Werk & Studie alle pijlers

Voel me even verloren :(

12-08-2010 19:44 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet werkelijk niet waar ik verder mijn ei kwijt kan.. Daarom doe ik het hier, want ik zit overvol. Ik zal geen lappen tekst typen, maar even kort mijn situatie uitleggen. Ongeveer 4 maanden geleden ben ik afgestudeerd en heb een HBO diploma in een administratieve richting. Doordat ik bang ben voor herkenning noem ik niet alle gegevens. Nu zal je denken dat daar goed werk in te vinden is.. ik ben werkelijk overal aan het solliciteren maar het lukt me gewoon niet. Natuurlijk denk ik niet dat met HBO de wereld aan mijn voeten ligt en kijk ik ook naar banen beneden mijn niveau. Functies als secretaresse lijken mij ook erg leuk, dus solliciteeer ik ook daarop. Helaas ben ik afgewezen omdat ik niet helemaal correct praat. In het verleden heb ik gestotterd, wat nu gelukkig beter gaat. Al merk ik wel dat het weer opspeeld in gestresste situaties. Ook tijdens mijn vorige banen stuitte ik daarop dus besloot ik maar te solliciteren voor banen waar je wat minder aan de telefoon hoeft. Erg pijnlijk dat het weer een rol begint te spelen in mijn leven. Maar ik liet me niet kisten en ging door met solliciteren. Ik reageer werkelijk op alle vacatures waarvoor ik in aanmerking kan komen, maar word telkens afgewezen.

Omdat ik zo iemand ben die toch wil werken en niet in de uitkering wil werk ik bij de schoonmaak. Mensen zijn steeds verbaasd als ze horen dat ik eigenlijk HBO heb. Ik denk beter iets dan niets, maar natuurlijk wil ik wel een baan waarmee ik wat meer verdien en dat ook goed staat op mijn CV.. Het loon dat ik bij de schoonmaak verdien is zo weinig dat ik er niet van rondkom. Ik was altijd een dame dat graag shopte, maar nu laat ik alles staan. Ik ga ook niet meer met vriendinnen uit, of uit eten. Ik begrijp dat je bepaalde dingen moet laten staan, maar dat besef ik ook en daarom doe ik alles zo goedkoop mogelijk. Nog steeds kom ik niet rond.

Ik wil zo graag werken, maar na 4 maanden staan de tranen in mijn ogen. Vind het vreselijk. Ik zoek echt overal. Stuur brieven, sta bij iedere uitzendbureau ingeschreven, reageer op vacatures noem maar op.. Word hier erg onzeker van en voel me zo alleen. Het is echt niet zo dat ik me schaam omdat ik in de schoonmaak werk, maar dit is echt niet genoeg. Op dit moment voel ik me zo eenzaam en alleen. Weet niet zo goed met wie ik dit moet delen. Daarom hoop ik dat jullie mij tips kunnen geven of jullie ervaringen met mij willen delen..
Dikke knuffel voor je...........
Herkenbaar! Ik heb slechts 3 maanden op de bank gezeten met los-vaste bijbaantjes onder mijn niveau, maar 3 maanden hebben nog nooit zó lang gevoeld.

Heus, ooit komt het allemaal goed!

In de tussentijd:

- besparen op alle luxe dingen en lekker boodschappen doen bij Aldi, vaak bij papa/mama/oma/tante/buurvrouw eten

- af en toe jezelf wel iets gunnen, anders zit je er helemaal doorheen.

- blijven solliciteren, misschien nog iemand kritisch naar je brief laten kijken?

- HBO instelling nog eens bekijken: geven ze geen cursussen of sollicitatietrainingen oid?

- eerlijk zijn tegen vriendinnen: je voelt je rot, zit er doorheen, vindt het vervelend dat je niet echt leuke dingen meer kunt doen, maar misschien kunnen ze dat wel goed begrijpen en willen ze ook best filmavondjes met cheap-ass popcorn bij iemand thuis houden?

- het is zomer, ga lekker wandelen in de bossen, uitwaaien op het strand of iets anders in de buurt doen!

- netwerken netwerken netwerken

- en genieten van de kleine dingen, wat nu even oh zo moeilijk is!

Sterkte meid, ik denk dat iedereen zich wel kan herkennen in jouw verhaal.
Zoek je alleen bij bij in de buurt of kijk je overal. Het kan best zijn dat er ergens anders misschien meer banen zijn?

Toen ik zelf afstudeerde aan het HBO (1995), lerarenopleiding, was het zo dat wachtgelders voor gingen. Ja, toen was er nog geen tekort aan docenten. Ik heb daarom een jaar in een slagerij gewerkt. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar ik had niet voor niks gestudeerd. Daarom na een jaar besloten om op elke vacature te solliciteren en ben in de Randstad terechtgekomen. Ik vond het wonen daar verschrikkelijk, maar heb wel twee jaar ervaring opgedaan. Na twee jaar naar het noorden verhuisd en nu zit ik al 12 jaar prima op mijn plek.

Dus ik weet hoe je je voelt en ik wil je heel veel succes wensen. Je hebt gewoon pech dat je in deze tijd bent afgestudeerd, maar het gaat vast goedkomen.
Balen zeg... Ik weet niet waar je woont, maar volgens mij is bijna overal callcenterwerk te vinden: telefonische klantenservice. Uitdagender dan schoonmaken en zeker beter passend bij je opleiding. Goed voor je communicatieve en commerciële vaardigheden (want op de meeste klantenservices wordt ook verkocht).
quote:nostradame schreef op 12 augustus 2010 @ 20:09:

Balen zeg... Ik weet niet waar je woont, maar volgens mij is bijna overal callcenterwerk te vinden: telefonische klantenservice. Uitdagender dan schoonmaken en zeker beter passend bij je opleiding. Goed voor je communicatieve en commerciële vaardigheden (want op de meeste klantenservices wordt ook verkocht).Niet zo handig als je zoals TO stotterd he...callcenter?
Echt fijn om de reacties te lezen. Af en toe heb je echt steun en een knuffel nodig. Jammer genoeg merk ik wel dat er steeds minder mensen in mijn omgeving mee. Kan natuurlijk de laatste tijd niet veel leuke dingen meer doen en ja.. Dan zie je wel wie er wel of niet blijft..

De tips zijn echt geweldig. Denk dat ik deze week maar eens vaak bij familie langsga. Gelukkig wonen mijn ouders dichtbij en ga ik daar best vaak heen. Vaak wil ik ze niet belasten dus kook ook snel wat simpels voor mezelf, maar goed idee om gewoon vaker naar ze toe te gaan. Wilde alleen niet aan ze laten zien dat ik eigenlijk best in de put zit. Ze hadden nog zo gezegd dat ik beter nog thuis kon blijven wonen, maar na een bepaalde leeftijd wil je zelfstandig zijn.

Er wordt inderdaad vaak gezegd dat netwerken een van de beste manieren is voor het vinden van werk, daarom informeer ik ook in mijn omgeving. Tot nu toe is daar helaas niks uitgekomen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat niet zal gebeuren. Volhouden is de kunst.

Verhuizen voor mijn werk is erg moeilijk voor mij, omdat ik daar geen genoeg geld en energie voor heb. Wil best reizen voor mijn werk, maar het liefst maximaal een uur.. Of is dat een overbodige luxe.. Ik heb ook het huishouden enz, en dat kost best wat tijd. Vind het erg knap van mensen die het doen. Lijkt me eerlijk gezegd nog eenzamer..

Wat fijn dat jullie doorgezet hebben en werk hebben gevonden. Dit is echt een periode waar ik en misschien wel vele anderen even doorheen moeten..
Ik wil best callcenter werk doen of een verkoopfunctie. Als ik gewoon praat kan ik me aardig redden, maar hele dag door de telefoon is erg lastig voor mij. In het verleden heb ik het overigens wel gedaan, maar ik werd er diep ongelukkig van. Het functioneren ging ook niet goed hierdoor. Daarom ga ik meer voor functies waar ik wel goed in ben. Tsjah, ik kan wel wensen dat ik helemaal normaal zou kunnen spreken, maar ik weet dat dat niet realistisch is. Daarom ben ik blij dat ik niet meer zo erg stotter als voorheen.
Sunset, in welke regio zoek je? Kunnen wij onze ogen open houden voor je! Ik werk zelf bij een werkgever die echt totaal geen probleem maakt van een kleine of grotere arbeidshandicap. Zo zijn er ongetwijfeld meer, bijvoorbeeld bij (semi)overheid
Het is ook gewoon lastig om in deze tijd een passende baan te vinden, dus hou moed! In je eennalaatste post geef je aan dat je niet veel energie hebt en heb je het over eenzaam en in de put zitten. Heeft dat te maken met je huidige situatie of speelde dat ook hiervoor al?

Ik heb nu een aantal maanden geen werk en merkte ook dat ik me ging vervelen. Soms heb ik het gevoel dat ik weinig te vertellen heb en ik ben gaan beseffen hoe belangrijk de werkrol in mijn leven is. Heb mezelf een schop onder mijn kont gegeven en ga veel weg. Lekker naar buitenl! Wandelen (heb wel een hond, dat scheelt), fietsen, even een kopje thee drinken bij een vriendin, etc. Een (aldi)wijntje in het park is net zo gezellig als in de kroeg en een stuk voordeliger. Of een lunch/diner waarbij iedereen iets meebrent. Wat ik probeer te zeggen, is dat het goed is om proberen je leven inhoud te geven en niet alleen maar gefocust te zijn op (het gebrek aan) werk.
"Er wordt inderdaad vaak gezegd dat netwerken een van de beste manieren is voor het vinden van werk, daarom informeer ik ook in mijn omgeving. Tot nu toe is daar helaas niks uitgekomen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat niet zal gebeuren. Volhouden is de kunst."

Hoe heb je dit tot nu toe aangepakt?
pffff....afspiegeling van de maatschappij dit?

welke omgeving woon je?

ga mijn ogen en oren openhouden...

Groetjes, Peer
** Het vinden van geluk ligt niet in het bezitten maar in het genieten......**
Misschien bij het volgende sollicitatiegesprek als je gaat stotteren, gelijk aangeven dat je daar vooral last van hebt omdat je nu zenuwachtig bent, dat je het normaal goed onder controle hebt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat lief van jullie dat jullie me zo helpen.. Heb erg veel aan de reacties. Ik woon in Gelderland, heb geen eigen vervoer. Op dit moment leen ik vaak de auto van mijn ouders als ik ergens moet schoonmaken waar het wat ver is met de fiets. Soms heb ik namelijk meerdere diensten op verschillende locaties. Dagelijks surf ik op sites en reageer zoveel mogelijk op vacatures, maar vaak vragen ze om specifieke kennis en werkervaring. Er is zelfs gezegd dat ik liever niet moet reageren als ik niet voldoe aan de voorwaarden..

Hoe ik gebruik maak van netwerken.. Ik informeer altijd in mijn omgeving. Of zij misschien iemand kennen die ergens werkt waar ik ook kan werken. Ook mijn oude stageplaatsen en werkgevers heb ik geprobeerd. Misschien nog meer tips..

De laatste tijd ben ik steeds met werk en solliciteren bezig. Misschien moet ik een weekje een break nemen. Als ik eerlijk moet zijn tegenover mezelf moet ik toegeven dat ik al langer zit met het weinig energie hebben. Ik haalde altijd het uiterste uit mezelf. Toen ik nog studeerde werkte ik vaak daarnaast nog. Gunde mezelf te weinig rust en bleef maar doorgaan. In het weekend was ik vaak zo moe dat ik amper ergens zin in had. Later merkte ik dat ik steeds minder kon doordat ik me zo moe voelde. Raar, want er zijn mensen die bij dezelfde werktempo niet zo snel uitgeput raken. Maar ik denk dat het ook te maken kan hebben met de psychische toestand. Leven is natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn. Daar gaf ik geen gehoor aan en ging maar door. Nu heb ik wel meer tijd voor mezelf en gaat het gelukkig beter. Toch zou ik het liefst part time werken, maar dat is financieel niet haalbaar. Fulltime werk zal ik dan ook met beide handen grijpen. Misschien ligt die vermoeidheid wel aan het niet werken..

Ik geef overigens van tevoren altijd aan dat ik stotter tijdens een sollicitatiegesprek. Dit neemt dat stukje extra spanning weg. Ik ben weer wat meer gaan stotteren, maar om eerlijk te zijn zit ik er zelf niet zo erg meer mee. Merk alleen dat het tijdens het werk en solliciteren af en toe lastig is. Ik wil mezelf ook niet als een gehandicapte zien, want ik kan gelukkig zoveel meer.. Ze moeten me alleen een kans geven natuurlijk..
quote:Sunset85 schreef op 12 augustus 2010 @ 22:08:

Hoe ik gebruik maak van netwerken.. Ik informeer altijd in mijn omgeving. Of zij misschien iemand kennen die ergens werkt waar ik ook kan werken. Ook mijn oude stageplaatsen en werkgevers heb ik geprobeerd. Misschien nog meer tips..Wat is daar de gedachte achter?
Waar wil je eigenlijk naartoe? Ik begrijp niet zo goed wat je vraagt. De gedachte achter netwerken lijkt me toch duidelijk? Sorry kan er ff niet veel mee. Ik heb niet veel mensen in mijn omgeving dus weet eigenlijk niet zo goed hoe ik gebruik moet maken van netwerken. Wel informeer ik zo veel mogelijk dat ik zoekende ben. Als je tips hebt zijn ze welkom.

Heb er overigens veel aan om even mijn hart te luchten. Allemaal bedankt voor de reacties!
quote:Sunset85 schreef op 13 augustus 2010 @ 18:53:

Waar wil je eigenlijk naartoe? Ik begrijp niet zo goed wat je vraagt. De gedachte achter netwerken lijkt me toch duidelijk? Sorry kan er ff niet veel mee. Ik heb niet veel mensen in mijn omgeving dus weet eigenlijk niet zo goed hoe ik gebruik moet maken van netwerken. Wel informeer ik zo veel mogelijk dat ik zoekende ben. Als je tips hebt zijn ze welkom.

Heb er overigens veel aan om even mijn hart te luchten. Allemaal bedankt voor de reacties!

Dat is mijn punt.

Dit "Hoe ik gebruik maak van netwerken.. Ik informeer altijd in mijn omgeving. Of zij misschien iemand kennen die ergens werkt waar ik ook kan werken. Ook mijn oude stageplaatsen en werkgevers heb ik geprobeerd. Misschien nog meer tips.." is namelijk niet de beste manier om van je netwerk gebruik te maken. Het is ongestructureerd en je bindingen (degenen in je netwerk) weten niet wat concreet van hen wordt verwacht.

De theorie achter netwerken is dat je sterke bindingen en zwakke bindingen hebt. De sterke bindingen worden gevormd door de mensen die jij persoonlijk kent. De zwakke bindingen zijn de mensen die je sterke bindingen kennen, voor jou dus via via. Uit onderzoek blijkt dat niet je sterke bindingen maar juist je zwakke bindingen kunnen helpen in dit soort gevallen en dat je actief en gestructureerd aan de slag moet met je netwerk. Af en toe op een verjaardag roepen dat je werkzoekend bent is niet voldoende.

Dus, heb je een Linkedin-account waarmee je het zakelijk netwerk vorm kunt geven? Ben je lid van een alumni-vereniging? Bezoek je reünies? Heb je voor jezelf geformuleerd op welke functies je wilt jagen? Ben je gemakkelijk bereikbaar voor degenen die je misschien een tip willen geven? Weten degenen in jouw netwerk welke type baan je zoekt en bij welke bedrijven je zou willen werken?

Daarnaast, heb je een lijst gemaakt met de vijftig grootste bedrijven waar de door jou begeerde functies voorkomen? Heb je de P&O-ers van die bedrijven gebeld om te vragen op welke manier je het beste aan een baan zou kunnen komen? Bestaat de mogelijkheid om de door jou begeerde functies op vrijwillige basis uit te oefenen bij een non for profit organisatie zodat je tenminste relevante werkervaring opdoet?
Hallo Sunset,

Tip: maak een profiel aan op LinkedIn.com en ga connecten met diverse secretaresse/PA groepen. Er komen daar regelmatig leuke vacatures voorbij + het is ook goed om te netwerken en je netwerk uit te breiden.

Tevens worden er veel netwerkbijeenkomsten voor secretaresses georganiseerd,ook deze zie je op LinkedIn voorbij komen. Ga ook naar het Management Support Event 2010 (ff googlen) in Utrecht in november.

Voor nu toch wel even voldoende netwerktips

Succes!
Informeer eens bij het UWV naar sollicitatietrainingen, netwerkgroepen en dergelijke. Zij kunnen je wellicht goed op weg helpen. Je zou ook eens een gesprek kunnen aanvragen met een arbeidsadviseur (bij het UWV zit een onafhankelijk arbeidsadviseur die je gratis kan raadplegen, ff googelen op onafhankelijk arbeidsadviseur).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven