Werk & Studie alle pijlers

Versneld VWO

26-02-2017 12:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit al tijden met een vraagje en heb ook lang naar het antwoord gezocht. Zelf kreeg ik van verschillende mensen, verschillende verhalen wat mij nogal in de war maakte.

Sinds ik op mavo zit heb ik altijd scheikunde geweldig gevonden. Na veel research kwam ik op de universitaire opleiding scheikunde uit, wat mij helemaal geweldig leek. Ik heb niet veel moeite gedaan voor mijn mavo diploma, en zit nu op de havo.

Het gaat zo goed dat ik wel vertrouwen in heb dat ik naar het VWO kan. Graag wil ik naar het vwo, alleen wel versneld. Dit kan ik doen bij het Deltion Sprint Lycheum in Zwolle. Alleen ik ben soms bang dat het te snel gaat, en hoop dat iemand op de volgende vragen antwoord kan geven :

1 - Hoe hard moet je werken ? Veel huiswerk, andere stof dan op de havo?

2 - Hoe veel les heb je per dag en per week?

3 - Maak je ook echt aan het eind van het jaar een officieel examen, of is het een bepaalde toets?

4 - Als je naar de universiteit gaat, merk je dan niet dat je te weinig informatie hebt op gedaan? Of snap je het allemaal wel.

5 - Heeft er iemand ervaring op het Deltion Sprint Lycheum in Zwolle? Of kent iemand die er ervaring mee heeft?

Hoe is de sfeer daar, helpen ze je goed, hoe zit het met toetsing?

6 - Hoe groot is de overstap van havo naar versneld VWO? (ik heb de overstap mavo --> havo meegemaakt en bij bepaalde vakken

zoals natuurkunde en wiskunde was de overstap groot maar bij sommige totaal niet)

Hopelijk kan er iemand antwoord geven op (een van de) vragen.

Zelf volg ik de richting N&T op de havo met de vakken:

- Wiskunde B

- Natuurkunde

- Scheikunde

- Economie

- Biologie

Heeft er iemand ervaring, of kent hij mensen die ervaring hebben met versneld VWO? (al is het niet op het Deltion geweest)

Graag hoor ik ervan!
Als de havo vlot gaat zal het vwo toch ook wel te doen zijn?
Het lijkt me niet verkeerd als je op het versnelde vwo hard moet werken en snel door de stof leert te gaan. Want zo gaat het op de universiteit ook, dan ben je daar maar alvast aan gewend.

Succes!
Heb je eventueel ook al naar de VAVO op een Roc bij jou in de buurt gekeken om daar versneld vwo te doen?
Neem eens contact op met die school en vraag of ze je in contact willen brengen met oud-leerlingen.

Je zult inderdaad van iedereen andere antwoorden krijgen: iedereen beleeft alles anders.
Bestaat er ook een hbo scheikunde variant? Dan kun je opzoeken of je met hbo propedeuse wordt toegelaten tot scheikundeopleiding op de universiteit. Is misschien het overwegen waard omdat je dan ook een jaar bezig bent maar dan direct in je favoriete vak. Ervaring met VWO versneld heb ik niet.
quote:arcobaleno schreef op 26 februari 2017 @ 12:38:

Bestaat er ook een hbo scheikunde variant? Dan kun je opzoeken of je met hbo propedeuse wordt toegelaten tot scheikundeopleiding op de universiteit. Is misschien het overwegen waard omdat je dan ook een jaar bezig bent maar dan direct in je favoriete vak. Ervaring met VWO versneld heb ik niet.

Met een vwo-achtergrond is de overstap naar universiteit doorgaans beter te doen dan met een havo-hbo propedeuse overstap.

Goed dat je op zoek bent naar informatie. De tip was al gegeven: neem eens contact op met de school, zij krijgen vaker dit soort vragen en zullen je hier beter mee kunnen helpen.
Mijn beste vriendin deed versneld op het Deltion, Oef, wel weer al heel lang geleden. Zelf deed ik hetzelfde jaar versneld vwo op een andere school.

Vonden het beide echt heerlijk. Zo versneld. Wel hard werken. Bij mij zat er verplicht huiswerkschool bij. Zij heeft zich zelf voor een huiswerkschool ingeschreven. Heeft ons allebei wel erg geholpen. Want de lessen waren in die tijd echt puur lessen, en snel!

Drie jaar in één jaar, 4,5 & 6 vwo. Dat is een hoop stof! En in mei doe je eindexamen, dus het is een erg kort jaar.

Dan is het fijn om de structuur te hebben om elke dag eventueel met begeleiding een paar uur huiswerk te maken/leren.

Het tempo ligt dus erg hoog, maar daardoor heb je ook zicht op het einde, flink doorzetten en dan is het gedaan.
Hoe zijn je cijfers nu?

Aan de toelating tot het versnelde VWO-traject worden vaak eisen gesteld, bijvoorbeeld gemiddeld een 7 op je eindlijst Havo.

En ja, het is keihard bikkelen een jaar lang en het percentage leerlingen die dit succesvol in 1 jaar afronden is laag.

Het is eigenlijk alleen een optie als je een hele goede leerling bent op de Havo. Anders is het normale 2-jarige traject een betere optie.
En ik vond de universiteit echt lafjes na het sprinten. Vrij langzaam, en volwassen onderwijs, is vrij volwassen met gemotiveerde mensen.

Als er dan op de universiteit opeens propjes door de les vliegen en mensen eeuwig hun huiswerk niet doen, niet voorbereid zijn, dan is dat echt killing.
quote:Barbaa schreef op 26 februari 2017 @ 13:11:

Hoe zijn je cijfers nu?

Aan de toelating tot het versnelde VWO-traject worden vaak eisen gesteld, bijvoorbeeld gemiddeld een 7 op je eindlijst Havo.

En ja, het is keihard bikkelen een jaar lang en het percentage leerlingen die dit succesvol in 1 jaar afronden is laag.

Het is eigenlijk alleen een optie als je een hele goede leerling bent op de Havo. Anders is het normale 2-jarige traject een betere optie.

Ik zit nu nog in 4 havo, ik sta behalve op Nederlands alles afgerond een 8. Natuurlijk zakt dat misschien wel, aangezien ik nu toetsen krijg die dubbel meetellen & voor het examen gelden. Daarnaast moet ik volgend jaar in 5Havo Duits inhalen aangezien ik geen tweede taal heb. Maar om de cijfers moet ik me niet zulke zorgen maken! Aangezien je wordt toegelaten met een brief van je school OF je bent 18+. Als ik aan versneld begin ben ik 19.

of heb ik het nu ineens heel mis en heb ik het verkeerd begrepen?
quote:Zonachterdewolk schreef op 26 februari 2017 @ 13:05:

Mijn beste vriendin deed versneld op het Deltion, Oef, wel weer al heel lang geleden. Zelf deed ik hetzelfde jaar versneld vwo op een andere school.

Vonden het beide echt heerlijk. Zo versneld. Wel hard werken. Bij mij zat er verplicht huiswerkschool bij. Zij heeft zich zelf voor een huiswerkschool ingeschreven. Heeft ons allebei wel erg geholpen. Want de lessen waren in die tijd echt puur lessen, en snel!

Drie jaar in één jaar, 4,5 & 6 vwo. Dat is een hoop stof! En in mei doe je eindexamen, dus het is een erg kort jaar.

Dan is het fijn om de structuur te hebben om elke dag eventueel met begeleiding een paar uur huiswerk te maken/leren.

Het tempo ligt dus erg hoog, maar daardoor heb je ook zicht op het einde, flink doorzetten en dan is het gedaan.Is het echt zoveel!? ... Hoelang duurde één les? hoeveel lessen had je op een dag?
quote:montblanc schreef op 26 februari 2017 @ 12:27:

Neem eens contact op met die school en vraag of ze je in contact willen brengen met oud-leerlingen.

Je zult inderdaad van iedereen andere antwoorden krijgen: iedereen beleeft alles anders.Zal ik doen! Alleen een vriendin van mij had verteld dat ze alleen leerlingen het woord geven die het hebben gehaald en positief zijn over de opleiding. Je hoort de kwaaltjes dus niet. (zegt zij)
Lijkt me wel logisch dat het echt veel is als je drie jaar moet gaan doen in één jaar. Grote verschil tussen havo en VWO is dat je bij havo het met gewoon leren kunt halen en bij VWO ook inzicht wordt verwacht van je. Verbanden kunnen leggen die niet zomaar in de stof uitgelegd staan. Ik heb staatsexamens gedaan waardoor ik sommige vakken versneld heb afgerond, maar ik kom dus niet van een ander niveau af. In mijn ogen kon het prima in minder dan drie jaar. Sterker nog... Ik vroeg me vaak af hoe ze van sommige vakken drie jaar konden maken aangezien ik in 2 jaar ruim klaar was. Het is dus zeker haalbaar denk ik. En verder ligt het wellicht aan de studie, maar ik vond (en vind want ben nog niet afgestudeerd) de universiteit echt simpel. Ik moest meer doen voor het VWO dan voor de uni nu.
ervaringen van anderen zullen nog niets zeggen over hoe het voor jou zal gaan.

Ik ben zelf van mavo4 naar havo 4 gegaan en vandaar naar VWO 5. Ik merkte wel dat ik achterstand had bij de exacte vakken (scheikunde natuurkunde wiskunde) maar dat heb ik wel in kunnen lopen.

Ben uiteindelijk ook geslaagd voor VWO met alleen een her voor natuurkunde.

Maar is het je bedoeling om versneld VWO te doen NADAT je Havo 5 hebt gedaan of wil je overstappen na HAVO4? Want dat is "mijn route". In het examenjaar krijg je meestal geen nieuwe stof meer, het is vooral een herhaling van het jaar ervoor en tentamens maken. Op een VAVO doen ze daarom ook vaak de laatste twee jaar ineen omdat ze daar niet aan tentamens doen maar het hele jaar de lesstof geven (zonder allemaal vrije periodes en tentamenweken) en het examen dan "laat" afgenomen wordt omdat het staatsexamens zijn. Dus niet in mei maar in juni of juli. Wel heb je dan maar één examen per vak, je hebt dan niet de helft centraal examen en de helft schoolexamencijfer. Moet maar net gunstig voor je uitpakken dan.

Als je versneld VWO had willen doen na afronden HAVO dan zou je dus ook nog over mijn route na kunnen denken, na HAVO4 overstappen naar VWO5. (ik stond ook voornamelijk achten een enkele 7)
quote:Anonoompje schreef op 26 februari 2017 @ 13:24:

[...]

Is het echt zoveel!? ... Hoelang duurde één les? hoeveel lessen had je op een dag?

Het is alweer 2002, dat wij gesprint hebben, en allebei zo laatste kans hadden oude stijl te doen. Mindere vakken zodoende (zeven), tweede fase heb je er meer volgens mij (?). En je hebt geen pretvakken (gym, muziek, handenarbeid). Dus alleen de leervakken, en wat bèta betreft ook weinig practica, geen tijd voor, en op mijn school waren daar ook geen faciliteiten voor. We hebben op een gegeven 's avonds een keer een paar practica gehad.

Ik heb zelf daarna een bèta opleiding gedaan, en geen probleem, echt pipetteren en experimenten doen leer je toch pas op de universiteit.

Qua tempo twee tot drie lessen per vak per week. soms een enkele lesuur maar ook vaak blokuren, dus drie a vier uur per dag les. En het tempo ligt dus hoog, niet relaxt een hoofdstuk per week, lesje inleiding, beetje bespreken, beetje huiswerk maken, misschien een presentatie geven. Ook geen afleiding in de vorm van projectweken, spelletjesweken, kampen etc.

Ik vond dat erg fijn, want tijdens de les had je de bespreking van de hoofdstukken, wat belangrijk is wat je moet weten. Wat voorbeeldoefeningen. Daarna huiswerk maken, zelf oefenen, nabespreking de les daarop. En door.

Mij beviel die snelheid een stuk beter dan het normale onderwijs waar ik moeite had mijn hoofd er de hele les, elke dag bij te houden. De klassen waren ook vrij klein, dus dat hielp ook mee, vooral de bèta vakken (met zijn vieren wiskunde B).

Natuurkunde had ik bijvoorbeeld altijd moeite mee tot ik ging sprinten, de uitleg van dit is de formule, dit kun je er mee, zo pas je hem toe met een paar voorbeeldopgaven op het bord en doe nu zelf maar, was voor mij beter te volgen dan alle blahblahblah van lessen op het 'normale' onderwijs.

Er zijn ook heel veel mensen, die al eens eindexamen hebben gedaan, dit doen om nog een paar vakken te halen. En ook mensen die het wat rustiger aandoen door het over twee jaar uit te smeren. Mocht het je te veel zijn, of te snel gaan, dan kun je dat ook altijd nog doen.
quote:jopee schreef op 26 februari 2017 @ 14:16:

ervaringen van anderen zullen nog niets zeggen over hoe het voor jou zal gaan.

Ik ben zelf van mavo4 naar havo 4 gegaan en vandaar naar VWO 5. Ik merkte wel dat ik achterstand had bij de exacte vakken (scheikunde natuurkunde wiskunde) maar dat heb ik wel in kunnen lopen.

Ben uiteindelijk ook geslaagd voor VWO met alleen een her voor natuurkunde.

Maar is het je bedoeling om versneld VWO te doen NADAT je Havo 5 hebt gedaan of wil je overstappen na HAVO4? Want dat is "mijn route". In het examenjaar krijg je meestal geen nieuwe stof meer, het is vooral een herhaling van het jaar ervoor en tentamens maken. Op een VAVO doen ze daarom ook vaak de laatste twee jaar ineen omdat ze daar niet aan tentamens doen maar het hele jaar de lesstof geven (zonder allemaal vrije periodes en tentamenweken) en het examen dan "laat" afgenomen wordt omdat het staatsexamens zijn. Dus niet in mei maar in juni of juli. Wel heb je dan maar één examen per vak, je hebt dan niet de helft centraal examen en de helft schoolexamencijfer. Moet maar net gunstig voor je uitpakken dan.

Als je versneld VWO had willen doen na afronden HAVO dan zou je dus ook nog over mijn route na kunnen denken, na HAVO4 overstappen naar VWO5. (ik stond ook voornamelijk achten een enkele 7)

Op onze school kun je niet een jaar voordat je examen doet opstromen... Waarom? Geen idee. In 3 mavo was er iemand die stond zo gigantisch hoog, voor alle vakken samen stond die gene een 8,3. Hij mocht niet naar havo, voordat hij mavo had afgerond.

Daarom kan ik niet van 4 havo naar 5 vwo. En zelf vind ik het wel fijn om eerst mijn havo diploma in mijn pocket te hebben voordat ik aan het vwo begin. Aangezien ik sommige dingen niet onder de knie heb, wat ik graag onder de knie wil hebben. (ik had gewoon het geluk dat, dat niet getoetst werd)
quote:Zonachterdewolk schreef op 26 februari 2017 @ 14:25:

[...]

Het is alweer 2002, dat wij gesprint hebben, en allebei zo laatste kans hadden oude stijl te doen. Mindere vakken zodoende (zeven), tweede fase heb je er meer volgens mij (?). En je hebt geen pretvakken (gym, muziek, handenarbeid). Dus alleen de leervakken, en wat bèta betreft ook weinig practica, geen tijd voor, en op mijn school waren daar ook geen faciliteiten voor. We hebben op een gegeven 's avonds een keer een paar practica gehad.

Ik heb zelf daarna een bèta opleiding gedaan, en geen probleem, echt pipetteren en experimenten doen leer je toch pas op de universiteit.

Qua tempo twee tot drie lessen per vak per week. soms een enkele lesuur maar ook vaak blokuren, dus drie a vier uur per dag les. En het tempo ligt dus hoog, niet relaxt een hoofdstuk per week, lesje inleiding, beetje bespreken, beetje huiswerk maken, misschien een presentatie geven. Ook geen afleiding in de vorm van projectweken, spelletjesweken, kampen etc.

Ik vond dat erg fijn, want tijdens de les had je de bespreking van de hoofdstukken, wat belangrijk is wat je moet weten. Wat voorbeeldoefeningen. Daarna huiswerk maken, zelf oefenen, nabespreking de les daarop. En door.

Mij beviel die snelheid een stuk beter dan het normale onderwijs waar ik moeite had mijn hoofd er de hele les, elke dag bij te houden. De klassen waren ook vrij klein, dus dat hielp ook mee, vooral de bèta vakken (met zijn vieren wiskunde B).

Natuurkunde had ik bijvoorbeeld altijd moeite mee tot ik ging sprinten, de uitleg van dit is de formule, dit kun je er mee, zo pas je hem toe met een paar voorbeeldopgaven op het bord en doe nu zelf maar, was voor mij beter te volgen dan alle blahblahblah van lessen op het 'normale' onderwijs.

Er zijn ook heel veel mensen, die al eens eindexamen hebben gedaan, dit doen om nog een paar vakken te halen. En ook mensen die het wat rustiger aandoen door het over twee jaar uit te smeren. Mocht het je te veel zijn, of te snel gaan, dan kun je dat ook altijd nog doen.Bedankt dat je de tijd nam om je ervaring met mij te delen. Bij mij in de les hebben ze nu ook veel blahblahblah, je denkt het te snappen voordat ze ineens erover doorgaan. Hopelijk is de ervaring op het Sprint bij jou, ook zo bij mij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven