Werk & Studie alle pijlers

Vervelend gedrag collega

03-04-2019 17:21 72 berichten
Goedemiddag,

Vast voor een aantal mensen een non-probleem, maar ik merk dat het volgende me steeds meer dwars gaat zitten:

Sinds een paar maanden werk ik samen met een collega. Vanaf het begin af aan is de verstandhouding met hem niet goed, vooral omdat zijn humor vaak bestaat uit flauwe en vrouwonvriendelijke grappen (die vervolgens niemand grappig vindt en die echt niet kunnen op de werkvloer). Er is ook al een aantal keer een klacht ingediend bij mijn manager over hem door een paar van mijn collega’s vanwege deze opmerkingen en grappen.

Hiermee is hij gelukkig gestopt, die boodschap is aangekomen. Maar nu het volgende:

College vindt het nodig letterlijk elke 5 minuten zijn vingers of zijn nek te knakken. Dit doet hij vooral tijdens het zich uitrekken achter de computer. Ik begrijp al niet waarom het nodig is zo vaak je uit te rekken, maar dat geknak erbij... Ik geef al een aantal maanden aan dit een bijzonder onplezierig geluid te vinden en vooral de frequentie ervan stoort me ontzettend... Zijn reactie op mijn vraag er mee te stoppen, is meestal dat hij dat weglacht of zegt dat ik me gewoon op mijn werk moet focussen. Het probleem is: ik verlies meteen al mijn focus en ga hyperfocusen op die geluiden.

Ondertussen vermoed ik ook dat hij het expres doet - dan knakt hij extra luid en kijkt meteen mijn richting op. Ik zit tegenover hem dus ik zie meteen dat hij dat dan grappig vindt. Als hij niet aan het knakken is, stampt hij met zijn voeten op de grond, fluit hij, of praat hij tegen zichzelf.

Ik ben nu zo ver dat ik alles wat hij doet, uitermate irritant vind - tot de manier waarop hij eet (de hele dag door), de manier waarop hij zijn thee drink (mutserig door kop en schoteltje vast te houden). Ik word er helemaal gek van en vandaag ben ik dan ook behoorlijk uit de slof geschoten tegen hem... Niet de manier, ik weet het, maar hem vragen het alsjeblieft niet te doen werkt niet.

Mijn manager weet van mijn irritatie en ook andere directe collega irriteert zich mateloos aan hem en heeft dit ook aangegeven. De verstandhoudingen binnen kan team liggen niet heel erg lekker, dus veel “confrontaties” lopen volledig uit de hand.

Wat kan ik hier nog aan doen? Koptelefoon en oortjes kan niet altijd (doe ik wel als ik geen telefoontjes meer verwacht ofzo), maar het grootste deel van de dag moet ik gewoon fatsoenlijk bereikbaar zijn...

Heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Heb je veel stress in je werk?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
kan hij niet ontslagen worden vanwege zijn gedrag, als ook uw collega's hetzelfde met hem ondervinden, dan zou ik mij als manager toch vragen stellen, een goed team is ook basis van productiviteit
Kan je niet op een andere plek gaan zitten?
viva-amber schreef:
03-04-2019 17:24
Heb je veel stress in je werk?
Niet zozeer om mijn werkzaamheden zelf, maar ik ervaar wel veel stress omdat het team geen lekkere aansluiting heeft met elkaar.. We zijn ook door een lastige periode net, waardoor het moraal er überhaupt niet goed in zat en veel mensen gestrest waren. Dus eigenlijk wel ja..
Geen andere plek waar je kan gaan zitten dan in zijn directe omgeving?
Lucifer2018 schreef:
03-04-2019 17:28
Geen andere plek waar je kan gaan zitten dan in zijn directe omgeving?
Ik zou eens in de zoveel tijd wel gebruik kunnen maken van een flexplek, maar over het algemeen wordt van ons verwacht binnen ons eigen team te blijven. We zijn ook afhankelijk van elkaars werk.
Tsja .. negeren dan is de lol er voor hem vanaf ,wat kinderachtig dat die man dan jouw kant op kijkt dat is puur provoceren. Mss heeft hij ADHD dat hij zich uit door praten in zichzelf ,fluiten , voeten stampen . In dat geval zou ik er meer begrip voor hebben. Tenzij je zelf een vorm van hebt en snel afgeleidt bent . Ik herken dit soort situaties alleen uit klassen . Mss toch nog een gesprek aangaan met leidinggevende er bij ?
Verhuisd naar ander forum, over vloggers,influencers reality series pb voor info.
jujuken schreef:
03-04-2019 17:25
kan hij niet ontslagen worden vanwege zijn gedrag, als ook uw collega's hetzelfde met hem ondervinden, dan zou ik mij als manager toch vragen stellen, een goed team is ook basis van productiviteit
Ontslag omdat je gewrichten knappen en je een beetje typisch thee drinkt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien is het tijd om iets anders te zoeken.
Ceridwen91 schreef:
03-04-2019 17:31
Ik zou eens in de zoveel tijd wel gebruik kunnen maken van een flexplek, maar over het algemeen wordt van ons verwacht binnen ons eigen team te blijven. We zijn ook afhankelijk van elkaars werk.
Ik zou dat toch zo veel mogelijk doen. Gaat iemand er over klagen kan je aangeven waarom je dat doet. En dat hij het expres doet.
Het lijkt me een vreselijk irritante man. Ik zou gillend gek worden op den duur.
Regel dat je op een andere kamer kan werken!
makiko schreef:
03-04-2019 17:32
Tsja .. negeren dan is de lol er voor hem vanaf ,wat kinderachtig dat die man dan jouw kant op kijkt dat is puur provoceren. Mss heeft hij ADHD dat hij zich uit door praten in zichzelf ,fluiten , voeten stampen . In dat geval zou ik er meer begrip voor hebben. Tenzij je zelf een vorm van hebt en snel afgeleidt bent . Ik herken dit soort situaties alleen uit klassen . Mss toch nog een gesprek aangaan met leidinggevende er bij ?
En dat kunnen zulke types heel lang volhouden. Ook al 'negeer' je het. De lol is er niet zo snel af hoor. Hij weet dat zij het irritant vind.. ook al doet ze net alsof van niet ineens nu.
makiko schreef:
03-04-2019 17:32
Ik zei dit toevallig ook tegen mijn andere collega vandaag, dat het net een kleuterklas lijkt met mijn leidinggevende als kleuterleider. Ik zal het inderdaad weer bespreekbaar moeten maken, ik vind het alleen heel lastig dit te doen zonder zelf kinderachtig over te komen, maar wellicht zit dat alleen in mijn eigen hoofd..

Ik heb inderdaad het idee dat hij wat “mankeert”, ook omdat hij absoluut geen idee heeft wat voor opmerkingen hij zo wel en niet kan maken op de werkvloer. Ik denk dat hij op dat sociale vlak wat basiskennis mist.
viva-amber schreef:
03-04-2019 17:33
Ontslag omdat je gewrichten knappen en je een beetje typisch thee drinkt?
Dat gaat me ook weer te ver... Ook een andere baan zoeken vanwege hem gaat me nogal ver.
merle78 schreef:
03-04-2019 17:35
Het lijkt me een vreselijk irritante man. Ik zou gillend gek worden op den duur.
Regel dat je op een andere kamer kan werken!
Inderdaad. Wat zegt je leidinggevende ervan?
Is er geen mogelijkheid voor je bureau op een andere plek? Op bureau kwart slag draaien?
Is hij in vaste dienst? Want als dat niet zo is kan het zo gaan dat hij er uit gaat.
Ik denk dat hij inderdaad 'iets' heeft idd.

Irritant zeg, zo'n collega. Zou ook gek worden van zo iemand.
Zeg collega, ik heb last van jou, ik heb dit bij je aangegeven, maar je doet er niks mee. Wat ga je er aan doen om dit probleem op te lossen?

Zou dit helpen?
Lucifer2018 schreef:
03-04-2019 17:36
En dat kunnen zulke types heel lang volhouden. Ook al 'negeer' je het. De lol is er niet zo snel af hoor. Hij weet dat zij het irritant vind.. ook al doet ze net alsof van niet ineens nu.
ja dat is ook zo , toch zou ik het proberen
vreselijke en kinderachtige types (6)
Verhuisd naar ander forum, over vloggers,influencers reality series pb voor info.
Oordopjes in en 100% negeren. Die man wil alleen maar aandacht
"Hee! Houd eens op met dat irritante gedrag!"
"dan knakt hij extra luid en kijkt meteen mijn richting op"

:rofl:
Irritant trouwens die vrouwonvriendelijke (en racistische) grappen. Ik heb er ook zo een stel mannelijke collega's tussenzitten, en dan werk ik nog met WO geschoolden. Vreselijk irritant dat soort figuren. Totaal niet doorhebben dat dat soort grapjes suf zijn en al helemaal niet gepast op de werkvloer.
Ik ben een leidinggevende en zou het zo ontzettend zielig vinden als een medewerker voor zoiets naar me toe zou komen.

Ga gewoon het gesprek met je collega aan en vraag hem waarom hij knakt. Leg hem uit dat jij het niet prettig vindt en verzoek hem rekening met je te houden.

Klinkt heel anders dan schei eens uit je irriteert me
truusperenat wijzigde dit bericht op 03-04-2019 18:14
66.00% gewijzigd
truusperenat schreef:
03-04-2019 18:11
Ik ben een leidinggevende en zou het zo ontzettend zielig vinden als

Spannend......als????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven