Vooropleiding stewardess?
zondag 10 maart 2019 om 12:49
Hallo Viva,
Ik ben me aan het oriënteren op bepaalde studies. Ik zou later stewardess willen worden, ik heb begrepen dat je hiervoor niet per se een relevante vooropleiding hoeft te doen - maar een studie zoals hbo toerisme zou wel een pluspunt zijn. Ik vraag me nu af of het ook mogelijk is om stewardess te worden met een irrelevante vooropleiding, of wordt mijn baankans dan drastisch verlaagd? Ik zie het namelijk niet zo zitten om 4 jaar lang toerisme te doen, een studie die mij niet erg interessant lijkt en waarvoor ik de nodige motivatie niet heb. En een stewardess-opleiding is sowieso out of the question, die nonsens bij TiO is me maar al te duur.
Dankuu!
Ik ben me aan het oriënteren op bepaalde studies. Ik zou later stewardess willen worden, ik heb begrepen dat je hiervoor niet per se een relevante vooropleiding hoeft te doen - maar een studie zoals hbo toerisme zou wel een pluspunt zijn. Ik vraag me nu af of het ook mogelijk is om stewardess te worden met een irrelevante vooropleiding, of wordt mijn baankans dan drastisch verlaagd? Ik zie het namelijk niet zo zitten om 4 jaar lang toerisme te doen, een studie die mij niet erg interessant lijkt en waarvoor ik de nodige motivatie niet heb. En een stewardess-opleiding is sowieso out of the question, die nonsens bij TiO is me maar al te duur.
Dankuu!
zondag 10 maart 2019 om 12:55
zondag 10 maart 2019 om 13:04
Dat klopt!prinsesmaxima schreef: ↑10-03-2019 12:55Je moet gewoon bij de maatschappijen zelf proberen. In de komende tijd krijg je weer vacatures voor Transavia. Wellicht ook voor KLM. Als je aan de eisen voldoet voor daar kun je het gewoon proberen. Maar ik geloof wel dat je minimaal een mbo 4 moet hebben.
zondag 10 maart 2019 om 13:23
Bedankt voor alle reacties.prinsesmaxima schreef: ↑10-03-2019 12:55Je moet gewoon bij de maatschappijen zelf proberen. In de komende tijd krijg je weer vacatures voor Transavia. Wellicht ook voor KLM. Als je aan de eisen voldoet voor daar kun je het gewoon proberen. Maar ik geloof wel dat je minimaal een mbo 4 moet hebben.
Maar ik wil graag een bachelor op zak voordat ik ga solliciteren. Gewoon voor zekerheid. Ik kan het mezelf niet aandoen om m'n hele leven door enkel een havo-diploma te hebben. Na mijn bachelor zit ik ook op de geschikte leeftijd om überhaupt te mogen solliciteren
Ik vroeg me gewoon af, omdat er zo'n overschot is aan hele geschikte kandidaten, of ik dan niet een groot minpunt heb omdat mijn vooropleiding irrelevant is. terwijl er misschien zo'n honderden anderen Toerisme alumni staan te popelen voor de job met een mooier* cv.
anoniem_379006 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:56
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.11% gewijzigd
zondag 10 maart 2019 om 13:24
Ik volg geen mbo, maar havo.MinkeDeWit schreef: ↑10-03-2019 13:19Ik heb begrepen dat de hbo’ers momenteel in de meerderheid zijn, dus of je er dan nog tussenkomt met mbo vraag ik me af.
zondag 10 maart 2019 om 13:27
Is het jou al gelukt ? Jij wilde toch ook dacht ik ?
zondag 10 maart 2019 om 13:32
Dit kun je in 1 tot 2 jaar halen: https://www.rocva.nl/MBO-onderwijs/Sect ... -opleiding
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 10 maart 2019 om 13:48
Ik vindt dit zo bijzonder. Geen enkele maar dan ook geen enkele luchtvaartmaatschappij eist een 'vooropleiding stewardess'. En toch weten dit soort scholen honderden meisjes (ja, bijna alleen maar meisjes) lekker te maken met dit soort opleidingen.viva-amber schreef: ↑10-03-2019 13:32Dit kun je in 1 tot 2 jaar halen: https://www.rocva.nl/MBO-onderwijs/Sect ... -opleiding
Stewardess word je na een korte (intensieve!) cursus bij de betreffende maatschappij. Niet op een ROC.
zondag 10 maart 2019 om 13:51
Dit haal ik niet uit de OP hoor.
Ze wil wel een opleiding doen, maar geen toerisme. Ze vraagt zich af of een andere opleiding haar kans om als stewardess aangenomen te worden (drastisch) verkleind.
zondag 10 maart 2019 om 13:53
Tuurlijk wel. Als je stage loopt ben je al binnen. Ik ken zoveel meiden die via die route stewardess zijn geworden.kadanz schreef: ↑10-03-2019 13:48Ik vindt dit zo bijzonder. Geen enkele maar dan ook geen enkele luchtvaartmaatschappij eist een 'vooropleiding stewardess'. En toch weten dit soort scholen honderden meisjes (ja, bijna alleen maar meisjes) lekker te maken met dit soort opleidingen.
Stewardess word je na een korte (intensieve!) cursus bij de betreffende maatschappij. Niet op een ROC.
(En ook veel meiden die na de stage al gelijk gegeten en gedronken hadden en iets anders zijn gaan doen).
zondag 10 maart 2019 om 14:03
Je hebt de opleiding toerisme niet nodig om stewardess te worden, het is wél handig als je hem hebt, maar het is geen vereiste. Ik heb de opleiding toerisme gedaan en gehaald. Leuke opleiding als je in de toerisme sector wil werken. Jij bent nog jong TO, ik neem aan als je stewardess wil worden, dat je veel wil reizen en wat van de wereld wil zien. Dat kan ook met de opleiding toerisme als je bijvoorbeeld in een hotel wil werken, dan kun je bijvoorbeeld ook werken in hotels in Europa of de rest van de wereld. Hilton hotel heeft veel hotels over de hele wereld.
zondag 10 maart 2019 om 14:09
Daar hadden ze die opleiding niet voor nodig! Een cursus tekenen was ook goed geweest.Het-groepje schreef: ↑10-03-2019 13:53Tuurlijk wel. Als je stage loopt ben je al binnen. Ik ken zoveel meiden die via die route stewardess zijn geworden.
(En ook veel meiden die na de stage al gelijk gegeten en gedronken hadden en iets anders zijn gaan doen).
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 14:11
5.61% gewijzigd
zondag 10 maart 2019 om 15:00
zondag 10 maart 2019 om 17:36
Waar lees jij dat nou weer?
TO wil wél een opleiding volgen, ze zegt notabene zelf dat ze aan alleen havo niets heeft, dus gaat ze een bachelor volgen.
Ze wil alleen geen toeristische opleiding volgen.
zondag 10 maart 2019 om 18:01
Welke studies vind je wel interessant?
Ik kan me voorstellen dat er best wat studie zijn waar je in ieder geval aan bepaalde competenties die je nodig hebt als stewardess, kan werken. Bijvoorbeeld een studie als social work. (Zelfs de studie die ik nu doe, docent dans/beweging, kan ik me voorstellen dat je er als stewardess veel aan kan hebben).
Ik weet niet natuurlijk waar ze naar kijken bij de aanname, maar het lijkt me zonde om 4 jaar een studie te doen die niet bij je past en waar je voor de rest niks mee wil.
Ik kan me voorstellen dat er best wat studie zijn waar je in ieder geval aan bepaalde competenties die je nodig hebt als stewardess, kan werken. Bijvoorbeeld een studie als social work. (Zelfs de studie die ik nu doe, docent dans/beweging, kan ik me voorstellen dat je er als stewardess veel aan kan hebben).
Ik weet niet natuurlijk waar ze naar kijken bij de aanname, maar het lijkt me zonde om 4 jaar een studie te doen die niet bij je past en waar je voor de rest niks mee wil.
zondag 10 maart 2019 om 18:06
Bedankt voor je reactie!DuchessMeganMarkle schreef: ↑10-03-2019 14:03Je hebt de opleiding toerisme niet nodig om stewardess te worden, het is wél handig als je hem hebt, maar het is geen vereiste. Ik heb de opleiding toerisme gedaan en gehaald. Leuke opleiding als je in de toerisme sector wil werken. Jij bent nog jong TO, ik neem aan als je stewardess wil worden, dat je veel wil reizen en wat van de wereld wil zien. Dat kan ook met de opleiding toerisme als je bijvoorbeeld in een hotel wil werken, dan kun je bijvoorbeeld ook werken in hotels in Europa of de rest van de wereld. Hilton hotel heeft veel hotels over de hele wereld.
Ik wil inderdaad veel reizen en wat van de wereld zien, maar werken in een hotel lijkt me niks. Ik begrijp dat veel mensen een heel geromantiseerd beeld hebben van stewardess zijn, maar mij lijkt het onwijs tof om mensen te kunnen helpen in een gevaarlijke situatie/goede service kan bieden. Daarnaast vind ik het mooi dat het werk inhoudelijk stabiel is. Geen 9 to 5 baantje, wel iedere vlucht dezelfde routine. Sounds balanced to me. Dus het reizen is niet de enige reden om stewardess te worden, wel de voornaamste.
zondag 10 maart 2019 om 18:14
Je hebt heel veel functies binnen een hotel TO. Het is een 24uurs job. Niet 9-5.nottodaysatan schreef: ↑10-03-2019 18:06Bedankt voor je reactie!
Ik wil inderdaad veel reizen en wat van de wereld zien, maar werken in een hotel lijkt me niks. Ik begrijp dat veel mensen een heel geromantiseerd beeld hebben van stewardess zijn, maar mij lijkt het onwijs tof om mensen te kunnen helpen in een gevaarlijke situatie/goede service kan bieden. Daarnaast vind ik het mooi dat het werk inhoudelijk stabiel is. Geen 9 to 5 baantje, wel iedere vlucht dezelfde routine. Sounds balanced to me. Dus het reizen is niet de enige reden om stewardess te worden, wel de voornaamste.![]()
zondag 10 maart 2019 om 18:22
Hoeveel reis je wanneer je in 1 hotel werkt?DuchessMeganMarkle schreef: ↑10-03-2019 18:14Je hebt heel veel functies binnen een hotel TO. Het is een 24uurs job. Niet 9-5.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 10 maart 2019 om 18:23
Ik zei niks over de werktijden in hotels. Ik nam enkel de redenen op waarom ik stewardess zou willen worden, omdat jij aannam dat ik het alleen wil doen om te reizen. Tenminste, dat leek zo.DuchessMeganMarkle schreef: ↑10-03-2019 18:14Je hebt heel veel functies binnen een hotel TO. Het is een 24uurs job. Niet 9-5.