Werk & Studie alle pijlers

Verschillende functies

13-05-2012 20:51 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het raar als je verschillende functies hebt gehad op het gebied van beleid, advies en staf. Ik bedoel stel dat je als beleidsmedewerkers na een paar jaar b.v. gaat werken als adviseur. Is dat dan ongebruikelijk. Kreeg namelijk de vraag tijdens een sollicitatiegesprek wat ik nu eigenlijk ben. Vond dat een haal rare vraag want waarom zou je niet een andere functie kunnen beoefenen.
PFF, je bent natuurlijk altijd nèt wat er voor de door jouw geambieerde functie nodig is!

Sollicitatiegesprekken zijn echt onzin. Zij vragen naar de bekende weg en jij geeft de wenselijke antwoorden.

De beslissing of je doorgaat is eigenlijk altijd al binnen 30 seconden na binnenkomst gemaakt.
Wat bedoel je nou precies?
Geloof ik niks van dat er na 30 seconden al is besloten of je het bent ja of nee. In enkele gevallen: ja. In de meeste gevallen zal men toch echt wel een gesprek met je aan willen gaan.
Bazinga!
.
anoniem_100717 wijzigde dit bericht op 13-05-2012 21:06
Reden: Laat maar.
% gewijzigd
quote:ster89 schreef op 13 mei 2012 @ 20:55:

Wat bedoel je nou precies?Ik bedoel je hebt een paar jaar als beleidsmedewerkers gewerkt, daarna een paar jaar als adviseur, daarna weer een paar jaar als manager bijvoorbeeld. Drie verschillende functies. De interviewer vroeg wat ben je nu eigenlijk? Hij vond namelijk dat je 1 van de 3 moest zijn. Beetje vreemd vond ik, wat dat zou betekenen dat je heel je leven hetzelfde beroep zou moeten uitoefenen. Dat kan natuurlijk als je b.v. arts bent, maar ik heb een brede studie gevolgd, dus kan verschillende soorten functies vervullen.
Is het niet zo dat jij denkt dat hij vond dat je 1 van de 3 moest zijn?

Op de vraag "Wat ben je nu eigenlijk?" had je trouwens toch gewoon kunnen zeggen welke functie je nu uitoefent.
Ik begrijp wel wat je bedoelt en ik vind het ook een rare vraag.

Tegenwoordig hoppen mensen veel sneller van het ene werk naar het andere werk. En ook al kunnen dingen qua inhoud wel op elkaar lijken, het is ook maar net welke naam het beestje krijgt.

Beleidsmedewerker, manager, adviseur, zijn niet echt functies die enorm verschillend aan elkaar zijn. En het is ook logisch toch dat jij doorgroeit in je functies. Als je een maal beleidsmedewerker bent, dan hoef je dat toch niet je hele leven te blijven?
Dat is helemaal niet raar. Maar recruiters testen nu eenmaal graag hun sollicitanten, gewoon om te kijken hoe je reageert en wat voor vlees ze in de kuip hebben. Laat je niet uit het veld slaan door vreemde vragen.

Ik ken je andere topic(s), hoop dat je snel een leuke baan vindt!
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Pfff, wat een onzekerheid allemaal. Heb vandaag weer een sollicitatiegesprek gehad volgs de Star-methode. Moest ik aan de hand van praktijkvoorbeelden uitleggen hoe ik het had gedaan.

De functies beleidsmedewerker, manager en adviseur zijn inderdaad niet heel erg verschillend. Ik heb toen ook aangegeven hoe ik het zag. De recruiter bleef bij zijn punt, je bent of het 1 of het ander. Ik heb uitgelegd dat ik een generalist ben, kan me snel kennis eigen maken en heb daardoor werkervaring opgedaan op verschillende terreinen. Dat was ook wat ik de eerste jaren na mijn studie wilde. Veel werkervaring opdoen, veel leren, mezelf ontwikkelen.
yoshe schreef op 13 mei 2012 @ 22:02:

Ik begrijp wel wat je bedoelt en ik vind het ook een rare vraag.

Tegenwoordig hoppen mensen veel sneller van het ene werk naar het andere werk. En ook al kunnen dingen qua inhoud wel op elkaar lijken, het is ook maar net welke naam het beestje krijgt.

Beleidsmedewerker, manager, adviseur, zijn niet echt functies die enorm verschillend aan elkaar zijn. En het is ook logisch toch dat jij doorgroeit in je functies. Als je een maal beleidsmedewerker bent, dan hoef je dat toch niet je hele leven te blijven?

Ja dat is waar, laat me niet meer gek maken. Eigenlijk besef ik door deze vraag dat er blijkbaar mensen zijn die van mij verwachten dat ik mijn hele leven hetzelfe moet doen.

Ik kreeg een keer de vraag van iemand waarom ik hoger op wilde. Ik had toch al een leuke baan. m.a.w. waarom wil je meer, waarom wil je je ontwikkelen. Weet dat mensen die dit soort vragen stellen mij, mij kleineren omdat ik hoger op wil, niet de mensen zijn waar ik voor wil werken. Het feit dat het raar wordt gevonden dat ik verschillende functies heb gehad, me omhoog heb gewerkt, zegt genoeg ;-]
lachebekje5 schreef op 28 mei 2012 @ 21:56:

[...]

Ja dat is waar, laat me niet meer gek maken. Eigenlijk besef ik door deze vraag dat er blijkbaar mensen zijn die van mij verwachten dat ik mijn hele leven hetzelfe moet doen.

Ik kreeg een keer de vraag van iemand waarom ik hoger op wilde. Ik had toch al een leuke baan. m.a.w. waarom wil je meer, waarom wil je je ontwikkelen. Weet dat mensen die dit soort vragen stellen mij, mij kleineren omdat ik hoger op wil, niet de mensen zijn waar ik voor wil werken. Het feit dat het raar wordt gevonden dat ik verschillende functies heb gehad, me omhoog heb gewerkt, zegt genoeg ;-]
Denk je echt dat zo'n vraag kleinerend bedoeld is? Ik denk eerder dat iemand nieuwsgierig is naar je motivatie. Is niet zo gek toch, als je een andere baan wilt?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Ja, dat denk ik. Degene die dat vroeg was een kennis (arts) en hij vroeg het echt niet omdat hij mijn motivatie wilde weten. Ik werkte toentertijd achter de bar om mijn studie te betalen. De man wist dat niet en reageerde verbaasd toen hij hoorde dat ik universiteit deed.
Ben er eigenlijk achter gekomen dat het heel normaal is om verschillende functies te hebben gehad. En als mensen dat raar vinden, dan is dat hun probleem. Voelt goed dat ik er nu zo inzit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven