Werk & Studie alle pijlers

Vliegen bij KLM

23-11-2010 20:05 2009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer dames die vliegen bij KLM? Ik ben ruim 2 jaar geleden aangenomen en mag nu waarschijnlijk binnenkort starten met de cursus. Naast het stewardessen-forum hoop ik ook hier ervaringen te kunnen lezen/delen, aangezien ik hier onder mijn andere nick altijd zoveel plezier heb.
Dat thuis inchecken doe ik ook altijd, is toch ideaal?

Ik vind het leuk om jullie topic te blijven volgen.
Dit tellen verschilt per maatschappij. Sommige maatschappijen tellen altijd. Het komt vaker dan je lief is voor dat mensen aan boord zijn die eigenlijk op een andere vlucht thuishoren, of die een dag later vliegen, of die helemaal geen ticket hebben. Theoretisch zou het niet kunnen, maar soms glippen ze er toch door.
Ik ken werkelijk geen enkele maatschappij waar niet geteld wordt. Misschien dat lokale verweggistan maatschappijen dat niet doen maar het is gewoon onderdeel van de procedure. Zowel de gate-afhandeling als de purser geven hun aantal geboarde passagiers door aan de cockpit. Zonder het juiste aantal passagiers kan de cockpit hun "admin" niet voltooien. Tellen door de purser is nog net niet van levensbelang :-)

Ik denk dat het echt schaars voorkomt dat mensen op een verkeerde vlucht zitten. Dan zou het werkelijk overal mis moeten gaan : aan de checkin, bij de security/douane,aan de gate en aan boord. Het lijkt me echt heel sterk dat dit erg vaak voorkomt. Aan de gate gaat er zelfs een soort van alarmbel af als er iemand met een boardingpass van een verkeerde bestemming wordt gescanned.
quote:rascalles schreef op 10 mei 2011 @ 16:40:

[quote]swanlady schreef op 09 mei 2011 @ 19:07:

Hoi Dames,

even zeer beknopt voorstellen:

ik ben nieuw hier, werk op de grond voor KLM achter de douane. Bij transferbalies en aan de gates o.a.

Wanneer ik klaar ben met school en de vacature voor stewardess in de lucht open gaat duik ik er meteen bovenop, want dat is iets wat ik erg graag wil.

@ Americagirl:

Ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat we gingen tellen.

De purser telt altijd.

We kunnen inderdaad direct op het scherm zien welke pax er nog missen. Ook belangrijk om ze te kunnen omroepen o.a. Op het moment dat die tijd is aangebroken gaan we ook aan boord kijken of die passagier niet toch aan boord is. Het kan namelijk heel goed gebeuren dat een passagier ongemerkt langs scanners 'glipt' en zonder geboard te zijn aan boord gaat. Mocht er twijfel zijn over of iemand wel of niet aan boord is dan zullen ze denk ik gaan tellen.[/quote]

Je kunt dan aan de combi naam en passagier gewoon gaan kijken of iemand aan boord zit. Je hoeft dan echt niet 300 passagiers te gaan tellen wanneer je weet wie er gemist wordt.

Oke ja dacht al zoiets omdat ik de crew zelf altijd zag tellen als ik vloog.

Ja dat lijkt me logisch, dan kijk je op stoelnummer, en controleer je op paspoort. I know that. Was alleen het verhaal van tellen wat ik niet wist, logisch dus aangezien de cabin crew het kennelijk doet.
Ik heb het nog nooit meegemaakt (tellen dmv 'head count')
Haha en je vliegt zoveel :-)

Ik heb het echt al minstens 5 keer meegemaakt en heb me er dus ook altijd een beetje over verbaasd. Ook over het feit dat ik blijkbaar altijd op vluchten zit waar opeens mensen verdwenen zijn :-)

Ik vraag me trouwens ook altijd af hoe ze die koffers localiseren van de passagiers die niet aan boord zijn of die te laat zijn?? Dat is toch werkelijk geen doen om in dat ruim tussen 500 koffers te zoeken? Scannen ze dan die labels ofzo?
Wat heb je 5x meegemaakt? Dat een passagier op een verkeerde vlucht zat? Dat lijkt me echt heel sterk. Ik zeg niet dat het niet kan maar het is echt bijna onmogelijk.

De koffers worden geladen op een kar. Aan de hand van het tagnr. (is nr op het kofferlabel, gelinked aan de naam van de passagier) kun je zien op welke kar een koffer staat. Die koffer staat weer in een bepaald "vak" in het vliegtuig en zou weet je iig waar je moet zoeken. Maar niemand is blij hoor, als er een koffer van boord moet, want het is best veel werk om een koffer te vinden. Om nog maar niet te spreken van dat er een koffer helemaal achterin het ruim geoffload moet worden :-)
Oh Americagirl, echt, je moet de mensen de kost geven die te laat aan de gate komen. Ik stapte tijdens mijn grondperiode zo'n 3 vluchten per dag in en op zeker 2 van de 3 vluchten kwamen pax op het laatste moment of te laat aankakken. Ik zeg altijd: mensen komen op Schiphol en laten hun verstand thuis... Gaan gerust uren shoppen en komen aan kakken als de brug er al af is en zijn dan verontwaardigt dat er niet even op hen is gewacht.

En mensen staat gerust een uur aan de verkeerde gate en komen er dan te laat achter dat ze helemaal nog naar D87 moeten :-) .

Of aan de gate blijkt dat paspoorten / IDs niet in orde zijn (zou eigenlijk niet moeten mogen, wordt gechecked aan de checkin, maar gebeurt wel) en kunnen dus niet mee: bagage van boord.

Mensen die besluiten niet mee te gaan omdat ze vliegangst hebben (Ja! zelfs als ze al aan de gate staan!) en dus bagage van boord.

Mensen die ziek worden en de captain besluit het risico niet te nemen en neemt ze niet mee.

Ik kan nog wel even doorgaan :-)

In al deze gevallen wordt het aantal passagiers aan boord natuurlijk minder, minder koffers, andere passagierslijst, nieuwe admin voor de cockpit. Dus ja, dan wordt er nog wel eens even opnieuw geteld. Vooral ook om te checken of alles wel klopt met de papieren voor de cockpit en de grondafhandeling.
Ik haat D87. En de Polderbaan ook trouwens.
Wat een nachtmerrie, die Polderbaan. Je bent soms langer aan het taxiën dan dat je airborne bent. Je zou er bijna een boek bijpakken.

Ik vraag me ook altijd af wat buitenlanders in vredesnaam denken van Nederland wanneer ze in het holst van de nacht in een buitenwijk van Haarlem landen.
Groot land zeg...
Ironisch genoeg misschien wel, ja
En over dat tellen, eerlijk gezegd heb ik het zelden meegemaakt dat de purser (of iemand anders) ging tellen aan boord. Die wacht op de PIL en het Loadsheet en weg.

Bij kleinere maatschappijen wel. Die lopen altijd met zo'n teller door het gangpad te klikken en dat een paar keer achter elkaar.

Mijn man heeft wel een keer meegemaakt dat er geteld moest worden en dat er telkens 1 passagier te veel aan boord zat. Bleek er iedere keer een levensgrote beer meegeteld te worden die op een stoel neergezet was!
Mayou, ik heb idd qua instappen vooral de 737-800/700 ingestapt. Nadat de PIL aan boord was werd er altijd geteld. . Daar moest je als grondcrew echt op wachten. De purser moest aan de hand van haar telling dan ook altijd nog een fomuliertje invullen ivm PW. Ik zei het ookal eerder hier, op een kist van 300 pax ga je niet 300 pax tellen als er iemand mist, haha, dan zou er nooit meer een machine op tijd weggaan. Hoewel, ik vloog een paar maanden geleden met de A380 naar Singapore en daar werd per compartiment ook geteld met een tikker.

Die beer, hahahahaha.

Goh, boeiend, een topic vullen over tellen, haha.
quote:rascalles schreef op 11 mei 2011 @ 05:56:

Goh, boeiend, een topic vullen over tellen, haha. Dat hebben we nu wel achter de rug ja... Laten we het eens hebben over irritaties. En om in de stemming te komen, het volgende filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=OXl0nTjcrzs

Mijn top 5. Eigenlijk staan ze allemaal op gelijke hoogte, vandaar allemaal (1)

Behalve deze eerste dan.... dat is echt iets waardoor ik in staat ben om te gaan smijten:

1) Iemand zegt koffie te willen. Je vraagt 'Met suiker en melk?', maar voor je bent uitgesproken zegt de dorstige: Koffiekoffiekoffie!

Dan zeg ik: Ja, dat wist ik al, maar nu ging ik vragen of u 'm drinkt met suiker en melk.

1) Semi-schreeuwende collega's. Schreeuwen door de cabine: Lizzl! Heb jij nog pasta?. Echt... soms lijkt het net alsof ik op de markt sta Of heel hard praten achter het gordijntje, in de galley. Alsof dat lapje stof dempend werkt En dan heb je nog de smijters - op een nachtvlucht met het wisselen van ovens... Alsof het stuk moet!

Of collega's die uitzetten alsof ze meedoen aan een wedstrijd: ze kijken pax niet eens aan, geen moment. Houd ik niet van, vind ik heel onbeschoft. Zelfs op een volle LHR of CDG, kan je oogcontact maken als je iemand iets vraagt/geeft.

1) Hotelkamer waar de airco niet naar behoren werkt.

Maar ook niet fijne kussens en dunne dekentjes. Ik wil een dekbed van donsjes En als het even kan zou het ook fijn zijn als het raam open kan. Maar bij een uitstekend werkende airco vind ik dat dan weer niet zo erg. Douchen in een badkuip word ik ook niet enthousiast van, maar als het dan toch moet.... dan zou ik het zeer op prijs stellen als het putje niet verstopt is. Soms sta ik in een laagje water Ik houd niet van laagjes water dat al gebruikt is.

1) Lange ritten met de crewbus - vooral 'smorgens tijdens een BIP. 'sMorgens om 4 uur wil ik eigenlijk niet langer dan een minuut of 20 in een crewbus zitten. Daarna full force aan de slag is nog vele malen erger dan het vroege opstaan.

Of een lange rit naar de luchthaven op een ICA. Dan is het vaak al nacht (NL-tijd) en dan een uur rijden

(1) Verkeerde catering. En dan heb ik het niet over wat kleine dingen, maar bijvoorbeeld die keer dat we vanuit Houston alleen maar vegetarische happen hadden...................... Ik heb het over Houston, Texas, waar ze het liefst zelfs bij het ontbijt al steak naar binnen schuiven. Niet een of andere Houston aan de Maas of Houston aan de River Kwai of Houston aan de Ganges, waar vegetarische happen nog te slijten zijn

Wat ik daarentegen helemaal niet erg vind, maar wat door sommige collega's wel als vervelend/irritant ervaren wordt:

- Op het belletje drukken terwijl pax zo goed als naast de galley zitten (ze doen het vast niet expres en al doen ze het wel expres, mij heb je er niet mee )

- Billund / het hotel in Billund (vind het juist wel wat hebben )

- Wasten ( Dat doe ik 20x liever dan de sales)

- Indiërs

- Hotel wat verder gelegen dan in/bij het centrum. (KUL daarentegen.... ja, dat is dan wel weer iets te ver hè. Toen KUL nog op de 747 was (en ik er dus kwam), stapte ik steeds weer kotsmisselijk uit die bus )

Ben benieuwd naar de punten van andere (ex-)vliegenden Wellicht komen er genoeg: Ojaaaa-momenten
.
anoniem_123889 wijzigde dit bericht op 11-05-2011 12:59
Reden: Niet relevant hier
% gewijzigd
Over jouw tweede eerste ergernis: ik zat een keer naast 4/5, ipb naar Bangkok. Dat was dé verzamelplek van alle éénbanders om te ouwehoeren denk ik. Op een gegeven moment kwam er een heel verhaal door het gordiijn wat absoluut niet voor passagiersoren bestemd was. Heb er even over nagedacht maar ben toch de galley ingestapt en heb gezegd dat ik letterlijk kon volgen wat er gezegd werd. Vervolgens kreeg ik de rest van de vlucht het gordijn in mijn gezicht gesmeten iedere keer dat ze uit de galley kwam. Doos!

Het snaaien van achter uit de crewtrolley voor en andersom.

Het iedere vlucht weer moeten vertellen wie je bent, wat je hiervoor gedaan hebt, of je kinderen hebt en zo nee waarom niet, getrouwd/gescheiden/single, vooropleiding, waar je woont en met wie etc etc etc en dan foto's kijken he...

Een hotelkamer krijgen op de begane grond

Passagiers die om extra broodjes vragen

Belletjes vond ik ook niet erg en wasten ook niet. De sales daarentegen...
mayou wijzigde dit bericht op 11-05-2011 13:01
Reden: 2 ergernissen die eigenlijk wel meevallen weggehaald
% gewijzigd
Dubbel (Zoveel waren het er nou ook weer niet..)
Wat is er erg aan een hotelkamer op de begane grond? Geen uitzicht ofzo?
quote:rascalles schreef op 10 mei 2011 @ 19:57:

Wat heb je 5x meegemaakt? Dat een passagier op een verkeerde vlucht zat? Dat lijkt me echt heel sterk. Ik zeg niet dat het niet kan maar het is echt bijna onmogelijk.

Nee, dat er geteld werd omdat er mensen zoek waren heb ik al zeker 5 keer meegemaakt
ik weet het, totaal niet meer van toepassing nu jullie over "ergernissen" praten, maar ik wilde even mijn blijdschap kwijt: Ik heb bij MP mijn 1e gesprek gehad en mag nu op de wachtlijst bij KLM!!!

het maakt mij niks uit dat ik misschien nog lang moet wachten, ik ben al zó blij dat dit gesprek goed is gegaan.

ik kom uit het onderwijs en was samen op gesprek met iemand uit de horeca. diegene had zoveel meer te vertellen over o.a. klantgerichtheid enzo, dat bij mij de moed in de schoenen zonk.

maar tijdens het 1 op 1 gesprek hadden we een goede chemie, de recruiter en ik, we hebben een goed gesprek gehad en uiteindelijk dus ook positief afgerond.

ben zo blij, ben zo blij!
Gefeliciteerd, Son

Uit het onderwijs? Werk je momenteel nog wel als docente of ben je al gestopt?
nee, ik ben nog niet gestopt.

ik werk momenteel in groep 3, en volgend jaar sta ik voor de kleuters.
@son

Gefeliciteerd!

En jij hebt als leerkracht weer veel andere kwaliteiten

Als leerkracht heb je ook te maken met lastige ouders, en kinderen (en ja sommige passagiers zijn net kinderen). Leerkrachten geven om kinderen en hebben daarom ook vaak zorgzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel in zich.

En die zorgzaamheid kan zich prima naar klantvriendelijkheid vertalen toch?

Nouja de recruiter zag het iig ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven