om het abces oa te behandelen krijg ik antibiotica en ook pijnstillers. Maar omdat mijn nieren niet goed werken moet eerst uitgezocht worden welke antibiotica ik wel/niet mag hebben en de correcte dosering.
Daarnaast om buikabces vast te stellen heb ik een CT scan gehad, omdat die nieren slecht werken moet ook het ct protocol worden aangepast (immers ik krijg contrast vloeistof en dat is slecht voor de nieren). Dus ik moet van te voren prehydrateren maar ook na de scan krijg ik extra veel vocht om contrast vloeistof uit te scheiden).
Dus diagnose: buikabces
Nevendiagnose (wat dus heel veel invloed heeft op behandeling van de diagnose.:Ernstige nierinsufficientie )