Werk & Studie alle pijlers

verzoek tot extra werken weigeren ?

25-05-2024 20:39 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komende weken is er een probleem met bezetting op het werk. (een collega langdurig ziek, andere collega heeft 4 weken vakantie). Deze collega's werken op de dagen dat ik niet werk (ma-di-woe. Ik werk samen met een andere collega op de andere werkdagen (woe om de week-do-vr).

Ik werk normaal 2 om 3 dagen per week, nu is gevraagd of ik de komende tijd (tm augustus) 5 dagen kan gaan werken om de vakanties te overbruggen. Andere collega kan niet extra werken ivm kindje wat naar opvang moet.

Ik vind hier wel wat van, maar wil ook niet de spelbreker zijn zodat mijn collega's niet op vakantie kunnen, dus heb aangeboden dan de andere dagen te werken (ma-di-woe), maar ze hebben liever dat ik 5 dagen kom omdat mijn directe collega ook op vakantie gaat.

Ik werk bewust niet fulltime vanwege mantelzorg, dus moet me nu in allerlei bochten gaan wringen en andere oplossingen zoeken voor iets wat niet mijn probleem is, maar wil ook niet oncollegiaal zijn. Ik vind dit zo lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet de regels precies. Ik werk zelf bijna fulltime dus voor mij kan er niet zo'n heel extreem verschil optreden, dat is anders als je bijv maar 18 uur werkt en het dubbele wordt ingezet.

Het is ook niet zo dat werkgever maar doet wat uitkomt. Het is gewoon een soort werk waar de bezetting 24/7 geregeld moet zijn. Je kunt mensen niet in hun eigen stront laten zitten zonder eten en drinken. Ook niet als medewerkers ziek zijn, ook niet als het vakantie is, ook niet als er een arbeidsmarkttekort is.

De werkgever (de mijne) doet eerst al het andere wat mogelijk is. Vacatures zetten, een schaal hoger betalen in de hoop daarmee personeel te trekken, dure ZZP-ers inzetten. Familie verplichten om een bijdrage te leveren. Pas daarna wordt het eigen personeel extra ingepland. Maar ja, dat is aan de orde van de dag ja.
En het is ook DANKZIJ het feit dat we allemaal in de vakantieperiodes fulltime werken, dat we ook allemaal 3 weken aaneengesloten op vakantie kunnen.

Bij mijn vorige werkgever was 2 weken de max. Dat is in de zorg ook heel normaal. En in geval van calamiteiten/overmacht mag die vakantie volgens mij zelfs worden ingetrokken, ik heb in ieder geval wel eens meegemaakt dat een collega werd teruggebeld van een weekend weg.
De arbeidstijdenwet laat best veel ruimte voor "eisen" van de werkgever.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar dat is voor TO natuurlijk allemaal niet relevant! In een secretaressefunctie hoeft geen 24/7 bezetting te zijn, dat gaat niet om leven of dood. Dus dan zal de werkgever moeten aantonen dat het nodig is en redelijk, lijkt me dat je daarover in overleg kunt. Maar echt hard weigeren kan in deze cao niet zomaar volgens mij.
Stippestaartje schreef:
26-05-2024 09:33
Ik geloof er niks van, dat werkgevers dit ongelimiteerd (mogen) doen.
Ik kan het me ook niet voorstellen. Volgens mij is zo'n systeem er om pieken en dalen flexibel op te vangen zonder dat het veel invloed op het salaris heeft. Het zou dus zowel voor werkgever als werknemer gunstig moeten zijn.

Maar in de winter 0 uren en in de zomer 40 of meer klinkt alsof werkgever er gigantisch misbruik van maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
26-05-2024 09:41
Ik kan het me ook niet voorstellen. Volgens mij is zo'n systeem er om pieken en dalen flexibel op te vangen zonder dat het veel invloed op het salaris heeft. Het zou dus zowel voor werkgever als werknemer gunstig moeten zijn.

Maar in de winter 0 uren en in de zomer 40 of meer klinkt alsof werkgever er gigantisch misbruik van maakt.
Kijk maar, wat de CAO zegt.
Je mag gewoon worden ingeroosterd voor 5 diensten per week, ongeacht je contractomvang. Uiteraard moet er geen sprake zijn van misbruik of kwade opzet, overleg etc. In de nieuwste CAO krijgen vaste medewerkers ook meer invloed (bijv meer keuze over welke diensten zij willen invullen en de minder gewilde gaan dan naar ZZPers, ipv andersom). Werkgevers willen hun personeel ook tevreden houden! Maar in de praktijk moet het rooster OOK gewoon rond.

3.1 De gemiddelde arbeidsduur – per 1 april 2022
1. De arbeidsduur die je met je werkgever overeenkomt, wordt uitgedrukt in een gemiddeld aantal
uur per week gemeten over een periode van een kalenderjaar, tenzij je gebruik maakt van de
mogelijkheid om dit per kwartaal te meten. Als je hiervan gebruik maakt, worden ook min-, plus-
, en meer-uren aan het eind van het kwartaal afgerekend.
2. Bij een fulltime dienstverband bedraagt de gemiddelde arbeidsduur 36 uur per week. Het is
mogelijk om een hogere gemiddelde arbeidsduur af te spreken, waarbij een maximum geldt van
gemiddeld 40 uur per week.
3. Je werkgever geeft je tenminste elk kwartaal een overzicht, waaruit blijkt of je meer of minder
hebt gewerkt dan jouw gemiddelde arbeidsduur. Het overzicht biedt de basis voor overleg tussen
jou en je werkgever.

3.2 Kader voor vormgeven werktijden en roosters – per 1 april 2022
1. De volgende bepalingen moeten tenminste in acht worden genomen bij het vormgeven van
werktijden en roosters:
• Tenminste 28 dagen van tevoren wordt je rooster en daarbij behorende werktijden vastgesteld
en aan jou bekend gemaakt. Wijzigingen binnen een periode van 28 dagen kunnen alleen
worden aangebracht als jij daarmee instemt.
• Als je gebruik maakt van de mogelijkheid om de overeengekomen arbeidsduur per kwartaal te
meten, dan heb je het recht om binnen deze periode voor 100% te worden ingeroosterd op
grond van het gemiddeld aantal overeengekomen uren van je arbeidsovereenkomst.
(bijvoorbeeld je hebt een contract met een gemiddelde omvang van 24 uur per week, dan
moet je in staat worden gesteld om in een periode van een kwartaal 13x24 uur = 312 uur te
worden ingeroosterd).
• Als je in een periode van een week (maandag t/m zondag) kan worden ingeroosterd, dan heb
je het recht om een doordeweekse dag (maandag t/m vrijdag) aan te wijzen als je vaste vrije
dag (etmaal). Op deze dag kun je niet ingeroosterd worden, tenzij je daar zelf mee instemt.
• In een periode van een week (maandag t/m zondag) kun je maximaal 5 dagen ingeroosterd
worden, tenzij je ermee instemt dat je meerdere dagen ingeroosterd wordt.
• Je hebt het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werktijden, waarop je bent ingeroosterd.
• Je werkt niet langer dan 10 uur per dienst. Alleen in situaties, waarin sprake is van een
onvoorziene en incidentele wijziging van de omstandigheden of op jouw uitdrukkelijke verzoek
bij terminale zorg, kan dit worden uitgebreid naar maximaal 12 uur per dienst.
• Als je 55 jaar of ouder bent, word je niet ingeroosterd voor een nacht-, bereikbaarheids-
, consignatie-, slaap- of aanwezigheidsdienst tussen 23.00 en 07.00 uur, tenzij je daar geen
bezwaar tegen hebt.
Nietveelmaargenoeg schreef:
26-05-2024 09:37
Ik weet niet de regels precies. Ik werk zelf bijna fulltime dus voor mij kan er niet zo'n heel extreem verschil optreden, dat is anders als je bijv maar 18 uur werkt en het dubbele wordt ingezet.

Het is ook niet zo dat werkgever maar doet wat uitkomt. Het is gewoon een soort werk waar de bezetting 24/7 geregeld moet zijn. Je kunt mensen niet in hun eigen stront laten zitten zonder eten en drinken. Ook niet als medewerkers ziek zijn, ook niet als het vakantie is, ook niet als er een arbeidsmarkttekort is.

De werkgever (de mijne) doet eerst al het andere wat mogelijk is. Vacatures zetten, een schaal hoger betalen in de hoop daarmee personeel te trekken, dure ZZP-ers inzetten. Familie verplichten om een bijdrage te leveren. Pas daarna wordt het eigen personeel extra ingepland. Maar ja, dat is aan de orde van de dag ja.
En het is ook DANKZIJ het feit dat we allemaal in de vakantieperiodes fulltime werken, dat we ook allemaal 3 weken aaneengesloten op vakantie kunnen.

Bij mijn vorige werkgever was 2 weken de max. Dat is in de zorg ook heel normaal. En in geval van calamiteiten/overmacht mag die vakantie volgens mij zelfs worden ingetrokken, ik heb in ieder geval wel eens meegemaakt dat een collega werd teruggebeld van een weekend weg.
De arbeidstijdenwet laat best veel ruimte voor "eisen" van de werkgever.
Dat je zorgbehoevende mensen 24/7 moet verzorgen snapt iedereen. En dat dat beter te organiseren is als personeel zich zo flexibel mogelijk opstelt ook.

Maar daarbij helpt juist dat je goed voor je personeel zorgt. Balans is dan het toverwoord. En dat lijkt in het verhaal van to en jouw eerdere post totaal te ontbreken.

Het probleem begint al een niveau hoger natuurlijk. Hoeveel doen zorgbestuurders/werkgevers in de zorg nou eigenlijk echt om het personeelstekort structureel op te lossen? Ik lees bijvoorbeeld dat fulltime contracten zeldzaam zijn, want kleine contracten zijn lekker flexibel met een jaarurensysteem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nietveelmaargenoeg schreef:
26-05-2024 08:49
Ik weet het eigenlijk niet zo goed, misschien ben ik "verpest" omdat ik in de zorg werk. Maar bij ons is het heel normaal dat je gewoon extra wordt ingepland (zonder vragen zelfs, behalve als het op hele korte termijn is) als er collega's uitvallen.
We werken met een jaarurensystematiek, dus als je bijv 20 uur per week werkt dan komt dat op een totaal van x aantal uren per jaar te werken. En dan kan de werkgever of roosteraar je gewoon in de piekmaanden fulltime inzetten en in de winter maar 1 dienst per week geven of zelfs gewoon een aantal weken uitroosteren.

Het ligt dus ook aan de sector waar je werkt en de afspraken in je cao of contract.
Wettelijk gezien wordt je alleen door de arbeidstijdenwet beperkt.
Ik weet niet waar in de zorg je werkt maar dat mag niet zomaar en zeker niet ongevraagd, ook niet in de zorg. Je hebt een contract voor een x aantal uren per week en daar mag niet te veel vanaf geweken worden. Ook hier geldt dat je zelf kiest hoeveel uur je wil en kan werken. Daar heb je een contract voor.
In overleg is er veel mogelijk maar het is een illusie om te denken dat je in rustige tijden minder ingezet kunt worden. Rustige tijden zijn er namelijk nooit. En dat is een reden waarom veel zorgmedewerkers uitvallen. Moeilijk of geen nee kunnen zeggen want anders patiënten/cliënten/bewoners laten zitten en de basis voor (langdurig) uitval is gelegd.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
26-05-2024 09:52
Dat je zorgbehoevende mensen 24/7 moet verzorgen snapt iedereen. En dat dat beter te organiseren is als personeel zich zo flexibel mogelijk opstelt ook.

Maar daarbij helpt juist dat je goed voor je personeel zorgt. Balans is dan het toverwoord. En dat lijkt in het verhaal van to en jouw eerdere post totaal te ontbreken.

Het probleem begint al een niveau hoger natuurlijk. Hoeveel doen zorgbestuurders/werkgevers in de zorg nou eigenlijk echt om het personeelstekort structureel op te lossen? Ik lees bijvoorbeeld dat fulltime contracten zeldzaam zijn, want kleine contracten zijn lekker flexibel met een jaarurensysteem.
Dat weet ik natuurlijk niet precies. Bij ons kan iedereen die wil komen werken direct een vast contract krijgen voor de gewenste omvang. Maar er is gewoon geen aanbod aan medewerkers.
En ik ervaar echt dat mijn werkgever alles doet om goed voor personeel te zorgen. Maar het is gewoon een ontzettend moeilijke opgave, die waarschijnlijk nog moeilijker wordt de komende jaren met meer zorgbehoevenden en minder medewerkers.
Nietveelmaargenoeg schreef:
26-05-2024 09:58
Dat weet ik natuurlijk niet precies. Bij ons kan iedereen die wil komen werken direct een vast contract krijgen voor de gewenste omvang. Maar er is gewoon geen aanbod aan medewerkers.
En ik ervaar echt dat mijn werkgever alles doet om goed voor personeel te zorgen. Maar het is gewoon een ontzettend moeilijke opgave, die waarschijnlijk nog moeilijker wordt de komende jaren met meer zorgbehoevenden en minder medewerkers.
Maar dan ben je toch juist superzuinig op de mensen die er wel zijn. En ga je dus niet zo met mensen om als jij beschreef. Dus niet zomaar inroosteren zonder overleg, niet in de zomer fulltime op laten draven en in de winter nauwelijks uren geven. Want dan lopen mensen juist weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik dit zo lees, dan snap ik dat steeds meer zorgpersoneel stopt of zich als zzp-er laat inhuren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
26-05-2024 10:06
Maar dan ben je toch juist superzuinig op de mensen die er wel zijn.
Als dat kwartje nu eens zou vallen in zorg, kinderopvang en onderwijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-05-2024 12:25
Als ik dit zo lees, dan snap ik dat steeds meer zorgpersoneel stopt of zich als zzp-er laat inhuren.

Klopt. Nou is de zorg niet iets wat me ligt, maar als dat wel zo zou zijn, zou ik er nog steeds niet willen werken. Ik ben heus bereid om eens een keertje extra te werken, maar zeker niet structureel, en zeker niet van 3 naar 5 dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-05-2024 12:25
Als ik dit zo lees, dan snap ik dat steeds meer zorgpersoneel stopt of zich als zzp-er laat inhuren.
En dat is dan weer het lullige. De zzp heeft meer eisen zoals geld, geen nachtdienst etc. Daardoor worden ze te duur of ontstaat er onenigheid op de werkvloer want de medewerker in dienst loopt alles dicht. Dan kun je zeggen: wordt zzp...dat kan maar dan wordt het en te duur en moet je alleen ziek worden onder kantoortijden. En dat geldt niet alleen voor de verzorging he...de artsen kunnen er ook wat van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een misverstand wegnemen: zzp'ers in de zorg zijn nauwelijks duurder dan personeel in loondienst. Bureau Berenschot rekende uit dat het om zo'n 5% meer kosten gaat. Vaak wordt over het hoofd gezien wat de werkgever allemaal moet afdragen voor medewerkers in loondienst.

Voor die 5% extra kopen werkgevers flexibiliteit: makkelijk op- en afschalen en je kunt meteen van een medewerker af als deze slecht functioneert of langdurig ziek wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wisconsin schreef:
26-05-2024 15:23
Even een misverstand wegnemen: zzp'ers in de zorg zijn nauwelijks duurder dan personeel in loondienst. Bureau Berenschot rekende uit dat het om zo'n 5% meer kosten gaat. Vaak wordt over het hoofd gezien wat de werkgever allemaal moet afdragen voor medewerkers in loondienst.

Voor die 5% extra kopen werkgevers flexibiliteit: makkelijk op- en afschalen en je kunt meteen van een medewerker af als deze slecht functioneert of langdurig ziek wordt.

En voor die 5% meer kosten voor de werkgever rekent de ZZPer zichzelf rijk met een hoger bruto uurtarief. Maar dus geen vakantiegeld en geen doorbetaling bij ziekte tenzij je een dure AOV hebt en geen vast contract dus lastiger een hypotheek afsluiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk ook in de zorg en het is dat ik van het werk houd en het interessant vind. Maar ik zie collega's inderdaad uitstromen vanwege dit. Wat ook regelmatig voorkomt is dat managers vragen of iemand na een dagdienst direct een avonddienst wil werken. Zegt de persoon daarop nee, dan moet het binnen het team opgelost worden. Met als gevolg dat de persoon het toch maar doet. Of dat er wrevel onderling ontstaat.
Tel daarbij nog de dagelijkse agressie van cliënten en het lage salaris op.
Ik houd mijn hart vast voor de jaren die nog komen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
26-05-2024 15:34
En voor die 5% meer kosten voor de werkgever rekent de ZZPer zichzelf rijk met een hoger bruto uurtarief. Maar dus geen vakantiegeld en geen doorbetaling bij ziekte tenzij je een dure AOV hebt en geen vast contract dus lastiger een hypotheek afsluiten.
Ik denk inderdaad dat de zorg-zzp'er per saldo financieel vaak slechter af is dan in loondienst. Tegelijkertijd kan ik me heel goed voorstellen dat het voordeel van zelf je werktijden kunnen bepalen opweegt tegen het financiële nadeel.

Het is een afweging, die ook afhangt van hoe sterk je hecht aan zekerheid en hoe goed of slecht dingen geregeld zijn bij je werkgever.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nietveelmaargenoeg schreef:
26-05-2024 09:37
Ik weet niet de regels precies. Ik werk zelf bijna fulltime dus voor mij kan er niet zo'n heel extreem verschil optreden, dat is anders als je bijv maar 18 uur werkt en het dubbele wordt ingezet.

Het is ook niet zo dat werkgever maar doet wat uitkomt. Het is gewoon een soort werk waar de bezetting 24/7 geregeld moet zijn. Je kunt mensen niet in hun eigen stront laten zitten zonder eten en drinken. Ook niet als medewerkers ziek zijn, ook niet als het vakantie is, ook niet als er een arbeidsmarkttekort is.

De werkgever (de mijne) doet eerst al het andere wat mogelijk is. Vacatures zetten, een schaal hoger betalen in de hoop daarmee personeel te trekken, dure ZZP-ers inzetten. Familie verplichten om een bijdrage te leveren. Pas daarna wordt het eigen personeel extra ingepland. Maar ja, dat is aan de orde van de dag ja.
En het is ook DANKZIJ het feit dat we allemaal in de vakantieperiodes fulltime werken, dat we ook allemaal 3 weken aaneengesloten op vakantie kunnen.

Bij mijn vorige werkgever was 2 weken de max. Dat is in de zorg ook heel normaal. En in geval van calamiteiten/overmacht mag die vakantie volgens mij zelfs worden ingetrokken, ik heb in ieder geval wel eens meegemaakt dat een collega werd teruggebeld van een weekend weg.
De arbeidstijdenwet laat best veel ruimte voor "eisen" van de werkgever.
Nou werk ik al heel lang in de zorg maar je hebt gewoon recht op 3 weken aaneengesloten vakantie.
Werkopdrachten mogen ook niet meer gegeven worden behalve in het geval van calamiteiten. En dat zijn gaten in het rooster niet. Laat je niks wijsmaken. De eerste beste werkgever die bij mij eist om terug te komen van verlof kan mijn ontslagbrief verwachten. Er is niks mis met een beetje flexibiliteit maar het werkt veel te vaak maar 1 kant op en daar zijn we allemaal zelf bij en we laten het gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bijzonder dat collega 4 weken vakantie mocht nemen terwijl iemand langdurig is uitgevallen (of was het uitvallen van de collega toen nog niet aan de orde?)
En wat wordt er gedaan tegen deze langdurige uitval? Preventie? Goede begeleiding voor een goede terugkeer?

Ik herken dit grotendeels omdat ik ook in de zorg werk; in ons kleine team zijn meerdere collega's langdurig uitgevallen. Hoe vervelend dan ook... ik zie als collega echt niets van een plan voor hen om terug te keren en dat vind ik lastig om mee om te gaan. Dit terwijl de druk op de overige werknemers verder toeneemt. Het is super leuk werk maar dit maakt het soms wel lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
26-05-2024 08:35
Ik lees nu je topic van het begin van het jaar.

Dus ik snap nu wel dat je eigenlijk tot weinig bereid bent.

Ik zou het omdraaien; als jullie mijn functie herwaarderen met ingang van 1-1-2024 dan werk ik wel een paar weken fulltime. 'Een beetje harder lopen' mag dan best van beide kanten komen toch? Doen ze er zelf ook maar iets voor.
'Anders voel ik daar eerlijk gezegd weinig voor met hoe jullie met mij en de inschaling omgegaan zijn' is dan een prima antwoord.
Goeie. Als dat tenminste haalbaar is voor TO.
Ga ik over nadenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen. Je werkt niet voor niets parttime. Drie maanden lang, dus 25% van het haar het dubbele werken. Wat denken ze wel niet?
Probleem van je werkgever. Niet van jou
Alle reacties Link kopieren Quote
kaartje1 schreef:
25-05-2024 20:46

Ondanks een kindje zou zij ook kunnen kijken of ze af en toe een dagje extra kan werken.
(Ik heb zelf ook 2 jonge kinderen, dus weet waar ik het over heb)
Dat hangt natuurlijk geheel af van de persoonlijke situatie.

Leven van beide kanten de grootouders nog en zijn die al
met pensioen of weren die part time dan is het heel wat makkelijker om opvang te regelen dan als er geen grootouders zijn.

Bij het ene KDV / gastouder kun je makkelijker een extra dag (en) afnemen dan bij het andere.

Heb je die mogelijkheid niet dan houd het op. Een jong kind kan je niet alleen thuis laten.

Mantelzorg kam je ook in de avonduren. Dus vind ik het logisch dat ze to wel vragen.

Maar als dit te zwaar wordt. Nee is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
27-05-2024 01:14
Dat hangt natuurlijk geheel af van de persoonlijke situatie.

Leven van beide kanten de grootouders nog en zijn die al
met pensioen of weren die part time dan is het heel wat makkelijker om opvang te regelen dan als er geen grootouders zijn.

Bij het ene KDV / gastouder kun je makkelijker een extra dag (en) afnemen dan bij het andere.

Heb je die mogelijkheid niet dan houd het op. Een jong kind kan je niet alleen thuis laten.

Mantelzorg kam je ook in de avonduren. Dus vind ik het logisch dat ze to wel vragen.

Maar als dit te zwaar wordt. Nee is ook een antwoord.
Hoe weet jij wat de mantelzorg van TO is inhoud?
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
26-05-2024 22:32
Niet doen. Je werkt niet voor niets parttime. Drie maanden lang, dus 25% van het haar het dubbele werken. Wat denken ze wel niet?
Probleem van je werkgever. Niet van jou
Nou dit. De reden waarom je niet meer wilt/ kunt werken doet er helemaal niet toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
27-05-2024 01:14
Dat hangt natuurlijk geheel af van de persoonlijke situatie.

Leven van beide kanten de grootouders nog en zijn die al
met pensioen of weren die part time dan is het heel wat makkelijker om opvang te regelen dan als er geen grootouders zijn.

Bij het ene KDV / gastouder kun je makkelijker een extra dag (en) afnemen dan bij het andere.

Heb je die mogelijkheid niet dan houd het op. Een jong kind kan je niet alleen thuis laten.

Mantelzorg kam je ook in de avonduren. Dus vind ik het logisch dat ze to wel vragen.

Maar als dit te zwaar wordt. Nee is ook een antwoord.
Jij bent geen mantelzorger, dat blijkt wel. Wat een suffe opmerking. Doktersafspraken, therapie etc. Is overdag he.

En al is het fysiek in de avond dan nog heeft het zijn weerslag op overdag.
Goudglitter schreef:
27-05-2024 01:14

Mantelzorg kam je ook in de avonduren.
Jezus wat een achterlijke opmerking.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven