Werk & Studie alle pijlers

verwijtbaar werkeloos...

03-11-2009 18:55 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik een bericht geplaatst over de twijfel tussen mij en nog iemand anders voor een baan. Of er echt daadwerkelijk nog iemand anders was weet ik niet, want ik ben aangenomen!

Hartstikke mooi maar nu heb ik een andere vraag.

Ik kan 1 december beginnen, dit kan wel want ik heb een opzegtermijn van 2 weken (via uitzendbureau, detachering)

Mijn huidige contract loopt nu tot 1 maart.

Bij mijn nieuwe werk heb ik een proeftijd van 2 maanden, stel ik kom hier niet door heen, ben ik dan verwijtbaar werkeloos volgens de regels van het UWV? Staat niet duidelijk op hun site, en er is helaas geen email adres. M.a.w zou ik ze moeten bellen, maar ben benieuwd of iemand hier dat zo weet?

groetjes!
Het lijkt mij niet. Je had tenslotte een andere baan ten tijde van het beeindigen van je vorige baan. Als jij de proefperiode niet doorkomt is dat volgens mij geen verwijtbare reden. Dan zou je in feite nooit een nieuwe baan kunnen nemen want tegenwoordig heb je bij bijna elke baan een proefperiode. Maar voor de zekerheid misschien toch even bellen met het uwv.
Zolang jij zelf niet opzegt in die proeftijd is jou niks te verwijten.
U bent verwijtbaar werkloos als u:

zich zo hebt gedragen dat u had kunnen weten dat u ontslagen zou worden (bijvoorbeeld als u van uw werkgever hebt gestolen of als u voortdurend te laat komt op uw werk);

zelf ontslag hebt genomen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
verwijtbaar werkloos' bent. Dat bent u in twee gevallen:

U bent uit uzelf opgestapt. Sommige werknemers gaan in op een voorstel van hun werkgever om de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen. De werkgever biedt dan vaak een heel aantrekkelijke gouden handdruk aan. De werknemer laat zich verleiden - om ineens te merken dat hij daarmee zijn recht op een WW-uitkering heeft verspeeld.

U hebt uw ontslag in zekere zin zelf uitgelokt. U bent op staande voet ontslagen omdat u bijvoorbeeld op uw werk iets gestolen hebt. Of omdat u computerspelletjes speelde in plaats van te werken. Of omdat u weigerde een bevel van uw chef op te volgen. In elk geval: u zou niet ontslagen zijn als u zich niet misdragen had, zo redeneert het UWV. U hebt dus uw werkloosheid aan uzelf te wijten.

Het is overigens niet helemaal zeker dat het UWV u geen uitkering wil geven als u verwijtbaar werkloos bent. Het kan zijn dat er verzachtende omstandigheden zijn. Dan krijgt u wel een WW-uitkering, maar die bedraagt maar 35 procent van de normale uitkering. Het UWV mag daar maximaal zes maanden mee doorgaan. Een voorbeeld is de man die meteen ontslagen wordt als hij een paar keer te laat op zijn werk komt. De werkgever stelt zich in zo'n geval wel erg hard op: hij had ook eerst een officiële waarschuwing kunnen geven. Zo'n man komt misschien in aanmerking voor een verlaagde uitkering.

Wie geen recht heeft op een WW-uitkering, kan bijstand aanvragen bij de Sociale Dienst. Een bijstandsuitkering is een stuk lager dan een WW-uitkering. Bovendien legt de Sociale Dienst aan iemand die verwijtbaar werkloos is en bijstand aanvraagt, vaak een maatregel op. Een ‘maatregel' is vakjargon voor een straf voor iemand die zich niet aan de regels voor uitkeringsgerechtigden heeft gehouden. Een maatregel kan bijvoorbeeld inhouden dat u de eerste tijd een (nog) lagere uitkering of helemaal geen uitkering krijgt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Een paar jaar geleden werd ik bij mijn nieuwe baan in de proeftijd ontslagen. Men vond mij toch niet geschikt. Toch was ik niet verwijtbaar werkloos omdat de nieuwe baan (hbo/WO-niveau) een duidelijke positieverbetering was tov de oude baan (mbo-niveau). Ik weet niet of dit nu nog geldt dus ik zou sowieso het UWV bellen om zeker te zijn.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Op de site van de uwv staat o.a. onderstaande. Mocht jij werkloos worden dan heb je volgens mij gewoon recht op een uitkering. (Als ik er vanuit ga dat je hiervoor 26 weken hebt gewerkt).

Voorwaarden voor een WW-uitkering

U kunt een WW-uitkering krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was. Als u 65 jaar of ouder bent, bent u niet meer verzekerd.

U verliest 5 uur of meer van uw arbeidsuren per week en u heeft geen recht op loon over die uren. Dus ook als u een deel van uw baan kwijtraakt kunt u een WW-uitkering aanvragen. Werkte u gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan bent u werkloos als u minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen meestal niet mee.

U bent direct beschikbaar voor betaald werk. Maak dus bijvoorbeeld geen afspraken voor onbetaalde activiteiten, als u daardoor niet direct aan een nieuwe baan zou kunnen beginnen.

U heeft in de periode vóór uw werkloosheid 26 van de 36 weken gewerkt (wekeneis). Voor musici en artiesten geldt een andere wekeneis.

U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden.

Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden krijgt u mogelijk geen WW-uitkering.
Heb je bij je nieuwe baan gelijk een vast contract gekregen??? Wauw gefeliciteerd! In deze tijden is dat heel lastig!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Overigens, wat bloem zegt klopt idd!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb dat stuk van Bloem ook gelezen. Maar tijdens een proeftijd kom ik niet aan de wekeneis en dan heb ik dus een andere baan opgezegd. Dat stuk twijfel ik dus over.

Al die regeltjes zijn maar lastig, hahhaha.

Neej geen vast contract, eerst tijdelijk voor een half jaar. Daarna praten we verder en is het loon ook bespreekbaar.

Ik hoef ook niet beslist een vaste baan, hierna een jaarcontract zou ook al fijn zijn!
Oehh Kaikoura.. dan mag een proeftijd van 2 maanden niet hoor!!

Dit is wettelijk zo bepaald en kan een werkgever ook niet hard maken hoor!

Die 26 wkn eis is over het gehele jaar! Dus er geldt eigenlijk: heb je in de afgelopen 52 wkn 26 wkn of meer gewerkt??

Zo ja, dan heb je recht op ww!
Hmm ok, daar heb ik wel vaker iets van gehoord...

Moet ik dit van te voren melden? Of eerst zo laten, een proeftijd van een maand mag in dit geval wel?
Ik zat nog even verder te 'googlen' en kwam onderstaand berichtje tegen. Misschien is het toch handig om even naar het uwv te bellen.

Ontslag in proeftijd kan uitkering blokkeren

Een werknemer die in zijn proeftijd te horen krijgt dat zijn contract wordt ontbonden, krijgt niet zonder meer een uitkering, melden juristen. Uitkeringsinstantie UWV kan aanvoeren dat de werknemer met zijn overstap zelf voor een onzekere toekomst heeft gekozen.
En op www.arbeidsrechter vond ik dit over de proeftijd:

B. De maximale duur van de proeftijd is één maand of twee maanden (art 7:652 BW)

Na 1 januari 1999 is de periode waarvoor een proeftijd overeengekomen mag worden afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst (voorheen max. 2 maanden):

- In een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is een proeftijd toegestaan voor maximaal 2 maanden.

- Voor arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd geldt een maximale duur van één maand of 2 maanden. Het gaat om maximaal 1 maand, als de arbeidsovereenkomst voor korter dan twee jaren wordt aangegaan, terwijl het om maximaal 2 maanden gaat wanneer de overeenkomst twee jaren of langer duurt. - Niet altijd wordt de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd gekoppeld aan een vast aantal maanden of jaren, bijvoorbeeld niet als de medewerker aan een project werkt of een zieke medewerker vervangt. Is het vooraf niet mogelijk om de datum vast te stellen waarop de arbeidsovereenkomst eindigt, dan kan de proeftijd maximaal 1 maand duren.

Van de (maximale) duur van de proeftijd kan een cao schriftelijk afwijken. De proeftijd wordt echter nooit langer dan 2 maanden.
quote:kaikoura schreef op 03 november 2009 @ 20:33:

Hmm ok, daar heb ik wel vaker iets van gehoord...

Moet ik dit van te voren melden? Of eerst zo laten, een proeftijd van een maand mag in dit geval wel?

heb je je contract al getekend?

Niet tekenen tot dat is aangepast hoor, want het is gewoon niet wettelijk goed.

1 maand mag wel ja!
Bloem9: Ja klopt, vandaar dus mijn vraag....Alleen heb ik nu ook een onzekere toekomst. De kans is klein dat mijn huidige contract in maart verlengd wordt, dit vanwege tegenvallende resultaten en ik recht zou hebben op een vast contract.

Dus ja hoe dit dan is in mijn geval?

Ben alleen bang dat als ik het na vraag ik het nog niet zeker weet, heb 1 keer eerder daar een vraag gesteld en had niet het idee of die medewerkster er veel kaas van had gegeten...

Misschien moet ik er niet vanuit gaan dat ik niet door mijn proeftijd zou komen maar wil wel weten welk risico ik loop..
Bloem, ze heeft een contract voor 6 maanden gekregen... dan mag er echt maar een proeftijd van 1 maand in aangehouden worden...
Neej het is nog een concept!

Zal het inderdaad melden, weten ze iig dat ik iemand ben die dingen uitzoek voordat ik teken, hahahha.

(ze wilden graag iemand die mee denkt)
wat voor functie ga je doen Kaikoura?? En heeft het bedrijf een CAO?

Spannend hoor! nog voor het einde van het jaar een nieuwe baan!!!
De regels van het UWV ken ik niet, maar voor de bijstand valt dit niet onder verwijtbaar werkloos. Ik ga er dan eigenlijk vanuit dat dat ij het UWV ook niet zo is.
Nee is (helaas) geen CAO. Het is een functie als Office Manager, dus van alles en nog wat!

Heb er iig heel veel zin in, maar heb het op mijn huidige werk ook erg naar de zin..dus een beetje dubbel!
Je kunt zonder problemen je handtekening zetten onder een contract met een langere proeftijd. Doordat de lengte van die proeftijd in strijd is met de wet is het artikel per definitie ongeldig. Nog beter is het om werkgever te informeren dat de door hen beoogde proeftijd niet is toegestaan.

Zorg ervoor dat een opzegtermijn wordt opgenomen in de overeenkomst. Zonder een schriftelijk overeengekomen opzegtermijn kun je niet eerder vertrekken terwijl je dat misschien wel zult willen als je contract niet verlengd zou worden.
quote:kaikoura schreef op 03 november 2009 @ 20:51:

Nee is (helaas) geen CAO. Het is een functie als Office Manager, dus van alles en nog wat!

Heb er iig heel veel zin in, maar heb het op mijn huidige werk ook erg naar de zin..dus een beetje dubbel!Het is toch niet toevallig een functie voor 32 uur?
Even over die proeftijd: als het als zodanig in de CAO is vastgelegd, is het dan ook nietig? Ik had dan wel een jáárcontract met een proeftijd van twee maanden, maar was toch echt rechtsgeldig... Toch?
quote:biol schreef op 03 november 2009 @ 20:30:

Oehh Kaikoura.. dan mag een proeftijd van 2 maanden niet hoor!!

Dit is wettelijk zo bepaald en kan een werkgever ook niet hard maken hoor!

Die 26 wkn eis is over het gehele jaar! Dus er geldt eigenlijk: heb je in de afgelopen 52 wkn 26 wkn of meer gewerkt??

Zo ja, dan heb je recht op ww!

in bepaalde CAO's mag je wel degelijk een proeftijd van 2 maanden geven. Daar zijn andere afspraken met de bonden over gemaakt, ander voorbeeld is het geven van 4 contracten voor bepaalde tijd binnen 3 jaar. Dit kan enkel middels CAO geregeld worden.

Oftewel, check even je CAO..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven