Werk & Studie alle pijlers

Vraag aan alle middelbare school-docenten

28-09-2010 23:16 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in de put... Afgelopen schooljaar heb ik mijn baan op moeten zeggen wegens een verhuizing. Ik baalde hier verschrikkelijk van en nog steeds, ik heb er 4 jaar gewerkt en ik had het daar enorm naar mijn zin. Leuke, jonge collega's en een paar keer per jaar waren er etentjes en gingen we daarna uit en iedere vrijdag was er een borrel, gewoon op school, om de week af te sluiten.

Nu werk ik op een school waar dat dus helemaal niet aan de orde is. Ik ben één van de weinige jonge docenten (ik ben 29) en er wordt niets vrijdagmiddag gedaan of onderling. Laat staan een etentje of een avondje uit. Onderling is er ook weinig contact, in de zin van dat er weinig wordt gelachen en niet echt lekker wordt gekletst. Verreweg de meeste mensen zijn ook van de oude stempel (lees 50+) of willen anders meteen naar huis naar kinderen of gewoon om thuis te zijn.

Ik mis de leuke, amicale werksfeer enorm, met de bijbehorende borrels en etentjes. Hoe is dat op jullie school? Ik zal toch niet op de enige school gewerkt hebben waar dat wel aan de orde was? Ik hoop zo van niet, ik mis mijn oude school verschrikkelijk, ben zo bang dat de verhuizing een grote vergissing is geweest en ik moet even een reality-check dat het ergens anders ook zo leuk kan zijn :(
Geen eigen ervaring met scholen maar wel met werken op groepen in de jeugdhulpverlening. Omdat ik een invalkracht ben geweest heb ik op wel 15 verschillende groepen gewerkt. En maar op 2 groepen was er met collega's onderling zo'n leuke amicale sfeer. Daarom heb ik uiteindelijk ook 4 jaar op die ene groep gewerkt, en 4 jaar op die andere. Alle andere groepen vond ik de sfeer onderling vreselijk, kil en afstandelijk.

Zoveel werkplekken, zoveel sferen, denk ik maar zo. Dus misschien moet je toch maar ergens anders gaan solliciteren en bij het sollicitatiegesprek vragen hoe collega's daar met elkaar omgaan, of bijvoorbeeld een dagje meedraaien.
Mijn zus werkt op een middelbare school, die heeft elke vrijdag-middag een borrel, gaan 1x per jaar weekend weg met de collega's en hebben meerdere keren per jaar een etentje met zijn allen of ze organiseren een spelletjesavond met collega's, en ze hebben nog een personeelsuitje 1x in het jaar en ze gaan 1x in het jaar met een groepje vaste collega's een stedentrip doen hahaha..tja het kan ook teveel maar goed ze kan zelf kiezen of je wel of niet meedoet/gaat! Een vriend van mij is leraar op een andere school en ook hij heeft elke vrijdagmiddag afsluiting van de week met collega's.

Jammer dat je het niet zo naar je zin heb, kan het me wel voorstellen als er zo weinig mensen van jou leeftijd werken! Succes!!
Lady_a, ik ben erg benieuwd op welke school zij werkt Klinkt echt heel erg leuk, dat wil ik ook weer! goed om te horen.

Rary, inderdaad, ik ga er zeker naar vragen bij volgende gesprekken. Maar omdat ik nu vrij laat was met sollciteren had ik niet zoveel keuze.
Bij ons gaan de meesten ook zo snel mogelijk naar huis. Er zijn wel een paar kleine groepjes jonge collega's die onderling dingen samen doen maar het is marginaal. Dertigers en veertigers gaan zo snel mogelijk naar huis vanwege de kinderen, vijftigers en zestigers omdat ze zichzelf te oud vinden om de gezelligheidskar nog te trekken (hebben ze vaak vroeger wel gedaan). Dus het moet van de twintigers komen. Op mijn vorige school trouwens net zo.

Maar een vriend van me werkt op een school met een jong team en daar wordt elke vrijdagmiddag geborreld en ik hoor ook regelmatig dat hij met een groep collega's 's avonds dingen onderneemt. Het kan dus wel, het is alleen even zoeken naar zo'n school omdat het onderwijs natuurlijk behoorlijk vergrijsd is.
Grappig, ik heb daar juist helemaal niet zoveel behoefte aan! Oké, es een keer wat eten met wat collega's is wel leuk, maar dat hoeft voor mij echt niet wekelijks! Sowieso werk ik (en veel collega's met mij) niet op vrijdag, dus een borrel zit er dan niet in, ik ga er niet speciaal voor naar school toe. Weekendjes/dagjes weg enzo zijn aan mij al helemaal niet besteed, dat doe ik liever met m'n man of gezin, zijn vakantiedagen zijn niet onbeperkt dus die besteed ik liever nuttiger. Bij ons zijn er steeds meer jonge docenten, maar ook juist veel twintigers met kleine kinderen die na school direct hun kinderen gaan (/moeten) ophalen. Het valt mij juist op dat de collega's die wél behoefte hebben aan zulke activiteiten zo'n beetje 45/50+ zijn. Die zitten dan al 20/30 jaar vastgeroest en kennen elkaar door en door en vinden dat gezellig. Zijn vaak ook de mensen die al hun voorbereiding uit de kas pakken en thuis niet zoveel hoeven te doen. Ik ben naast mijn werkdagen al genoeg tijd thuis kwijt aan schoolwerk, dus om ook nog tijd over te houden voor hobby/gezin/sport/bankhangen etc. hoeven er niet zoveel activiteiten bij... Ben trouwens 26... hoop dat ik niet te saai overkom, maar werk is werk en thuis is thuis. Ik heb genoeg vrienden en familieleden waar ik liever mee optrek.

Ben wel een actief deelnemer bij PV activiteiten trouwens, maar die zijn er bij ons zo maximaal 4 keer per jaar dus dat is te doen.
Elisabeth, ja dat kan natuurlijk ook Ieder zijn ding. Grappig dat het bij jou juist de ouderen zijn die daar behoefte aan hebben. Ik heb ook wel vrienden waar ik goed mee optrek, maar ik vind het de werksfeer bijzonder ten goede komen om zo met een biertje de week af te sluiten.

Llilaa, het moet dus van de wtintigers komen bij jou, was op mijn school net zo, maar die waren er gelukkig ook veel die daar ook behoefte aan hadden. Die school van je vriend klintk dan weer erg goed. Is ook zo, je moet het treffen.

Leuk om te lezen, ik hoop dat er nog meer reacties komen
Het is inderdaad ook hoeveel behoefte je eraan hebt. Ik zou het wel leuk vinden als het op mijn school vaker zou gebeuren, heb regelmatig geprobeerd iets te organiseren, en anderen ook, maar je krijgt maar een heel kleine groep collega's enthousiast (en altijd dezelfden). Dat is wel jammer, maar andere dingen zijn op mijn school dan weer zo goed geregeld dat ik toch blij ben met de plek waar ik werk.
Hahaha! Het is een hele leuke school hoor! Ik heb er mijn diploma gehaald dus weet waar ik het over heb ;-)! Mijn zus houd er ook niet zo van hoor die is 1x in de zoveel weken er een keer bij op de vrijdagmiddag, en met het personeelsuitje de rest laat ze langs haar heen gaan! Maar 1 van mijn beste vriendinnen werkt ook als lerares op deze school en die vind het wel weer erg leuk en doet met alles mee! Het team is ook heel afwisselend echt alle leeftijden door elkaar, maar iedereen doet meestal gezellig mee, de 1 wat meer dan de ander maar dat moet kunnen! Ik hoor iig altijd hele positieve verhalen erover van mijn zus en vriendin! Zelf doe ik heel iets anders maar bij ons hebben we altijd 1 x in de maand een borrel, en 1 x in het jaar een teamuitje! Ik hou er wel van, je leert collega's op een hele andere manier kennen en is toch bevoordelijk voor de werksfeer vind ik. Klein voorbeeld, het afgelopen WK, met de doordeweekse wedstrijden van het NL elftal werd een grote dia-projector opgehangen met daarop de wedstrijd, hapjes, drankjes erbij, zelfs de baas zat erbij, en gezellig dat het was!
De school waar ik werk, organiseert regelmatig uitstapjes (samen skieën bijv.), maar ik doe daar dus nooit aan mee. Ik ben 50+ en het zijn toch meestal de jongere mensen, die dan mee gaan. Ook is er elke maand een vrijdagmiddag met een borreluur in het restaurant bij school.

Net als iemand zei: Mijn werk is mijn werk en voor de gezellige dingen ga ik met vrienden iets doen...
Mijn man werkt in het onderwijs en heeft heel goed contact met zijn collega's. De sectie Frans vergaderd één of twee keer per jaar bij iemand thuis en dan gaan ze koken voor elkaar. Op de twee-wekelijkse (?) vergadering neemt iemand altijd wel wat lekkers mee. Daarnaast heeft hij 1x per jaar een personeelsuitje en gaat de sectie Frans aan het einde van het jaar gezamenlijk lunchen. Er zijn wel aardig wat jonge collega's op zijn school. Een gezamenlijke borrel of iets dergelijks hebben ze niet, want op vrijdagmiddag is iedereen bekaf...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven